Recenze
Technické info
Přezdívka auta Ron Rok výroby 2014 Koupeno nové najeto [km]:23000 palivo: benzin počet válců: 4 výkon [kW]: 77 kroutící moment [Nm]: 175 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.4 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Škoda Rapid Spaceback. Rapid je asi všem známý, zaplňuje díru mezi Octavií a Fabií. A já právě tuhle díru hledal.
Jak jsem se k vozu dostal
dlouho mi výborně sloužila Octavia I Combi 1.9TDI - než se nějaká paní rozhodla, že přednost zprava je přežitek a tak jsme se srazili. Proti jejímu dvoutunovému SUV jsem měl malou šanci, v Oktávce mi vylítly airbagy a už bylo jasné, že to bude totální škoda.
Policie jí jednoznačně určila jako viníka, tak aspoň něco.
Začal tedy čas vybírání nástupce. Už dlouho se mi líbily motory TSI od koncernu a tak jsem si říkal, že to bude něco s 1.2TSI. Přemýšlel jsem, jestli 63kW nebo 77kW (resp. 81), ale po projížďce bratrovým 77kW mi bylo jasné, že slabší nechci. Vybíral jsem mezi Rapidem, (bratrem) Toledem, novou Fabií a novou Octavií - více jetou. Fabia mě odradila velikostí, Seat sítí servisů a prakticky stejnou cenou jako Rapid (který je podle mě i hezčí) a Octavie mi přišla pořád drahá. Nebo už mělo auto větší nájezd. Velikostně je Rapid podobný jako moje předchozí Octavie I, tak proč ne.
Auto jsem chtěl koupit jednoznačně za hotové, začal jsem tedy vybírat do hranice 300 000Kč. Výbava Fresh Ambition mi přišla naprosto dostačující, to samé co jsem měl v Oktávce a tady je ještě něco navíc. Prvně jsem koukal po ročních vozech s nájezdem do 10 000km s cenou 290 000. Koukal jsem i na nové vozy, ale "Nové vozy ihned k dodání" začínaly na 330 000 (za hotové) - jak jsem zjistil tak i se slevou od prodejce.
Co mě ve výběru aut přímo ze stránek škodovky nejvíce štvalo byla uvedená cena vozu (cca 298 000) - ale když se rozklikla, byla platná jen při financování, za hotové +30 000Kč. Rozklikal jsem si tedy všechny nové Rapidy, že se jen podívám, jestli nějaká cena není konečná. Jeden se objevil, v modré Race metalíze, která se mi líbila už od představení Octavie III. Cena přesně u limitu. Ihned jsem volal prodejci, který mi řekl, že cena bude asi na leasing, 2x to ověřoval a pak zjistil, že je za hotové. Ihned jsem auto rezervoval a za 2 dny se pro něj vydal.
Dlouho jsem přemýšlel, jestli vzít liftback, nebo spaceback - říkal jsem si, že větší kufr bude určitě výhoda. Ale s touhle nabídkou jsem neváhal a jel se podívat na Spaceback.
Byl to rok starý kus, najeto 59,-km, stál venku s polepy a lákal lidi. Byl zamčený - dovnitř nikdo nesedal. Bylo rozhodnuto. Když jsme se dali do papírování, paní prodejkyně mi opět řekla, že se jedná o cenu na leasing, ale po chvilce ověřování se zjistilo, že je to opravdu za hotové a já s úsměvem na tváři zaplatil zálohu. Na auto jsem musel dva dny čekat, aby se stihlo připravit (hlavně sundat polepy).
Za 2 dny už jsme auto přebíral vymydlené v předávací místnosti a vyrazil na cestu.
Recenzi vezmu nejvíce jako srovnání s předchozí Oktávkou.
Co se týče místa v interiéru, na šířku je rapid o něco horší. Když jsem ale před koupí zkoušel i Fabii, tam jsem si přišel hrozně stísněně, v Rapid takový pocit není, auto je na šířku velké dostatečně. Když jsem zkoušel místo na zadních sedadlech, to je rozdíl od Oktávky obrovský. Sám za sebe (186cm) si sednu bez problémů a ještě mi před koleny zbude pár centimetrů místa. Díky karoserii spaceback se ani střecha nesvažuje dolů a je dostatek místa i na hlavu.
Kufr je samozřejmě po kombíkové Oktávce o dost menší, nadruhou stranu při porovnání s Kia Cee'd zase o něco větší. Místa je v něm podlé mého soudu dostatek. Síťový program k autu nebyl, tak jsem si tam dal alespoň boční síť z Oktávky, která překvapivě sedí. Líbí se mi také plastové kapsy v bocích nad podběhy a hlavně plastové háčky na tašky - v Oktavii jsem měl občas s velkým kufrem problém, když jsem vezl jen dvě tašky, pořád tam lítaly (ani sítě někdy nepomohly). Za to určitě pochvala do škodovky.
Na místě řidiče se žádné překvapení nedělo, po pár dnech mě hraní si s Maxi DOTem přešlo a přepínám pouze mezi teplotou oleje (po studeném startu) a aktuální rychlostí. Docela šikovný je speedlimiter, který upozorní na překročení předem nastavené rychlosti. Nic víc tedy neumí, jen zapípat, ale jako upozornění dobré.
Co mě na palubní desce rozčiluje je zvukový signál, když teplota klesne na 4°C. Ihned na palubní desce hledám, co se stalo. A ona je to jen venkovní teplota. V Oktávce to bylo vyřešené lépe, nápis se jen rozblikat, řidič si toho všiml a to stačilo. Zvukový signál mi přijde navíc.
Interiér celkově chválím, ale napíšu hlavně jeho nedostatky: Nemožnost ovládat rádio na volantu při vypnutém motoru, na to se dá zvyknout. Ale horší je to s elektrickými okny. Musí být otočený klíček v zapalování. U oktávky jsem mohl vypnout motor a pak zavřít okna. Tady prvně zavřít okna, pak vypnout motor. Nebo vypnout motor a otočit znovu klíčkem. Je to dost otravné, stejně jako to, že se musí tlačítko otevírání okna celou dobu držet. (Jedním kliknutím jde pouze okno řidiče a POUZE dolů). V tom měla Oktávka navrch, tohle absolutně nechápu.
Líbí se mi dálkové ovládání centrálního zamykání s tím, že mohu odemknout jen kufr a ten se po zavření sám zamkne. Je to výborné když mám plné ruce věcí a ještě bych měl někde hledat klíček.
Motor
Motor jsem si 2 000km zajížděl. Nyní mám průměrnou spotřebu 6,5 v kombinovaném cyklu, ale vzhledem k mému stylu jízdy, který je cokoliv jen ne ekonomický, jsem za tu hodnotu rád. Oproti naftové 1.9TDI je to + 1litr/100km. Když k tomu přidám mnohem lepší jízdní projev, je to určitě něco, co si zaslouží pochvalu. Co se týče stability v zatáčkách, auto je lehčí než Oktávka a je to na něm znát, ale zatím jsem se (naštěstí) do žádné krizové situace nedostal a podvozek mohu pochválit.
Motor sám o sobě jede hezky, předjíždět se s ním dá bez problémů, ale čekal bych trošku víc. Zátah je plynulý, ale žádné zatlačení do sedaček se nekoná. Ani minimální. Každopádně svůj účel zatím plní skvěle, v místech, kde by mě s Oktávkou vůbec nenapadlo předjíždět teď předjíždím úplně bez problémů. Co pro mne byl tedy nezvyk je velké podřazování u TSI. Když jedu klidně tak zařadím již někdy v 70km/h šestku. Ale když pak chci rychle předjet, podřazuji často hned na trojku. Ale už jsem si zvykl :)
Ještě jeden nedostatek je chybějící jakýkoliv parkovací asistent, na Oktávce jsem měl senzory. Teď se mi za ně nechtělo dávat ceníkových cca 10 000kč (a jsou jen tři). Zakoupil jsem parkovací kameru z Číny (250Kč kamera, 250Kč displej) a až se oteplí, dám jí do auta. Průběžně budu aktualizovat.
Postřehy po ujetí 14 000km
1) S autem jsem velmi spokojen. Pochvalu dávám za opravdu velmi pohodlná sedadla.
2) Na této barvě je vidět každá nečistota.
3) Kapsa ve dveřích na 1,5l lahev
4)Něco začalo vrzat a chrastit v oblasti schránky na brýle na stropě. Dělá to jen občas, ale je to nepříjemné. Zatím v řešení.
5) Ač je to "jen" Rapid, už několikrát se mi na parkovišti stalo, že mě někdo zastavil a na auto se ptal. Na spokojenost, motor atp.
6)Parkovací kamera vs. parkovací senzory
Parkovací kamera je výborná na co největší přiblížení k autu zamnou. Opravdu to jde na 1cm. Nicméně senzory hlídají větší prostor kolem auta, i do stran. To jde ale vidět v zrcátkách. Předpokládám, že originální kamera by měla širší záběr (úhel), nicméně by byla 20x dražší. S kamerou jsem spokojen.
7) Volant a řadící páka v kůži jsou velmi příjemné.
8) Na palubním počítači využívám stále jen 2 položky - Po studeném startu teplotu oleje; Aktuální rychlost. Mám také nastavený Speedlimiter, který měním pouze při vjezdu na dálnici. Jde to i za jízdy.
9) Zjišťoval jsem cenu žárovky pro denní svícení a dálková světla H15 - více než 500Kč. Cena dost vysoká, snad vydrží co nejdéle.
10) Ač jsou na obou nápravách kotoučové brzy, přední kola se černým "prachem" špiní o hodně více => dost
11) Je možné otevřít dveře a zamknout auto. Po jejich zavření se auto automaticky zamkne. Je to výborné, když má člověk plno věcí. Je dobré nenechat v autě klíček.
12) Koupil jsem si střešní nosiče přímo od Škody (myslím, že výrobce je Thula). Systém upínání je výborný a rychlý, žádné šroubování, je tam pružina. Velká pochovala, systémů jsem vyzkoušel už plno, ale tenhle je nejlepší.
13) nepochopil jsem použití síťky v kufru, která je na boku přichycená k plastu. Její rozměr je malý a nemá dno. Když tam strčím lahev, po 1km vypadne a válí se v kufru. Můžu tam dát tak.... nic. Dá se nahradit 'plastovou mřížkou na bok kufru' - odkládací schránka do kufru za Fabie 2. Asi na to dojde. Na druhé straně mám velkou síť ze síťového programu, ta je použitelnější
14) Na spodku dveří chybí těsnění, velmi se tedy špiní prahy zadních dveří. Když se otevřou, je tam nastříkaná voda s hlínou. Těsnění je až u vstupu do interieru (mezi lakovanou částí a vnitřními plasty)
Silné stránky
Prostor - hlavně na délku, šířka spíše průměr
Design - otázka vkusu
Komfort a přehlednost - všechno ovládání je tam, kde byste ho čekali, intuitivní, nic složitého.
Zpracování - zatím bez problému, nic nevrže.
Slabé stránky
Cena za příplatkovou výbavu - př. zadní senzory 11 000, tempomat 11 000...
Kradou se
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Výměna oleje v autorizovaném servisu na přání zákazníka po ujetí 12 000km. Cena s 50% slevou na olej 2613Kč. Stačilo napsat do všech autorizovaných servisů ve městě a vybrat si nejlepší cenu :)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto Horejsek - Děčín
Vše bez problémů
Novinky v recenzi
Garanční prohlídka (
Absolvoval jsem první garanční prohlídku, která by měla být po dvou letech / 30 000km. Auto mám sice jen rok, ale rok stálo na prodejně a údajně proto si řeklo o inspekci již nyní. Olej jsem si měnit nenechal (měnil jsem ve 12 000km, aktuálně najeto 23000).
Takže inspekce pouze za 1500kč, nechal jsem si ještě promazat panty dvěří. S výměnou oleje by to bylo za cca 5500kč, ale olej budu měnit až při 30 000km.
Průměrná spotřeba - letní gumy
Přezuto na zimní gumy - na letních byla průměrná spotřeba 6,6l.
Jak jsem již psal, můj styl jízdy je spíše sportovnější, takže spotřeba by mohla být i o litr nižší.
Výměna oleje
po 12 000km jsem si nechal v autě vyměnit olej. Interval je 30 000 nebo 2 roky, ale po "zájezdu" vozu by se měl vyměnit dříve. Napsal jsem tedy autorizovaným autosalonům ve městě (4), a poptal cenu. Co mě zarazilo byly cenové rozdíly až 1000kč. Nechal jsem si tedy olej vyměnit u nejlevnějšího. Celková cena (olej + filtr + práce) 2613,-. Ostatní autosalony měly ceny nad 3500. Za mě spokojenost. Servisní interval se nenuloval, na další tedy půjdu po ujetí 30 000km.
Letní gumy
Přišlo jarní počasí a auto dostalo letní litá kola. Vypadá o dost lépe. Průměrná spotřeba v zimě byla 6,7 litru. To je ale dáno mým jízdním stylem, v klidu se dá jet za 5,5-6l. (když jsem zkoušel jet s opravdu (!) lehkou nohou, byl průměr na mé obvyklé trati 5,0l (normálně 6,4-6,9l)
Pasující kamera :)
Po třech týdnech přišla druhá parkovací kamera, držák přímo pro spaceback (ale bude sedět i na liftback). Sedí výborně, z původního osvětlení SPZ je třeba vyndat vše kovové a přendat do nového držáku. Má i dobrý úhel, je vidět nárazník mého vozu, takže pro parkování super :)
Parkovací kamera, hotovo
Parkovací kamera už je na místě, plně funkční, výborný asistent. Displej jsem po dlouhém uvažování dal pod středový panel před řadící páku.
Držák na kameru do osvětlení SPZ (který nepasoval) byl vyřešen na 3D tiskárně. Ve stejné době jsem našel, že už se dělá držák přímo na spaceback, objednal jsem tedy přímo ten. Adaptér z 3D tiskárny má své mouchy (držák žárovky osvětlení SPZ nejde zasunout celý, vzniklo tam po stranách asi 3mm díry). Za těch pár dolarů radši koupím takový, který bude přesně sedět :)
Zapojení dashcam
Dashcam (záznamovou kameru) mám už v autě asi měsíc a rozhodl jsem se ji tam nechat, blbců je všude dost. Bohužel v Rapidu není 12V zásuvka vypínána při vyndání klíčku (ve Škodovce mi řekli, že to bude cca za 1000Kč - ne, díky). Zapojil jsem ji tedy přímo do pojistek na pozici spínanou zapalováním, konkrétně jsem to dal na pozici 53 - Ostřikovače. Vše funguje jak má, sama se zapíná při otoční klíčkem a vypíná po vypnutí motoru. Ještě přemýšlím o změně umístění kamery - je dole uprostřed skla a držák překáží. Ideální by bylo uchycení na zpětné zrcátku. Zatím v řešení.
Parkovací kamera, 1. část
Konečně jsem se dostal k instalaci parkovací kamery. Naštěstí bylo možné sehnat dílenskou příručku, která dost pomohla. Problémem bylo protažení kabelů skrz karoserii vozu - viz foto. Od víka kufru až k pravé zadní svítilně (zdroj pro kameru je žárovka zpátečky, až nejede pořád). Je to složitější možnost, ale dávat kabely přes těsnění kufru do interiéru jsem si nechal v záloze (možnost protečení vody). Kameru (k osvětlení RZ) jsem kupoval v Číně za 10 dolarů, bohužel na vůz nesedí - "nosič" je cca o 2cm širší. Bude vyřešeno na 3D tiskárně adaptérem na stávající uchycení žárovky. V interiéru jsem si s kabelem moc hlavu nelámal - jde vždy u dveří pod těsněním, jde tedy vidět jen na spodu B sloupku a krátký vývod pod palubní deskou. Že by ho tedy někdo omylem vytrhl se nebojím.
Další (lehčí) část bude zase o víkendu, zapojení displeje do pojistek, instalace kamery a propojení celé soustavy.
Další vozy Škoda Rapid
-
Škoda Rapid (2018) Majitel: Honza21
Přidáno: 3.6.2018 498 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2017) Majitel: MadMack2
Přidáno: 24.12.2017 489 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2013) Majitel: WNC1988
Přidáno: 21.9.2013 289 Majitel 9.68 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2017) Majitel: vrkuboy
Přidáno: 29.10.2017 339 Majitel 9.63 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2012) Majitel: roox
Přidáno: 24.4.2014 178 Majitel 9.60 Uživatelé