Recenze
Wartburg 311 - typ 1000 - Limuzína
Technické info
Přezdívka auta Warťas Rok výroby 1963 Koupeno ojeté najeto [km]:47800 palivo: benzin počet válců: 3 objem [cm3]: 992 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 93 zrychlení 0-100 km/h [s]: 27.5 maximální rychlost [km/h]: 125 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.7
Popis vozu
Zakoupen po delším hledání náhradníka za dříve prodaný původní rodinný vůz Wartburg 311 de Luxe z roku 1961. Stal se jeho důstojným a co do technického stavu výrazně lepším zástupcem. Postupně se stává tzv. "leštěnkou" a jakmile bude v dokonalé kondici, pokusím se získat veteránské osvědčení.
Tento model 311 byl představen poprvé na autosalonu v Lipsku v roce 1956, ještě pod označením Eisenacher 311. Byl představen hned v několika elegantních provedeních karosérie - jako standardní limuzína, luxusní limuzína, kombi a také kabriolet.
Technicky je nástupcem vozu IFA F9, který navazoval na před válkou vyvinutý konkurenční model k Volkswagenu Brouk, DKW F9.
V automobilce v Eisenachu, která od 30. tých let patřila ke koncernu BMW a byla v rámci koncernu jedinou výrobou automobilů BMW se ihned po skončení války začaly vyrábět předválečné typy vozidle BMW. Kvůli sporům mezi bavorskou centrálou, která neměla zájem na tom, aby továrna ve východní okupační zóně používala označení aut BMW, byly vozy produkované mezi lety 1950 až 1955 označovány jako EMW. V roce 1955 byla do továrny v Eisenachu převedena výroba IFA F9, kterou ovšem místní nepřijali, protože byla zcela v rozporu s tradicemi výroby BMW a tajně vyvinuli model 311, který už svým označením začínajícím trojkou měl jasně ukázat na odkaz automobilky BMW. Následným pojmenování vozidla jako Wartburg místo původně plánovaného Eisenacher se zase továrna vrátila ke svému počátku, kdy zde byl v roce 1898 vyroben první automobil vůbec, právě se jménem Wartburg.
V roce 1956 se pak začala psát úspěšná etapa výroby vozů Wartburg 311, které se výborně prodávaly na trzích východní i západní Evropy i v USA. Dokonce byla realizována i zkušební licenční výroba v Argentině.
Celkově se model 311 dodával v 11 provedeních:
* Wartburg limuzína (311-0)
* Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
* Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
* Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
* Wartburg Kabriolet (311-2)
* Wartburg Coupé (311-3)
* Wartburg Camping (311-5)
* Wartburg Kombi (311-9)
* Wartburg Pick-Up (311-7)
* Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
* Wartburg Sport (313-1).
Poslední jmenovaný model Sport 313 byl velmi elegantním a plně sportovním vozem, který byl vyráběn pouze v letech 1957-1959 a byl vyroben v několika málo stech kusech.
Od roku 1964 byl uveden na trh modernizovaný model označený jako Wartburg 312. Z předchozího typu získal silnější motor o objemu 1000 ccm o výkonu 33 kW. Hlavní změnu představoval nový podvozek připravovaný již pro model 353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per. Rovněž se tím zmenšil průměr pneumatik z původních 15" na 13".
Zatímco limuzíny byly v už roce 1966 nahrazeny zcela novým vozem Wartburg 1000 - častěji označovaným Wartburg 353, byly modely kombi a Coupé 312 HT vyráběny ještě v roce 1967, kdy výroba plně přešla na typ 353.
Nástup modelu 353 postupně předznamenal úpadek v technické úrovni vozidel i pokles zájmu o vozidla Wartburg mimo země východního bloku.
Silné stránky
Elegantní karosérie, poutavá barva, velký zavazadlový prostor, pohodlné posezení a velký vnitřní prostor, jednoduchost údržby.
Slabé stránky
Dvoutaktní motor, 6 V elektroinstalace.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servisován doma, na složitější opravy máme své specialisty. Opravy zvládá i běžný kutil s běžným vybavením. U většiny závad se dá s autem "nějak dojet".
Větší závady - prasklý kloub na poloose, vylomená část poloosy v převodovce, olámané zuby na talířovém kole diferenciálu = výměna převodovky.
Momentálně se dokončuje celková renovace.
1. Proveden zcela nový lak s bílou střechou, aby bylo zachováno provedení standard.
2. Obnoveny nástřiky dutin a celého podvozku.
3. Zcela byla zrepasována převodovka (to dělali odborníci).
4. Navrácen černá vzhled prvkům v motorovém prostoru.
5. Provedeno nové čalounění interiéru, kromě sedadel, která čekají na čalouníka.
Zkušenosti s opravami:
1. oprava blatníku
Oprava promáčnutého zadního blatníku, jakožto následek krátkého parkování u OC. Sílu plechu na blatníku odhaduju možná až na 1 mm. Nejprve jsem provedl obroušení dostatečně velké plochy okolo promáčnutého místa. Vrstva základní barvy neuvěřitelně odolná i proti brusce a vybroušení čtvrce 30 x 30 cm na čistý plech trvalo skoro hodinu. Následovalo pracné vyklepání za pomoci různých špalíků, gumové palice a nakonec i kladiva. Nové obroušení, papírem pod vodním filmem, slabá vrstva tmelu a čekání na vytvrdnutí do příštího dne. Znovu broušení pod vodou, úplně do hladka a zabroušení okrajů. Po vyschnutí následoval nástřik sprayem, základ a potom lak. Výsledek více než uspokojující na to, že to bylo vlastnoručně.
2. Vynucená výměna převodovky po vylomení krátké části poloosy a poškození talířového kola diferenciálu.
Demontáž motoru a převodovky je poměrně náročná záležitost, ale dá se bez problémů zvládnout jedním člověkem. Pouze na vyzvednutí motoru z auta je třeba povolat pomoc.
Samotná demontáž znamená povolit celkem 4 šrouby na každé straně zavěšení kol a vytáhnout obě poloosy z převodovky, odpojit celkem 7 kabelů a drátků spojujících motor s elektroinstalací. Odšroubovat 3 šrouby na výfukové potrubí, na dvou místech odpojit spojení k chladiči a nakonec odšroubovat celkem 10 šroubů, kterými je spojen motor s převodovkou a obojí s rámem. Ve dvou lidech práce na cca 2,5 hodiny. Na opačný postup je třeba si připravit o něco víc času, hlavně kvůli složitejšímu usazování motoru.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno ve velmi dobrém stavu, po částečné renovaci. Bylo ovšem nutné předběhnout "obchodníka", který chtěl auto exportovat do Německa a prodat v eurech za několikanásobek kupní ceny.
Cena byla s ohledem na stav auta perfektní.
Renovace
Nainstaloval něco málo z prvků povoleného tuningu na toto auto, a to dobové žluté mlhovky a originální mezikruží na kola. Jak bude příležitost, dodám i foto v novém kabátě.
Nově bude auto postaveno na pneumatiky TOYO o rozměru 165/80 R15, místo původních diagonálních pneumatik 5,90x15, které už dosloužily.
V rámci renovace přibylo nové odhlučnění střechy, motorové stěny, zavazadlového prostoru a kapoty.
Vybrané náklady na renovaci:
20 000,-- lak,
5 000,-- repase převodovky,
5 000,-- klempířina,
6 500,-- nová těsnění
2 000,-- nové díly,
3 500,-- nový interiér,
5 000,-- odhlučnění,
5 000,-- cca za pomocné barvy, brusné a leštící přípravky atd.
+ stovky hodin práce (během 11 měsíců). Sumu ať si každý určí sám podle toho, jak moc si cení své práce. :-)
Novinky v recenzi
Nové stránky
Spolu s kolegou jsme o automobilech Wartburg spustili nové stránky www.eisenacher.cz, kde se lze dozvědět daleko více informací a zajímavostí o těchto vozech.
25.3.2008 Nové aktuální fotky - "tuning" v podobě hlubokých rámečků předních světel, dodatečné žluté mlhové světlomety, mezikruží na kolech, nové pneumatiky TOYO.
31. ledna 2008
Doplněny údaje o historii vzniku modelu W311.
10. 10. 2007 Přidány fotky z probíhající výměny převodovky.
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Wartburg 311 - typ 1000 - Limuzína
- Fešák 14.09.2011 14:31 beny.vize
- Paráda 16.09.2010 20:54 Mimas
- Naše prvé rodinné auto 09.07.2010 21:23
- Ještě sem si všiml 11.05.2010 08:38 Martin_Happy
- Krasavec 11.05.2010 08:36 Martin_Happy
- slavina 06.05.2010 18:55
- moc pěkný 06.05.2010 18:49
- velmi dobre! 12.10.2009 07:46 TESLA
- Re: wartburg 07.10.2009 14:22 major
- Re: Pěkné auto, ale měl bych jeden dotaz 07.10.2009 13:57 major
- Re: 9b 07.10.2009 13:46 major
- Nádhera 24.06.2009 10:31 Petr408
- Re: první láska 13.05.2009 07:43 Bouvard
- první láska 11.05.2009 22:30
- Sraz Wartburgů 311/312 07.04.2009 08:30 Bouvard
- Re: tak 07.04.2009 08:27 Bouvard
- tak 03.04.2009 09:49 Brandon Walsh
- krása 30.07.2008 19:13 chetoos
- Veteran 09.07.2008 22:33
- Re: Re: Díky za fotky palubní desky, v jednoduchosti je síla!!! 02.05.2008 22:26
- Re: Díky za fotky palubní desky, v jednoduchosti je síla!!! 24.04.2008 06:46 Bouvard
- Díky za fotky palubní desky, v jednoduchosti je síla!!! 24.04.2008 01:36 Poustnik
- Tohle 17.04.2008 14:01
- Re. No, prostě nádhera !!!! 04.04.2008 11:55
- wartburg 18.03.2008 13:18
- JOJ!!! 16.03.2008 14:44
- Krása na kolech 15.03.2008 08:45
- Re: zrychlení 05.03.2008 07:08 Bouvard
- zrychlení 04.03.2008 19:08
- Wartburg 311 02.03.2008 20:13
Další vozy značky Wartburg
-
Wartburg 353 (1978) Majitel: luco206
Přidáno: 27.1.2010 339 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Wartburg 353 (1990) Majitel: KubikCv
Přidáno: 13.12.2013 168 Majitel 9.69 Uživatelé
-
Wartburg 353 (1991) Majitel: KubikCv
Přidáno: 25.9.2009 146 Majitel 9.59 Uživatelé