Recenze
Ford C-Max 1,6 TDCI DPF 80kw
Technické info
Přezdívka auta Ford C-Max Rok výroby 2008 Koupeno ojeté najeto [km]:17500 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1560 výkon [kW]: 80 kroutící moment [Nm]: 240 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.3 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 460 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.7
Popis vozu
Takže maxe jsem koupil jako ročního, na tachometru měl nějakých 17 500tis. km a stav vlastně jako nový. Je to říman i se serviskou a vlastně se na něm ještě nic nedělalo a první servisní prohlídka mě teprve čeká při 20tis km, které za pár dní budu mít na tachometru. Výbava vozidla je dostačující, má klimatizaci, el. ovládaná přední okna a zrcátka, 6 airbagů, sportovní budíky, al 16" kola, stabilizace ESP, ABS, rádio original CD plus 6x repro (zvuk nic moc, ale chtělo se s tím trochu pohrát s nastavením a hned je to lepší), palubní počítač se vším možným včetně nastavení tuhosti řízení na normal, sport, komfort, dále loketní opěrka včetně bederní.
Vozidlo jsem koupil od firmy, která se zabývá dovozem, prodejem a servisem vozů ford. Není to první auto, které jsem tam kupoval, předtím jsem měl ford focus combi 1,8TDDI 66kw, které jsem kupoval jako dvouleté a za čtyři roky jsem s ním najel 60tis km. Takže o tom, že to bude zase ford jsem neváhal, stejně jako v tom, že to bude opět ropák.
Kdo se někdy svezl s fordem, tak prostě musí uznat kvality podvozku. Tím jsem měl rozhodování značně zjednodušené, akorát teda jsem byl původně opět zaměřený na kombíka ve verzi II popř nový model. Jenže.... na testovací jízdy jsem vzal mou paní a když už jsme skoro všecko projeli, tak si chtěla ještě ze zvědavosti zkusit maxe... no a co se ženské líbí, to chlap nepochopí :-) Pak jsme odjeli na dovolenou, nechali si to projít hlavou a po návratu tam max pořád stál a jakoby čekal na nás, tak jsme se dohodli na nějakých splátkách a bez navýšení a ještě jsem dostal slušnou nabídku na focuse jako protiúčet, jelikož jsem stálý zákazník. Ono dost v tom rozhodování udělala ta tmavě šedá barva, kterou jsme původně chtěli, pro mě osobně byl ale rozhodující motor. Má sice filtr pevných částic, ale 1,8ček tdci moc není a už jsem nechtěl dál čekat, kvůli nabídnuté ceně za focuse, která byla fakt dobrá a dlouho by taková nebyla. Taky ale za sebe musím dodat, že ze všech vyzkoušených aut mě max zaujal na první pohled už při nasednutí do vozu. Všude prostor, světlo, výhled a to mi u kombíku II či III chybělo. Ve dvojce jsem měl strašně málo místa nad hlavou, o dost míň než v mém focusu, taky čelní okno bylo nějaké menší, špatný výhled jako z tanku, palubní deska nic moc, neútulno, pocitově jsem se fakt cítil líp v mém focusu a ani osmiventilový motor 1,8tdci mě nenadchnul natolik, abych měnil něco za něco v čem bych se necítil dobře. Navíc velká díra mezi jedničkou a dvojkou, možná pro někoho banalita, ale vytáčejte při každém rozjezdu 2500ot a to i při studeném motoru, navíc pomalá jízda, kterou dvojka nebere je na jedničku zase moc... Takže max tohle všechno vynahradil a první dojem znamená hodně. V tomhle autě se prostě sedí, dobře se nastupuje i vystupuje a hlavně je kolem dokola všude světlo a prostor. Šestnáctiventilový motor se parádně vytáčí, jde pěkně do otáček, žádná zpožděná reakce na plynový pedál známá u tdiček a ani žádný kopanec v určitých otáčkách, táhne prostě skvěle odspoda, pořád a plynule, zkoušel jsem na trojku od čtyřicítky a sedadlo jsem cítil na zádech až někam ke stodvaceti, pak už výstražná červená šipka :-)
Takže jsme se v pátek domluvili na koupi, v sobotu ho šli ještě jednou projet a v úterý jsme si pro něj přijeli. Byl už nachystaný na značkách, přihlášení, stk, emise v ceně vozu. Vypískování všech oken a pojistka se taky vyřídila přímo na místě. Ještě jsme dostali lékárničku a šampáňo jako pozornost, rozloučili se s focusem a odfrčeli s c-maxem domů bez dalších starostí s přihlašováním, pojišťováním atd.
Foto focus combi:
http://stirecek.rajce.idnes.cz/Ford_Focus/
http://stirecek.rajce.idnes.cz/Led_svetla_pro_denni_sviceni/
Foto c-max:
http://stirecek.rajce.idnes.cz/Novy_Ford_C-_max_1%2C6_TDCI_sport/
Silné stránky
Jednoznačně bych dobře ohodnotil motor, velice dobře jde do otáček a táhne o dost dřív než focus tddi. Na rodinné auto docela slušný výkon a zátah, i když je těžší než focus, pořád má zhruba o dvě a čtvrt kila na kilowatu míň. Výkon mi teda bohatě dostačuje, zatím teda to moc neprotahuju, vyřádil jsem se s fokusem až až. O kvalitách podvozku u focusů se nemá smysl rozepisovat, kdo okusil ví... U maxe jsem měl obavy, ale s podvozkem jsem doslova spokojený. Zatím jsem ve stadiu seznamování, i když za první měsíc jsem s ním najel něco přes dva tis km. Převodovka je proti fokusu delší, ale díky krouťáku je zrychlení lepší, bez turbo díry, táhne pěkně plynule a pořád a někdy mě upozorní červená šipka na displeji, že mám přeřadit :-) To když si užívám zábavy!!
A další novinka – systém „OVERBOOST“ neboli přídavné přeplňování. Účinek se dá přirovnat k přídavnému spalování používanému u proudových letadel. Cílem je mít k dispozici v konkrétních (nebezpečných) situacích, například při předjíždění, dostatečnou výkonovou kapacitu pro eliminaci rizika. Systém se uvádí do činnosti na základě rozhodnutí počítače po vyhodnocení celé řady údajů, z nichž lze uvést například rychlost a zdvih sešlápnutí pedálu akcelerátoru, rychlost vozidla, otáčky motoru a další..
V zatáčkách sedí stejně dobře jako focus, ten byl sice o malinko lepší v náklonech, ale dá se jet stejně rychle, jen díky vyššímu posezu se tělo klátí, ale auto sedí a jen tak něco ho nerozhodí. To jsem fakt nečekal a tam, kde už focus ucukával na gumách, max pořád drží stopu díky širším pneu. Ale musím uznat, že focus byl takový jistější a líp kopíroval terén. Max je spíš komfortní, focus už byl takový kostitřas. Navíc auto jsem koupil s novými liťáky, které mají ET40, takže oproti standardu mám rozchod kol o dva a půl cm větší, takže i to přispívá k dobré stabilitě v zatáčkách. Výhoda tvaru liťáků je v tom, že nepřečnívají přes gumu, takže i když se láduju co nejblíž k obrubníku, neodřou se. Pneu mišelin, které jsou tiché, s malým valivým odporem a přispívají i k celkem dobré spotřebě. Zatím se pohybuju v průměru 5,7 litru na sto. Taky v testech pohanili brzdy, ale to asi měli špatný kousek, protože když jsem za začátku brzdil stejnou silou zvyklý z fokuse, tak jsem olizoval čelní okno, i když je hodně daleko :-) Nejspíš za to můžou ty pásy ;-)
http://www.spotreby.cz/ford-focus-combi-1-6-tdci-80-kw-110-hp-a2181/
Slabé stránky
Zatím nic nevrže, nepíská, ale kromě toho musím dodat, že palubní počítač pěkně kecá, co se průměrné spotřeby týče. Dálkovou ukazoval míň než byla skutečná, po trase 300km ukazoval stále 4,7 jakoby zamrzl, ale co je divné, ve městě se trefil přesně. Zatím je to v rámci testování, další poznatky budou časem. Jinak nic mi nevadí na autě jako takovém, jen má menší ložnou plochu v kufru na rozdíl od focuse, je spíš na výšku, zato je ale více místa pro cestující. Místa je opravdu všude dost, pěkný výhled na všechny strany, nic neomezuje, nic nevadí, ani ten malý stěrač vzadu, je to síla zvyku z náklaďáku. Venkovní zrcátka jsou dobré, ale při couvání je vidět jen po kliku na zadních dveřích, dál se auto zužuje, takže na centimetr přesně jako s náklaďákem se couvat nedá. Úložných přihrádek je taky dost, ale nepraktické, kromě přihrádky před spolujezdcem, ta je větší než na kterou jsem byl zvyklý. Taky se hodí přihrádky v podlaze narozdíl od přihrádky u čelního okna, která není zrovna po ruce a ford ušetřil i na víku k této přihrádce v této výbavě stejně jako na konektoru aux (jack) vedle ruční brzdy pro připojení pda nebo mp3 k autorádiu. Je to otázka několika korun, navíc když kabeláž už mají nachystanou-nepochopitelné??? Nicméně konektor jsem měl doma, takže náklady nula. Ford chtěl tři stovky???
Výbava je taková, která mi dostačuje, nic extra nepotřebuju, kromě klimatizace nejsem v tomto ohledu náročný. A ještě jedna slabá stránka - pípání nezapnutého pásu, ve městě mě to dost otravuje, pokud jedu sám, překřičí to rádio nebo cd, ale pokud vedle sedí moje paní, tak to mám stereo :-) Našel jsem tam dva drátky, ale nevím, který střihnout - červený nebo modrý??? :-)
K motoru bych neměl výhrady, dobře se točí, výkonově i zátahem a zvukovým projevem šestnáctiventilu v pořádku, ale ... musí se točit alespoň nad cca 1400ot. Pod touto hranicí po něm nemůžu moc chtít. Převodovka má delší, těžší převody, takže motor k tomu potřebuje krouťák, kterého se mu v těchto otáčkách nedostává tolik, aby citelně zrychloval, ztracenou rychlost nabírá pomalej. O dvacet koní slabší focus zvládal v pohodě na pětku v obci padesátku a za obcí stačilo přidat plyn a jel. S maxem v obci za tři, na čtyřku už je podtočený a reakce na plyn pomalejší. Trojka jede prakticky od volnoběhu, ale čtverka chce víc a pětka nad osmdesátku. Pokud má správné otáčky, tak je to neúnavné divoké splašené prase a tahá v jakémkoliv režimu, jedno jestli je naložený nebo jestli má před sebou pořádné stoupání. Příliv newtonů je pořád znát a při nešetrném zacházení s pedálem plynu v zatáčkách je třeba s tím počítat, jasně že eReSo s diferákem to není, ale když to člověk nečeká, dokáže to překvapit. Na zrychlení je taky lepší než slabší focus, nemusí se tolik řadit, na trojku táhne pořád až do červeného cca 120kmh... S fokusem to byl cvrkot, na pár metrech pětka díky kratším převodům a pak jako s automatem.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Poruchy jsem ještě žádné neřešil, vozidlo je stále v záruce, chystám se na servisní prohlídku ve 20tis. Jinak focuse jsem jezdil servisovat ke svému prodejci, oleje a filtry jsem si měnil sám, navíc focus byl naprosto bezproblémové vozidlo a za celou dobu, co jsem ho měl, nebyly s ním žádné problémy. Tak snad c max ho bude následovat.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zkušenosti s prodejcem??? Kdyby mi něco vadilo, maxe bych tam nekupoval, takže naprostá spokojenost...
SROVNÁNÍ: focus combi 1,8TDDI 66kw – ford c-max 1,6TDCI 80kw
16.10.09 Maxe už mám dva a půl měsíce, má za sebou 3500km. Většinou jezdím po městě, na delší trasy mám osobní šoférku, ale přece někdy se mi taky podaří maxe trochu protáhnout. Akorát teda omezovač na sedadle spolujezdce ve formě mojí paní funguje o něco dříve než u focuse, takže už z tohoto pohledu je jasné, že focus byl v zatáčkách klidnější a jistější. Nejspíš to bude tím vysokým posezem v maxovi a odstředivou silou, protože s maxem se dá jet stejně rychle a ještě má rezervy, ale kvůli vyššímu posezu se tělo více naklání. Na rovině omezovač naopak funguje pozděj :-), tady bych to připočetl nižším otáčkám motoru, méně hlučné gumy a je to paradox, i menší aerodynamický hluk. Je ale nutno dodat, že focus už měl za sebou nějakých 115tis km, max má přece jen o nějakých sto tisíc km míň.
Jinak auta ke svému určení jsou si celkem podobná, jako rodinný vůz uspokojí oba modely stejně, jsou celkem prostorné a můžou se rychle změnit v menší stěhovák. Svůj účel tedy splní focus stejně jako max, liší se v podstatě jen v maličkostech. Zásadní rozdíl je jen jeden – motor!
KAROSERIE - kufr u focuse má větší ložnou plochu, je o 20cm delší a o 10cm širší, max ho má stavěný spíš na výšku, není to moc praktické, ale je dostačující. Když se vytáhnou sedadla má ložnou plochu stejnou jako focus se sklopenými sedačkami cca 175cm. To se dá ještě malinko zvětšit, záleží, jak jsou posunuté přední sedadla. U focuse je limitující odklopený sedák, navíc když se překlopí opěradla do podlahy je nutné složitě vytáhnout hlavové opěrky. Za to se odmění rovnou plochou po celé délce. U maxe se jednoduše sedadla jen překlopí a zajistí, anebo se vytáhnou celé ven. Nevýhoda ale je, že je nevozíte sebou. Další malá nevýhoda pro maxe je vyšší nákladová hrana a má schodek, focus má podlahu zarovnanou s nárazníkem a je nižší, ale to jsou spíše maličkosti, protože těžké a objemné věci nenakládá člověk každý den. Zato prostor pro posádku je fascinující u maxe a to všemi směry, dobře se nastupuje a vystupuje a posádka vzadu si jen libuje, kde jinde si dáte nohu přes nohu :-)
PODVOZEK – u focuse je podvozek vynikající, v zatáčkách a rychlých vyhýbacích manévrech bezchybný, limitující byly použité pneu, na neznačkových už byla nedotáčivost znát, ale to až se jelo vyloženě na hraně nadoraz. Na mokru podstatně dřív, ale pořád ještě se to dalo volantem dirigovat a do neřízeného smyku se snad ani auto nedalo dostat. Na druhé straně byly nerovnosti cítit a taky slyšet, ale jak jsem říkal, po 115tisících km bylo vše původní. Podvozek u maxe je krásně komfortní, nehlučný, ale je vlastně nejetý, uvidíme jak bude vypadat po pořádné porci kilometrů. Přes ten komfort je ale stejně rychlý jako focus, nejezdím nadoraz, ale známé zatáčky projedu i rychlej než s focusem, max má širší pneu a širší rozchod kol, auto tedy sedí výborně, ale kvůli vysokému posezu už to s posádkou trochu hází. Na mezních hranicích spolehlivě pohlídá ESP, normální člověk o něm nebude nejspíš vědět, nenormální šofér na ESP narazí na sněhu nebo vodě, já už jsem se s ním seznámil na suchu – funguje fakt skvěle :-)
Pocitově focus spíš sváděl k rychlé jízdě, max zase naznačuje užívat si spíš komfortu. Nevýhoda u focuse je poměrně těžký motor, napadal na předek, na nerovnostech dost trpěl a ze zatáček vytahoval ven, pokud se jelo na hraně. V maxovi o celohliníkovém motoru ani nevím, jen vím, že tam je. Ale i tady obě dvě auta uspokojí sportovně laděné řidiče, focus je více sportovní, dává to silně najevo, ale se vším všudy (tuhost, rázy od kol, zatížené přední vnější kolo v zatáčkách dávalo dost najevo, že má dost...) Max tohle nedává najevo a jede přesně tam, kam chcete. Focus rozhodně maxovi v zatáčkách neujede. Komfort nekompromisně patří maxovi.
MOTOR – to je ten zásadní rozdíl! Vývoj jde velice rychle dopředu, takže musí být lepší. Tím ale neříkám, že TDDI byl špatný na svou dobu. Startoval i při mínus třiceti a při tom to není ruské auto, podotýkám, že baterie byla taky původní, cca 7let. Ten motor byl naprosto spolehlivý a nikdy žádná závada se nekonala. Papírových 66kw se sice zdá málo, ale v rodinném autě na běžné jezdění je spíš rozhodující těch 200 newtonmetrů které měl, pružnost motoru člověk využije pořád, takže je mi vcelku jedno, jestli auto startuje z nula na sto za sedm nebo dvanáct sekund. Na rovině a při bezvětří se dostával na 210km/hod, ale i tohle člověk na běžné jezdění nepotřebuje. Slabší motor má obvykle lehčí převodovku a právě tohle byla u tohoto auta výhoda, byl ochotný pracovat v nízkých otáčkách a v obci nebyl problém na pětku a pokud stav terénu a provozu dovolil jet v obci nějakých plynulých 55km/hod stačilo za městem přidat plyn a ochotně zrychloval. Při devadesátce měl 2000ot a maximálních 200Nm, takže pro bezpečné předjíždění opět jako s automatem a citelné zatlačení! To ale bylo všechno, plochá křivka mu chvíli sice vydržela, ale nad tři tis otáček byl motor prakticky nepoužitelný, proto takhle točit ztrácelo smysl, bylo lepší přeřadit, nechat otáčky klesnout a zase jet na krouťák a díky lehčím převodům se neunavil ani v kopcích. Motor sice i za třemi tis otáčkámi zrychloval, ale bylo to patrné spíše z údaju ručičky tachometru než z pocitu zátahu, ten už v těchto otáčkách nebyl žádný. Takže původní úvaha byla výměna za combi s motorem 85kw v novější verzi, ale můj optimismus vyprchal při zkušební jízdě. Čekal jsem podstatnější rozdíl, svůj podíl na tom má jinak poskládaná převodovka u výkonější verze, část výkonu se ztratí v těžších převodech, odspodu trochu díra a ve dvojce modelu výhled jako z tanku a málo místa na šířku a výšku.
Zato nový commonrail od PSA je opravdu unikát a tam kde forďácký motor končil, tam se nový commonrail teprve probouzí a přemýšlí, jestli má cenu vůbec vstávat. V 1750ot už má maximum krouťáku, ale k životu potřebuje i trocha otáček, při dvou tisících už konečně vstává a dává si malou rozcvičku, pak se mu do žil vlévá nová krev a za třemi tisíci chytá druhý dech, zdivočelý jako býk v aréně a auto je ve svém živlu a prostě se rychle točí do červeného pole a klidně si nechá líbit až pět tisíc otáček. Nikde žádný kopanec, nikde žádná díra, na plynovém pedálu pozná i komára a na rozdíl od fordího motoru je pořád cítit ten zátah. Je jedno v jakých otáčkách, nastavitelná geometrie lopatek turba dává neustále dávky adrenalinu, takže pocit zátahu je cítit neustále a pořád. Takže radost z jízdy nekončí za dvěma tis otáček jako u fokuse, ale pokračuje až do červeného pole, kde upozorní červená šipka na přeřazení (4500ot). Prakticky od cca 1400-3800 má neustále k dispozici 85procent maxima krouťáku viz graf v galerii, takže daleko větší rozsah využitelných otáček. Samozřejmě pro běžnou normální jízdu obvykle stačí 1500-2300, ale potenciál motoru je velký. Trojka jede prakticky od volnoběhu, čtverka pod 1400otáček nic moc a pětku je lépe si držet na maximu (1750ot) krouťáku. Těžší převody se nezapřou, ale pružné zrychlení je lepší a na dálničních limitech netočí tolik. Tady byl zase fokus se slabším motorem v nevýhodě, protože měl krátkou převodovku. Rozhodně bych se ale slabšího fordího motoru nebál, byl nenáročný, bezporuchový a vydržel i nešetrné zacházení při nízké spotřebě. Pokud ho v tomto bude motor od PSA následovat, tak to bude znamenat posun vpřed!!!
Zimní provoz - poznatky z praxe:
S příchodem prvních mrazů se objevila kontrolka žhavení, do té doby jsem si myslel, že žádná není, nejspíš si ty rychložhavičky žhaví nějak potají.
Při běžných menších mrazech však jen blikne, takže se to nedá ani postřehnout, při -16 stupňů už svítí o něco déle, i když ne tak dlouho jako u focuse. Ten na rozdíl od nového commonrailu žhavil pořád, i s teplým motorem.
Ani takové nízké teploty však nedělají samotnému startu žádný problém, v podstatě platí, že motor chytá stejně jako v létě, převalí se o půl otáčky a zima je mu ukradená. Jen aby mu to vydrželo dalších několik let.
Hodně se mluví o zvuku díslů - chrochtání, klepání nebo pojem traktor je hodně známý z úst benzínově založených lidí, ale i tady platí, co jsem již psal a příliš se nic neliší od letního provozu. Zkušené ucho v něm pozná dísla i v létě, ale tohle majitele nových commonrailů nemusí vůbec trápit, poněvadž
sedí v autě a ne vedla auta nebo na kapotě. Takže výkřiky jako chrochták či traktor nejsou na místě a je to jen taková poslední obhajoba benzínu. Tyhle motory jsou již někde jinde, ale v paměti všech přežívá stále názor nafta=chrochták! Motor je dobře odhlučněný a hlavně zateplený, jak hlava a kapota, tak i spodek motoru, prostor od cestujících a zepředu je oplechovaný filtr DPF, takže tohle neslouží jen na utlumení zvuku, ale hlavně na udržení teploty.
Maloobjemový hliníkový motor má přídavné elektrické topení, které se zapíná a vypíná automaticky dle venkovní teploty a teploty motoru a taky zatížení alternátoru. Praxe je asi taková, že po dvou kilometrech auto topí, při větších mrazech o něco později, při teplotách kolem nuly topí dříve. Topení se zapíná
s běžícím motorem, takže topí i při stání třeba na semaforech. Klidně si dovolím říct, že tohle řešení nahradí elektrické vyhřívání předního okna, které jsem nechtěl z důvodu, že "vidím" ty drátky ve výhledu a kvůli použití několikrát v roce s tím jezdit celý rok, ve tmě a dešti jsem ho prostě nechtěl. Navíc by to byl další spotřebič na autě, který bych stejně používal minimálně nebo vůbec, protože v zimě jezdím velmi krátké trasy. Taky automatické spínání vyhřívání zadního okna mi připadá zbytečné. Zapíná se samo vždy s vločkou (teploty pod +4stupně) po nastartování motoru a nezávisle na tom, jestli je okno zamrzlé, zamlžené nebo čisté, takže vždy vypínám ručně. Nechám deaktivovat při cestě do servisu a budu si zapínat sám, dle potřeby.
Všechna ta elektronika může dělat časem problémy v souvislosti se stářím baterie, i když má auto inteligentní dobíjení, může tyhle funkce omezit...uvidíme, čas ukáže, jak se s tím vypořádá.
Nicméně spojení hliníkový motor+elektrické přihřívání+malý objem oleje (3,8litru včetně filtru) dává dobré předpoklady i k použití ve městě, které se díslům dříve nedoporučovalo, motor se dřív prohřeje, tím se sníží opotřebení i spotřeba a emise a auto velmi dobře topí, takže tohle už taky není jen doména benzinových aut.
ESP nemá smysl popisovat, funguje skvěle a za těchto podmínek, jaké teď jsou, bliká často. Auto jede kam chci, ale samozřejmě ho nemá cenu trápit, citlivý šofér ho potřebovat nemusí, výhoda je, že autu dost pomůže, pokud je třeba. Udusit se nedalo, otáčky spadly někam k tisícovce, ale dál už ne. Na rovné kluzké cestě se taky nenechá oklamat a při plném zrychlení třeba na trojku černá skříňka odhalí nekalé úmysly ještě dřív, než auto zatančí čardáš. Otáčky hned spadnou někam kolem dvou tis, točivý moment je silně omezený a jakékoliv pokusy s plynovým pedálem jsou zbytečné, pokud nejsou plynulé. Takže dalo by se říct, že pokud se zasekne dámský podpatek pod plynový pedál neznamená ještě hrozbu :-) pokud se předtím ESP nevypne v palubním pc.
Novinky v recenzi
30 000
Max dnes pokořil prvních 30 000 kilometrů a stále je v nejlepší kondici. Nic nevrže, nic nepíská, takže jako nový. Ani olej mu nechutná, jen naftu si žádá, ale ta je skoro zadarmo, takže budiž mu odpuštěno. V pátek třináctého dostal nové reklamní polepy (viz. foto v galerii), které navrhla moje paní, odměnou za to bude i nějaká sleva na případný servis, oleje a filtry zcela zdarma
První rok s Maxem
Včera to byl rok co jsme Maxe koupili a jezdí bez jediné závady. Pouze nevydržela jedna žárovka H7, výměna během pár minut svépomocí. Jinak si jen žádá naftu. Za první rok najeto pouze 12tis km, slouží především na městský provoz. Průměrná spotřeba je 5,8litru na sto, více než dvě třetiny najetých kilometrů v městkém provozu, krátké tratě, časté starty. Delší trasy po okrskách si vemou čtyři litry, člověk se nemusí ani nijak snažit, stačí jet normálně jako všichni ostatní. Svižná jízda zvedne spotřebu zhruba o půl litru a když si užívám po okrskách, tak si veme 5,5 litru. S plně naloženým vozem (čtyři metráky plus já) a systémem brzda plyn jsem jel za 6,1, obce do 55km/hod víc ne, ale mimo obec prostě co to dá, ale už jsem se i bál, poněvadž téměř dvě tuny se špatně brzdí ze stodevadesáti. Někdo psal, že s tímto motorem se spotřebou přes šest litrů jezdí jen prasata a je to pravda:-))
Výkon motoru je ideální pro rodinný vůz, s dostatečným potenciálem, který ve většině případů nevyužívám a dodnes jsem nevyzkoušel ani maximálku. 190 to jede, ale za dnešního provozu je nereálné to někde protáhnout, protože hned člověk musí brzdit a po dálnici nejezdím. Neříkám, že bych si nezvykl na nějaké koníky navíc, ale k čemu, ve městě nevyužiju ani ty co mám a mimo město je problém dát někdy pětku :-) a živit další koně, které leží ladem mi nepřijde ekonomické. Žádal jsem úsporný, prostorný rodinný vůz a zatím se tak Max projevuje. Na gumách po ujetí 12tis km zmizel jeden mm vzorku, sjíždí se pěkně rovnoměrně a že bych ho nějak v zatáčkách šetřil se nedá říct, spíš naopak.
Největší obavy před koupí auta jsem měl z velikosti kufru, ale po roce můžu říct, že ještě plný nebyl ani na dovolenou. Kufr se zdá malý, ale vše potřebné pro rodinu pobere s přehledem. Maxe používám i jako "stěhovák" a uveze opravdu hodně, stačí jednoduše vytáhnout sedadla a je z něho malá dodávka.
Nákladová hrana - všude kritizovaná vysoká nákladová hrana je jedna z věcí, kterou si já nemůžu vynachválit. Pro nákupy se nemusím ohýbat a když třeba nakládám padesátikilový pytel je super, když nemusím být shrbený. Taktéž těžké věci se lépe vytahují vzpřímeně než shrbeně, klidně bych snesl ještě vyšší auto :-) Oproti kombíku fakt super. Další parádní návyková věc je nastupování a vystupování z vozu a výhled ven, na tohle si člověk rychle zvykne a těžko odvykne. Tři dny jsem měl půjčenou fiestu, pak i mondeo, ale nejvíc zabrat mi daly nástupy a výstupy a když člověk nasedá do auta třeba desetkrát za den, tak je to spíš utrpení. Do Maxe se vždy těším a klidně bych to zvládl i dvacetkrát za den :-) Sám jsem měl kombíka, takže můžu srovnávat a já osobně dobrovolně do nízkého auta už nepůjdu. Ten kdo uvažuje o rodinném voze kombi, měl by vyzkoušet i MPV. Mě osobně to chytlo a to jsem chtěl kupovat opět právě kombi, dodnes nelituju, že jsem vzal praktické empívíčko. Takže náklady za rok provozu - olej/filtry + pojištění + nafta/VIF aditiv + žárovka H7.
Zimní provoz
Doplněná recenze o zkušenosti ze zimního provozu.
Světla pro denní svícení
Integrování SPDS do mlhovek podobně jako má oktávka. Vše funguje jak má, samo se zapíná/vypíná automaticky s klíčkem.
Aktualizace
Doplněná recenze o srovnání focuse combi a c maxe plus další poznatky z praxe.
Zbytek fotek zde:
http://stirecek.rajce.idnes.cz/Novy_Ford_C-_max_1%2C6_TDCI_sport/#album
Příprava na zimu
Max dostal nové gumové original koberce na zimu, cena 500Kč. Taky pořádnou vrstvu vosku přímo na tělo :-) Zimní gumy jsou zatím v jednání. Taky jsem ho odnaučil pípat a blikat kontrolkou nezapnutého pásu.
Test spotřeby
MĚSTO: ve městě najeto během několika dnů 184km, do práce, z práce, na nákupy atd...tudíž většinou studený motor, jakmile se alespoň trošku prohřál, svižné rozjezdy, systém brzda plyn, žádné šetření, nenormální jízda, klimatizace - dle pc 7,1 a skutečná spotřeba dle dotankování 7,06. Čekal jsem víc, takže spokojenost a pc se nespletl. Při normální jízdě ve městě se dá jezdit kolem šestli litrů, ford uvádí 6,1 město, takže tohle taky sedí.
KOMBINOVANÁ SPOTŘEBA: najeto 217km, půlku moje paní - dle předpisů +10km, druhou půlku já - dle možností :-) Zhruba více než jedna třetina trasy průjezdy obcema, zbytek silnice první, druhé a třetí třídy a zhruba jedna třetina celkové trasy hodně kopcovitý terén a samá zatáčka - něco pro mě! Dle pc 4,8 litru na sto, dle dotankování 5,16litru na sto km. Takže tady se pc plete o 0,36 litru. Taky se plete ford, na jeho uváděné hodnoty se JÁ :-))) nedostanu ani s mišelinama a aditivem, je hřích nevyužít potenciál motoru a podvozku!!! Uváděná kombinovaná spotřeba 4,8 litru u c maxe 1,6tdci je ale reálná, moje paní umí i 3,9 dle pc a ani se nesnaží. Jezdí si svým stylem a na spotřebu se nedívá. Takže když pominu odchylku palubního počítače mimo město, není problém jezdit za 4,5 litru. Naftu dolévám do plné stylem, že naplním po okraj, zahoupu s autem, aby vyletěl vzduch a dolévám dál až do plné, takže měření by mělo být přesné.
Zbytek na:
http://www.spotreby.cz/ford-focus-combi-1-6-tdci-80-kw-110-hp-a2181/
Servisní kontrola
Takže dnes servis ve 20tis km - výměna oleje a všech filtrů, na rok tedy bude pokoj, cena 3900kč. Taky jsem seděl ve 250koňovém focusu RS, sedačky recaro, jedna by se mi hodila do maxe, abych v něm nelítal jak hadr na palici:-) Nejlíp by bylo vzít tu sedačku i s tím autem, ale... prostě potřebuju "náklaďák" :-)
Přidat názorDiskuse: Ford C-Max 1,6 TDCI DPF 80kw
- Re: Pípání pásu 20.04.2012 18:55 štíreček1
- Pípání pásu 07.01.2012 19:13 wawman
- 3x10 31.07.2010 12:13 kyklop
- Re: Re: Pekny kusok 03.06.2010 20:21 štíreček1
- Re: Pekny kusok 02.06.2010 19:34 Thomasino
- Re: Pekny kusok 17.05.2010 18:50 štíreček1
- Pekny kusok 14.05.2010 19:03 Ferfi
- Re: Re: Cemix 03.05.2010 16:54 bubaaaack
- Re: Slavný Max 25.04.2010 09:57 štíreček1
- Slavný Max 24.04.2010 00:25 Subaru4ever
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hodnocení 11.04.2010 20:42 štíreček1
- Re: Re: Re: Re: Re: Hodnocení 10.04.2010 17:53
- Re: Re: Re: Re: Hodnocení 10.04.2010 12:50 štíreček1
- Re: Re: Re: Hodnocení 10.04.2010 12:30
- Re: Re: Re: Denní svícení 06.04.2010 21:32 štíreček1
- Re: Re: Re: Re: Denní svícení 05.04.2010 04:27
- Re: Re: Re: Denní svícení 05.04.2010 04:07 FRPE
- Re: Re: Denní svícení 05.04.2010 04:05
- Re: Denní svícení 02.04.2010 18:36 štíreček1
- Denní svícení 02.04.2010 05:12
- Re: Cemix 01.04.2010 17:57 štíreček1
- Cemix 31.03.2010 23:50 bubaaaack
- Re: Bodonič?? 17.03.2010 20:58 Thomasino
- Re: Re: Bodonič?? 17.03.2010 19:42 štíreček1
- Re: Bodonič?? 16.03.2010 22:53 Thomasino
- Re: Bodonič?? 16.03.2010 16:31 štíreček1
- Bodonič?? 14.03.2010 21:38 Thomasino
- Test s-max 05.03.2010 17:32 štíreček1
- Re: hodnocení 03.03.2010 22:06 Thomasino
- hodnocení 03.03.2010 19:18 štíreček1
Další vozy Ford C-Max
-
Ford C-Max (2007) Majitel: kobamm
Přidáno: 28.6.2008 228 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Ford C-Max (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.9.2008 7510 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Ford C-Max (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.3.2010 309 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Ford C-Max (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.9.2008 149 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Ford C-Max (2007) Majitel: preston
Přidáno: 11.9.2008 219 Majitel 9.82 Uživatelé