Recenze
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 103 kW CR DSG
Technické info
Přezdívka auta Scout Rok výroby 2011 Koupeno ojeté najeto [km]:136258 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1968 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.2 maximální rychlost [km/h]: 197 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 580 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 6.4
Popis vozu
Hledal jsem praktické (kombi), nenáročné, komfortní (automatická převodovka) auto, které mi bude sloužit, a nic moc za to chtít na oplátku.
Před koupí jsem drtil inzertní servery (filtry: automat, benzín/nafta, výkon 100kW+, čtyřkolka) se zaměřením na Superb II potažmo Passat B7/B8. Rozpočet jsem měl kolem 300 tisíc Kč.
Scout jsem původně ani nezvažoval, nicméně se mi v nabídce také objevoval a v bílé barvě se mi
i líbil. Tedy, bych bral i Scout. Z portfolia Octavie 2 po FL mi přišel nejvíc koukatelný.
A nakonec jsem Scout opravdu koupil.
V pátek 6. března 2020 se 136 000 km na tachometru jsem Scouta pořídil.
A o jaké auto že se tedy přesně jedná?
Škoda Octavia Scout generace 1Z s dvoulitrovým vznětovým motorem common-rail o výkonu 103 kW (140 koní), šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech čtyř kol.
Model Scout, byť vychází z klasické Octavie, je přeci jen trochu jiný, především výrazným oplastováním a zvýšenou světlou výškou, která z něj dělá auto na pomezí klasického kombíku ve čtyřkolce a SUV. Osobně jsou mi tyhle „oplastované kombíky“ velmi sympatické, protože podle mého spojují to nejlepší z obou světů.
Můj konkrétní Scout je vyroben v roce 2011 (jako MY 2012) a uveden byl do provozu 17. listopadu 2011, obligátně, doktorem z Reichu…
Řídil jí, jel v ní. Řídil jí, jel v ní. Řídil jí, jel v ní. Akorát támhle vzadu, to je snad jediná výjimka, jsou dva, co jí řídili, vedle sebe. Tím chci jen ilustrovat, že snad není v našich končinách člověka, kdo by s „dvojkovou Octavií“ neměl byť kratší zkušenost. Octavia jezdí jako rodinná auta, slouží ve firmách, sveze vás z pařby jako Uber/Bolt, v horším případě jako PČR…
Bez nějaké pejorativy, naprosto chápu, proč je tak populární a rozšířená. A přesně pro ty vlastnosti jsem Scouta taky koupil.
I v dnešním vozovém parku jich lze pořád potkat spousty, často v původních registracích (RZ začínající na 1AZ apod.), současně taky poslední dobou vídávám vícero ojetin nově registrovaných (RZ začínající na 5SH apod.). To mi dává tušení, že auto bude bytelné a může vydržet v provozu dlouho, a těší mě to.
Co má můj konkrétní Scout z výbavy: automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední látková sedadla, multifunkční tříramenný volant s pádly pro řazení, autorádio Amundsen+ s navigací a BT spojením k telefonu, tempomat, tažné zařízení, zadní parkovací senzory, dvojitá podlaha kufru, senzor světel (xenony). A madlo spolujezdce Scout!
Auta ze skupiny VW jsou trochu jako stavebnice. Kdybych zatoužil po kožených sedadlech, Columbusu, jiném volantu, stačí najít inzerát. Jen to střešní okno už nedodělám…
Scout měl při koupi zimní obutí na originálních discích, hned v dubnu jsem pořídil druhou sadu stejných ALU kol s letním obutím.
Od října 2022 nově obouvám zimní pneu NOKIAN WR Snowproof 225/50 R17 98H XL. Do budoucna s ohledem na nájezd možná zvážím celoroční pneu. Máte s nimi zkušenost? Napište mi do diskuze. Díky!
Předchozí majitel evidentně užíval nosič kol přidělávaný k 5. dveřím. Jak jsem to poznal? Bohužel jsou na víku kufru jasné a trvalé stopy poškrábání. Takové zvěrstvo mu už dělat nebudu, koupil jsem nosič kol na tažné. Taky plaketka na masivním voliči DSG nese známky použití, vyměním jí.
Auto vystihuje praktičnost do puntíku. Nejen tím velkým kufrem, což každý ví, ale i "simply clever" Škoda detaily, jako je 12V zásuvka v kufru, úchytová oka pro gumycuky, či schránkou pod roletkou (vozíme tam deštník).
Ještě bych podtrhl nenáročnost provozování. Kdybych dostal za každé otevření kapoty 10 Kč, měl bych letos 20 Kč.
Autu stačí měnit olej/filtry, dolívat kapalinu do ostřikovačů a tankovat, a jezdí. Nevedu si TCO v Excelu, myslím však, že by skutečné náklady na 1 km vyšly velmi příznivě.
I za to ho mám rád.
Za dobu co jej mám už si zažil mnohé - při stěhování jsme opakovaně využili jeho nekonečný zavazadlový prostor, dovezl nás na svatbu a taky jsem si v něm odvezl z porodnice manželku se synem. Projeli jsme spoustu míst po Čechách a taky Německo Rakousko Itálii Švýcarsko.
Až teď při psaní recenze jsem si uvědomil, jak málo jsem Scouta při všem, co s námi podnikl, fotil, a kaju se za to. Počasí se teď udělalo docela moudré, pořídil jsem tedy pár odpovídajících fotek k recenzi.
Scouta používám primárně pro pracovní cesty a pak na delší přesuny s více zavazadly (kdo má rodinu mi rozumí). Jeho koupi bych doporučil.
Moje potenciální příští auto? Asi taky Scout (nebo nějaká obdoba - Alltrack, kdybych si jó vyhodil z kopýtka tak MB All-terrain), určitě ale navíc s panoramatickou střechou a bezklíčovým odemykáním. To chci!
Silné stránky
Nenáročné auto na provoz.
Neprovokuje a nevyčnívá z davu. Kór v ČR kde je Octavia na každém rohu.
Spolehlivě nás všude dovezlo a nic moc za to nechtělo.
Příznivá spotřeba (dlouhodobá 5,9l/100 km).
Vyhovuje mi výkon motoru a automatická převodovka.
Pohodlné prvky - automatická světla, BT handsfree s "hlasovým ovládáním", vyhřívaná sedadla.
Auto má odnímatelné tažné zařízení, už se těším až začneme využívat nosič kol.
ISOFIX.
Subjektivně - líbí se mi (já vím, není nic horšího než si chválit vlastní garáž).
Slabé stránky
Po přesednutí z benzínů "hluk a dunění". Zpětně hodnoceno, beru spíš jako vlastnost než slabou stránku.
Navigace má svou hlavu - už několikrát se mi stalo, že nás vedla ne právě logickou (rozumějte, já bych jel jinudy) byť nějakým způsobem optimální trasou.
Moje žena by poznamenala, že jí chybí přední parkovací senzory.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jezdím ke zkušenému garážníkovi, jednou ročně/jednou za 10 tisíc km (vychází to tak).
6.3.2020, 136 258 km - olej a filtry (po koupi)
22.11.2020, 145 528 km - olej, filtr
15.11.2021, 155 347 km - olej, filtr, nová autobaterie
9.7.2022, 160 580 km - rozvody s vodní pumpou
11.11.2022, 164 388 km - olej, filtry, řemen alternátoru, zadní brzdy
18.9.2023, 175 971 km - olej (motorový, v haldexu, v diferenciálu), filtry
2.10.2023 volnoběžka alternátoru
21.10.2023 proběhla výměna oleje v DSG
16.2.2024 výměna oleje a všech filtrů
Na jaře 2021 jsem "pořídil" asi 1 mm prasklinu do čelního skla. Na podzim 2023 jsem nechal sklo vyměnit.
Léto 2021 "zkontrolujte poziční světlo". Nechal jsem vyměnit obě žárovky, v servisu se divili, že tam byly laděné do modra (pochybuji, že nějakým záměrem).
V červnu 2022 jsem na dovolené nakládal kočárek tak nešťastně, až jsem "lupnul" pavouka na pravé zadní světlo.
Ještě z dovolené jsem objednal dvě nová zadní světla a ty pak po návratu vyměnil.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
https://proverenaauta.cz/, pan Filgas.
Kontakt v neděli, rezervace a složení zálohy, následující pátek jsem přijel do Otrokovic vlakem, kde mě pan Filgas čekal, odvezl na provozovnu, umožnil důkladnou prohlídku a projížďku auta (celkem přes 2 hodiny), vše na co jsem se ptal mi zodpověděl.
Velmi profesionální a ochotný - i když jsem se chtěl podívat "na spodek", poskytnul mi vanu ze Sharana abych se nezadělal - zapomněl jsem se nahlásit, že chci vidět spodek=po domluvě s dílnou naproti auto zvednou).
Určitě doporučuji.
Auto jsem přivezl na "zelené papírové převozní" značce, trvalo mi pak více než 3 týdny než jsem ho dostal na bílé značky (COVID opatření).
Novinky v recenzi
Servis ve 187 609 km
Se zármutkem jsem přijal zprávu, že u modernizované Octavie není v nabídce varianta Scout; co je horší, on Scout už není k dispozici od března 2023!
Můj Scoutík jezdí a jezdí. Aktuálně máme po výměně oleje a všech (olejový, vzduchový, kabinový a palivový) filtrů. Příště přijdou na řadu přední brzdy - udělám při příležitosti přezutí na letní. Nejblíže nás čeká STK.
186 tisíc km
Co nového? Čte to tady vůbec někdo :-/?
Naposledy jsem nechal vyměnit olej v DSG, poté došlo k výměně čelního skla, na konci října přezutí na zimní (a letní jsou připravené nové Pirelli), jezdíme napříč celou republikou, jednou sám, podruhé s celou rodinou, dle potřeby.
Aktuálně řeším STK (nejpozději na konci února), novou pojistnou smlouvu (mám teď nižší sazbu, zato vyšší limit na skla a pojištění střetu se zvěří navíc), pojedu na výměnu oleje po 10 tisících km, a, abych se nenudil :-), vyjednávám také opravu (přeleštění) ALU disků, s letní sadou jsem objednaný na 23. ledna, podle výsledku pak po přezutí přivezu i zimní sadu, ta to potřebuje jako sůl, kola jsou nevzhledná.
Výhledově dám možná rozleštit lak. Na 12 let starého dělníka dávám Scoutíkovi solidní péči, no ne :-)?
Volnoběžka alternátoru
Trochu neplánovaně, opět v servisu, tentokrát kvůli děsivým zvukům linoucím se z pod kapoty.
Mám štěstí na garážníka, ke kterému se Scoutem jezdím. Přes prodloužený víkend jsme byli na Šumavě, auto jsem mu v neděli večer přivezl a v pondělí večer bylo hotové.
Původní volnoběžka se už ani nehla. Co mi říkal, tak a) není to snadný úkon na výměnu, b) moc lidí neposlouchá svá auta a je jim jedno, jaké zvuky vydávají.
Najeto 177 440 km a jedeme dále, přístě snad už jen plánované návštěvy servisu!
Scout je teď víc v záběru
Přiblížili jsme se 176 tisícům km. Jezdím teď víc, soukromě a především pracovně - co jsem dřív najel za měsíc, někdy dám za týden. Změna režimu Scoutu vůbec nevadí, naopak mi přijde, že mu prospívá, koneckonců, není stavěný na stání nýbrž na ježdění.
Konečně jsme využili nosič kol na tažné, super věc.
Včera jsem Scouta přebíral po výměně olejů (motorový, v Haldexu, v diferenciálu), a filtrů, a objednal jsem výměnu oleje v DSG.
Letní sezonu ještě dojezdím na stávajících pneu, ale už chtějí vyměnit, tak na sezonu 24 přezuji na PIRELLI POWERGY, už je mám v garáži.
3 roky společně, instalovaná autokamera TrueCam A7S, opravy laku
Minulé pondělí to byly 3 roky, co Scouta máme doma. Stav km: 166 346, tzn. 30 088 km společných. Průměrem to vychází na 836 km měsíčně, v podstatě "jedna nádrž/měsíc".
Je to málo? Scout rozhodně nejezdí denně, spíš je to taková "víkendovka".
Taky jsem nechal instalovat autokameru TrueCam A7S s GPS modulem, díky mému kamarádovi je napájecí kabel od ní vedený "neviditelně" stropem a levým sloupkem, přidal extra 12V zásuvku do vnitra palubky. Super řešení, rozhodně bych nechtěl, aby napájecí kabel plandal od stropu dolů ke středovému tunelu (občas to vídám u jiných aut).
Na škrábance jsem pořídil lakovou tužku a sprej v barvě vozu - snad se mi povede zlikvidovat ty rýpance na víku kufru ještě od prvního majitele. Nepořizujte si nosič kol na víko kufru!
Dlouhé zimní večery jsem využil pro plánování cest až bude venku lépe, nejbližší: Třeboň, Kácov, Harrachov.
Všem šťastné cestování!
Zbrusu nová fotogalerie
Vážení uživatelé, počasí dnes poměrně přálo, a tak jak jsem slíbil, pořídil jsem Scoutovi nějakou odpovídající fotodokumentaci pro účely této recenze. Kulisami nám byly různá místa v královském městě Berouně.
165 000 km
21. prosince 2022 v 5.01 hodin, na Rozvadovské spojce, dosáhl Scout 165 tisíc najetých kilometrů. Venku -0,5 stupně Celsia, jemný déšť a riziko tvořící se ledovky, před garáží jsem se málem přizabil, silnice sjízdné dobře.
Na Radiožurnálu hlásili, že Volodymyr Zelenskyj navštíví USA.
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: ericn
Přidáno: 25.7.2014 139 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: filko
Přidáno: 1.11.2007 3689 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: raceday
Přidáno: 1.2.2008 1218 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2010) Majitel: H.Karlik
Přidáno: 4.3.2012 409 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2005) Majitel: pedro26
Přidáno: 23.9.2007 16910 Majitel 9.91 Uživatelé