Recenze
Citroën ZX 1,9 D
Technické info
Přezdívka auta není Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:206000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1905 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 120 zrychlení 0-100 km/h [s]: 16.8 maximální rychlost [km/h]: 165 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
PŘEDSTAVENÍ VOZU
Jedná se o hatchback francouzské firmy, který se vyráběl v letech 1991-1998. Moje auto je z roku 1996, takže po faceliftu (pěknější přední maska, lepší volant a pár dalších detailů, na které si nevzpomenu).
KOUPĚ AUTA
Koupil jsem ho od staršího pána v listopadu 2013 v dědince u Mikulova, takže nějakých 30 km od mého bydliště. Nejdřív jsem si ho jel s bratrem obhlédnout. Po příjezdu se chlapi snažili spravit přední stěrač (ano, tento model auta má pouze jeden přední stěrač) a ventilaci. To se nepodařilo a já jsem domluvil slevu na 7000 Kč (z původních 10 000Kč). Domluvil jsem se, že si pro něj v týdnu přijedu, ale nakonec jsem se rozhodl, že auto ještě nepotřebuji, a tak jsem zavolal prodejci, že auto nakonec neberu. Pořád mně to pak ale vrtalo v hlavě, že za tu cenu auto prostě moc často neseženu, pořád jsem řešil, zda ho vzít nebo ne, radil jsem se snad se všemi lidmi z mého okolí. Snad kromě bráchy, který mně řekl, že by to auto bral i za deset litrů, mně všichni odpověděli, že je to moje věc a musím si to rozhodnout sám. Že vlastnit auto má svá pro i proti. Jako bych to nevěděl... A tak jednoho krásného rána jsem se rozhodl, že do toho prostě jdu. Tak jsem opět zavolal prodejci, že o auto mám zájem. Bylo to poměrně těsné, protože o auto měl zájem nějaký člověk z Čech. Ale než by dojel, obhlédl si ho, rozhodl se a znovu dojel... Takže po práci nebo po škole (už ani nevím, v té době jsem absolvoval obojí) jsem po příjezdu vlakem jen přesedl na další vlak a pokračoval do Březí u Mikulova pro auto. Podpis smlouvy, pán mně ještě natankoval 11 litrů (má malou firmu, kde živí vysokozdvižný vozík, traktor a já nevím, co všechno, takže má i čerpací zařízení) a jelo se domů.
Když jsem auto přebíral, tak stěrač už fungoval (byl prý jenom zaseknutý, jak se s celým autem delší dobu nepoužíval), ale ventilátor ne, dveřní zámky docela špatně fungovaly a taky jsem zjistil, že mně po zapnutí světel nesvítí tachák. Takže nevím, kolik jsem jel, ale myslím, že to bylo docela jak s hnojem. :-D
OPRAVA AUTA
Když jsem měl čas, pustil jsem se do opravy auta. Nejdřív jsem objednal nějaké díly (nový ventilátor, štupl zamykání zadních dveří, pro jistotu vstřikovací trysky) a knížku Údržba a opravy automobilů č. 63, kde je nehorázně moc chyb, chybí plno obrázků a hodně jich není moc dobrých atd. Ale na základní seznámení s opravami to docela ušlo.
První opravou byly mechanizmy otevírání a odemykání auta. Stačilo to vymontovat dobře pročistit, dobře promazat. Ale mně bez zkušeností to zabralo dost času. Druhou opravou byla výměna ventilátoru. Tady jsem narazil na první chybu v knížce, kde bylo napsané, že ventilátor je na místě řidiče. Takže jsem rozdělal půl přístrojovky, hledal všude možně, ale ventilátor nikde. Ani uvnitř středové konzoly nebyl. Tak jsem zavolal pánovi, který mně prodal ventilátor, a ten mně poradil. Za kastlíkem u spolujezdce. Tam mně připadalo, že se ventilátor nemůže vejít, proto jsem ho tam nehledal. Ale po telefonátu jsem ho pak hned objevil. Ten, kdo si klepe na čelo, nechť si uvědomí, že je to moje 1. zkušenost s autem a hlavně když jsem to opravoval, tak byla už tma jak v pytli... No, ventilátor jsem vyměnil, a ... nic. Nefungovalo to. Pak jsem zjistil, že i ten předchozí ventilátor funguje. Z toho vyplývá, že musela být chyba jinde. V knížce plné chyb jsou naštěstí elektrická schémata, která jsou dobře. Po nastudování mně vyšlo, že buď bude chyba ve vedení elektriky, nebo bude špatná tepelná pojistka v přepínači rychností. Naštěstí druhá varianta. Nechtěl jsem kupovat celý přepínač, tak jsem sehnal pouze tepelnou pojistku za ani ne 20 Kč a problém byl vyřešen. Nechal jsem ten původní ventilátor, protože jsem zjistil, že ten koupený nepasuje. Ale na tom nezáleží, hlavně že to fouká.
Pak jsem chtěl vyměnit brzdovou kapalinu, ale nepodařilo se mně uvolnit kola, takže jsem to přesunul na neurčito.
Než jsem se pustil do výměny motorového oleje, tak auto jezdilo. Pak došlo k výměně, která zas nabídla hodně problémů. Za 1. při uvolňování výpustného šroubu jsem strhl vnitřní závit na vaně, což do dneška nechápu - skutečně jsem to nepřitahoval, ale uvolňoval. Za 2. se mi nepodařilo uvolnit olejový filtr, který jsem chtěl vyměnit. Takže auto stálo a nejelo. Stržený závit na olejové vaně byl vyřešen přeřezáním závitu na M16x2 a koupí klasického šroubu a mnoha typů podložek. Problém byl totiž v tom, že se podařilo vytvořit závit, jehož osa nebyla k ploše šroubu kolmá... Takže po napuštění motoru vždy olej trochu unikal (vždy jsem nalil trochu oleje, abych vyzkoušel těsnost). Poslední řešení, silikonový tmel nanesený na podložce, vydržel pár týdnů a pak to zase kapalo. Olejový filtr vyměnil hodný pán z okolí mého bydliště. V té době už auto nemělo technickou a kromě několika málo jízd do tesca, kdy jsem měl fakt obavu, aby mě nepotkali policisté, bylo zcela nevyužité. Navíc se mně od určité osoby dostala informace, že to auto je totální zgarb, že nemá šanci projít technickou atd. (Protože dost žere olej.) No nic, po určité době jsem sesbíral úspory a odvezl ho kamarádovi do servisu, aby mně ho připravil na technickou. Naštěstí nebyla potřebná výměna motoru, jak jsem si myslel (on ten motor zas nekouří), jenom nějaké táhlo stabilizátoru, silentbloky možná u vešch kol, no a nová vana motoru. Zavařil díry ve výfuku. Pak mně kamarád zavolal, že mu mám doručit velký techničák kvůli technické. Takže velké díky za to, že i zařídil technickou. Od té doby prakticky jezdím. A auto slouží.
FINANCE
Auto stálo 7 klacků. Pak jsem platil ekodaň 3 klacky (naštěstí první ročník splňující euro 2), povinné ručení, pak ten servis, nějaké náhradní díly, technická... Celkem jsem do toho dal asi kolem 25 litrů, to se prostě nahromadí. Ale auto slouží.
PROBLÉMY
Od té doby jsem měnil asi jen zrcátko a pravý boční blinkr, které jsem rozbil při neopatrném couvání. Ale teď mě čeká údržba ventilace, protože na nedávném stanovém táboře mně tam asi vletěla myš a při zapnuté ventilaci šíleně smrdí interiér auta, dále mně přestaly otevírat zadní dveře zvenku a hapruje otáčkoměr (zasekává se). Na druhou stranu mně připadá,že motor oživuje a přestává žrát olej - budu to i nadále sledovat.
Fotky dodám co nejdřív.
Silné stránky
Jednoduchost konstrukce, spolehlivost, poměrně levný provoz, auto není náchylné ke krádeži (už se mně několikrát stalo, že jsem ho zapomněl zamknout). Silnou stránkou je i to, že se jedná o staré auto, takže náhradní díly jsou dost levné.
Slabé stránky
Slabý motor, slabé brzdy, vzhled nic moc - nemůžete s tím moc machrovat.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Něco jsem si opravil sám (ventilace, zámky dveří...), něco mně opravil kamarád v servisu (nějaká táhla stabilizátoru, silentbloky, vana motoru), zkušenosti se servisem u kamaráda jsou super a zkušenosti vlastními opravami vozu teprv nabírám. :-D
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval od soukromé osoby, od staršího pána. Zkušenosti mám pouze pozitivní.
Další vozy Citroën ZX
-
Citroën ZX (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.10.2009 09 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Citroën ZX (1993) Majitel: michel86
Přidáno: 2.3.2007 129 Majitel 9.55 Uživatelé
-
Citroën ZX (1994) Majitel: lumirs
Přidáno: 13.2.2007 255 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Citroën ZX (1994) Majitel: DrFrank
Přidáno: 3.7.2011 08 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Citroën ZX (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.8.2011 03 Majitel 5.00 Uživatelé