Recenze
Fiat Croma 2.0 TDi
Technické info
Přezdívka auta Šemík Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:192045 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1929 výkon [kW]: 68 kroutící moment [Nm]: 204 maximální rychlost [km/h]: 180 / 195 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 / 16 * zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
Zdravim všechny
Po delší době jsem tu s novým autem, i když s moc novym už taky ne, protože jste si možná všimli, že tohle auto už je v naší rodině nějakou dobu, ale už není v tátovým vlastnictví ale v mým :-).
Je to Fiat Croma 2.0 TDi, kterou jsme koupili téměř před šesti lety úplnou náhodou, protože než jsme koupili tuhle, měli jsme už jednu ve stejný motorizaci, barvě ale byla to verze z roku 1989, která se oproti téhle liší jiným předkem, který je u nové trochu nižší, interiérem a detailama. Táta šel totiž jednou se strejdou do hospody a tam našel v inzertních novinách tuhle cromu za tehdy nějakých 119000kč a táta se rozhodl, že se na ni pojedem ze zvědavosti podívat. Takže jěště ten den se zavolalo a jelo se na ni podívat. Když ji táta poprvé uviděl byl z ní úplně hotovej, mně osobně se moc nelíbila a hlavně podle mě bylo zbytečný se jezdit dívat na skoro to samý auto jaký nám stojí v garáži. Po prohlídnutí se mi líbila jěště míň, protože byla různě poškrábaná, měla roztrhlou sedačku řidiče a byla prostě neucházející, ale táta měl asi trochu upito a tak si řekl, že jí prostě musí mít, a tak nám asi za 3 dny stála před barákem. Croma, kterou jsme měli doteď táta prodal jednomu chlápkovi z práce, který ho uháněl skoro čtvrt roku aby mu jí prodal a tak se i stalo, sice jsem za to tátu neměl chvíli rád, ale pak jsem si na ni celkem zvyknul, i když se mi po naší první stýskalo :-(.
Jinak co se týče výbavy, tak si člověk nemůže stěžovat, všechny okýnka v elektrice, zrcátka taky, kožený sedačky, klima a já nevim co jěště, takže i na 14 let starý auto si své pasažéry celkem hýčká. Největším klenotem tohohle auta je ale motor. Sice když ho nastartujete připomíná traktor, ale v tom to není. Je to v konstrukci, která podle mě byla převratná. Bylo to totiž první sériově vyráběné auto, které mělo přímý vstřik paliva a označení TDI. Všichni si možná myslí že to bylo Audi, ale není tomu tak, protože Fiat s tímhle motorem přišel už v roce 1986 a Audi až o tři roky později. Dokonce jsem někde četl na netu, že Fiat prodal tento motor a označení volkswagenu proto, protože už v té době konstruoval systém Common Rail, ale protože na to nebylo dostatek peněz tak, prodali TDI němcům. Nevim co je na tom pravdy, ale pokud vím tak první Common Rail měla Alfa 156 1.9 JTD, která spadá pod FIAT, takže na tom asi něco bude. Jinak tenhle motor je až na ten otřesný zvuk vynikající. Má všechno co od nafťáka dnešní doby potřebujete. Mohutný zátah zvlášť po modernizaci roku 1991, kdy turbo dostalo proměnnou geometrii lopatek, tak i velmi nízkou spotřebu, která je kolem nějakých pěti litrů nafty na sto km a poté co jsem jel s naftovou ochcáfkou se to nedá vůbec srovnávat. Na to, že tenhle motor byl konstruován už v nějakém 86 roce, tak ta škodovka na něj prostě nemá, a neříkám to jenom já, ale všichni co se s tim svezli. I přes tyhle nesporné kvality jsem to auto ale stejně nechtěl, když mi ho táta nabízel, protože poté co mi už škodovka začínala pít krev, jsem se rozhodl že si koupím jiné auto. Jel jsem se tedy podívat do jednoho pražského bazaru na Fiat Coupé, o kterém mi táta říkal že je moc hezký a že tam už dlouho stojí, a tak jsem se jel s kamarádem na něj mrknout. Už co jsem ho viděl za plotem, tak jsem byl unešený. Sice měl pár mušek, a neměl motor který jsem chtěl, ale stál za to. Potom, co jsem přijel domů, se táta vyptával a když zjistil, že jsem skoro beznadějně zamilovaný tak řekl, že se tedy Croma prodá a že si koupim moje Coupečko. Jenomže tátovi to nedalo a pořád mi to rozmlouval, až to nakonec dopadlo tak, že mi Coupečko prodali před nosem. Byl jsem z toho asi dva týdny otrávený, a tak jsem hledal dál. Chvíli jsem uvažoval nad tím, že bych koupil Alfu 164 ale z toho rychle sešlo. Pak jsem se jen tak podíval, jestli nemají na netu nějakou pěknou Mareu, ale chtěl jsem ji v dvoulitru. Ani ne tak pro ten výkon, ale pro ten zvuk pětiválce a určitý charisma, který s timhle motorem má, a i proto, že je to takovej nenápadnej kombik, který pak dokáže vytřít zrak. Měl jsem jednu vyhlídlou v Kolíně a málem jsem ji koupil, ale i z té taky nakonec díky mým rodičům sešlo. Sice měla pár chyb ale za tu cenu byla velmi dobrá, jenže táta byl zásadně proti, protože nechtěl aby jeho milovaná Croma šla z baráku, a tak se snažil všemožnými prostředky mi Mareu zhnusit a donutit mě abych si nechal naše auto, i když věděl že ji nechci. Nakonec jsem dopadl tak, jak teď vidíte. Sice to není auto mých snů, ale za to je prostorný a má nízkou spotřebu, což je pro mě jako pro studenta docela klíčový fakt, i když jsem měl tu Mareu v plánu spíš jako auto pro radost a ne na každodenní ježdění. Co se týče úprav a oprav tak jako první se na ní hodily kola co jsme měli na první cromě. Jsou to nějaký patnáctky z BMW ale mě přišly malý, tak se minulý rok koupily šestnáctky Abarth. Vtip je docela v tom, že oboje kola vypadají skoro stejně. Další úpravou bylo nastříkání spodku nárazníku a prahů do barvy karoserie. Byl to tehdy můj chytrý nápad poradit to tátovi s tím, že to bude líp vypadat. S odstupem času se mi to ale přestává líbit, takže to půjde asi dolů. Díky tomu, že auto není nejmladší, tak nám i začíná hezky reznout a to je ta nejhorší práce, která na tomhle autě je. Protože každé léto a skoro každý měsíc brousit s stříkat ty prokletý zadní lemy je hrozně nezábavná věc a člověka to rychle přestává bavit. Jinak auto bylo ověšený všelijakejma blbostma hlavně uvnitř, a jelikož já mám rád tovární vzhled interiérů, tak jsem se rozhodl ty krámy vyházet a vnitřek vypadá hned líp. To je zatim asi tak vše, časem možná jěště něco doplním, ale teď mě už nic nenapadá.
Silné stránky
Motor
To je opravdu asi to nejlepší na celým autě. Silný zátah vás příjemně zatlačí do sedaček a vy tak bleskově vyrazíte kupředu (za předpokladu že s tim umíte, protože na tenhle motor to chce trochu zvyk), k tomu spotřebu, která málokdy překročí 7 litrů. Co chtít víc?
Prostornost, Pohodlí
Obor v kterém vyniká. Pohodlně odveze 5 cestujících a k tomu velký kufr do kterého nacpete prakticky cokoliv. Odpružení je ale celkem zvláštností, protože na rovince je pohodlně rozměklý, ale na nerovné silnici ztuhne, což není moc příjemné. Lepší by bylo kdyby to bylo naopak.
Jízda
Sice jsem v životě neřídil takové etalony skvělého řízení a jízdních vlastností jako je např. Ford Focus, ale podle mě se řídí velmi dobře. Sice když rychle proletíte zatáčku tak se trochu naklání, jízdní stopu drží ale velmi dlouho a řízení je přesné a citlivé, takže dobře víte co se děje s předními koly (i když 120 byla lepší :D)
Náhradní díly
Sice nejsou tak levné jako na 120, ale jsou stejné jako u ostatních, a i když tohle auto není moc vidět, tak téměř vždycky seženete co potřebujete
Vzhled
Sice to není auto, za kterým by si člověk vykroutil krk, ale díky jeho vzácnosti je příjemným zpestřením jinak nudného silničního provozu, kde se to hemží samou fóbií a oktávkou a hlavně není moc kusů, který jsou v dobrém stavu.
Už jenom stručně
-dveře se otevírají skoro do pravého úhlu
-celkem dobrý výhled z auta
-otevírání pátých dveří (dříve nebylo tolik zvykem)
-celkem přesné řazení, i když trochu gumové
-při vytočení motoru krásné hvízdání turba:)
Slabé stránky
Rez
Největší problém. V té době se už sice auta chránila před korozí, ale někdy mi přijde že nepočítali s tim, že se auto dožije více jak deseti let, protože je to nejhorší práce a největší žrout financí na to, aby to nějak vypadalo.
Podvozek
Nemyslím teď korozi, ale to že tohle auto není dělaný na český tankodrom, a proto díly podvozku odcházejí celkem rychle. Další slabinou je špatné odhlučnění podvozku, proto je zvykem, že když přejedete i jenom malý výmol ozve se rána jako byste tam nechali kolo
Image
Nechápu co mají lidi proti italským autům. Všichni říkají že to jsou poruchový křápy který reznou jak mrcha a nic nevydrží. Přitom auta z koncernu VW a další značky na tom nejsou o moc líp. Že Fiati hnijou? Porovnejte si několik odlišných značek aut ze stejného roku výroby a uvidíte že se to netýká jen italů. I teď uvidíte například 10 let staré BMW, nebo Renault a už mají zrezlé některé části karoserie. Jediný co nepopírám je, že italům moc nejde elektrika, a některý motory jsou trochu háklivější na údržbu, pokud se ale člověk o auto pravidelně stará, není to taková katasrofa jako všichni říkají. Příkladem je naše Croma. Jak u první tak i u druhé, se nikdy nevyskytl žádný vážný problém, zato co jsem slyšel od jednoho známého že na své audině vyměnil skoro půlku motoru a pořád se to sype, tak si myslím že je Fiat vcelku spolehlivý auto.
A už jenom drobnosti
-nehezký zvuk motoru připomínající 20let starý Transit
-ne zrovna moc výkonné brzdy
-malá tuhost karoserie
-kožená sedadla podléhají docela rychlému opotřebení
-na svůj věk začíná povrzávat vnitřek
-slabší dílenské zpracování
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Všechno co bylo možné udělat doma, se udělalo doma. Do servisu se muselu jenom kvůli rozvodům a lanovodům ruční brzdy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Pán byl docela příjemný, ale už si ho moc nepamatuju, protože jsem byl ještě celkem malý kluk
Plány do budoucna
Pokud nekoupim jiný auto(začínám nad tím víc a víc uvažovat), tak bych rád nechal navařit nový zadní lemy, protože mě to už štve. Dál bych chtěl polepit bok červenými pruhy jako mají teď Fiati od Abarthu a s tím i nabarvit brzdy do červena, ať to hezky ladí. Dál bych chtěl dát pryč tu barvu zespod nárazníků a prahů a koupit pod přední nárazník lízátko z Laguny nebo Meganu, jěště uvidim, podle toho co bude hezčí. A pokud nebudu mít co s pěnězma tak nechám udělat nový lak a očalounit sedačky novou kůží, jenomže o tom si můžu nechat jenom zdát, protože do tý doby budu mít zase nějakej jinej vrak.
Novinky v recenzi
tak už mám zase jiné auto :D
tady zatim jenom ukázka, časem možná přibude i recenze
Lipsko 2010
Tak po roce jsem byl opět v autosalonu v Lipsku a byl jsem opět zklamaný, protože tam nebyl žádný zástupce italských značek. Těšil jsem se jak si sednu do Alfy 159 a sednul jsem si tak maximálně do Ducata, protože dodávky bylo to jediný co mělo logo Fiat. Posadil jsem se ale i do jiných aut např. Porsche Cayman, který mě spolu s Audi Q7 vůbec nenadchnul, zato velmi příjemně se sedělo v Mazdě 6, v Hondě Civic, nebo BMW 5. Nejlepší auto ale byl Mercedes Benz S 400 hybrid. Ten je úplně někde jinde, to pohodlíčko a všelijaký ptákovinky mě úplně dostaly. Mít tři mega tak jdu do něj a klidně bych v něm i spal.
Na menší vyjížďce
Dnes jsem se byl po škole trochu projet a nafotil jsem pár fotek, jenom škoda že jsou focený mobilem, protože jsem u sebe neměl foťák, takže vypadaj jak vypadaj.
Předem se omlouvám za fotky že jsou v horší kvalitě ale většina je focena mobilem. Časem nějaké fotky doplním.
Přidat názorDiskuse: Fiat Croma 2.0 TDi
- Re: Re: Škoda.. 09.04.2010 17:43 Armin
- Re: Marea. 29.03.2010 20:27 Abarth.js
- Marea. 29.03.2010 20:01 Stain
- Re: Škoda.. 27.03.2010 19:24 Abarth.js
- Škoda.. 27.03.2010 08:02 vladi87
- Re: Re: Re: Docela pěkný Abarthe! 23.03.2010 15:51 Abarth.js
- Re: Re: Docela pěkný Abarthe! 23.03.2010 15:48 FRPE
- Re: Docela pěkný Abarthe! 23.03.2010 15:40 Abarth.js
- Docela pěkný Abarthe! 22.03.2010 23:57 FRPE
- Re: Re: Re: Konečně kráska... 22.03.2010 20:02 Abarth.js
- Re: Re: Konečně kráska... 22.03.2010 19:48 Armin
- Re: letnaky 22.03.2010 19:28 Abarth.js
- letnaky 22.03.2010 19:24 Brandon Walsh
- Re: Konečně kráska... 22.03.2010 17:06 Abarth.js
- Konečně kráska... 22.03.2010 15:33 Armin
- Pěkný pěkný 21.03.2010 20:28 Martin91
- Re: vasen je nasim motorem:) 21.03.2010 18:45 Abarth.js
- Re: vrsek od slehacky..:-D 21.03.2010 18:43 Abarth.js
- vrsek od slehacky..:-D 21.03.2010 17:54 Honza Mička
- vasen je nasim motorem:) 21.03.2010 14:03 chegue
- Re: Super Croma 21.03.2010 13:34 Abarth.js
- Super Croma 21.03.2010 13:25 tomasino
- Re: raritka ktera se dnes uz nevidi 21.03.2010 13:10 Abarth.js
- ked tak pozeram 21.03.2010 07:52 Brandon Walsh
- raritka ktera se dnes uz nevidi 21.03.2010 02:15
Další vozy Fiat Croma
-
Fiat Croma (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 11.5.2009 57 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Fiat Croma (1989) Majitel: vladi87
Přidáno: 6.8.2008 1110 Majitel 9.54 Uživatelé
-
Fiat Croma (1992) Majitel: Armin
Přidáno: 5.8.2009 209 Majitel 9.47 Uživatelé
-
Fiat Croma (1989) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.5.2010 319 Majitel 8.29 Uživatelé
-
Fiat Croma (2007) Majitel: Hitachi
Přidáno: 21.4.2007 37710 Majitel 9.92 Uživatelé