Recenze
Technické info
Přezdívka auta Lexus Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:300000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2997 výkon [kW]: 163 kroutící moment [Nm]: 298 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 230 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 11.2
Popis vozu
Vůz je poháněn zážehovým řadovým šestiválcem s označením 2JZ-GE. Jde o 4-ventilový DOHC motor variabilním časováním ventilů VVT-i a elektronickým vstřikováním. Jeho výkon je 226k a točivý moment cca 300 Nm/3800 min-1. Svého času to prý byl nejkultivovanější šestiválec na světě a jeho varianta, přeplňovaná dvěma turbodmychadly, se montovala například do výkonné Toyoty Supra. V ní byl motor mnohdy naladěn až na výkon 600k. Jeho klidný běh je opravdu příkladný, když na něj postavíte desetikorunu a vytočíte ho až k omezovači, mince zůstane stát. Motor není právě slabý, ale vzhledem k hmotnosti auta cca 2tuny bych ho nazval dostatečný. Z nula na 100 km/h se rozjede za 8 sekund a maximálka je okolo 230 km/h.
Vůz má automatickou 5-ti stupňovou adaptivní převodovku s možností manuálního řazení tlačítky na volantu. Řazení je neznatelné a přizpůsobí se tomu v jakém jste zrovna režimu, jak moc šlapete na pedál plynu, zda jste zrovna v zatáčce nebo ve stoupání. Sportovní režim téměř nepoužívám je příliš aktivní při podřazování. Převodovka tam dá vždy tu rychlost, kterou bych tam zařadit i já manuálně a navíc není lína řadit. To je poznat hlavně ve městě kdy se běžně pohybujete na hranici volnoběhu ale při zrychlení si podřadí tak, aby to umožnila. Z tohoto důvodu nemám problém jezdit ve městě padesátkou, a když už mi cuká noha že bych jel rychleji dám tam tempomat. Jednou ze silných stránek vozu je jeho tiché pomalé proplouvání městem při popojíždění nebo pomalém posouvání. Když si k tomu pustím hudbu tak se do každodenní zácpy skoro těším.
Manuální režim převodovky používám občas na okresní silnici v případě že chci předjet více aut. Normálně stačí kickdown automatu, kterých na „plný plyn“ zařadí nejmenší možnou rychlost a vystřelí auto dopředu. Prodleva podřazení při kickdownu je přijatelná, asi podobná jako bych tam dal z pětky dvojku manuálně s meziplynem. Jenže tady u toho nic neděláte, jen zašlápněte plyn do podlahy a protože nemáte nic jiného na práci, přijde vám čekání delší. Při podřazení tlačítkem je to podobně rychlé. Občas při manuálním podřazení auto trochu cukne, záleží na tom jak moc máte zatížený motor. Manuální režim má jednu velkou výhodu, převodovka bez pokynu tlačítkem neodřadí na vyšší rychlost. Zasáhne omezovač otáček ale nepřeřadí, to je na vás. Při předjíždění vícera aut si tam manuálně „nacvakám“ trojku, kdy má motor při rychlosti 100 km/h zhruba 3000 min-1 a tedy dostatek síly, a okamžitě vystartuje bez prodlevy při podřazování, navíc tam tu trojku nechá i při brždění po předjetí, kdy neodřadí a vy tak můžete brzdit motorem.
Plyn je elektonický, což znamená že to jak šlapete na plyn vyhodnnocuje počítač a na základě dalších informací dá pokyn řídící jednotce motoru.
Podvozek má sofistikovanou konstrukci s pohonem zadních kol. Je středně naladěn, není ani tvrdý ani přehnaně měkký. Díky tomu umožňuje komfortní ale i svižnou jízdu jak na rovné dálnici, tak i rychlejší „řezání“ zatáček, což je až překvapivé. Je mu jednou jakou rychlostí jedete, vždy se chová velmi klidně a není příliš citlivý na boční vítr. Hladina vnitřního hluku je velmi nízká, mírný aerodynamický šum začíná asi od 160 km/h ale nepůsobí rušivě ani při maximálce. Motor neslyšíte takřka vůbec, i při vyšších otáčkách je velmi utlumený. Řízení je poměrně komunikativní a přesné. Dokážu si zvolit a udržet stopu v zatáčce a vím jaký mám pod sebou povrch. Zvláště když se adhezní podmínky zhoršují, zjistím to už v řízení ne až v zatáčce při brždění. Jízda v zimě taky není nijak strašná, přestože jde o zadní náhon. Auto váží kolem 2 tun takže s rozjezdem ani na sněhu a ledu nemám větší problémy. Navíc má kromě TRC (zamezení prokluzu) a VSC (systém jízdní stability). Dohromady to funguje tak, že i v kopci na uježděném sněhu a ledu se rozjedete za blikání a pípání kontrolek, klidně s pedálem na podlaze, který ale vůbec nereaguje, jelikož počítač nedá pokyn k plnému výkonu. VSC se dá vypnout (TRC ne) a tak se dá vyjet ze zatáčky při prudším šlápnutí na plyn efektním powerslidem, tedy s přetáčivým zadkem. Vypínat TSC ale moc neporučuji už mockrát mě na vlhké vozovce v zatáčce zachránilo od hodin. Lexus Vás zkrátka chrání i od Vás samých.
Brzdy jsou odpovídající váze vozu a rychlosti s jakou se může pohybovat. Jejich zvlášností je kontrukce. Pedál brzdy je elektronický a brzdný účinek ovládá počítač hydraulickým čerpadlem s přihlédnutím k intenzitě brždění, rychlosti vozu a dalším podmínkám. To znamená že na dálnici při rychlém sešlápnutí, brzdí automobil velice intenzivně, protože vyhodnotí situaci jako krizovou, při pomalé jízdě městem je naopak možné brzdný účinek citlivě dávkovat.
Vůz je klasická limuzína se 4-mi dveřmi a kufrem bez možnosti sklopit zadní sedadla. Kufr je poměrně prostorný. Má objem cca 500 l ale na objemnější předměty a lyže zapomeňte. Můžete si koupit rakev na střechu, nebo to vyřešit jako já nákupem externího zařízení ve formě Fordu Mondeo kombi pro manželku. To má navíc tu výhodu, že po rodinném výletu nemáte v autě zbytky zmrzliny na kožených sedačkách a drobky na podlaze :-)
Silné stránky
Nejsilnější stránkou Lexusu je jeho kultivovanost. Po nastartování motor v podstatě neslyšíte. Zkraje jsem ho dokonce jednou nastartoval dvakrát, protože se mi zdálo že neběží. Po zařazení D na automatické převodovce a odbrždění se dá do pohybu a stále nic neslyšíte. Při městské rychlosti je nejdominantnějším zvukem uvnitř auta hluk odvalování kol na vozovce. Kvůli tomu jsem si koupil pneumatiky Michelin Primacy HP, které vytváří velmi nízký kluk právě při odvalování.
Další silnou stránkou je audio. Do této výbavy, maximální možné, se montovalo hifi od japonské firmy Nakamichi. Nic podobného jsem v jiném autě neslyšel. Všechna CD, která jsem do té doby v autě poslouchal, jsem měl jakoby znovu nová. Najednou jsem slyšel nástroje, o kterých jsem ani nevěděl že tam jsou. Zvlášť výrazně je slyšet jazz, kytary nebo smičce, kdy úplně slyšíte jednotlivé struny nástroje nebo nadechnutí zpěváka. Hifi má 7 repro, 2 + 2 výškové vepředu, 2 vzadu a subwoofer za sedadly vzadu. MP3 jsem záhy přestal posluchat, protože je v nich neskutečně slyšet jak je zvuk po komprimaci plochý bez středních poloh. I obyčejné rádio zní jaksi ploše, musím si vždy zvýšit nastavení výšek na maximum. Nejlepší je poslouchat CD a to ještě ne každé, i mezi nimi jsou velké zvukové rozdíly.
Slabé stránky
Nejslabší stránkou vozu je překvapivě jeho kultivovanost. Jsem řidič, který jezdí sice klidně ale čas od času bych si rád užil sportovní jízdu v rámci možností vozu. Ale Lexus jsem jen jednou za 2 roky, co ho mám, pořádně protáhl po okresce. Svezení to bylo technicky čisté. Auto drželo v zatáčkách přesnou stopu, řízení mělo dostatek citu, brzdy i zrychlení při výjezdu ze zatáčky jsou dobré. Co mi ale nějak chybělo byla radost z jízdy, jinak popsáno chuť si to znovu zopakovat. Možná na to má vliv odhlučnění, při kterém motor v 6-ti tisících otáčkách slyšíte jakoby vzdáleně. Lexus je zkrátka vůz na pohodlnou přepravu z místa A do místa B. Někdy mám pocit, že by tam dojel i beze mě. Možná je fakt že auto zásadně neláká k riskantní jízdě jistá forma japonské pasivní bezpečnosti. :-)
Výbava neobsahuje palubní počítač. To je u vozu této třídy překvapivé ale v roce výroby prostě nebyla v nabídce. Na druhou stranu, spotřebu, která je kolem 11-ti litrů/100km si dovedu spočítat, přibližný dojezd znám a údaj o aktuální spotřebě vidět nechci ;-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis je naprosto perfektní. Jezdím do dvou, jeden je autorizovaný, má naprosto profesionální přístup a skvělé služby, nicméně nechá si za to zaplatit. S běžnou údžbou tedy jezdím do jiného, neautorizovaného, který má s Lexusy zkušenosti, a je 4x levnější. Originální náhradní díly jsou drahé, ale běžné spotřební věci jako destičky, kotouče (doufám), svíčky, dokonce i rozvodovou sadu seženete levněji v druhovýrobě za běžné ceny.
Auto je velmi spolehlivé, akorát mi myši nebo kuna, která se usídlila v motoru, prokously kabely k lambda sondě. Musel jsem ji tedy vyměnit a do motorového prostoru, jsem si pořídil elektronický plašič.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vůz jsem koupil u autorizovaného dealera, který na něj poskytl 6-timěsíční záruku. Ještě před koupí vyměnil pravé přední rameno a v rámci záruky opravil drobné, ale vzhledem k image značky, nepříjemné drnčení v kabině vozu, které způsoboval omezovač průtoku paliva při volnoběhu. Spokojenost s jednáním prodejce je příkladná.
Novinky v recenzi
Prodej vozu
Vůz jsem prodal malému bazaru na protiúčet za novější model Lexusu GS300. K dispozici jsem jim dal i servisní knížku. Pak jsem měl možnost už jen na stránkách toho bazaru sledovat malý zázrak. Přes noc se z vozu s 300tis km na tachometru stal „mladík“ se 154tis km a dvojnásobnou prodejní cenou. Do týdne ho bazar dokázal prodat. Pravděpodobně již měl zájemce o Lexus a potřeboval jen sehnat vhodný „omlazený“ vůz. Pravdou je, že vůz na 300tis nevypadal. Kožené sedačky měl doslova jako nové, pečlivě jsem se o ně celá léta staral.
Servis a opravy
Doplňuji zkušenosti se servisem po 300tis. nejetých kilometrech a 6ti letech provozu. Měl jsem auto od cca 160tis. Při koupi mu prodejce (Toyota Tsusho) v rámci záruky vyměnil pravé horní rameno a omezovač průtoku paliva, který při zařazeném D při stání na brzdě nepříjemně vibroval. Od té doby jsem měl s vozem jen jeden neplánovaný problém. Byl to nepravidelný chod motoru. Na vině byla zřejmě špatně namontovaná svíčka při plánované výměně. Po jejím utření od oleje a zpětném namontování se problém již neobjevil. Za dobu svého provozu jsem 2x měnil svíčky a rozvodový řemen. Vždy po 90tis km. Ve 260tis jsem vyměnil kotouče. Jednou jsem čistil škrtící klapku, protože motor měl moc nízké otáčky volnoběhu. Vodní pumpa byla stále původní. Auto mělo ve 300tis stále původní zavěšení, tlumiče i silentbloky. Začal mu pouze odcházet výfuk (střední díl) a ozývalo se ložisko klimatizace. Výměnu jsem již nechtěl řešit a vůz jsem proto prodal.
Přidat názorDiskuse: Lexus GS
- LEXU 07.01.2010 06:42
- Havirov 04.05.2008 11:43 Novic (Porsche team/GT-R team)
- Re: Tez jsem po nem silhal :) 03.05.2008 21:07 matuS
- Az doplnis foto tak napis rad dam 10 02.05.2008 23:01 TurboKluk(smazat hodnoceni)
- Re: Re: GS 28.04.2008 09:25 Elsin
- Tez jsem po nem silhal :) 27.04.2008 14:47 drack2
- OK 26.04.2008 16:18
- Blahopřeji!!! 25.04.2008 20:59 petrzel1
- Lexus 25.04.2008 19:23 mate59
- Havířov? 25.04.2008 18:56 Johny.Rico
- Chvalitebný 25.04.2008 18:12
- Dobré 25.04.2008 18:06
- Re: Re: Velice příjemná recenze, 25.04.2008 15:05 Poustnik
- Re: Velice příjemná recenze, 25.04.2008 14:32 JSA
- Re: GS 25.04.2008 14:14 JSA
- super 25.04.2008 13:04
- Skvelé 25.04.2008 12:58 *Black_Jacket*
- Re: Velice příjemná recenze, 25.04.2008 10:07 majki
- Velice příjemná recenze, 25.04.2008 03:51 Poustnik
- GS 24.04.2008 23:03 Elsin
Další vozy Lexus GS
-
Lexus GS (2018) Majitel: medvedi
Přidáno: 5.4.2018 3210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Lexus GS (2008) Majitel: overclocker
Přidáno: 5.11.2012 209 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Lexus GS (2006) Majitel: JSA
Přidáno: 29.10.2012 109 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Lexus GS (2010) Majitel: koyota
Přidáno: 13.6.2010 5510 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Lexus GS (2008) Majitel: Miloš_
Přidáno: 31.12.2009 239 Majitel 9.72 Uživatelé