Recenze
Toyota Celica AT200
Technické info
Přezdívka auta Celica 2 Rok výroby 1995 Koupeno ojeté najeto [km]:225000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1762 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 149 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.5 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 360 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Trochu navážu na předchozí recenzi s Miníkem (začíná to být příběh na pokračování). Tzn klidně můžete přeskočit rovnou k autu. Miník je pryč a zůstalo mi ještě Clio. Jenže mě v hlavě pořád hlodal hlas, co řikal že to chce zase změnu. Hrozně moc jsem přemejšlel nad Cooperem S. Dokonce se i na jeden byl podívat. Ale zároveň jsem měl strach že až nebezpečně ohrožuje dokončení renovace GT4. A navíc, ač mám malý auta vážně hodně rád, tak to že jsem v tom nebyl schopnej zhola nic odvézt mě občas dost vytáčelo. Clio ač se nezdá, tak je uvnitř o hodně větší a ve všech ohledech aspoň o stupeň praktičtější. Tak trochu jsem se zadíval zpět na mou dávnou lásku Accorda 6.gen(1998-2002) a řekl si že toho chci. Bylo jen potřeba se rozhodnout jakej motor? Naftu jsem znovu nechtěl, navíc jsem chtěl aut. klimu a tempomat a to naftáci nikdy nenabízely. Hodně jsem se rozhodoval jestli základní 1.8l, 2.0l nebo dokonce 2.3l. Na jednu 1.8l jsem se byl podívat, měla plnou výbavu, dokonce i barevnou navigaci (samo že dnes už na nic a bez CD) a ovládání radia na volantu (to jsem nikde jinde neviděl), stav sice nebyl nic extra, ale cena taky nebyla špatná. Pak jsem se byl paradoxně mrknout na jeden Type R, co byl tzv. za cenu co se neodmítá. Ale auto bylo v tak šílenym stavu, že jsem o něj neměl zájem ani za 60tis. Sepnutí Vtecku v 5,5tis ot. nebylo absolutně poznat a cca nad 4tis ot. se nedalo prakticky ani řadit, to auto bylo zralý max na ránu z milosti. Nakonec jsem od Accorda ustoupil kvůli tomu že i ta nejlínější verze žere cca 9l na 100km, to se mi akceptovat nechtělo (jedině u toho Type R). A pak jsem si vzpomněl na Celicu, taky 6.gen. a bylo jasno. Měl jsem akorát podmínku že musí mít funkční klimu a ideálně jen 1.8l pod kapotou. Bohužel můj milovaný tempomat a nedej bože aut. klima, musely jít stranou, sehnat Celdu s nima je takřka nemožný (ale dělaly se). Byl jsem se na pár podívat a nakonec poprvé v životě vzal auto z bazaru.
Moje Celda je původně z Nizozemí, což je zvláštní, protože lak na střeše se loupe, což je typický spíš pro Itálii a navíc v NL moc klimu taky nepotřebujete. Bohužel kromě klimy nemá žádnou výbavu navíc, dokonce ani ABS, čehož jsem si při kupování ani nevšiml. Aspoň, že ve standardu už je Toyota štědřejší než dřív a dává rovnou el. okna i zrcátka a centrál. Interiér je naštěstí takřka netknutej domácím kutilem, akorát několik plastů na středový konzoli bylo poničenejch od vrutů. Asi tam bejvaly nějaký držáky(postupně je vyměnuju). A proč padla volba zrovna zase na Celicu? Mám pro ně docela slabost (však už je to několikátá co mi prošla rukama), na poměry sportovních aut je nebývale praktická, celkem pohodlná a u nás hodně vzácná. Navíc vyjma Clia jsem vlastně nikdy neměl zrovna moc obvyklý auto, mám rád originalitu.
Co se auta týče, tak je to 6. generace japonský klasiky, vyráběný mezi 94 a 99, ale u nás ne moc známá a většina lidí neví co je to zač. Však žádná generace se k nám oficiálně nedovážela. Volba podvyživený 1.8l byla kvůli spotřebě, a taky aby mě to nutilo co nejdřív dodělat GT4. Jinak se vyráběla ještě 2,2l cca 136k(hlavně pro US trh), 2,0l cca 170k(záleží na trhu a roku až 200k), a 2,0T 4x4 přes 240k (podle verze a trhu až 280k). Jedna z mála změn oproti sérii jsou na autě dodělávaný prahový nástavce. I když osobně tomuhle neholduju, tak k autu maximálně sednou (myslim že je to originál doplněk). Nevýhodou ale je, že zvednout auto na hever nebo i přejet některý zpomalovací retardéry je občas trochu oříšek. Z boku auto hodně snižujou. A ještě originál křídlo na zádi, který mám pocit že tam původně nebylo, na některejch trzích se totiž prodávaly bez křídla. Když jsem Celdu koupil tak stála na nějakejch 17" s gumama co jsem měl strach se na ně i dívat, jak byly zpuchřelý. Chtěl jsem na auto dát jen 16" kvůli hmotnosti, ale nakonec jsem sehnal 17" co je tam dnes. Uvidíme, možná je časem vyměním. Na jízdních vlastnostech je to, oproti 15“ co mám na zimu, opravdu hodně znát. Jedinou výhodou je, že tachometr s nima ukazuje skutečnou rychlost takřka bez odchylky a vzhledem k tomu, že se dost nacestuju po dálnici, tak oceňuju, že nezkracujou převodovku. Taková malá perlička. Šestá generace GT4 se už nedělala wide body (široká), jako předchozí, tzn při pohledu zezadu defakto nemáte šanci poznat s jakou Celicou máte čest. Podvozek u GT4 je ale v zadní části úplně jinej (stejně jako u 5.gen), využívá taky pomocnýho rámu a díly z předokolky dozadu nepasujou. To samí je i u přední nápravy (ta už zaměnitelná je). GT4 a 2,0l 129kW (atmosféra ma LSD), mají přední nápravu Superstrut (SS), která zamezuje přenosu výkonu do řízeni. Stejně jako Revo Knuckle, který Ford o mnoho let později prohlašoval za technologickou novinku. Výhodou je lepší ovladatelnost. Komu někdy „zatahal“ v zatáčce výkon za volant, zvlášť pokud máte samosvor, ví jak nebezpečný to pro nezkušenýho řidiče může bejt. Nevýhodou jsou pak nehumánní ceny dílů, pokud ji musíte opravit. Foto principu je v galerii.
Interiér je na danej rok výroby celkem slušně zpracovanej a orientovanej hodně na řidiče, i středovaná konzola je k němu natočená. Škoda že tohle už dneska moc automobilek ani u sportovních aut nedodržuje (Toyota nevyjímaje). Výhoda je, že u týhle generace má jak 1,8l tak 2,0l stejný sedačky, předešlá mrkačka měla interiéry rozdílný. Tzn sedadla maj slušný boční držení, bohužel časem jejich bočnice při nastupování trpí. Což už se u mě projevuje jejich páráním, tak že shánim nějakou alternativu. 6.gen už ale nemá ten efektní odskakující volant při vyndání klíčků jako předchůdkyně. Co se prostoru týče, tak na předních sedadlech je celkem velkorysej, i člověk nad 190cm se bez problémů usadí a auto vás příjemně „obejme“ aniž by jste měli pocit stísněnosti. Zadní sedačky už jsou horší. Což o to, pro nohy by místo i celkem bylo, ale kdokoliv nad 175cm bude hlavou v kontaktu se stropnicí a lidi nad 190cm můžou rovnou koukat zadnimk oknem do nebe. Pokud vzadu ale povezete 2 ženský, není problém cestovat i na velkou vzdálenost, s trochou zapření to tam přežijou i dva ne moc vysocí chlapy. V čem ale Celica na poměry sportovních kupé exceluje, je velikost kufru a možnost sklopení zadních sedaček. Ono to totiž vlastně není kupé ale 3 dv. liftback. Jedinou limitující věcí je hodně vysoká nakládací hrana. Daň za zvýšenou tuhost skeletu. Přesto i bez sklopenejch sedaček dáte do kufru úplně bez problémů výbavu na 14ti denní dovolenou nebo třeba 4 plný krosny(platí pouze pro předokolky).
Co se jízdy týče, tak nejdřív zmíním parametry motoru. Je to 7A-FE (E znamená Economy), obsah 1762 cm3, 115k při 5400ot. a 149Nm při 2800ot.(někde zase nacházim 154Nm při 4400ot. – bylo hodně variant pro různý trhy a když se podíváte na krivku výkonu tak pochopíte proč ty dva různý údaje) a omezovač v 6300ot. Kdo motorum rozumí, tak už si říká: „A sakra!“. Jak už je z parametrů jasný, ten motor je zhmotněná nuda. Jeho ochota vytáčet se je takřka neměřitelná a je všechno jen ne sportovní. Ale… to je právě ten důvod proč jsem ho chtěl. Když je opravdu třeba, tak nakonec i s autem dokáže obstojně hýbat, ale hlavně je mu úplně jedno co máte zařazeno. Díky velice nízko položenýmu maximu krouťáku, bez problémů dokáže jet na 5tku 50km/h do kopce a ani u toho neprotestuje. Zvhledem k tomu, že mám Celicu opravdu na denní ježdění a to i hodně po městě, tak mi vlastně charakter motoru vyhovuje, i když se přiznám, že občas by nějakej koník navíc neškodil. Bohužel se nikdy nedělala ostrá verze 7AGE, jako u předešlý 4AFE, z který tenhle motor vychází. G verze jsou Toyotím ekvivalentem Vtec motorů od Hondy a nezřídka točí k 8tis ot. Výhodou tohohle motoru je i to, že je celkem úspornej, i když na 1,6l 4AFE z předchozí celdy nemá. Dlouhodobě mám spotřebu 7,5l a to je cca 50/50 dálnice s městem. Bohužel už má motor něco za sebou, tzn žere olej. Pokud s nim jezdíte klidně, cca do 4tis ot., tak je spotřeba oleje nízká, míň než 1l na 5000km. Když ho ale budete točit, velice rychle to poznáte na zvýšenym úbytku. Ono 7A-FE obecně spotřebou oleje, při nájezdu nad 180tis. km, trpí a nezřídka kdy začne skokově olej neuvěřitelně žrát, až ho během chvíle pak zadřete. I když má motor oranžovou kontrolku, že dochází olej (dneska už vzácnost), tak ho radši čas od času kontroluju. Co se převodovky týče, tak už jsou na ní roky znát a hlavně zpátečka jde občas „přes zuby“, ale pořád řadí víc než obstojně. Zpřevodování je tak akorát, aby neotravovalo. Na dálnici při 130km/h (GPS) motor točí 3700ot. a motor má v tu dobu ještě dostatek sil pozvolna zrychlovat i do kopce. Víc než 160km/h jsem ale zatím ani nezkoušel jet, ono nad 4000ot. je už vážně otravnej svým hlukem. Celkově je auto na dálnici na dnešní standarty přecejen hlučnější, ale dá se to vydržet. Při objemu nádrže 60l, tak jde ujet cca 800km na nádrž, ale obvykle nad 700km už hledám benzinku. Pokud jedu normálně, tak při zrychlování jen zřídka kdy točím nad 3000ot. Pokud nenajíždíte třeba na dálnici, tak to díky nízko položenýmu kroutáku, prostě není potřeba. Při vytáčení má ale zajímavej, skoro až kompresorovej zvuk. Tenhle motor ve vás závodění rozhodně vyvolávat nebude, zvlášť když víte že vě většině případů na to ani nemá. Ikdyž šasy a podvozek by na to měly, vždyť Celda nemá ani 1150kg, to je na dnešní poměry něco neuvěřitelnýho. V zatáčkách sedí velice přesvědčivě. Ale popravdě jsem s ní ještě nikdy asi nejel moc nadoraz. Osobně mě spíš vybízí k pohodovější jízdě, s tim že si občas říznu nějakou zatáčku a nemusim se bát, že jí neprojedu i ve vyšší rychlosti. Celica 6.gen je víc cestovní GT s neokoukaným vzhledem, než sporťák, minimálně s 1,8l pod kapotou. A to je přesně to co jsem od ní chtěl.
Silné stránky
+ Prostornost vpředu
+ Praktičnost - kufr vážně jako kráva
+ Motor je ideál na denní ježdění
+ Neokoukanost
+ Ceny některejch dílů příjemně překvapí
Slabé stránky
- Ceny některejch dílů naopak dost nepříjemně překvapí
- motor je anti-sportovec roku
- vzadu nad hlavou moc prostoru neni
- na slunci se palubovka hodně nepříjemně odráží ve skle
- oplastování kufru, hned se to poškrábe
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím jsem měnil jen všechny 4 kotouče i s destičkama, bratru za příjemných 4500kč komplet.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Na to že to byl bazar, tak až neuvěřitelně příjemný jednání, vzlášť, vzhledem k tomu, že Celda, tak byla jedno z nejlevnějších aut.
Novinky v recenzi
Auto stále žije
Vzhledem k tomu, že mě vyhodili z STK, kvůli chybějícím krytům předních brzd (uhnily) a asi 35% rozdílu brzdný síly na předku, tak jsem se pustil do repasu přední nápravy. Postupně sem přidám fotky. Zatím jako největší problém se ukázalo vyndání předních ramen, jejich zadní silentblok je v uložení totiž zaaretován tenkostěnnou kovovou trubičkou, která po čase uvnitř totálně zahnije a je bez šance jí dostat ven. Musí se tedy použít hrubá síla a rameno vypáčit.
250000km
Tak už jsme spolu dýl jak čtvrt milionu km a víc než rok.
Máme za sebou 20000km
Tak už jsme spolu najezdili přes 20000km a kromě brzd, novejch pneu a pár blbostí do interiéru jsem do auta nedal ani korunu. Celkem mile mně překvapila i spotřeba, která se v létě i s klimou stále drží pod 7,5l
Další vozy Toyota Celica
-
Toyota Celica (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2009 159 Majitel 9.62 Uživatelé
-
Toyota Celica (1994) Majitel: Cvok-ce
Přidáno: 16.10.2013 29 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Toyota Celica (1991) Majitel: Garfielld
Přidáno: 13.6.2008 4710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Toyota Celica (1993) Majitel: Garfielld
Přidáno: 12.4.2007 969 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Toyota Celica (2000) Majitel: matesz
Přidáno: 10.12.2007 1109 Majitel 9.91 Uživatelé