Recenze
Technické info
Přezdívka auta Fordík Rok výroby 2014 Koupeno ojeté najeto [km]:70000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 92 kroutící moment [Nm]: 170 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.2 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 520 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2
Popis vozu
Dlouho jsem vybíral rodinný vůz, který bude kompatibilní se 2 dětmi, manželkou a hromadou bagáže, kterou k sobě potřebují. Stejně tak bude schopen jezdit po městě i výlety za rodinnou kolem 100 Km. Auto určitě s benzínovým motorem.
Fransouzská auta jsem po zkušenostech s poruchami zavrhnul, japonská mají extrémně drahé náhradní díly a nemají obvykle příliš variabilní interiér. Navíc mým požadavkem byly posuvné dveře, což výběr ještě sužuje.
V hledáčku tak byly pouze tři vozy: VW Sharan, Touran a Ford Grand C-Max (obyčejný C-Max je opravdu malý). Při porovnání výbav a cen VW vs Ford, bylo naprosto jasné, že to bude Ford. Nedokázal jsem si obhájit skoro o 100 000,- vyšší cenu VW oproti Fordu.
Osobně nemám s tříválci problém a zajímá mě hlavně jejich charakteristika a spolehlivost. Motor jsem znal akorát z Focusu, kde jede opravdu parádně a lépe než dýchavičná 1.6. Auto jsem si vyhlédl v bazaru a jak to tak bývá, koukal na něj tak dlouho, než jsem se jel konečně podívat. Auto působilo poměrně velkým dojmem zvenčí i uvnitř. Vpředu je pro mou hubenou postavu dostatek místa a možnost nastavení sedačky a volantu plně vyhovující. Palubní deska překypuje tlačítky a uprostřed se nachází monochromatický displej. Osobně mi vyhovuje, nepotřebuji velké LCD panely na kterých je obvykle barevný obrázek s malými tlačítky. Na druhou stranu, tady by těch tlačítek mohla být polovina a nic by se nestalo. Volat má dobrý průměr i tloušťku, jeho tlačítka jsou dobře v dosahu, jen bych přehodil ovládání hlasitosti rádia. Obvykle držím volant jednou rukou (levou) a ovládání rádia je na pravé straně. Odkládacích míst pro řidiče je dostatek.
Spolujezdec je na tom obdobně, ale silnější postavy si můžou stěžovat na nedostatek místa a špatné boční vedení v sedačkách.
Na druhou řadu sedadel se dostaneme posuvnými dveřmi, které jsou perfektní při parkování na sídlišti nebo před supermarketem. Maximální vstupní otvor s malou potřebou bočního místa. V druhé řadě sedadel najdeme dvě plnohodnotné sedačky a prostřední užší sedačku, na kterou se vejde štíhlejší postava nebo dítě. Všechny sedačky lze posouvat dopředu a dozadu, čímž se zvětší nebo zmenší prostor v zavazadelníku. Sedačky mají Isofix, takže práce s dětskými sedačkami je bezproblémová a rychlá. Prostřední sedačku je také možné sklopit do boční sedačky, čímž se uvolní prostor například pro umístění bicyklu bez nutnosti demontáže předního kola. Za těmito sedačkami se nachází třetí řada sedadel, která je opravdu jen nouzová a pro osoby maximálního vzrůstu 150 cm. Ani tak to není na dlouhé cesty a v zavazadelníku zbyde místo maximálně pro kabelku.
Zavazadelník jako takový není nic obřího, ale díky třetí řadě sedadel je jeho dno poměrně vysoko, což ulehčuje práci s kočárkem a podobnými neskladnými věcmi. Jeho osvětlení je po obou stranách, což je dobré, ale v případě zarovnaného kufru by se hodilo ještě jedno na stropě.
Pomalu se dostáváme k jízdě. Motor 1.0 EcoBoost nebudu dlouze představovat, je tu s námi mnoho let. Ve variantě 92kW a točovém momentu 180Nm (20s overboost 200Nm) je pro tento typ auta naprosto dostačující. Po nastartování je motor velice tichý a nevibruje jako například 1.4 TDi PD, což je jako jízda na vibrační žábě. Motor zabírá už od 1500 ot/min a nijak neprotestuje. Zhruba do 3000 motor jede příjemně, ale velice rád se nechá točit výše. Nad 4500 už pěkně zabírá a předjíždění s ním není velký problém. Vytočit se nechá až do omezovače, což není jeho týrání, ale krásný lineární nárůst výkonu. Jeho zvuk není nijak otravný a ve vyšších otáčkách dobře maskuje počet válců.
Podvozek tomuto auto velice dobře sekunduje a nazval bych ho největším překvapením. Podvozek dokáže velice dobře filtrovat nerovnosti našich silnic, ale stejně dobře je řidič schopen poslat auto vysokou rychlostí zatáčkou bez zaváhání. Častým problém uskakování kol v zatáčkách (často u levnějších Hyundai) při jízdě na hraně se zde nechová. Kam řidič auto pošle, tam pojede, dokud bude přilnavost pneumatik.
Poslední velké české téma, je spotřeba. Je to malý oturbený motor, který má slušný výkon a je ve velkém autě s ne zrovna ideálním koeficientem odporu vzduchu. Motor má velký rozptyl apetitu, podle stylu jízdy. Běžná jízda mimo město s rychlostmi kolem 100Km/h znamená průměr 5,5l/100Km. Jízda ryze městská řekněme do 70Km/h znamená průměr kolem 6,5l/100Km. Když na to budu šlapa na dálnici kolem 170-180Km/h, tak si motor vezme 10l/100Km.
Každopádně naše dlouhodobá spotřeba za cca 10 000Km se drží na 6,2l/100Km. Běžná skladba tras je 30% město, 60% okresky a 10% dálnice. Za mě naprostá spokojenost, nafta by na tom nebyla o mnoho lépe.
Shrnutí celkové spokojenosti s autem. Jsem velice rád, že volba padla právě na Grand C-Max. Auto je pohodlné, prostorné, dokáže slušně jet a příliš nežere. Design se mi vcelku líbí, i když zadní partie si moje sympatie asi nikdy nezískají. Jako rodinné auto splňuje vše na 100%.
Silné stránky
Prostornost
Variabilita
Motor
Nezájem zlodějů
Cena náhradních dílů
Slabé stránky
Design
Antikorozní ochrana podvozku
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- výměna klima chladiče, díra od kamínku
- výměna spojky po předchozím majiteli
Další vozy Ford C-Max
-
Ford C-Max (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.4.2010 129 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Ford C-Max (2017) Majitel: JirkaII
Přidáno: 23.2.2019 010 Majitel 5.67 Uživatelé
-
Ford C-Max (2008) Majitel: štíreček1
Přidáno: 2.9.2009 7410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford C-Max (2007) Majitel: kobamm
Přidáno: 28.6.2008 228 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Ford C-Max (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.9.2008 7510 Majitel 9.88 Uživatelé