Recenze

9 Majitel

Škoda Rapid 1.0 TSI 81kW

9.63 Uživatelé

Hodnoceno: 10× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Rapid, foto 1 Škoda Rapid, foto 2 Škoda Rapid, foto 3 Škoda Rapid, foto 4 Škoda Rapid, foto 5 Škoda Rapid, foto 6 Škoda Rapid, foto 7 Škoda Rapid, foto 8
Škoda Rapid, foto 9 Škoda Rapid, foto 10 Škoda Rapid, foto 11 Škoda Rapid, foto 12 Škoda Rapid, foto 13
 

Technické info

Přezdívka auta není Rok výroby 2017 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.8 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5

Popis vozu

Těžko popisovat vůz, kterých denně na silnicích potkáte spousty, ale i tak se o to pokusím. Škoda Rapid je automobil na kterém jsem když měl premiéru nenechal jedinou nit suchou a dále se o něj nezajímal. Náhoda tomu chtěla a já si jej o pár let později koupil. Můj předchozí Fiat Panda 100HP začínal být menší a menší až jsem dospěl k názoru, že jsem dostatečně zestárl a mohl si tak pořídit nudné fotrovské a hlavně prostornější auto bez toho abych v tom vypadal nepatřičně. Prvním cílem mého zájmu byla Škoda Fabia Combi. Auto, které je prostorné a přesto má celkem kompaktní vnější rozměry. Nemohl jsem čekat na vůz tři měsíce a tak padlo rozhodnutí na skladový vůz. Po několikadenním zoufalém hledání skladovky s výbavou Monte Carlo jsem to vzdal a sám sobě nalhal, že mi bude stačit i výbava Ambition. Po příjezdu na showroom už jsem si tím tak jistý nebyl a po zahlédnutí opodál stojícího Rapidu ve výbavě Style Plus jsem všechny myšlenky na Fabii pohřbil. Dříve když jsem zaslechnul slovo Rapid tak mne polil studený pot a v hlavě se mi promítala fotogalerie s lacině vyhlížejícím interiérem, podivně řešeným ovládáním stahování (respektive nestahování) oken a odhalené pojezdy předních sedaček. Jenže facelift všechny tyto neduhy smazal. Je zvláštní jak málo stačí aby se z lowendově vyhlížejícího auta stalo auto, které nejen že nevypadá levně, ale dokonce může v očích nezasvěceného pozorovatele vzbudit dojem luxusu ke kterému má reálně toto auto hodně daleko. Opravdu to takhle nešlo od začátku výroby? Po zjištění, že Rapid nábízí stejně objemný zavazadelník jako Fabia Combi (byť méně praktický) a podstatně více místa na zadních sedačkách bylo rozhodnuto a vystavená Fabie musela čekat na jiného ženicha.

Můj Rapid je ve výbyvě Style s paketem Style Plus a s rozsáhlou příplatkovou výbavou. To znamená: Bi-xenony, 17" disky, tónovaná okna, mnoho chromových doplňků, automatická klimatizace, sportovní paket čítající kůží obšitý multifunkční volant, řadící páku a ruční brzdu. Dále polokožené sedačky, loketní opěrku, autorádio Swing, stříbrná metalíza Brilliant a spoustu dalších prvků výbavy.

Asi nejvíce kontroverzní je motor. Jedná se o tříválec 1,0 TSI. Slovo tříválec jsem dříve považovl za vulgární slovo (oprávněně), ale světe div se i v tomhle směru proběhla u Škodovky evoluce a tak více než opovržení vzbuzuje údiv a překvapení nad tím jak tahle malá hromádka hliníku s objemem malé láhve Coca Coly dokáže uhánět. Už papírové hodnoty vypadají až podezřele dobře zejména při porovnání s o generaci starších atmosférických motorů.

1,6 FSI: 85 kW / 155 Nm / 1340 kg (Octavia II liftback)
2,0 FSI: 110 kW / 200 Nm / 1385 kg (Octavia II liftback)
1,0 TSI: 81kW / 200 Nm / 1190 kg (Rapid liftback)

Ale jak se říká papír snese vše a stejně tak jako fotografie řekne více než tisíce slov tak i reálná zkušební jízda řekne více než cár papíru. No a tady nastává další překvapení. Po stránce dynamiky to není vůbec špatné a troufám si tvrdit, že je jízda i svižná. Nikde není cítit žádný tříválcový třes a stejně tak není slyšet zvuk Wartburgu. Až když motor opravdu vytočíte tak teprve pak je slyšet specifický zvuk tříválce, který jsem u HTP považoval za nepříjemný, ale tady svým zvukovým projevem nijak neobtěžuje. Dokonce motorismem nepolíbený člověk ani nepozná, že pod kapotou není čtyřválec (vyzkoušeno). Několika lidem jsem po svezení položil otázku jaký si myslí že je pod kapotou motor. Většinou padaly odpovědi jako 1,8 a ti odvážnější tvrdili i 2,0. Prostě pro běžného uživatele není tahle motorizace vůbec žádný problém a předsudkům podlehne asi jen kovaný petrolhead. Ale nic na světě není dokonalé a tak i tady se dají najít neduhy... respektive jsem zatím přišel jen na jeden. Tím neduhem je letargický projev do momentu roztočení turba. Na nějaké popojíždění v kolonách na dvojku rovnou zapomeňte. V životě jsem nezažil vůz u kterého by byl člověk tak často nucen podřazovat na první rychlostní stupeň. V zásadě to není žádná tragédie a je to spíše o síle zvyku, ale než si zvyknete je třeba to mít na paměti.
Naopak potěšující je s jakou rychlostí dokáže vůz topit. Motor má výfukové svody chlazené vodou a díky tomu máte velmi rychle vyhřátý interiér. Dalším potěšujícím bodem je spotřeba. Když mi na showroomu prodejce tvrdil, že jezdí za 5,7l/100km tak jsem si v duchu říkal, že mají tu agitku hezky nacvičenou. A realita? Prvních 1000km ujeto se spotřebou 5,5l/100km což u nezajetého motoru tohoto objemu považuju za malý zázrak.
Otazník zůstává nad tím jak se vůz chová v plném obsazení. A tady odpovídám, že se chová jako kterýkoliv jiný motor s kroutícím momentem 200Nm tedy výrazně lépe než atmosférické "jednašestky". Jen je třeba mít stále na paměti, že pokud není roztočené turbo tak máte pod kapotou litrový atmosférický tříválec o téměř neměřitelném výkonu. Takže při rozjezdech víc plynu řidiči.

Pokud jde o komfort tak semnou asi nebude většina vůbec souhlasit. Osobně považuji Rapid na 17" za komfortní. Je to dáno tím, že jsem do něj přesedl z prkenné Pandy 100HP (těžko hledat tvrdší kostitřas) a tak si teď připadám jako v peřinách. Reálně je však pro běžného uživatele maximem 16". Kratší délku sedáku vzhledem k mé výšce nepovažuji za problém, ale pokud máte 180cm a více pak věřím, že to problém být může. Dříve se hodně nadávalo na nekomfortní sedáky. Těžko říct jestli i tady prodělal Rapid po faceliftu nějaké změny, ale já nějaké pocity nekomfortnosti nezaznamenal. Inu každý zadek je originál a tak je lepší si to vyzkoušet a posoudit jestli zrovna ten váš zadek je ten se kterým se při návrhu počítalo.
Pokud jde o akustický komfort tak je do nějakých 130km/h příjemné ticho, které s narůstající rychlostí narušuje hluk od zrcátek. Hluk od pneumatik je nepostřehnutelný a celkově je Rapid na poměry lowendových aut tichým vozem.
Jízdní vlastnosti jsou na poměry třídy skvělé. Takový Peugeot 301 a Citroën C-Elysée mohou tiše závidět. Byť i ty mají své přednosti které bych ale nevyužil protože nehodlám jezdit po polních cestách. O nějakou sportovní jízdu bych se s Rapidem asi nepokoušel. Ne že by to podvozek nezvládl, ale hlavně by to člověka asi ani moc nebavilo. Tohle auto vás prostě nenutí jet rychle a vlastně neexistuje jediný důvod proč se o to snažit. Každopádně při dynamické jízdě nezaznamenáte jediný problém. A pokud ano tak vás ESP dál nepustí.

Obecně jsou vozy koncernu VW vychvalované za ergonomii a tady rovnou říkám, že je to lež! Tedy pokud celý život jezdíte v automobilech VW, Škoda, Seat...etc pak ano vše je intuitivní. Jenže já nikdy Škodovku nevlastnil a měl jsem pouze Renault a Fiat. Takže to byl ze začátku neskutečný chaos. Zejména otočný ovladač světel jsem ze začátku proklínal a s láskou vzpomínal na Fiat u kterého bylo na přední a zadní mlhovky samostatné tlačítko. A tím nekončím protože Fiat měl výškové nastavení sedaček na vnitřní straně u ruční brzdy, ale Rapid ho má na vnější straně u dveří. Každopádně po pár dnech jsem se s tím naučil žít. Co ale proklínám a proklínat budu je utopený USB konektor. Člověk aby byl speleolog a i pak se netrefíte na první pokus. Obdivuhodné je kolik péče se věnovalo osvětlení klik dveří, kapes ve dveřích, odkládacího prostoru před řadící pákou a prostorů pro nohy předních cestujících, ale na osvětlení spínací skříňky se asi zapomenulo. Takže pokud nemáte Kessy tak rovnou nasaďte speleologickou čelovku a hledejte.
Co ale musím pochválit tak multifunkční volant, který nejen že skvěle padne do rukou, ale zejména ovládání pomocí rolovvacích válečků je mnohem lepší než běžná tlačítka. Skvělé je i ovládání autorádia, které má navzdory dotykovému displayi i standardní otočné ovladače.
Pokud jde o vizuální stránku tak to je dost subjektivní a záleží i na stupni výbavy. Ve výbavě style s množstvím chromových doplňků, imitací broušeného hliníku a polokoženým potahem sedadel vypadá Rapid velice hezky.

Hodnotit praktičnost u Škodovky asi nemá moc smysl. Možná až nesmyslně obří zavazadelník, spousta místa pro nohy zadních cestujících... jednoduše prostorné a užitečné auto. Limitující je pouze menší šířka vozu, ale ve čtyřech lidech nebudete mít problém. Pátý pasažér pouze za trest případně s kompletní amputací rukou. Potěší různé doplňky jako síťový program, háčky, držáky a nebo i deštník u sedadla spolujezdce.

Závěrečným bodem je cena. No a tady si musí každý odpovědět sám. Je Rapid drahý nebo ne? V době uvedení Rapidu na trh kdy materiály a výbavou připomínal reinkarnaci Fábie Junior opravdu drahý byl. Po několika letech výroby a faceliftu už si to nemyslím a cenu považuji za odpovídající. Příplatek oproti Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée je obhajitelný protože to je prostě dospělejší auto po všech směrech. Na trh ale přišlo nové Tipo, které může s Rapidem směle soupeřit a v mnoha bodech jej i předčí.

Silné stránky

nízká spotřeba
nízké povinné ručení
prostornost a praktičnost
dynamické jízdní vlastnosti

Slabé stránky

drobné ergonomické nedostatky
při nedostatečném roztočení turba mrtvolný projev motoru

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

žádné

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Agrotec Brno - perfektní přístup a ochota.
Vůz mi byl zdarma přivezen z Břeclavi do Brna.

 


Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1.0 TSI 81kW

Další vozy Škoda Rapid



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Nový vůz bez poruch (snad tomu tak bude i v budoucnu)

praktičnost
9

Až na tu vyšší nakládací hranu zavazadelníku.

prostornost
9

Omezující může být snad jen menší šířka vozu oproti konkurenci.

jízdní vlastnosti
9

Stabilní, nezáludné, bezpečné, nudné.

jízdní komfort
9

Dle mého názoru komfortní i na 17" (hodně subjektivní)

provozní náklady
10

Prozatím minimální.

náhradní díly
10

Nebyly potřeba.

výkon motoru
10

Vzhledem k objemu a počtu válců skvělé.

spotřeba
10

Příjemné překvapení 5,5l/100km

hlučnost motoru
9

Slyšitelný pouze ve vyšších otáčkách.

kvalita sedadel
10

Vyhovující.

brzdy
10

Brzdí :D

zavazadlový prostor
10

Černá díra.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…