Recenze
Technické info
Přezdívka auta Mazdička Rok výroby 1989 Koupeno ojeté najeto [km]:146000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 153 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 400 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Tak jsem se taky rozhodli přispět MACZ se svým bývalým parníkem! Nedávno jsem ve starých fotkách narazil na své první vozidlo. Mazda 626 GD 2.0i FE z roku 1989. Už je jí 25 let, pokud stále jezdí. Kdo ví... Před třemi lety jsem ji bohužel musel prodat, zasloužila si majitele, který měl finance na to, aby se o ni dokázal postarat.
Jak jsem k autu přišel
Každý asi zná ten pocit, když je vám 18 v ruce držíte řidičský průkaz, ale nebaví vás jezdit s rodiči jejich autem a jezdit pořád ve stresu, že auto rozbijete. Něco jsem o prázdninách 2010 vydělal a jelikož nejsem šetřílek tak jsem se rozhodl, že si udělám radost. Sháněl jsem nějaké autíčko do 10 000 s aspoň rok platnou STK. Bohužel jsem nenarazil na nic jiného, než rezavé, sotva pojízdné vraky. Jelikož má prababička vlastní ZTP průkaz, rozhodl jsem se toho využít (tenkrát ještě šlo ekovýpalné obejít) a začal shánět vůz, který se díky EKO poplatku stal neprodejným. A povedlo se! Ozval se mi chlapík s mou Mazdičkou. Během dvou dnů sem rozbil prasátko a vyrazil pro auto. Můj limit jsem dodržel. Cenu jsem usmlouval na 4000 Kč!!!!
Historie
Mazda 626 GD se vyráběla v letech 87-92 ve verzích sedan, liftback, coupé a kombi. S benzínovými motory od 1.6 do 2.2 litru a dieselem 2.0 - atmosférickým nebo přeplňovaným kompresorem (2.0 d-comprex) Verze kombi se vyráběla až do roku 1995. Zajímavé je, že technicky naprosto stejným autem je Ford Probe I. generace, jen má jiný interiér a samozřejmě karoserii. Vrcholná verze byla Mazda 626 GT s motorem 2.2 Turbo (108 kw) a se systémem 4WS (natáčení zadní nápravy). Vyrobilo se jich jen pár a dnes už je minimálně v Evropě asi neseženete.
Exteriér
Mazdička měla snad tu nejhnusnější barvu jakou jsem kdy na autě viděl! V techničáku se psalo ŠEDÁ METAL. Mě šedá nepřipadá, ani nevím jak bych tu barvu nazval. Posuďte sami! Auto bylo v minulosti pravděpodobně přelakováno, ale ne zrovna kvalitně (na předním nárazníku mi vykukuje červená barva. Bezbarvá vrstva laku se všude loupala takže mi nějaký ten škrábanec nevadil. Rok výroby je na autě opravdu poznat, hranami se nešetřilo. Korozi Mazdička neznala, kromě dvou puchýřků na přední kapotě. Auto má poměrně krátký rozvor (2575 mm) a obrovské převisy
Interiér
Interiér byl kupodivu velmi zachovalý. Při přejezdu nerovností se sice ozývala symfonie různých pazvuků, ale tak už to bohužel u dědečků bývá. Taky se zasekával levý zadní bezpečnostní pás, a zlomilo se mi opěradlo sedačky řidiče tak jsem sedačku nahradil sedačkou z Fordu Probe. Ta dojem z interiéru hodně zkazila. Materiály v interiéru byly velmi kvalitní (hromady měkčeného plastu) a vypadaly dobře i po více než 20 letech. Kromě autobusového volantu s tenkým věncem,
ten byl prostě old school. Zavazadlový prostor byl dostatečně velký, s kamarády jsme se v pěti vlezli i s vybavením a jídlem na třídenní stanování. Dokonce šly sklopit zadní sedačky ovšem tuto vymoženost jsem nikdy nevyužil. Odhlučnění interiéru je kapitola sama pro sebe. Dveře už moc netěsnily, takže to při vyšších rychlostech trochu hvízdalo. A podběhy asi nebyly odhlučněny vůbec. Když byla cesta mokrá, tak se celým autem šířil otravný syčivý zvuk. A taky bylo slyšet každé smítko, které na podběh narazilo.
Výbava
Lidi se na parkovišti velmi často divili, že auto zamykám/odemykám dálkovým centrálem, ten pravděpodobně nebyl původní a po chvilce přestal fungovat. Všechna okna byla ovládána elektricky (levé zadní se občas zaseklo ale hrubá síla to hned zase spravila :-) ). Auto mělo tažné zařízení a také posilovač řízení. V autě bylo dokonce i autorádio a také 4 reproduktory, jestli se to tak dá nazvat! Fotografie aparatury bohužel nemám, ale na zadním platu byly dvoupásmové reproduktory ze staré hifi soupravy (cena 0 Kč) a vepředu původní repro z osmdesátých let, které neznalo pojem výšky ani basy. Aparatura měla nezapomenutelný zvuk. Bezpečnostní výbava kromě dlouhé přední části není žádná. Žádný crash test sem naštěstí na internetu neobjevil, ale dlouhý přední převis by posádku mohl před nějakým tím nárazem ochránit.
Motor
Asi nejlepší věc na celém autě. Prostě dvoulitr! Motor to byl čtvercový osmiventil (vrtání i zdvih 86 mm). Auto vážilo jen 1145 kg takže motor s autem pořádně cvičil. Výkon na papíře zrovna neoslní, 66 kw mají dneska atmosférické 1.3ky nebo oturbené tří- a méně-válce. Důležitější je krouťák - 153 Nm. Maximum krouťáku je v 2500 ot./min, prostě starý dobrý 8-ventil. Měl tak trochu dieselový charakter. Na první tři stupně se sbíral od volnoběhu. Na čtyřku srdnatě táhl už od nějakých 1300 otáček. Při 1500 se lehce otřásl a zabručel (vystrčil zuby), při 1700 začal zrychlovat ochotněji, při 2500 dokazoval že má 2 litry, při 3000 začal řvát a do 4500 jel moc krásně, troufám si říct, že i zatlačil do sedadel. Do těch 5000 ot., kdy dosahuje "maximálního" výkonu ho ještě šlo vytočit, dál už to však nemělo smysl, protože dával citelně najevo, že se mu to nelíbí. Ale do kopce, i přes dlouhé převody, dokázal i zrychlovat. Při větším zatížení ovšem výkonová rezerva chyběla. Co mě na motoru fascinovalo byla jeho výbušnost. Každé pošimrání plynu doprovázel výrazný skok vpřed, troufám si říct kopanec, prostě žádné prodlevy. Emisní normy jej nesvazovaly.
Převodovka
Převodovka měla opravdu hodně dlouhé převody. Při tachometrových 130 točil něco málo přes 3000 ot./min. A na čtyřku se Mazdička vyškrábala na tachometrových 190. Dál jsem to radši nezkoušel :) Na převodovce však už byly její roky poznat. Dráhy dlouhé několik světelných let a ráda si nechala spočítat zuby. Jednička šla nejlépe zařadit za jízdy, když jste stáli tak musíte spojku vyšlápnout aspoň 3x. Neměla moc ráda rychlé řazení. Synchrony už ztratily něco ze své rychlosti. A taky otáčky motoru padaly hodně pomalu. Někomu se to však může líbit, cítit tu mechaniku v ruce. V řadící páce jste doslova cítili jak do sebe ozubená kola zapadají. Pro mě, jako pro strojaře, to mělo své kouzlo. A zpátečka se řadila pokaždé jinak, jednou tam zapadla, jindy ne. Podle počasí.
Spotřeba
Tak nad tou zůstával rozum stát. Pakliže jsem dodržoval limity, předvídal, sporadicky brzdil a spíše plachtil krajinou, dalo se jezdit i za 6 litrů. Ale jen na delších trasách. Velký vliv na to mají dlouhé převody. Když se jen tak ploužíte krajinou hodíte tam pětku jedete si poklidnou 60kou a Mazdička točí nějakých 1500 ot. a jen tak lehce usrkává z nádrže. Pakliže chcete někoho předjet tak tam hodíte za 2 (bez meziplynu to ani nejde :-) ) a Mazdička krásně a rychle zrychlí na 100 (pořád na 2).
V nádrži se udělá vír, ručička palivoměru nebezpečně klesne a za mohutného řevu emisními normami nesvázaného motoru se řítíte vpřed.
Jízdní vlastnosti
Tak ty byly hodně zajímavé. Auto nebylo moc stavěné na řezání zatáček, velký vliv na to měl samozřejmě věk a opotřebení. Řízení bylo hodně zvláštní, do většiny zatáček bylo třeba najíždět odhadem. A korekce volantem byly nutné i když se jelo rovně. Nicméně při vyšších rychlostech řízení ztuhlo a korekcí už nebylo třeba (posilovač měl variabilní účinek). Teď něco o tom podvozku. Auto bylo při nájezdu do zatáčky extrémně nedotáčivé a při ubrání plynu extrémně přetáčivé. Při rychlých průjezdech zatáček se auto extrémně naklonilo a nerovnosti v zatáčkách jej dokázaly pěkně rozhodit. Lehoučké auto a těžký motor vpředu způsobovaly, že zadek auta byl poměrně hravý. I když to asi není úplně správný výraz. Zadek byl hodně záludný. Obrovský vliv na jízdní vlastnosti měly hlavně ty balony co byly na kolech - 185/70 R14 OBNOVA BRNO. Jejich stáří neznámé a vzorek minimální, ale koupě nových by zdvojnásobila cenu auta. Tlumiče také nebyly v nejlepší kondici. Čím menší nerovnost tím horší utlumení. Bohužel přesně nevím jaký typ náprav má Mazdička měla. Vepředu pravděpodobně McPherson, ale vzadu netuším. Rád se poučím, takže pokud někdo víte nebo máte odkaz na nějakou stránku, rád se poučím!
Brzdy
Vpředu kotouče, vzadu bubny. Na STK jsem s nimi prošel jen o chlup, ale vzhledem k tomu, že auto bylo lehoučké, tak zabrzdilo vždy, když bylo potřeba. Při prudkém brzdění se předek potopil a zadek vznesl a začal tancovat. Člověk musel mít rychlé reakce. Něco jako ABS moje Mazdička neznala. Funkci ABS zastávala pravá noha řidiče.
Co říci závěrem. Recenzi berte s rezervou. Bylo to mé první auto, mé zkušenosti a pocity ovlivnil můj věk a NEzkušenosti. Člověk si většinou pamatuje jen to dobré a i na to špatné vzpomíná s úsměvem. A na první auto se nedá zapomenout...
A omlouvám se za pouhopouhé 2 fotografie. :(
Silné stránky
+ motor
+ spolehlivost
+ spotřeba
+ útulný interiér
Slabé stránky
- jízdní vlastnosti
- audio aparatura :)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pouze jsem vyměnil olej a nalil do serva nějaký utěsňovač aby přestalo téct. A přestalo!
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Naprostá spokojenost. Vzhledem k prodejní ceně sdělil všechny nedostatky a nic netajil.
Další vozy Mazda 626
-
Mazda 626 (1992) Majitel: korrado
Přidáno: 4.7.2009 97 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Mazda 626 (1989) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.2.2008 289 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Mazda 626 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.2.2009 159 Majitel 9.08 Uživatelé
-
Mazda 626 (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.5.2009 1310 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Mazda 626 (1999) Majitel: závodník
Přidáno: 5.6.2018 810 Majitel 9.80 Uživatelé