Recenze
Technické info
Přezdívka auta Oktávka Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:188000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 74 / 101 * kroutící moment [Nm]: 240 / 330 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.8 / 9.7 * maximální rychlost [km/h]: 189 / 199 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 528 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 5.1
Popis vozu
Zálohu na nový vůz jsem složil v červnu 2010 a objednal ho jen díky tomu, že předchozí zájemce o tento automobil, který byl v té době již ve výrobě, ho posléze odřekl. Možnost individualizace tak byla minimální (např. nebylo možné objednat kožený paket), přesto se konečná cena oproti té ceníkové (s koncem výroby modelu liftback činila 302.900,- Kč) vyšplhala na 334.200,- Kč. Doplňková výbava zahrnovala především elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování přeních oken, dálkové ovládaný centrál, přední mlhová světla, manuální klimatizaci, plnohodnotné rezervní kolo a později také montáž zámku zpátečky.
Samotná registrace a uvedení vozu do provozu pak proběhly koncem srpna 2010. Díky tomu, že vůz byl zpočátku až druhý v rodině, činil nájezd za prvních 8 let pouhých 70 tisíc km, za další čtyři roky pak stoupl o téměř 100 tisíc. Až do nějakých 70-80 tisíc najetých km byla Octavia absolutně bez problémů, poté se objevila nižší kvalita těchto vozů z posledních let výroby, konkrétně ložisek předních kol, a tak následoval obvyklý scénář známý většině majitelů jedničkových Octavií – v 85 tisících výměna předních brzdových kotoučů (původně kvůli vibracím při brzdění) a o dalších 7 tisíc km později i ložisek obou předních kol, od té doby zatím bez problémů. Výměna brzd byla provedena svépomocí, ceny náhradních dílů jsou na tento model velmi příznivé – kotouče Brembo 1.500,- přední + 1.000,- zadní, ložiska SKF 600,- kč/kus. Už v 35 tisíc km byla také nutná výměna baterie, ta původní měla nižší kapacitu a menší startovací proud (70Ah a 570A), nově byla dána silnější Banner s 74Ah a 680A, a ta slouží bez problémů už 10 let.
Postupně probíhala drobná vylepšení, např. montáž polokožených sedaček z modelu RS, lité disky (provedení Elegant, původně určené pro nejsilnější dieselovou jedničkovou Octvavii 1,9 TDi PD 96kW) s letními pneu 205/60 R15, zimní ponechány plecháče 195/65 R15. Dále nová hlavice řadicí páky kulatého tvaru (původně pro modely Golf a Bora), která nejenže lépe padne do ruky, ale s chromováním také mnohem lépe vypadá (původní šaltpáka z ohavného plastu byla nejen nepraktická, ale hlavně dost nevzhledná). Naposledy potom výměna původního (s vozem dodaného) rádia Pioneer s titěrnými tlačítky, za originální Škoda Symphony, které v době, kdy končila výroba modelu Tour (rok 2010) už nebylo možné objednat.
Ve 49 tisících km s výhledem na vyšší roční nájezd a také podíl dálničních jízd upraven SW řídící jednotky (fy. Cimbu), čímž se zlepšila hlavně pružnost ve vyšších otáčkách, nad 3000 ot/min už tak motor „nevadne“ a má snahu stále svižně zrychlovat. Zde však člověk rychle narazí na limity jednoduchého podvozku tohoto vozu, kdy jízda nad 150km/h a hlavně pak jakékoliv manévrování v těchto rychlostech se projevuje nestabilitou, takže největší bonus úpravy ŘJ nakonec spočívá v menší spotřebě pří dálničních jízdách, konkrétně při 120km/h kolem 5,3 l/100km, 130km/h pak průměr 5,7 l/100km, při 150km asi 6,5 l/100km.
Auto je nyní využíváno současně jako služební, jednou až dvakrát týdně přesuny 2x 170 km, jízdní profil pak odpovídá zhruba 20% dálnice (rychlost 120-130km/h), 60% okresky (rychlost 90-110km/h) a zbytek potom krátké pojíždění po městě. Průměrná spotřeba se ustálila někdy kolem 30-40 tisíc najetých km, zpočátku byla kolem 5,2 l/100km, nyní tak o 2-3 deci méně. Palivo zpočátku OMV, teď nejčastěji Benzina nebo bezřepkový EuroOil (zde občas přidávám aditivum VIF). Při výměně oleje se zatím držím výrobcem doporučené specifikace 0W30 LongLife II (norma VW 506.01), prodloužený servisní interval však není jako u nových vozů Škoda nastaven pevný (30 tisíc km), ale ohlásí se kontrolkou, podle zatížení (využívání potenciálu motoru, jak moc to člověk honí do otáček), někdy ve 22 tisících km od posledního servisu, jindy vychází výměna oleje přesně na jeden rok.
Silné stránky
Silný, spolehlivý a úsporný motor
Ceny a dostupnost náhradních dílů
Slabé stránky
Odhlučnění motoru
Jednoduchý podvozek
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Tour 1.9 TDi PD 74kW
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: Matheas Ropak
Přidáno: 25.4.2009 9688 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: talio2
Přidáno: 18.6.2008 59710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2010 738 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.4.2008 17510 Majitel 9.92 Uživatelé