Recenze
Škoda Octavia Elegance 1.8 Turbo 110kW (2000)
Technické info
Přezdívka auta Octavius Rok výroby 2000 Koupeno nové najeto [km]:100000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 5 objem [cm3]: 1781 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 210 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.7 maximální rychlost [km/h]: 219 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 528 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.4
Popis vozu
Škoda Octavia 1
Škoda Octavia první generace se vyráběla v letech 1996 až 2004, pod značením Tour až do konce roku 2010. Vyrobeno bylo přes 1,4 miliónu těchto vozů. Jedná se o rodinný vůz vyráběný ve verzích liftback a kombi. Ceněný je hlavně pro velký objem zavazadlového prostoru, spolehlivost a ve spojení s motory TDI i nízkými provozními náklady.
Rozměry: 4507x1731x1431 (lft) a 4513x1731x1457 (kombi) mm
Rozvor: 2512 mm
Hmotnost: 1285 – 1425 kg podle typu
Zavazadlový prostor: 528 (lft) a 548 (kombi)
Palivová nádrž (l): 55, 63 (4x4), 68 (verze 66kW)
Součinitel odporu vzduchu: cx = 0,31
Podvozek
Přední náprava zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Zadní náprava kliková s vlečenými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Odpružení vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči; vzadu s pružinami vně tlumičů (zadní tlumiče plynové)
Brzdy vpředu: kotoučové, s dutými kotouči umožňujícími vnitřní chlazení
Brzdy vzadu: kotoučové, s jednopístovými plovoucími třmeny
Řízení hřebenové přímočinné s posilovačem
Bariérový test Euro NCAP absolvovala Škoda Octavia v roce 2001. Za bezpečnost posádky při nárazu obdržela čtyři hvězdičky z pěti možných, za ohleduplnost při střetu s chodcem získala dvě hvězdy ze čtyř možných.
K tomuto autu jsem přišel vlastně náhodou. Vzhledem k tomu, že Audinka jezdí bez větších problémů, o koupi jiného auta jsme neuvažovali. To se ovšem změnilo, když jsme se od známého dozvěděli, že má skladem a prodává Octavii v perfektním stavu. Po notné dávce přemlouvání jsem nakonec přesvědčil strážce pokladnice, že jej chceme.
Tento konkrétní vůz byl vyroben v listopadu 2000. Vůz má světle zelenou metalízu a karoserii liftback. Při koupi měl najeto 99 000 km a byl ve velmi dobrém stavu. Auto má výbavu Elegance, čili všechna okna v elektrice, klimatizaci, vyhřívané a elektricky ovládané zpětné zrcátka, dva airbagy, loketní opěrky vpředu i vzadu, autorádio na CD s osmi reproduktory. Interiér je vyveden v šedé látce. Při pohledu z venku zaujmou 15-ti palcová litá kola Škoda a pověstné malé zrcátko na straně spolujezdce. Znalci při bližším pohledu na záď vozu určitě pochvalně kývnou nad motorizací 1.8T na niž upozorňuje malý štítek s nápisem „20V TURBO“.
Motor
Motor je prostě výborný!! Jedná se standardní přeplňovanou benzínovou jednaosmičku (verze AGU) s výkonem 110kw/150koní při 5 500 ot./min a kroutícím momentem 210 N.m. v rozmezí 2 100-4 500 otáček. Motoru sekunduje 5 stupňová manuální převodovka. Ta má krátké a přesné dráhy řazení.
Jízdní projev
Nejsem nějaký extra závodník, několik normálních aut už jsem řídil a nevzpomínám si na jiné, které mě svým projevem nadchlo tak jako toto. Pedály zabírají hned od začátku dráhy a mají akorátní tuhost. Co se projevu motoru týče, tak je při klidné jízdě tichý, ale ve vyšších otáčkách bych ocenil sportovnější zvuk – ne montovat tam rouru nehodlám. Četl jsem různé recenze a musím říct, že jestli si něco představuju pod pojmem turboefekt, tak je to chování tohoto auta na první rychlostní stupeň. Na semaforech se nejdříve nic moc neděje, ale po překročení 2000 otáček auto kopne a letí vpřed. Převodovka je dobře odstupňovaná, hlavně dvojka je delší takže zvládne překročit 100km/h hranici. Ostatně dvojka a trojka jsou moje nejoblíbenější rychlosti ;-)
Rychlosti na jednotlivé stupně:
1. 0 -50
2. 50 -110
3. 110 -155
4. 155 -195
5. 195 – tolik jsem ještě nejel
Za jízdy je v autě klid, hluk začne rušit na dálnici okolo 130km/h, kdy je třeba začít mluvit nahlas. Ve městě při 50km/h točí motor na trojku cca 2 300, při dálniční 130tce na pětku pak 3 000 ot/min, což mi přijde zbytečně moc. Na druhou stranu není problém citelně z této rychlosti zrychlit bez nutnosti podřazovat. Auto zásadně netočím do červeného pole a upřímně nechápu proč to dělat. Z charakteristiky motoru je jasné, že za 5500 otáčkami už klesá moment i výkon.
Řízení je přesné a reaguje i na malé pohyby volantem. V interiéru nic nevrže a při přejezdu děr v silnici je slyšet tlumená rána a jede se dále. Při jízdě po zvlněné vozovce raději zpomalím, protože při přejezdu vice nerovností za sebou auto docela odskakuje a nedává pocit jistoty.
Spotřeba
Co se spotřeby týče, nechápu ty, co tvrdí, že nejdou pod 10. Teda chápu, ale vím, že to není až tak chyba auta, jako spíš ochablosti nártu pravé nohy dotyčného jedince. Absolvoval jsem cestu do Brna i s průjezdem města (středa, 8 ráno) s průměrnou spotřebou 6.2 bez zapnuté klimatizace, rychlost se pohybovala konstantně mezi 90-110km/h. Zpáteční cestu, kterou jsem si zpříjemnil občasným atakováním 200 km/h střídaným s klidnou jízdou okolo 110km/h jsem absolvoval za 7,1. Trochu jiná situace je městský provoz. Pokud se jede od semaforu k semaforu, tak se pod 10 litrů nedostane ani ten, kdo se plynového pedálu vyloženě bojí.
Dlouhodobý průměr za najetých 10 000 km je 8,4 na sto tvořený převážně příměstským a městským ježděním.
Brzdy
Moje Octavia má na všech čtyřech kotoučové brzdy. Ty přední pod litými 15tkami vypadají, jako by se tam ani neměly vejít - průměr 288 mm, 4-pístkové. Jejich účinnost hodnotím jako vynikající, mají výborný nástup a k vadnutí jsem je ještě nepřinutil.
Interiér
Interiér hodnotím velmi kladně. Grafika i podsvícení budíků je ukázkové. Použité materiály jsou příjemné a po deseti letech nejsou zjevné stopy po každodenním používání ani na sedadlech. Ta jsou vybavena manuálním výškovým nastavením a taky nastavitelnou bederní opěrkou. Pozitivně hodnotím jednoduchost obsluhy veškerých spínačů i klimatizace. Šikovné jsou i odkládací přihrátky v loketních opěrkách.
Neduhy
Abych jen nechválil. Toho, co přišel s tím zmenšeným zrcátkem, bych nechal odstřelit. Nejen že to vypadá divně, ale opravdu v tom zrcátku jde vidět málo. Další chyba spočívá v loketní opěrce u řidiče – pokud jí máte dole a chcete zařadit, tak jedinou možnosti je vykloubení zápěstí. Rovněž mi vadí, že není kam odložit ani půllitrovou PET láhev. Taky sklon přihrátky nad rádiem zaručuje, že při prudší akceleraci z ní cokoliv většího vypadne. Dalším zklamáním je tovární audiosystém. Má sice 8 reproduktorů a funkčně mu nelze nic vytknout ale zvukový projev je žalostný. Basový základ je čistě imaginárním pojmem. Navíc je více slyšet spolujezdcova strana ikdyž je dále a dávat půlku auta hlasitěji je dobrá cesta k odpálení koncového stupně. Hlasitost systému hodnotím jako dostatečnou. Obligátním problémem je výhled vzad, který mě již několikrát donutil vystoupit a jít se přesvědčit o velikosti zbývajícího prostoru.
Silné stránky
MOOOOOTOOOOOR!!
Skvělé brzdy
Slabé stránky
Zrcátko u spolujezdce!
Nepoužitelná loketní opěrka
Úzký odkládací prostor ve dveřích
Mizerný bass továrního audiosystému
Špatný výhled vzad
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Občas jede na tři válce ale je to tak jednou za x desítek kilometrů a na diagnostice se žádná závada nezobrazila, takže problém nijak dále neřešen.
Dotalo mě měnění oleje ve Škodovce - 5W40 Shelix ultra = 486kč/l - Na internetu je někde i za 150. No marné, jsou věci které vyzkoušíte jednou a pak už víte, že kolektivní názor na tovární servisy má opodstatnění....
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vynikající
Novinky v recenzi
Spotřeba na delší trať CZ-SLO
Měl jsem možnost vyjet s Octaviem do Slovinska. Vzal jsem si sebou i autokameru s GPS s tím, že si doma projdu, jak jsem jel a jaká byla spotřeba. Výsledek byl cca 6,6 litru. Viz obrázky ve fotogalerii. A koho by zajímalo, co je to za kameru, tak je to A5 od TrueCam. Jsem s ní spokojený kvůli obrazu a funkcním ale strašně mě sere přísavka..
Tekoucí vodní čerpadlo a vada termostatu
Všiml jsem si, že mi ani po 10km jízdě nenaskočí teplota motoru na 90 stupňů. Podezření padlo na termostat pro budík. Při výměně si mechanik všiml krystalků červené barvy okolo řemene a diagnostikoval prosakující vodní čerpadlo. Na můj dotaz, jak je možné, že původní vydrželo 110000km a 11let a nové originál VW vydrželo 40000km a 3,5roku mi řekl, že cca od roku 2012 pozoruje vzrůstající problémy s vodními čerpadly a že všechny reklamace končí neuznané s vysvětlením, že v systému byly nečistoty. Jeho názor je ten, že se asi změnily materiály těsnění a prostě už to není, co to bývalo. Dejte si na to pozor a při úbytku chladíci kapaliny zkontrolujte, jestli vám neteče čerpadlo. Mě jako fandu starých "poctivých" aut mrzí, že ikdyž si koupím relativně spolehlivé auto a dávám mu potřebný servis, můžu dojet na odrbané součástce byť od originálního výrobce, protože někdo chtěl ušetřit 10kč na materiálu...
Ozvučení
Asi před čtvrt rokem jsem si nechal u AHIFI v Brně modernizovat audio výbavu. Píšu to tady s drobným zpožděním, abych měl možnost posoudit kvalitu instalace bez prvotního nadšení a taky, aby se měly čas projevit případné nedostatky. Na samotnou instalaci se můžete podívat pod odkazem dole. S odstupem času musím říct, že nelituji ani jedné jediné koruny, kterou to stálo. Nový zvuk je bohatší, prokreslenější hlavně ve středech a basech. O kvalitě zvuku asi nejvíc vypoví to, že se čas od času seberu a zajdu si jen tak sednout do garáže do auta s poslechnout si třeba Whitney Houston nebo Na krásném modrém Dunaji...
Určitě bych rád zmínil i profesionální přístup zaměstnanců na prodejně i v emailové komunikaci a snahu neprodat mi suverénně to nejdražší, co na prodejně měli ale poradit.
http://www.ahifi.cz/clanky/detail/skoda-octavia-1-vymena-prednich-zadnich-reproduktoru-montaz-oem-subwooferu-a-montaz-autoradia.htm
Zaseknuté dveře
Zjistil jsem, že se zasekly dveře za spolujezdcem. Prý je to klasická slabost oktávek způsobená mikrospínačem ve dveřích, co se na to vykašle a odmítne dále sloužit. Zatím to vypadá na rozbití zámku a výměnu, protože dveře nejdou nijak jinak otevřít...
Spotřeba
Tak jsem si opět dokázal, že spotřeba je závisla hlavně na jizdním stylu. Měl jsem možnost jet z Místku do Poruby, což je z 85% jízda po dálnici a pak průjezd městem a výsledek 6,4 mluví sám za sebe. A ne - nepředcházeli mě i chodci. Zpět s chvilkovým atakováním 180tky se zvedla na 7,3. Takže je to jen o řidiči.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Elegance 1.8 Turbo 110kW (2000)
- Re: 1,8T versus 1,9TDi 02.03.2016 19:56 michalpneu
- Re: 1,8T versus 1,9TDi 02.03.2016 16:54 fuckerik
- 1,8T versus 1,9TDi 16.02.2016 20:47 Verny_2013
- Re: Re: Re: ozvučení 19.03.2015 12:25 fuckerik
- Re: Re: ozvučení 13.03.2015 08:42 roox
- Re: ozvučení 12.03.2015 22:39 fuckerik
- ozvučení 05.03.2015 15:06 roox
- Re: Re: rychlostivs 110Kw-kde je 10 koni pochcipanych 31.10.2011 20:07 fuckerik
- Povedené 31.10.2011 07:29 lukino200
- Re: rychlostivs 110Kw-kde je 10 koni pochcipanych 30.10.2011 21:22 murcix
- rychlostivs 110Kw-kde je 10 koni pochcipanych 30.10.2011 20:35 hand
- Re: Výroba 30.10.2011 18:00 fuckerik
- Výroba 30.10.2011 15:33 Nerez
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: Matheas Ropak
Přidáno: 25.4.2009 9688 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: talio2
Přidáno: 18.6.2008 59710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2010 738 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.4.2008 17510 Majitel 9.92 Uživatelé