Recenze
Technické info
Přezdívka auta Žába Rok výroby 1997 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 3 objem [cm3]: 993 výkon [kW]: 41 zrychlení 0-100 km/h [s]: 22 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: přední
Popis vozu
Geo byla značka malých automobilů vyráběná General Motors, spadající konkrétně pod divizi Chevrolet . GM vytvořilo novou značku ,aby bojovalo se vzrůstajícím dovozem malých aut do USA .Geo bylo vyráběno ve společných podnicích s japonskými automobilkami ( Toyota ,Suzuki,Isuzu). Model Metro byla výrobní variace Suzuki Cultus(Swift) vyráběná v letech 1989-2001. Do roku 1997 nosil tento model na kapotě značku Geo ,od roku 1998 byl označován již za Chevrolet.
Moje Geo bylo vyrobeno roku 1997 a spadá do 3.generace Metra,která se vyráběla od 1995-2001 a byla nabízena jako 3-dveřový hatchback nebo 4-dv. sedan. Bylo to nejmenší auto na světě,které splňovalo severoamerickou normu bočního nárazu roku 1997. Tato konkrétní podoba mého Metra se vyráběla v letech 1996-1997.
Rozměry:
Délka:3795mm
Šířka:1590mm
Výška:1389mm
Jak jsem se k němu dostal?
Před Metrem jsem vlastnil Pontiac LeMans (1988-1993) a táhlo mě to zase k něčemu ojedinělejšímu. Potřeboval jsem malé a trochu úspornější auto. Koupil jsem ho jako dva roky staré od známého jako přímý dovoz z USA ,zalíbilo se mi totiž hned na první pohled a taky splňovalo mé podmínky. Konkrétní kousek byl vybaven tříválcovým motorem s 5-ti stupňovou manuální převodovkou a jezdil jsem s ním 11 let.
Design:
Design byl navržen v designovém studiu GM a některé designové prvky si bere z Chevroletu Cavalier a Pontiacu Sunfire. Design se mi zdá lehce futuristický a zajímavé jsou na něm ,,zapadlé,, světlomety,které bývají charakteristické spíš tak trochu pro sporťáky a snad vůbec je nemívají malá auta. Tmavě zelená metalíza je třešničkou na dortu.
Interiér:
Na palubní desce vládne dobrá přehlednost a ergonomie. Nižší strop,takže se může stát při větším nadskočení auta (např. při přejezdu zpomalovacích prahů) ,že se bouchnete do hlavy. Vpředu místa tak akorát a na zadní lavici i kvůli tomu ,že je to třídveřák je neuvěřitelně málo místa na nohy,zvlášť když chce řidič a spolujezdec mít o něco větší pohodlí ,takže vhodné sezení pouze pro menší děti a převozy dospělých osob pouze v nouzovém případě a musí se k tomu o trochu vzdát pohodlí cestující na předních sedadlech… Na ,,ameriku,,docela dobré zpracování ,nic zkrátka nevrže . Velká okna umožňují dobrý výhled z vozu.
Jízda:
Převodovka řadí bez potíží a hladce a je celkem přesná. Při běžných rychlostech Metro reaguje velmi předvídatelně a je snadno ovladatelné. Při vyšších rychlostech ztrácí Metro stabilitu ,dobrý kontakt kol s vozovkou a je velmi náchylné na boční vítr,to všechno z důvodu malé hmotnosti a navíc se s ním musí plynule zatáčet( i kvůli velkým náklonům auta) zvlášt, když je venku větrno. Ve vyšších stálejších rychlostech (kdy podává motor vyšší výkon)se stává klimatizace nejúčinnější ,nejvíce chladí/topí ,ale když je venku chladno tak je cítit od podlahy nepříjemný studený vánek z venku,nejvíce to profukuje v nepřednější části podlahy a kolem řadící páky ,od dveří překvapivě ani ne. Tohle autíčko má skvělý rejd a dobrému otáčení samozřejmě pomáhá i jeho velikost, z níž vyplývá logicky snadné parkování. Samotná náprava nevytváří na nerovnostech dírách takový hluk,ale kabina vozu má špatné odhlučnění ,takže ve vyšších rychlostech je kolem takový šum ,že se na sebe dva lidi musí vyloženě křičet . V rychlostech nad 130km/h to bývá se spotřebou a hlavně stabilitou dost strašidelné, když se dostanete v těchto rychlostech na nerovnost ,auto nadskočí a máte pocit ,že spíš letíte než jedete. Maximální rychlost,kdy se dá Metro ještě celkem dobře ovládat je 150km/h ,ale není to moc pohodlné. Ve vyšších rychlostech je už Metro takřka neovladatelné..
Bezpečnost:
Duální čelní airbagy,bezpečnostní klecová konstrukce s přední a zadní deformovatelnou zonou. Ocelové nosníky v bezpečnostních dveřích ,pět strukturálních příček navržených pro rozprostření zatížení po celém vozu při bočním nárazu. Třetí generace Metra byla první auto od GM nabízející světla pro denní svícení.
Motor:
Geo Metro byl nabízen s motory o objemu 1,0l a 1,3l pocházejících od Suzuki. Moje Metro mělo tříválec 1,0l ,což byl poslední nabízený motor na automobilovém trhu v USA,který využíval TBI.Tento motor je neuvěřitelně tichý,zvlášť na volnoběh takřka neslyšitelný , má velmi hladký chod a do kabiny motor nepřenáší při volnoběhu žádné znatelné vibrace. Ve vyšších otáčkách taky posádku příliš neruší, to je co říct vzhledem ke dost špatnému odhlučnění kabiny . Na objem motoru 1,0l Geo velmi hbitě akceleruje po celém spektru otáček a také lehce reaguje na plynový pedál .
Spotřeba:
Většinou se mi spotřeba pohybovala v hladině 4,6l ,ale výrazně vzrůstala až s vysokou rychlostí , tak od 110-120km/h. Zajímavý je pohled na spotřebu ve městě vs. dálnice. Zatímco velká část malých aut jsou svižná a mají výbornou spotřebu ve městě ,tak na dálnici u nich spotřeba rapidně narůstá a často se táhnou než se rozjedou .. hned je zkrátka vidět,že na dálkové přesuny nebývají vhodná. Geo Metro splňuje požadavky ideálního auta do města (má příjemnou spotřebu,není hlučné ,je malé ) a přitom na dálnici jeho spotřeba narůstá jen málo. Právě tak od těch 120km/h se však výrazně zvyšuje
Americká rada pro energeticky úspornou ekonomiku (ACEEE) jmenovala třetí generaci Geo Metro a Suzuki Swift jako prvních ze dvou benzinových vozidel v rámci svých top 12 ,,nejzelenějších,, vozidel v roce 1998 a 1999.
Silné stránky
VELMI vzácné na českých silnicích
Tichý motor
Spotřeba
Manévrovatelnost
Dobré parkování
Výhled z vozu
Reakce lidí – Geo budil vždy velkou pozornost , jakmile ho někdo spatřil ,často se mě někteří lidé ptali ,co je to za auto.
Slabé stránky
Klimatizace
Profukující podlaha
Častý terč vandalů a zlodějů
Odhlučnění
Boční vítr
Koroze
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pravidelné servisy byly doporučeny každých 30 000 km ,ale vzhledem k tomu,že jsem nenajezdil zase tolik kilometrů,tak auto začalo trpět spíš stářím než opotřebením,hlavně rzí.
Geo bylo spolehlivé, nikde mě nenechalo. Avšak největší porucha nastala po 11-ti letech od koupi. Při jedné z mých cest začalo něco strašně klepat u zadní části vozu u podvozku při zrychlování a při běžné rychlosti (80-90km/h) . Zastavil jsem hned jak to bylo možné a zjistil jsem,že se uvolnilo upevnění koncové části výfuku. Co teď? Naštěstí jsem uviděl ceduli,že 1,5km odtamtud je servis pro všechny značky. Nasedl jsem a doploužil jsem se třicítkou k servisu,tam spravili Geo natolik,abych se mohl vrátit alespon domů a teprve tam to ho nechat dát zcela do pořádku,protože jsem s sebou neměl tolik peněz a hlavně času na to ,aby se to komplet spravilo na místě. Domů jsem dojel bez problému běžnou rychlostí , chystal jsem se dát druhý den ráno auto do servisu ,ale někdo mi píchnul kolo..Vzhledem k tomu ,že jsem u auta zrovna neměl rezervu,tak jsem si mechanika zavolal přímo na místo a při nadzvedávání Metro vydávalo příšerné skřípavé zvuky zespod a nakonec se po důkladnější prohlídce ukázalo ,že je podvozek téměř celý prožraný rzí :( .
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Geo jsem sehnal přes známého ,který ho dovezl z USA..takže všechno proběhlo hladce.
Závěr
Vzhledem k nabývajícím rokům Gea začaly stoupat občasné poruchy,naštěstí jen jedna z nich byla vážnější –začal klepat výfuk,prostě málem odpadnul,to se samozřejmě opravilo ,ale co bylo nejhorší .. Poslední rok při výměně kola neuvěřitelně skřípal spodek auta ,ukázalo se ,že koroze podvozku je natolik závažná,že buď by bylo třeba zvážit velmi nákladnou rekonstrukci nebo by bylo auto vhodné jen na drobná popojíždění městem :/,poněvadž bych si nemohl dovolit zůstat někde viset na delší cestě kvůli další vážnější poruše.
......................................................................
Vzhledem k tomu,že auto již nevlastním a recenzi jsem začal dělat až po prodeji,tak se omlouvám za tragickou kvalitu fotek,které se mi ještě podařilo vyhrabat.
Novinky v recenzi
Fotky
Přidal jsem několik ,zřejmě už posledních fotek Gea.