Recenze
Ford Ranger Wildtrak
Technické info
Přezdívka auta Wildtrak Rok výroby 2017 Koupeno nové najeto [km]:3000 palivo: nafta počet válců: 5 objem [cm3]: 3200 výkon [kW]: 146 kroutící moment [Nm]: 470 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.2 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 11.2
Popis vozu
Hned na začátek co si budeme říkat. Informací o pickapech jakožto o poměrně specifickém druhu vozidel není mezi lidmi příliš informací. Ve většině případu typický zákazník šáhne po nepřeberném množství nabídek SUV a na druhé straně běžný živnostník volí běžně vozidlo dodávkového typu. Pickup střední velikosti jako je Ranger se dá považovat za úzkoprofilové zboží, které si své zákazníky najde především na jiných trzích než v Evropě.
Můj důvod pořídit si pickapa byl poměrně jednoduchý. Chtěl jsem takové auto jako lifestylové trochu crazy s možností vyrazit do skutečného terénu aniž bych se bál, že bude auto nadměrně opotřebováváno. A za další auto, které bude navrženo na náročné meteorologické podmínky. Auto jako pickup pro mé použití nebylo zamýšlené jako pracovní auto. Jenom mě ta myšlenka mít pickapa prostě bavila
Na trhu je k výběru více modelů. Pochopitelně VW Amarok, který vyniká nejsilnějším motorem ve své třídě a chytrým pohonem všech kolem 4 Motion mě zaujal jako první. Nebo jako další notoricky známá Toyota Hilux.
Proti VW Amarok nakonec hrála krátká pouze 2 letá záruka, což mi vzhledem k obecně známé německé technice přišlo jako příliš velký risk. Krátká praxe automobilky s vozy tohoto typu plus obecná nedůvěra k technologicky sice dobré, ale ne trvanlivé technice. Tedy obavám zda auto bude fungovat dlouhodobě i v nepříznivých klimatických podmínkách mě přesvědčilo se raději podívat u konkurence.
Toyotě věřím a Hilux je znám jako nezničitelné auto a nepochybuji o tom že by fungovalo, ale stejně tak 2 letá záruka spolu s poměrně ne pro mě atraktivním interiérem i výkonem mě přesvědčilo vybrat si Rangera v nejvyšší výbavě Wildtrak 3.2 Tdci, která poskytuje lifestylový vzhled, výkony, výbavu a nakonec i 5 letou záruku. Jako bonus alespoň dle mého subjektivního pocitu vyhrává i designem, který působí nejvíce muskulaturně a nejdospěleji. Ano jsou na trhu i další pickupy jako Navara a Mitsubishi, ale tyto pickupy působí vyloženě pracovně a kromě ceny nenabídnou už nic jiného.
Jak je Ranger vlastně jako auto navržené… Ford má velmi dobré zkušenosti se stavbou těchto druhů vozidel, navíc Ranger byl vyvinutý Australskou divizí Fordu jako auto speciálně určené pro špatné podmínky Australského Outbacku. A je to na něm vidět i cítit. Důležité podvozkové součásti jsou schované nad rámem a kryté za plechy. Alternátor je přesunutý do horní části motoru pro lepší brodivost, stejně tak přední maska má speciálně navržené tvarování pro rozrážení vody kolem vozu, výkonný kompresor klimatizace, zadní bubnové brzdy pro lepší odolnosti proti nečistotám, automatickou předovku z většího Fordu F150 a další prvky umožňující plné využití schopností konstrukce a pohonu…
Popis dojmů z auta….
Kabina je poměrně příjemně pojatá osvěžená o oranžové prvky určené pouze pro Wildtrak. Sedadla mají zajímavý drsnější textilní potah, který vypadá a působí kvalitně. Palubní deska je obšitá nejspíše syntetickou kůží a po celé délce prošitá oranžovým stehem což vypadá stylově i vkusně. Celkový dojem z interiéru je kladný, až překvapivě kladný a z konkurence modelového roku 2017 bych se odvážil říci, že se povedl nejlépe.
Prvky výbavy se mohou lišit trh od trhu, každopádně obsahují všechny očekávané prvky jako je dvouzónová klimatizace, multimediální systém (v mém případě ještě Sync2 od Microsoftu), tempomat s omezovačem rychlosti, handsfree, hlasové ovládání, ambientní osvětlení s možností změny barvy, couvací kamera, přední a zadní parkovací senzory a další drobnosti. Tedy na pracovní náklaďák příjemná výbava, která překvapí rozsahem i provedením.
Auto je vybaveno netypicky vznětovým řadovým pětiválcem o výkonu 147kw a 470Nm, který po nastartování i popojíždění působí velmi mohutně a rozhodně nepřipomíná klepotavým zvukem diesel z osobních vozů. Při rozjezdech i vytáčení o sobě dává vědět hučivým zvukem, během ustálené jízdy pak není ale téměř slyšet vůbec. Akcelerace je díky vysokému kroutícímu momentu příjemně plynulá a nenásilná, auto nenuceně akceleruje bez zjevných známek úsilí do běžných dálničních limitů a dalo by se říci, že motor je naladěn jako nízko otáčkový. Přes 3000 otáček se mu příliš roztáčet nechce a radši si nechá automat odřadit na vyšší rychlostní stupeň. Tím opět potvrzuje charakter motoru nákladního vozu než osobního.
Automatická převodovka je klasická hydrodynamická s měničem kroutícího momentu a pochází z většího modelu Fordu F150. Je speciálně navržena pro dlouhodobé namáhání při tažení plně naloženého přívěsu, správnou funkci i v nepřirozených náklonech, nebo zdolávání překážek. Má zvýšenou odolnost proti přehřívání za účelem zdolávání prudkých kopců i s plně naloženým vozem a přívěsem. Na druhé straně je její uživatelský projev odlišný než klasické automaty od ZF v SUV a osobních vozech, kde rychlosti padají jeden za druhým s minimální ztrátou. Převodovka od Fordu má dlouhé prokluzy kvůli lepší absorpci na ní a vůz působících sil při hrubém zacházení což při srovnání s Amarokem může působit jako negativum, ale pro Ranger Ford zvolil raději osvědčenou heavy duty převodovku pro náročné použití. V každém případě řadí plynule, předvídavě, je dobře odstupňovaná a v případě potřeby je k dispozici i manuální režim řazení. Odlišným a netypickým projevem oproti osobním vozům je zvýšená doba prokluzu měniče.
Jízdní vlastnosti auta jsou překvapivě fajn. Moc jsem od klasické rámové konstrukce s tuhou nápravou a listovým odpružením nečekal, ale zkušební jízda mě přesvědčila. Auto se vyloženě příjemně řídí. Elektrický posilovač s proměnlivým účinkem je dobře na kalibrován, řízení je přesné a vůbec celé auto se chová spíše jako sportovní SUV než nákladní vůz. Při změně směru je auto nesmírně stabilní, žádné boční náklony a i zatáčky se dají projíždět rychle a přesně bez korekcí volantem. Charakterem jízdy mi připomíná první generaci BMW X5. Tuhost, minimální náklony, ale nepoddajné odpružení.
Rozdíl mezi SUV a pickapem je ovšem v nastavení tuhosti tlumičů a odpružení. Na rozdíl od SUV se počítá s tím, že vozidlo bude jezdit naloženo a tak při prázdném voze je odpružení tuhé, méně poddajné, což se projevuje při přejezdech nerovností kdy prázdné auto nevyžehlí nerovnosti tak jako osobní vůz/SUV. Tedy zcela evidentní uskákanost při přejezdu nerovností se musí očekávat. Velký vliv má také huštění pneumatik, kdy zmenšením tlaku u prázdného auta se jízda zásadně změní k lepšímu. Auto je jízdně překvapením a velmi zdařilé, ale zkrátka nelze od toho čekat uhlazenou jízdu jako v luxusním SUV.
Terénní vlastnosti…
Pohonná výbava se skládá z pohonu zadních kol a manuálně elektronicky připojitelnou přední nápravou, elektronickou uzávěrkou zadního diferenciálu a redukcí převodovky. První otázka která napadne je zda vůz může mít stálý pohon všech kol. Nemůže, protože nemá středový diferenciál a při připojení pohonu všech kol jsou napevno spojeny otáčky náprav a tedy při zatáčení na pevném povrchu hrozí poškození diferenciálů. Pohon všech kol lze použít pouze na nezpevněných površích. To se může zdát jako nevýhoda a ano Amarok má systém pohonu všech kol lépe technologicky vyřešený. Nicméně na druhou stranu absencí středového diferenciálu se celý systém zjednodušuje. Jinak řečeno jednodušší systém poskytuje lepší životnost. Což v případě vozidla navržené do australské divočiny má nejspíš své opodstatnění.
V terénu jsou pro Rangera limitem v podstatě jen pneumatiky. Při připojení pohonu všech kol se změní logika řízení trakce a výkon je distribuován na kola s lepší přilnavostí a co zvládnou pneumatiky zvládne i auto. Vysoká světlá výška a nájezdové úhly umožnují běžný „turistický“ off road. V případě skutečně obtížného terénu je k dispozici uzávěrka zadního diferenciálu a redukce převodovky. Pro usnadnění sjezdu z kopců je k dispozici i Hill asistent.
Výběr auta se povedl. Je jak švýcarský nůž, zvládá uspokojit veškeré potřeby. Fajn se s tím jezdí jak po městě tak i mimo. Je příjemné na řízení. Crazy na volný čas a nákladový prostor je prostě cool a poskytuje nezméně množství využíti ... zejména super na plážovou matračku :-) Je mi zcela jasné, že pro standardní Evropany je myšlenka na pickup jako primární úplně ujetá, ale až jako majitel jsem zjistil, že pickup je vlastně úplně úžasná a praktická věc a další auto bude opět zcela určitě pickup. Možná Ford Ranger Raptor který Ford již vyvíjí... :-)
Mé hodnocení majitele je 8/10 je to skvělé auto, ale jenom přeci není to dálniční expres.
Nepředpokládám, že by toto někomu pomohlo při výběru auta a tak v případě otázek rád zodpovím veškeré vaše dotazy...
Silné stránky
Překvapivě dobré a přesné jízdní vlastnosti, dobré brzdy a celková zábavnost. Lze s autem jezdit i dynamicky a v rámci fyzikálních možností i sportovně.
Výbava, polodigitální přístrojový štít, pohodlné sedačky a kabina
I přes designové prvky je to stále čistý off road s minimem kompromisů. Konstrukce celého auta i dílčích prvků působí přímočaře a bytelně. Žádné viditelné pokusy komplikované konstrukční řešení.
Prostupnost terénem je omezená jen typem použitých pneumatik
5 hvězdičkové hodnocení v nárazových testech
Univerzálnost použití. Lze s ním jezdit do práce, do města, na nákupy o volném času na výlety.
I když to není nejrychlejší ani nejsportovnější auto, tak řízení je prostě zábava
Slabé stránky
Vibrace od motoru se přenášejí do podlahy při stání na volnoběh
Hlavní světlomety mají podprůměrnou svítivost (vinou mohou být i použité žárovky - vyřeším)
Překvapivě na autě chybí vyprošťovací oka. Ranger má pouze jedno malé pod předním nárazníkem. V této třídě bych po právu očekával 2 velké oka na každé straně.
Skřípot od zadních listových per při přejezdu nerovností, typicky zpomalovacího prahu. Po namazání pomůže vždy maximálně do prvního až druhého mytí.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Kromě promazání listových per kvůli skřípání zatím nic. Což se bude evidentně opakovat po každém mytí podvozku wapkou.
Zajímavostí jsou servisní prohlídky každých 6 měsíců nebo 5000 km. Kvůli místním podmínkám - Harsh environment
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Fajn jsou hodní, ale standardní arabský způsob prodávání aut. "Je to diesel a můžete mít tuhle a tuhle barvu" mě irituje. Na technické otázky nikdo nikdy nezná odpověď. V servisu však vypadají že autu rozumí.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy značky Ford
-
Ford Ranger (2006) Majitel: MenInFord
Přidáno: 25.2.2010 610 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Ford Ranger (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.11.2007 199 Majitel 9.37 Uživatelé
-
Ford Mondeo (2015) Majitel: Ozzman
Přidáno: 7.8.2019 1519 Majitel 9.98 Uživatelé
-
Ford F-250 (2010) Majitel: tichucko
Přidáno: 27.10.2016 79 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Ford Focus (1999) Majitel: Gorillaz
Přidáno: 9.5.2008 679 Majitel 9.94 Uživatelé