Recenze
Opel Zafira Zafira Enjoy 1.8/16V 140PS
Technické info
Přezdívka auta Autobus Rok výroby 2005 Koupeno nové najeto [km]:51500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1800 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 175 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.8 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 140 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.6
Popis vozu
Velmi protichůdné požadavky - auto, které je schopné vozit šestičlenou rodinu s obrovskou hromadou krámů na zimní i letní dovolené, a zároveň sloužit k dennímu dojíždění do práce s parkováním v přeplněné Praze víceméně předurčily kategorii malých MPV. Z nových vícemístných aut, které připadaly v roce 2005 v úvahu (např. P 307SW, VW Touran, Mazda 5...) vyhrál nový model Zafiry největší šířkou (a pohodlím) pro 3 pasažéry v druhé řadě sedadel, a výborným poměrem cena/užitná hodnota. Po 20 měsících užívání stále tuto volbu považuji za správnou.
Už základu má Zafira 7 sedaček (u řady MPV se za poslední řadu připlácí), a dále víceméně standardní výbavu pro danou třídu - ABS, TCS, čtyři airbagy, výškově i podélně stavitelný volant, dálkově ovládaný centrál apod. Výbava Enjoy má oproti nejlevnější Essentia navíc manuální klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, střešní lišty, lepší kola, lepší sedačky a ještě řadu užitečných drobností. Považuji ji za rozumný základ. Modrá barva Royal je (vedle bílé) jedinou bezpříplatkovou a Zafiře nepochybně sluší. Ještě více by jí slušela v kombinaci se stříbrnými střešními lištami (za příplatek směšných 500,-), ale to je nutno vědět už v okamžiku objednání. Z možných příplatkových položek jsem požadoval pouze el. zásuvku v zavazadlovém prostoru (za 600,-), užitečnou např. pro cestovní ledničku. Letošní modely jí prý už mají v základu.
Volba motoru taky nebyla složitá - s nejslabším benzinem 1.6 Twinport (77kW) nebo naftou 1.9 (74kW) by jízda v šesti lidech, s autem naloženým po střechu a šesti velocipédy na ní byla trápením. Výkonově rozumný diesel 1.9 88kW byl zase ještě o dalších cca 60 tis. dražší než zvolený benzin 1.8 103kW - když přičteme vyšší cenu za obě pojistky, dražší servis a olej, při ročním nájezdu cca 22 tis. km by se absolutně nevyplatil.
Standardní cena v době objednání, poměrně krátce po uvedení druhé generace Zafiry na trh, byla v dané výbavě necelých 640 tis. (dnes je to o něco méně). Prodejce nám ale vyšel velmi vstříc, takže koncová cena byla dost pod 600 tis. Na vůz jsem čekal cca 2 měsíce.
Silné stránky
Největší přednosti Zafiry lze víceméně vyjádřit jedním slovem - praktičnost. Té je podřízeno vše. Auto, které je o 10 cm kratší než Octavia (což cením při parkování) poskytuje překvapivě podstatně větší prostoru pro posádku i zavazadla. Variabilní systém sedaček, se kterým přišla už první generace, je jednoduchý a přitom téměř geniální - není divu, že ho víceméně převzala řada dalších vozů. Přeměna auta ze sedmimístného na dvoumístnou dodávku se s trochou cviku skutečně dá stihnout za 15 sekund, jak tvrdí reklama, a zvládnou to i moje děti. A variabilitu skutečně využíváme - třeba na dovolenou jezdíme v uspořádání 2+3+1, kdy zbývá ještě slušný prostor na zavazadla (cca 460 l), ovšem při typickém naložení až po střechu skoro 800 l :-). S minimem zavazadel jezdíme v sedmi, nebo ve velmi pohodlném uspořádání 2+2+2 (140 l). A často využívám Zafiru i jako dvoumístnou dodávku, kam se vejde třeba 6 křesílek (viz foto). V pětimístném uspořádání má kufr po dečku asi 650 l, při naložení až po střechu se do něj pohodlně vejde 12 přepravek na ovoce. Prostřední lavice je plynule posuvná, takže v případě potřeby lze kufr ještě zvětšit jejím posunutím víc dopředu - místa na kolena je v prostřední řadě opravdu hodně.
Prakticky navržená je i řada detailů, jako kapsy ve dveřích, podbězích, nový tvar ruční brzdy a tím vziklý další úložný prostor.
Vzhledem k tomu, jak auto při dovolených nakládáme, považuji za velkou výhodu plnohodnotné rezervní kolo schované pod vozem, a taky fakt, že jeho výměna je možná bez vykládání zavazadel. Na dojezdovém náhradním kole bych totiž s plným nákladem třeba z Chorvatska opravdu jet nechtěl.
Druhá generace Zafiry není refacingem první - je to zcela nový vůz. Větší, delší, širší, výrazně tužší a bezpečnější. O tom, že pět hvězdiček v crashtestu (oproti třem první generace) získala oprávněně jsem si udělal obrázek např. při montáži handsfree - po odšroubování odkládací schránky je vidět pod palubní deskou schovaná bytelná ocelová trubka o průměru přes 10cm rozpírající A-sloupky proti deformaci při bočním nárazu. Také interiér působí modernějším dojmem než u první generace.
Oproti první generaci nabízí druhá i mnohem lepší motory. Původním diesely 2.0 a 2.2 původem od Isuzu nahradily nové common raily 1.9 vyráběné společně s Fiatem, dodávané standardně s šestikvaltem. Kdyby zmíněný rozdíl v ceně nebyl tak velký, nebo kdybych ročně jezdil výrazně víc, byla by to výborná volba. Velký pokrok udělaly ale i benzíny - u 1.6, 1.8 i všech přeplňovaných verzí vzrostly výkony při nižší spotřebě. Motor 1.8 /16V 103kW, je vůbec nejlehčím z nabídky. Je o 4 kg lehčí oproti 1.6 Twinport, a cca o 100 kg lehčí oproti dieselům (část rozdílu váhy ale padá na šestikvalt).
Osobně jsem s 1.8čkou velmi spokojený. Proměnným časováním všech ventilů a proměnnou délkou sání se u ní podařilo docílit velmi plochou křivku momentu - 90% z maxima 175Nm je k dispozici v rozmezí 2200 - 6200 otáček, což je na nepřeplňovaný motor úžasný rozsah. V praxi to znamená, že na trojku lze plynule velmi svižně akcelerovat od 50 do 140km/h bez řazení. Motor by zjevně měl chuť i dále, ale někde na 145 mu při 6500 ot. zatne tipec omezovač. Já dříve jezdil s turbodieselem, a podobně jako řada dalších jsem na něj nedal dopustit. Kromě spotřeby jsem oceňoval právě slušný tah už od nízkých obrátek. Teprve ve srovnání s touto 1.8čkou si člověk uvědomí, že se zvyšováním obrátek mu dost rychle docházel dech, a že turboefekt plynulosti akcelerace taky zrovna nedodal.
Za 35,5tis. km si Zafira řekla o 2900 litrů Naturalu, což dává slušnou průměrnou spotřebu 8,04 l/100km. Snažím se sice jezdit plynule, rychlostmi zhruba do dvoubodového ;-) limitu, ale určitě nejsem zrovna eko-řidič. Navíc velký podíl u mne tvoří krátké jízdy po Praze a zbytek převážně dálnice.
Update: Po 51tis. km mám průměr 8,03, t.j. v reálu je spotřeba kolem 8mi, a celkový průměr je ovlivněn nezanedbatelně vyšší spotřebou v prvních tisících u nového auta. Při pohledu na ceny nafty se znovu ujišťuju, že 1.8 benzín byla pro mne lepší volba.
Slabé stránky
Moje největší výhrady se paradoxně týkají toho, co jsem v předchozím bloku nejvíc chválil. Skládací sedačky v poslední řadě jsou navržené tak, že se na ně skutečně vejde i člověk 185 (!)cm vysoký, ovšem za cenu toho, že by měl kolena pod bradou. Sedáky jsou prostě příliš nízké, navržené tak pro 130 cm vysoké dítě, které má ale zase až nesmyslně moc místa nad hlavou. Lze tomu sice poměrně snadno pomoct, použitím dětské sedačky (podsedáku), se kterým je cestování vzadu pohodlné i pro osoby do asi 165 cm výšky (viz fotky). Osobně bych se ale přimlouval rovnou za vyšší polohu sedáku - nevěřím, že někdo přes 165 cm by měl zájem cestovat v poslední řadě. Co se týká druhé řady, někomu může vadit, že lavice je posuvná pouze vcelku, zatímco např. Mazda 5 umožňuje individuální nastavení každé sedačky. Já to za nevýhodu nepovažuji - zjednodušuje to změny uspořádání, na které stačí jeden člověk bez nutnosti obíhání vozu, a pro nastavení individuální polohy docela postačí polohovatelná opěradla. Navíc, nedělený sedák je podstatně pohodlnější pro třetího cestujícího uprostřed - třeba právě ve zmíněné Mazdě jsou při delší cestě hrany krajních sedadel nepříjemně cítit.
Chválil jsem také motor, s nímž souvisí moje další připomínky. První se týká zpřevodování. Vzhledem ke zmíněné pružnosti a rezervě výkonu motoru bych zejména pro jízdy na dálnici uvítal šestku, nebo klidně jen delší převod na pětce. Běžně, při výjezdu z obce, po předjíždění apod. řadím pětku přímo z trojky - čtyřku víceméně využiju jen při jízdě ustálenou rychlostí kolem šedesátky, nebo prudkém stoupání při rychlostech kolem 70 (např. chorvatské hory). Motor na pětku točí při tachometrových 130 km/k (124 dle GPS) 3750 obrátek. Mě by víc vyhovovalo tak 3tis. jako typická dálniční 'udržovací' rychlost, a trochu delší čtyřka, která by tím dostala smysl. Druhá připomínka se týká odhlučnění. Vlastní 1.8čka je poměrně tichá, o dost tišší než kultivované dieselové commonraily. Jenomže, na rozdíl od nich si už výrobce nedělal příliš hlavu s dalším odhlučněním pod kapotou a na motorové přepážce, takže hluk od motoru pronikající do kabiny je ve výsledku u 1.8čky větší (tedy asi od 3500 obrátek výš). Zvuk motoru je v zásadě pěkný a ten hluk určitě daleko menší než u řady jiných aut, ale při dlouhých cestách po dálnici bych preferoval ticho.
Prakticky všechny recenze na nové Oply co jsem četl kritizovaly páčkové ovladače blinkrů a stěračů. Opel je totiž nahradil ovladači připomínajícími joystick, který se vždy vrací do středové polohy bez jakékoliv aretace. Takže z polohy páčky nelze poznat, že je např. blinkr nebo stěrač zapnutý. Toto řešení má ale i řadu výhod - je výrobně levnější a mechanicky mnohem spolehlivější než páčky s aretací, a vypnutím motoru se všechna nastavení resetují - nehrozí tedy třeba ponechání zapnutých stěračů. Ovladač blinkrů má navíc dvě úrovně - při lehkém stlačení jen 3x zabliká (např. pro přeřazení se do pruhu), po znatelně silnějším stisknutí bliká trvale (respektive do vypnutí po otočení volantem, nebo dalšího stisknutí). Osobně jsem si na toto ovládání zvykl během asi dvou týdnů, líbí se mi víc než klasické a pokud bych mohl volit, u dalšího auta bych ho určitě preferoval - ale chápu, že jinému může klasické cvakání ovladačů scházet.
Někomu může vadit i absence teploměru chladící kapaliny. Opel ho totiž u nových modelů zcela vypustil - auto má jen tři velké budíky (rychloměr, otáčkoměr a palivoměr) řadu kontrolek a dva displeje. Případné přehřátí má signalizovat jedna z kontrolek, ale nepodařilo se mi jí rozsvítit ani při hodinovém popojíždění v koloně před tunelem v Chorvatsku, ve stoupání, s plně naloženým autem, puštěnou klimou a asi 40 stupních ve stínu. Takže předpokládám, že chlazení je dimenzováno dostatečně a absenci teploměru neřeším.
Rozporuplné můžou být taky názory na podvozek. Zafira ho má až sportovně tvrdý, což umožňuje poměrně razantní projíždění zatáček prakticky bez náklonu - sedí jak přibitá. To třeba mně osobně vyhovuje. Ovšem pokud byl někdo zvyklý na měkká (třeba typicky francouzská) auta, bude na každém železničním přejezdu 'českého standardu' trpět.
Při srovnávání s první generací jsem novou Zafiru zatím jen chválil. Co ale považuji za krok zpět, je (v souladu se současnými trendy) design 'vše v laku'. První generace Zafiry měla bytelné plastové lišty okolo celého vozu, včetně hran blatníků a horní části zadního nárazníku. Nová Zafira má ochrané lišty pouze na dvečích, a jakési velmi decentní spíš symbolické na rozích nárazníků. Při denním parkování v Praze a častém nakládání zavazadel tak nárazníky vysloveně trpí, a velmi rychle je 'ozdobí' vrypy a škrábance.
Pokud někdo zvažuje MPV jako náhradu klasického kombíka, větší výška má kromě výhod jako pohodlnější posez a lepší výhled taky svoje nevýhody. Na střechu se sice opravdu vejde 6 kol (víc jsem nezkoušel), ale jejich montáž a demontáž může být (zejména pro nižší postavy) dost adrenalinovou záležitostí :-). Lze to zvládnout i bez žebříčku. Střecha má sice udávanou nosnost 75 kg, když se se při nakládání svými 82 kily postavím na střešní lištu nebo příčník, neprotestují. Stejně tak mne spolehlivě unese zadní nárazník - viz fotky.
Mezi nevýhodami je také potřeba zmínit poměrně vysoké ceny za příplatkové položky výbavy, což je hlavně věc cenové politiky, nikoli vlastní ceny dílů nebo servisu. Např. za automatické rozsvěcení světel po nastartování (poměrně potřebné po zavedení bodového systému) je u nového vozu příplatek cca 1800,-. Přitom se ale jedná pouze o softwarovou změnu na řídící jednotce, kterou autorizovaný servis udělá během 10 minut a neřekne si za ní více jak 400,-.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Ze subjektivní zkušenosti zatím mohu potvrdit, že Opel se asi opravdu v posledních letech zaměřil na kvalitu. U Zafiry jsem zatím řešil jen jediný problém, pocházející zřejmě už z výroby - uzávěr schránky v palubní desce na jedné straně nedovíral, vinou špatné pružiny. V rámci reklamace mi vyměnili celá dvířka, od té doby bez problémů. Jinak jsem zatím na autě nebyl nucen vyměnit ani jedinou žárovičku.
Update: Při cca 48tis. km se na infopanelu objevil kód InSP2, což přeloženo náhledem do manuálu = odešla žárovka H7 hlavního světlometu. Výměna skrze otvor v podběhu vcelku v pohodě, pouze si nutno zapamatovat polohu (natočení) žárovky při vyjímání a vkládání do bajonetového úchytu - jinak tam nejde ani násilím :-). Při cca 51 tis. odešla i druhá. Životnost 50 tis km při denním svícení se mi přišla dobrá, tak jsem je nahradil identickým typem (OSRAM).
Mile mne překvapila cena za pravidelnou roční servisní prohlídku - včetně výměny oleje (plná systetika) jsem v autorizovaném servisu platil něco přes 2800,-.
Ještě jsem si nechal dodělat zástěrky za přední kola, které za nepohody dost sníží množstí bláta znečisťující přední dveře. Cena včetně montáže v autorizovaném servisu byla kolem 700,-
Co se týče dílenského zpracování, nebo např. přístupu k žárovkám, pojistkám, baterii, nádobkám na provozní kapaliny musím určitě auto pochválit. Při montáži handsfree, protahování kabeláže ke GPS (nemám rád v autě volné kabely) apod., kdykoliv jsem něco potřeboval demontovat, zatím jsem nikdy nenarazil na žádný problém. Vždy šlo vše poměrně intuitivním způsobem rozebrat a pak opět složit.
Na rozdíl od starších typů rádio dokáže komunikovat přímo s řídící jednotkou vozu, takže po jeho demontáži a vrácení do stejného vozu už není nutno zadávat servisní kód. Také lze nastavit, aby se hlasitost přizpůsobovala rychlosti. Při defektu gumy nutno ocenit snadný přístup k heveru a nářadí, vtipně ukrytému v šikovné schránce v zadní části podlahy kufru.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
V Praze je dealerů několik, takže před koupí nebyl velký problém zeptat se na více místech. Kromě koupě nového modelu jsme zvažovali i možnost koupit předváděcí vůz první generace, na které tehdy byly vzhledem k obměně modelu velké slevy. Vybraný prodejce dokázal poměrně objektivně porovnat obě možnosti, a navíc na nový model nabídl velmi dobrou cenu, takže rozhodování nebylo složité.
Úpravy, detaily a poznámky
Na autě jsem dělal pouze minimum úprav. Auto dostalo kola z lehké slitiny, a na původní pětipaprskové plechové disky (z dálky se tvářící taky jako litá kola) jsem obul zimní gumy.
Když mne došla trpělivost s opravou škrábanců a oděrek na hranách nárazníků, koupil jsem v Hornbachu asi za 100,- kus samolepící fólie imitující hliník a zadní nárazník s ním zvrchu polepil. Na hranu předního i zadního nárazníku jsem přilepil plastovou ochranou lištu, koupenou v Autopotřebách v Dejvicích (5 m stačilo na oba) a víceméně je vyřešeno. Myslím, že tahle decentní úprava Zafiře i docela sluší.
Vzhledem k dětem jsou nezbytností gumové koberečky. Ty z první generace je třeba upravit, dnes už se dají koupit i přímo na druhou.
Na webových diskusích se často spekuluje o vlivu klimatizace na výkon motoru a spotřebu. U 1.8čky, vzhledem k rezervě výkonu to považuji za téměř neměřitelné. Zapnutí klimy za jízdy je naprosto nepozorovatelné (pouze se po chvíli sepne ventilátor), a dopad na spotřebu odhaduji na méně než 0,4l/hodinu.
Ověřenou rychlost mám 210 km/h dle tacha (197 dle GPS, což bude řádově přesnější). Možná by Zafira zvládla i víc, ale při rychlostech blížících se dvoustovce už akcelerace není nijak závratná, a v odpoledním provozu se ani na německé dálnici
bezpečně rychleji jet nedá. A na to abych riskoval, živím příliš velkou rodinu:-).
Novinky v recenzi
Doplněny fotky nakládání kol.
Ve spolupráci se správcem doplněny další fotografie, zejména detaily, co se původně nevešly do limitu.
Zbytek fotek snad zítra - dnes už mne server vyfuckoval, že je jich moc :-(
Přidat názorDiskuse: Opel Zafira Zafira Enjoy 1.8/16V 140PS
- Re: 2.0 T - 147kW 13.07.2013 14:30 Honza12345
- zpátečka 17.04.2011 15:06 teplakus
- Dotaz na výměnu rozvodů 03.02.2011 19:13
- Re: Servis 24.09.2010 22:05 IJK
- Servis 22.01.2010 10:55
- . 26.09.2009 01:08 Brandon Walsh
- Re: oplík 30.08.2008 15:22 IJK
- oplík 27.08.2008 20:31 janoš
- Re: 2.0 T - 147kW 01.05.2008 21:43
- 2.0 T - 147kW 27.04.2008 21:27
- Este raz... 17.04.2008 21:52
- Uf, to musim opravit 10.04.2008 01:05
- Ahoj. 10.04.2008 00:54
- Re: Dik za info 22.03.2008 19:36 IJK
- Dik za info 19.03.2008 23:08
- Re: Re: Sklamání 19.03.2008 01:44
- Re: Re: Re: Sklamání 19.03.2008 01:42
- Re: Sklamání 19.03.2008 01:39
- Re: Otazka 18.03.2008 20:47 IJK
- Otazka 17.03.2008 17:29
- Re: dotaz motor 13.03.2008 22:05 IJK
- dotaz 12.03.2008 22:49
- Re: Re: Re: Spotřeba 1.8 16V 103kW - Zafira B 01.03.2008 19:08
- Re: Re: Spotřeba 1.8 16V 103kW - Zafira B 24.02.2008 18:58 IJK
- Re: Spotřeba 1.8 16V 103kW - Zafira B 24.02.2008 10:12
- Spotřeba 1.8 16V 103kW - Zafira B 23.02.2008 18:42 IJK
- spotřeba 22.02.2008 21:08
- Re: ulid! 09.02.2008 20:48 IJK
- Re: Zafira 01.02.2008 20:13 JOB
- Re: Re: Re: Zafira 01.02.2008 15:52
Další vozy Opel Zafira
-
Opel Zafira (2007) Majitel: dokina
Přidáno: 27.3.2011 189 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Opel Zafira (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.5.2009 269 Majitel 9.72 Uživatelé
-
Opel Zafira (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.8.2008 510 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Opel Zafira (2010) Majitel: Stefič
Přidáno: 28.7.2010 2210 Majitel 9.62 Uživatelé
-
Opel Zafira (2008) Majitel: teplakus
Přidáno: 15.4.2011 910 Majitel 9.61 Uživatelé