Recenze
Volvo V60 Cross Country
Technické info
Přezdívka auta Naděžda Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:3500 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1963 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 350 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.1 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 529 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.8
Popis vozu
Jak jsem se k Autu dostal:
Důvodů pro výměnu mého starého vozu za nový bylo několik. Jednak moje stará Astra (Recenze zde na MACZ) měla sedm křížků na krku s najetými 117 000km a jednak můj plánovaný návrat do Čech mě nutil zamyslet se nad ekonomií provozu, protože bylo na programu každodenní dojíždění cca 180km (tam a zpět). Šest let v Rusku mě trochu otevřelo oči a uvědomil jsem si, že náš přístup k přírodě je dost macešský. Kombinace velkých kilometrových nájezdů a snaha o minimální újmu přírodě mě donutilo poohlédnout se po alternativních pohonech – Elektro nebo CNG. Bohužel elektromobilita ssebou stále nese značnou míru kompromisů, ať už je to omezený dojezd nebo chybějící infrastruktura. Navíc pokud si člověk udělá nějakou studii návratnosti investice, zjistí, že bez podpory státem se elektromobil nevyplatí ani náhodou. O ochotě prodejců jediného v té době dostupného elektromobilu - Nissan Leaf ani nemluvím. Hybrid byl vyřezen z důvodů polovičatého řešení, které ve finále není ani šetrné k penežence ani k životnímu prostředí. Opravdu mě však začal zajímat druhý alternativní pohon - CNG. Pokud si o tom přečtete je to velmi zajímavé řešení, kdy za rozumné pořizovací náklady dostanete úsporné vozidlo, které produkuje rozumné množství emisí (Navíc koupíte-li si Audi, jako kompenzaci vyrábí syntetický zemní plyn z CO2 v atmosféře za pomoci větrných elektráren v ekvivalentu vaší spotřeby a tak se snaží o nulové provozní emise). Bylo tedy rozhodnuto jít do CNG, bohužel nepřímo zasáhli dvě věci, proč nakonec níže nepopisuji CNG vozidlo ale konvenční dieselový automobil. Bylo jaro 2018 a já poptal nejprve Volkswagen Golf TGI, odpověď? „Z důvodu přechodu na novou metodiku měření emisí a homologace dle nové euro normy motor nelze již objednat, nevíme to přesně, ale odhad je první kvartál 2019 rozjezd objednávek.“ Zkusil jsem tedy poptat z trojlístku VAG ještě Seat Leon TGI a Škoda Octavia TGI. Oba vozy bylo možno ještě objednat, bohužel cena vlhkého snu češkých chalupářů házela vidle do jakékoliv studie návratnosti a tak vyhrál Seat Leon ST TGI ve výbavě style s převodovkou DSG, který byl ve srovnatelné výbavě skoro o 100 000 levnější. To byl 13.duben 2018. Ještě jsme spěchali s objednávkou, abychom se dostali do limitů vyroby dle staré normy a kvót. Termín dodání byl 25.9. 2018. a tak jsme po zaplacení zálohy čekali oznámení o umístění do výroby od kterého by auto bylo dodáno cca do 5 týdnů (logicky tedy druhá polovina srpna). Nicméně jsme se vrátili v září z dovolené a plni naděje jsme zavolali při tranzitu v Amsterodamu do autosalonu, kde nám oznámili, že tedy jestli auto bude, tak to bude první kvartál 2019 a to v jiné specifikaci s jiným motorem (1,5TGI) který snad bude homologován v 48. týdnu. Opravdu nic nemohu autosalonu zazlívat, myslím, že do poslední chvíle se snažili najít řešení, ale přístup automobilky je tristní, doufám, že tento fatální průšvih nějak svým dealerům budou schopni vynahradit, protože po rozmluvě s prodejcem to nemají opravdu lehké. Jelikož jsme si už na auto nemohli dovolit čekat několik měsíců, nastalo hledání skladových aut, bohužel v dieselu, protože všechna CNG vozidla mezitím byla vyprodána, předváděčka nebyla pro nás variantou. Dění na automobilovém trhu pravidelně sleduji a měl jsem tedy nějakou představu, co za auto bude splňovat požadavky na vzhled, rozpočet a cenu provozu. Opravdu jsme vážně pokukovali po VW Passat, kde jsme věděli, že je to auto, které svoji práci odvede, nestrhává takovou pozornost a nedá člověka do škatulky jako svatá trojice Audi, BMW, Mercedes, a to vše při rozumné ceně. No ještě na tom letišti, kde jsme se dozvěděli tu novinku o našem plánovaném autě, jsme se koukli, co dalšího je dostupné. Vždy jsem koukal po Volvech, nejen proto, že v domácím Švédsku dělají úžasné T6 bi-fuel (benzín a CNG dovoz do jiných zemí EU se neplánuje), ale i proto že ta auta jsou jakýmsi synonimem pro bezpečnost a pohodlí. Logicky jsme se koukli tedy i na skladové vozy Volvo a ejhle, probíhal výprodej starší generace Volvo V60 se slevou 40%, ceny však nebyly uvedeny a měli se poptat u nějakého z dealerství. Zavolal jsem tedy do autosalonu a vyptával se po ceně jednoho konkrétního kusu Volvo V60D3 v automatu, bohužel ta byla rezervovaná (a je tam dodnes), prodejce mi ale pohotově nabídl Volvo V60D3 (tento motor byl podmínkou) ve verzi Cross Country, která stála přímo u něho na salonu a byla o trochu níž na webovém seznamu s cenou podmíněnou leasingem. Prodejce nám však obratem potvrdil, že tento kus by i za hotové byl za cenu uvedenou na webu. Dohodli jsme se tedy na schlůzce další den, ještě předtím než odletím zpět za pracovními povinostmi (v 9:00 schůzka, v 11:20 let). Popravdě jsem moc ani nevěděl, co auto má vše za výbavu, protože jsem katalog Volvo neměl projetý. Měl jsem také pochyby, že se do něj vlezem, tak jak v recenzích jej za prostornost zrovna nevychvalují i barva na fotografiích mi připadala nijaká, necméně zkusit se má všechno, VW Passat byl záloha.
První setkání:
Do autosalonu jsme přijeli moc brzo, prodejce tam ještě nebyl, ale velmi ochotně nám nabídli kávu aby nám naše čekání zpříjemnili- v VW group by si z toho měli vzít příklad, o Nissanu ani nemluvě, tam Vás ignoruje i prodejce se kterým máte schůzku. Přesně v 9:00 se nás ujal pan Mráz , přinesl vytištěnou specifikaci vozu a šlo se prohlížet. Auto v té barvě vypadalo naživo o dost líp než na fotografiích - jedna obecná poznámka, myslím že pokud by autosalony uměly trochu nafotit své skladové vozy, lépe by se jim jich zbavovalo, rozmazané fotky interieru jak ze staré Nokie jsou dnes opravdu směšné . Vůbec nejsem fanoušek SUV a různých přizvednutých kombíků, které se drsně jen tváří, ale to Volvo mě nějak oslovilo, navíc musím uznat, že nasedání a vysedání z o 65mm vyšího auta je při mých dvou metrech výšky pohodlnější a i moje žena s 182 centimetrama si pohodlí pochvalovala. Následoval test sednutí nás dvou za sebe. Nehledě na kritiky v recenzích, moje žena se za mě vešla asi stejně pohodlně, jako v Seatu Leon. Hlavní z testů tedy vozidlo prošlo, vejdeme se. Letmý pohled do kufru nám sice neodhlalil Macochu, jako v Škodě Octavia, ale nebylo tam méně místa než v původně zamýšleném seatu. Prodejce nám velmi operativně od kolegy vypůjčil referenční vůz stejného typu a my jsme absolvovali i testovací jízdu. Pravda s vrcholnou benzínovou verzí, ale i tam bylo jasné, že pohodlí, které bylo hlavním z kriterií, je na palubě opravdu dostatečné. V 10:00 jsme tedy odjižděli ze salonu s dohodou, že auto bereme, ať nám pan prodejce pošle finální kalkulaci včetně tažného zařízení a parkovací kamery, na kterou byla jen příprava.
Když to dnes vezmu zpětně, bylo to docela rychlé rozhodnutí, jeden den zavoláte z letiště do autosalonu a druhý den ráno se rozhodnete pro auto, které jste zas tak moc nezvažoval a až v průběhu formalit zjišťujete jak vlastně dobře vzbavené auto jste si objednal.
Exteriér:
Zvenčí se jedná o klasické Volvo V60, které je přizvednuté o 65mm (výsledná světlost 200mm) a má nějaké dodatečné plasty. Je to možná jen můj subjektivní pocit, ale vizuální rozdíl mezi klasickou V60 a V60cc je díky právě těmto změnám ohromný. Auto nepůsobí tolik zastarale. Šedá metalíza v kombinaci s černými plasty, lesklími černě lakovanými lištami kolem oken, černě lakovanými zrcátky tvoří hezkou symbiozu a auto je opravdu elegantní. V základu auto stojí na hliníkových 17“ discích s ohromnými balony 235x55. Pneumatiky jsou zde použity M+S, tedy jejich vzorek je trochu větší, měl jsem strach, zda nebudou hlučné, ale vůbec o nich nevím. Na střeše jsou eloxované střešní podélníky, které jsou nejen praktické, ale k rázu auta se hodí. Grafika zadních světel, protažených do C sloupků je v noci moc hezká a když přicházíte k autu jejich rozsvícení vám dá takový pocit premiovosti.
Po koupi bylo auto dáno na profesionální detailing a nanesení nanocoatingové ochrany Gyeon MOHS Q2. Fotky jsou v galerii. Trochu člověka zarazí v jakém stavu laku je Vám auto předáno salonem. Jistě byla to skladovka, která nějaký čas stála venku, ale přítomné mikroškrábance v leskle černě lakovaných dílech a velké chemické znečištění je u nového auta zarážející. Navíc dle chování vody při stékání, kvalita vosku nebyla z výroby valná, pokud tam nějaký vůbec byl.
Interiér
Na vnitřek jsem slyšel plno reakcí, veskrze posměšných, asi nejvýstižnější bylo přirovnání středového panelu ke kalkulačce a víte co, já jsem za to rád. Jsem asi ještě staromilec, ale nějak mě stále upatlaná dotyková obrazovka, kde si nastavujete veškeré funkce, neoslovila a mám raději hardwarová tlačítka. Vůz je vybaven kromě standardního audia, také navigačním systémem, bluetooth handsfree, možností streamovaní hudby a přístupem na internet. Multimediální systém snad nenabízí jen zrcadlení obrazovky telefonu, ale to mě osobně nějak nechybí a jeho nedotykovost, jakožto nadšeného autoleštiče mě vyhovuje. Celkový dojem z interiéru je solidnost, masivní výplně dveří s pěkně řešenými madly, materiály jsou měkčené, na tvrdý plast moc nenarazíte a když jse to v místech kam bežně nešaháte, nebo, kde máte boty. Příjemné je ve voze řešení ventilace, která funguje velmi měkce, tedy odnikud na Vás neduje severák (letos se i v září klimatizace hodila). Docela praktické je, že výdechy pro zadní sedadla jsou umístěny v B sloupcích, nějak mi to připadá lepší než ve středovém tunelu. Díky tomuto umístění se lépe ofukují skla zadních dveří a zabraňovat tak mlžení. Přístrojový štít je digitální, zde musím trochu souhlasit s kritikou, že tak nějak nesedí do celkové propracovanosti interiéru a vypadá, jako že tam byl domontován na aftermarketu. Co mě potěšilo je velké množství odkládacích ploch, ač někdy důmyslně skrytých, například polička za středovým panelem je taková past na pitomce, naštěstí, co tam zapomenete vy není viditelné ani zloději na ulici. Další výtka je nemožnost umístit lahev větší 0.5l do dveří, ty kapsy tam jsou prostě moc malé a chybí aretace lahve, takže ta se svalí do kapsy a jezdí tam, je sice pravda, že tento nedostatek suplují dva dostatečně velké držáky ve středové konzoli, ale i tak to může být bráno, jako objektivní nedostatek. Co musím vyzdvihnout jsou sedadla (Kombinace kůže a látka), ta jsou v základu nejen výškově seřiditelná, mají také nastavitelný sklon sedáku, což je příjemné zejmena na delších cestách. Sedadla mají bederní opěrku pouze horizontálně stavitelnou, ale mě osobně toto vyhovuje, ve všech vozech kde byla nastavitelná ve čtyřech směrech jsem ji nějak stejně neocenil, víc oceňuji nastavitelnost sedáku, protože nerad jezdím na dlouhé nohy, pro které asi navrhují výrobci aut základní sklon sedáku, nebo také pro lidi menšího vzrůstu. Měl jsem obavy z výškově nenastavitelných hlavových opěrek, ale vůbec mi to nevadí, končí přibližně tam kde i dřív v Astře. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 40:20:40 a musím ocenit relativně vysoko ukotvený sedák, je pravdou, že nad hlavou tak není tolik místa, ale asi většina lidí víc ocení podporu stehen než nedostatek místa nad hlavou, který začíná omezovat až od výšky 195cm. V kufru mě trochu rozčiluje roletka, která je prostě taková nedotažená. Zajištění za vybrání v zadních soupcích měl náš Renault Megan z roku 2005, toto má teda koncern dotaženo lépe. Samotný kufr je dost rozložitý, ale je mělký, výhodou je však absence jakékoliv schodu ať už za hranou kufru nebo po sklopení sedaček. Malá výška kufru se projevila při přepravě zimních kol od starého auta, kdy se kola nedala ve svislém stavu protáhnout přes nákladový otvor a musel jsem sklopit sedadla a odvézt je naležato. Přijemným detailem, který jsem objevil až po koupi, jsou oka ve stropu pro ochranou síť/mříž. Tento prvek výbavy jsem si v Seatu připlácel a tady jsem k němu přišel, jako slepej k houslím. Bohužel problém je, že síť není dostupná na českém trhu (nelze objednat u dealera) ale naštěstí se dá objednat z ameriky na e-shopech zaměřených na ND Volvo. Víko kufru je mechanické, díky za to, nemohu však stále odhadnout správnou sílu, aby se kufr zavřel a zároveň abych s tím tak netřísknul, v Astře toto bylo pohodlnější, také madlo umístěné jen v pravo je dost omezující, musím pamatovat, že pravou ruku držím volnou, což pro praváka není samozřejmé. Na levé straně je lampička která osvětluje jak kufr tak vozovku pod víkem, příjemný detail. Trochu nedostatkem je absence jakéhokoliv háčku pro kotvení tašky, příjemným doplňkem je naopak 12V zásuvka v kufru.
Motor a jízdní vlastnosti:
Motor je v autě dvoulitrový turbodiesel D3, tedy s výkonem 150koní a kroutícím momentem 350Nm (bez vstřikování mořoviny), který spolupracuje s měničovým automatem s osmi rychlostními stupni (výrobce Aisin). Musím uznat, že je to spojení příjemné. Klasický automat ve srovnání s dvojspojkou je přeci jen o něco pohodlnější a také v přímém srovnání s 7°DSG ve VW Sharan nepodtáčí motor tak, až duní celé auto. Už při prvním nastartování mě celkem příjemně překvapil chod motoru. Mám příme srovnání jen s BMW3GT 320d a VW Sharan 2.0TDI, ale zvenčí není tak hlučný jako BMW a uvnitř je o něco příjemněji utlumen než v VW Sharan, je možné že to je prostě lépe fungující převodovkou, která motor tak netrápí. Auto je v záběhu, tedy vám neřeknu, jak rychle automat řadí, jak se chová při prudkém předjíždení, nebo rychlejší jízdě na hraně, to budu moct vyzkouřet až bud mít alespoň 5000km a bude vyměněn olej. Jedno je jasné, pro pohodlnou jízdu je to ideální auto, ani Vás nenutí někam spěchat, prostě Volvo. Příjemě mě také překvapila rychlost s jakou se auto ohřeje. Při venkovní teplotě 6°C jsem po 3km měl vodu na provozní teplotě a auto už příjemně topilo (nevím, zda je tam elektrický předehřev). Co se bočních náklonů týká nepociťuji nějaký diskomfort ve srovnání s Astrou J, naopak si užívám velmi příjemného odhlučnění, jak podvozku, tak aerodinamiky (ve 140km/h je ticho jak v kostele, motor se povaluje okolo 2000ot/min). Auto není francouzky plavné, ale na hrbolech neskáče a přejíždí je s takovou německou pevností – kvalita podvozku je patrně následek platformy společné s Fordem Mondeo. Co mě trochu trápí je opět interval výměny oleje. Výrobce předepisuje 30 000 km, to je při náplni 5,2l docela dost i s ohledem na možné ředení oleje při recyrkulaci a zhoršujícím se mazacím schopnostem oleje v čase. No já budu měnit olej max po 20 000km, v servisu se na mě zlobit jistě nebudou. Ročně ušetřených 5000 kč by se mi mohlo zle vrátit.
Na hodnocení spotřeby je zatím málo údajů, ale při cestě do Benátek a zpět (cca 1800km), jsme dosáhli spotřebu 5.4l/100km cestou tam (přes Graz a severní cestou přes Udine) a 5.6l/100km cestou zpět (cesta přes Brener a Mnichov). Ty údaje vypadají u nezajetého auta, jako sen, ale objektivně musím přiznat, že vlivem stavebních prací a velkého množství omezení, tahle spotřeba byla při průměrné rychlosti 85 respektive 90km/h, což neodpovídá dálničnímu tempu. Při cestách na českých dálnicích rychlostmi 120-140km/h, je spotřeba blíž k 6 litrům. Snažím se dávat informace na sprintmonitor.de takže pro zájemce o update nasměřuji tam.
Bezpečnostní výbava:
Jak jsem psal v ůvodu, auto mělo výbavu kterou jsem ani neplánoval pořizovat. Pro mě byl stěžejní jen adaptivní tempomat a navigace. Auto má nakonec:
Protikolizní systém (upozorňuje na malý odstup, připravuje na krizové brždění...)
Sadu City safety, kdy by auto mělo být schopno zastavit při rychlostech do 30km/h
Hlídání jídních pruhů s možností zásahu do řízení
Hlídání mrtvého úhlu – BLIS
Hlídání přijíždějícího auta při vyparkovávání z kolmé řady
Adaptivní tempomat s brzdnou funkcí
Čtení dopravních značek s možností hlídaní omezení rychlosti
Bluetooth handsfree
Automatická dálková světla (jen přepínání, není tam žádná adaptivnost)
Příprava na montáž bezpečnostní sítě, mříže
Dojezdová rezerva
Alarm s hlídáním vnitřního prostoru
Všechny systémy mě nijak neotravují, jen zatím sleduji správnost fungování automatických dálkovek, které někdy zmatečně reagují třeba na světla z města, které je daleko před vámi, no co ta funkce se dá vypnout. Jednou mě také trochu vyplašil antikolizní systém, který začal dělat rotyku ve chvíli, kdy jsem vyjel ze zatáčky a za ní bylo u krajnice zaparkované auto čumákem v protisměru. Na to auto jsme ani náhodou nemířili, ta auta tam stojí běžně, ale systém se asi lekl odrazu předních světel vpravo od řidiče. Co je také příjemné je varování před stacionárními radary, nejdříve jsem nevěděl, co to pípá, ale pak jsme vypozorovali závislost, pípnutí a brzké stacionární kamery – zatím funguje 100%. Na cestě do Benátek, jsem si na Breneru všiml, že adaptivní tempomat se občas poleká zadku kamionu jedoucího v pravém pruhu, pokud je komunikace v oblouku, asi to vzhodnotí, jako vozidlo jedoucí před vámi v pruhu. Příjemné je zrychlování tempomatu již v moment zapnutí směrovky při přejíždění do rychlého pruhu, naopak mě štve doba než začne zrychlovat po tom, co se pomalu jedoucí vozidlo před vámi zařadilo zpět do pruhu. Myslím, že by se dala vychytat spolupráce kamery a radaru, aby začalo vozidlo zrychlovat již při částečném zařazení do pravého pruhu při spuštěném blinkru vozu před vámi.
Komforntí výbava:
Dvouzónová klimatizace
Autorádio se zesilovačem 4x45W a 7“ obrazovkou
Navigační systém
Digitální přístrojový štít
Vyhřívané přední sedačky
Vyhřívané čelní sklo a trisky ostřikovačů
Couvací kamera a zadní parkovací senzory (ty přední mi dost chybí, stále nemám příď ve voku)
Přístup na internet
Automatická světla a stěrače
Snad jen trochu mi vadí, že vyhřívaní sedaček, bylo-li před vypnutím motoru aktivní, aktivuje se i při dalším nastartování. Mojí ženě trochu vadí jemný rastr vyhřívaní čelního okna, ale to je individuální, já si toho všimnu jen v noci při dešti v kuželu světel protijedoucího auta.
Závěr:
Ač jsem na začátku výběru auta nechtěl diesel a o Volvu jsem ani moc neuvažoval, nakonec jej mám a jsem rád. To auto mě těší, není to stěhovák, není to závoďák ani možná přeborník v designu, ale je to příjemný společník na každodenní jízdy. Díky značce se dostanete do premiového segmentu s veškerými výhodami při péči o klienta, zároveň ale nejezdíte ve značce auta, které má nějakou negativní nálepku, jako německá svatá trojice. Při výběru auta pro mě bylo trochu sklamáním, že 30 let po pádu komunismu si člověk vlastně nemůže koupit auto, jaké by chtěl, ale nakonec si nestěžuji, teď jen aby se auto nějak nekazilo. Ještě si neodepřu jednu rýpavou poznámku, když jsem auto objednal, koukal jsem se, jaké jiné vozy jsem mohl mít při této cenovce (kategorie 700-800 000 kč), tak mě nemile překvapilo, že se stále koukám na Škodu Octavii 2.0TDI, ne že by to bylo špatné auto, ale nepřipadá mi adekvátní že za takovou tuctovku s nepříliš povedeným DSG platím jako za Volvo, přitom ta Škodovka nemá žádnou přidanou hodnotu, co do komfortu ve srovnání s základním modelem za 450 000.
Další fotky budu doplňovat
Silné stránky
8 stupňový automat
solidnost auta
pohodlí cestování
velká palivová nádrž - 67l
Slabé stránky
menší vstupní prostor do kufru
vyhřívání čelního skla odporovým drátkem
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno ve Volvo Stodůlky, maximální spokojenost, velmi ochotní lidé a vstřícné jednání
Novinky v recenzi
Srovnání se služebním SuperB
Srovnání se služební Škodou SuperB III
Rozhodoval jsem se, zda služebnímu vozu věnovat samostatnou recenzi nebo jej zhodnotit jen v rámci recenze mého soukromého auta. Nakonec jsem se rozhodl pro to druhé. Samostatných recenzí Škody SuperB třetí generace je tu plno a pokud někoho bude zajímat srovnání mezi V60cc a Superbem asi ho bude hledat pod V60cc.
Popisovat auto, jako takové asi nemá cenu, design je věcí individuální stejně jako preference značky. Auto mám dočasně než dostanu v naší firmě standardní Passat, docela jsem zvědav na srovnání právě těch dvou koncernových aut. Za těch 8 týdnů jsem s autem najel něco málo přes 8000km (celkově má auto najeto 15000km). Na popojíždění po městě jej v podstatě nepoužívám, nejčastěji jezdí na trase dům-kancelář, což je cca 50km po dálnicách s rychlostním limitem 100-130km/h, ale často se jede provětrat na delší výlet do Německa, kdy za den urazím přes 1100km. Podobně používám i své soukromé auto (nejčastěji pendl CZ-NL – 950km), tedy mohu říct, že budu srovnávat jablko s jablkem.
- Podvozek – Volvo má jistější podvozek s o chlup lepším odhlučněním od podběhů. Na SuperBu jsou použity celoroční pneumatiky Continental AllSeason contact(215x55x17), které mohou zhoršovat hlučnost, ale na soukromém Volvu se kterým srovnávám mám pneumatiky zimní Nokian SUV 4 (215x65x16), takže si nemyslím, že by odhlučnění bylo srovnáváno ne fér. Superb se na tereních vlnách až skoro nepříjemě zhoupne, stejně ukolíbaný je při průjezdu zatáčkou, volvo je prostě tužší, nikoliv však nepohodlné.
- Motor – Motor v SuperBu (2,0Tdi 110kW, 7°DSG) jsem přebíral takřka nezajetý. Na začátku mi připadal hodně hrubý a hlučný (Hlučnější než ve Volvu). Nyní ale subjektivně vnímám menší hluk od motoru právě v SuperBu, může to být i zvýšeným hlukem od podvozku, ale pravdou je, že motor u Volva je pod zátěží hrubější, při ustálené jízdě je na tom Volvo stejně jako SuperB. Projev obou motorů ač mají takřka shodné parametry je dost odlišný. V superbu je motor méně výbušný, prostě sešlápnete plyn, auto začne zrychlovat, ale jaksi tupě, taková jakoby medvědí síla bez špičky. Vovo mi připadá živější. Spotřeba je jednoznačně dominanta SuperBu. Skoro mě až zarazilo jak to auto málo žere. Dlouhodobou spotřebu mám 5,3l (zahrnuty i kilometry do převzetí), běžná spotřeba na nádrž je 5,1l, pokud se držím jen doma za komínem (Holandsko) spotřeba se pohybuje pod 5 litry (Nejméně jsem dosáhl 4,4l s průměrnou rychlostí 85km/h). Volvo je v tomto o dost horší, dlouhodobá spotřeba je 6,5l (dle tankování) a s rostoucím tempem dost roste apetit. Pro srovnání poslední cesta z CZ-NL byla ve spěchu (Pokud nebylo omezení drželi jsme 165km/h) a při této cestě jsme se dostali na spotřebu 7,8l/100km, Když jsem podobně spěchal se Superbem, spotřeba byla 6,5l/100km. Upřímě mě apetit Volva dost zaskočil, doufám, že to bylo způsobeno vyšší teplotou vzduchu (5-13°C) a zimními koly. Vliv na spotřebu může mít i zatížení, protože zatímco SuperB je zpravidla jednoválec (válím se v něm sám), Volvo jede se dvěma lidma a plným kufrem, ale litr to neudělá.
- Převodovka – Zde se setkáváme se srovnáním DSG (7° robotizovaná převodovka) a klasického měničového automatu (8° Aisin). Poprvé jsem si myslel, že to DSG nemohou myslet vážně. Při jemném sešlápnutí plynu auto poskočilo vpřed a bylo to daleko do pohodlného rozjezdu, stejně, jako další přeřazení. Naštěstí za to mohl sportovní režim. Bohužel i tak je DSG prostě trochu víc uskákaná. Navíc se mi několikrát stalo, že při prudkém rozjezdu jsem po vystoupení cítil jakoby spálené obložení. Navíc je hodně nepříjemné, jak se DSG rozjíždí do prudkého kopce. Typicky se to projeví v podzemních garážích, kde jste nucení zastavit vprostřed rampy, následný rozjezd s DSG je neskutečně pomalý a opět jsem pak cítil trochu spálené obložení. Rychleji asi řadí DSG, ale při prudké akceleraci, slyšíte jak se spojka připne prudce, něco, jako když trochu nešikovně a prudce pustíte spojku u manuální převodovky. Osobně jsem spokojenější s Volvem, více sedí na moji klidnou jízdu a lépe se mi dávkuje síla motoru při parkování. Navíc mám opravdu špatné reference na trvanlivost DSG. Také jedna poznámka, u služebního auta nechávám aktivní Start-stop a nevím, jak dobré to je pro auto samotné. Při opětovném nastartování auto cukne a ozve se dost rána od převodovky, neděje se jen když rozjezd je postupný (nejprve jemně zmáčknout plyn aby nastartovalo a pak rozjezd) a nebo z kopce. No pokud by to bylo moje auto rozhodně bych systém vypínal, jako to ostatně dělám, ale tady chci schválně pozorovat, jak se SS projeví na spolehlivosti komponent (baterie, startér)
- Interier – Líbí/nelíbí nechám na každém ať si posoudí sám. Každopádně Superb s ohledem na jeho cenu mi připadá, jako výstavka plastů, jsou sice měkčenné, ale nemyslím si, že to je k duhu dojmu z auto s tak sebevědomou cenou (cena zde v Holandsku 39000euro ) V SuperBu mi připadá, že to auto je navrženo pro obry s nadváhou. Nejsem žádný drobek (2m a 95kg), ale sedadla ve Škodovce jsou mi široká a nemohu mít ruce na volantu ve správné poloze a opřený lokel na dveřní opěrce, prstě na ni nedosáhnu (při opřeném loktu držím volant někde na 7 hodinách). Reálně tedy můžete použít jen posuvnou a nastavitelnou opěrku mezi Vámi a spolujezdcem. Ani Volvo není v tomto ohledu ideální, a chybí mu posuv v loketní opěrce, ale tam si člověk najde místo kde opřít oba lokty. Na delších cestách jsou co do pohodlnosti sedadla v obou autech na srovnatelné úrovni. Infotaiment ve škodě, je viditelně modernější, super je možnost mít připojeny na HF více telefonů, ale jeho dotykovost mě silně nevyhovuje. Musím se víc soustředit, abych sáhnul na správné místo a zadávat třeba adresu za jízdy je holá sebevražda. O upatlanosti dotykové obrazovky nemluvě. Také navigační systém mi vyhovuje víc ten ve Volvo. Ve škodě je vyhledávání adres jako v Google, tedy musíte napsat celé jméno ulice, abyste mohli zadat pak i číslo. Pořád mi připadá nějak lepší staré dobré postupné zadávání – země, město, ulice, číslo, minimálně jste schopni to naklikat z volantu za jízdy. Zprvu jsem byl nadšen rádcem pro řazení do jízdních pruhů ve Škodovce, než jsem zjistil, že není schopno správně navigovat ve větších křižovatkách, kde navazuje rychle za sebou několik odbočení. Infotaiment ve škodovce, také podporuje DAB, což je opravdu znatelně lepší poslech. Příjemné je pamět na polohu sedadel a zrcátek ve Škodovce, v soukromém Volvu bych toto uvítal, ale nakupoval jsem ze skladu a tedy jsem si to nemohl dokonfigurovat. Držáky na nápoje v Superbu jsou udělány jen pro flašky 0,5l větší tam nedostanete a musíte ji mít ve dveřích. Superb má ohromný kufr a inženýři z Volvo by se měli učit, jak se má ovládat roletka, co je ovšem nevýhoda je schod za nákladovou hranou, který se pak opakuje při skopených sedadlech. Pokud tedy vezete nákup z IKEA musíte nejdřív díru zaskládat menšíma věcma a pak pohodlně položit větší/delší krabice. Toto se dá řešit zaškrtnutím výbavy – dvojitá podlaha, ale pak přicházíte o hloubku kufru a kufr už není tak obrovský, jak kážou příručky.
- Dílenské zpracování – tady musím trochu pochválit Škodu, ne že by Volvo nebylo uděláno dobře, ale body mu sráží chrastící roletka od kufru (již reklamováno a opraveno – nalepením tlumící hmoty na roletku) a pazvuk někde od řidičova stropního airbagu/ukotvení pásu, když jedete a vezmete díru ozve se zachrastění, nejprve jsem myslel že to dělá pás, ale ten se ani nehne, tak si myslím, že to je Airbag, něco podobného se nám dělo u Renaultu a jeho airbagu spolujezdce. Také zavírání dveří ve Škodě je víc ledničkové, u Volva strašně snadno prásknete se dveřma jen proto, že jsou tak těžké. Jediné, kde Škodovka silně zaostává za Volvem je motorový prostor, takový nepořádek bych od VW group nečekal
- Teplotní pohoda – SuperB strašně špatně topí, nevím, zda je to rozměrem kabiny, ale ač nejsem zimumřivý v superbu vždy promrznu a nezahřeju se už do konce cesty (50km). I manželka pozoruje větší chlad po usednutí v SuperB a to si vždy pouští výhřev sedadel, což já nedělám. Při venkovní teplotě 6°C trvalo motoru než začal topit (foukat vlažný vzduch) 6km, než se ohřál na provozní teplotu chladící kapaliny 13km a než se ohřál olej 30km. Ve volvu je teplo než dojedu na náves, tedy cca 2,5km, chladící kapalina je na provozní teplotě za cca 6km. Myslím, že je na vině velké prosklení Superbu a interiér obecně špatně reaguje na změny venkovní teploty – na slunci se víc rozpálí. Vzpadá to jako prkotina, ale s tím je spojeno i odmlžování skel.
- Jizdní asistenti – zde Superb naplno ukazuje svůj dělnický původ. Auto nemá ani adaptivní tempomat ani hlídání mrtvého úhlu,... v podstatě jediný systém, který má je varování před čelní kolizí, a to funguje dobře. SuperB má přední a zadní parkovací senzory, ale nemohu se ubránit, že jen zadní a kamera je lepší varianta a dost návyková. Také automatické stěrače v SuperB nejsou zcela bezchybné, někdy začnou stírat když není co a naopak nezpomalí, když zastavíte, nebo až za nějakou delší dobu (mluvíme-li o stěračích zadní ostřikovač v SuperBu dělá vše jen nestříká kam má).
Pokud to shrnu, tak SuperB je ohromý kus auta, který svými rozměry přerostl sám sebe. Motor je k autu ideální, silnější je asi zbytečný. Podvozek se pere statečně ale ne dobře s rozměry karoserie. Pokud ovšem nejezdíte permanentně ve 4 nebo nestěhujete pravidelně svoji rodinu se psem a 2 dětmi v kočárku, nevidím jediný důvod si jej koupit. Opravdu se před pořízením auta zamyslete, jak bude provozováno. Kupovat takový kus auta jen proto, že jednou dvakrát do roka jedete na dovolenou a zbytek roku vozíte vzduch je iracionální. Pokud to však využijete a hledáte auto, které bude ohromné a bude mít dobrou spotřebu tak SuperB 2.0 Tdi 150k je dobrá volba, ikdyž si myslím, že za ty peníze je možné pořídit i něco lepšího.
Prvni servis - vymena oleje (13000)
Tak mame auto neco malo pres 3 mesice a proslo vymenou oleje. Jsem v tomto ze stare skoly a proto jsem prvni vymenu oleje vyrazne zkratil a olej vymenil v 13000. Puvodne jsem chtel menit nekde kolem 10 000, ale nejak jsem se nedostal do servisu. Ale i tak na me v salonu koukali, jako na blazna, ze delam servis a jeste si auto nereklo. Nyni bude vymena oleje nasledovat vzdy po max 20000km, coz s ohledem na dlouhe dalnicni presuny odhaduji za dostatecne. V ramci prvniho servisu jsem reklamoval rachtajici roletku, opraveno a zatim dobre. Uvidime, jak se to bude chovat po nekolika vyndanich roletky.
- Dostal jsem jako sluzebni auto sen ceskych chaluparu - Skoda SuperB combi. Asi o ni napisu samostatnou srovnavaci recenzi, ale jen rychle, co k tomuto autu mohu rict, ze je velike a tim pro me jeho vyhody zacinaji a take konci.
- Spotreba dle sprintmonitor.de je 6.52litru. Nekdy je velmi vysoky rozdil mezi BC a vypoctem spotreby po dotankovani (nejvic sem videl rozdil 0.5l/100km). Trochu to prisuzuju vzdy jine penivosti nafty a pistoli. Jen pro ilustraci, v CZ po zaseknuti automatu pistole, doleju max 3 litry bez povytahovani z hrdla nadrze. V Nemecku, nebo Holandsku je to klidne i 5. Pokud tankuju porad u stejne benziny v cz vysledky jsou skoro totozne (Dotankovani vs BC)
- Trochu jsem se rozcilil nad moznosti, respektive nemoznosti namontovat snehove retezy na originalni 17 palcova kola (Pneu 235x55x17). Puvodne my bylo potvrzeno ustne, ze to neni problem a on neni pokud mate kolo vyndane, ale jinak to neni homologovano spolecnosti Volvo, protoze je mozny kontakt retezu s podbehem nebo tlumicem/pruzinou. No takze sme museli pekna 17 palcova nova kola vymenit za podobne pekna 16 palcova originalni kola.
- Zimni pneu je nyni na aute Nokian WR SUV 4 (215*65*16). Jsou to ohromne balony a opravdu se nebojim odreni rafku o obrubnik. Jizda na nich neni nikterak pohodlnejsi nez na 17, dokonce bych rekl, ze tato pneumatika trochu vic huci zejmena pak na suchem asfaltu pri rychlostech kolem 60km/h. Na snehu ale drzi ukazkove - testovano v Kaunertahlu a na Nemeckych/Ceskych dalnicich tuto zimu.
Po dvou měsících vlastnictví
Tak po 2 měsících vlastnictví vozu a cca jednom měsíci, kdy s nim jezdím trochu intenzivněji (najeto 6400km) doplním nějaké zkušenosti:
- Motor se velmi rychle ohřívá a auto začíná topit i při chladnějším počasí
- Po přezutí na zimní pneu není znát nějaký dodatečný hluk, ale zvedla se spotřeba o cca 0,6l/100km. Srovnáno na trase Plzeň - Bratislava a zpět. Zimní pneu používám Nokian WR SUV 3 - originální sada koupena ve Volvo
- Trochu plaší systém varování před kolizí. Mimo problému popsnému v recenzi, se stane, že jej vyděsí i blízký průjezd kolem auta v úzké městské uličce...
- čidla systémů adaptivního tempomatu, nebo čtení dopravních značek, či automatických světel se umí znefunkčnět nečistotou. Výhoda je, že Vás o tom palubní systém upozorní. Ty které jsou na skle se vyřeší použitím ostřikovačů, ty na čelní masce musíte očistit ručně.
-Velmi dobré je, že auto pozná připojení vozíku a vypne couvací senzor a Bliss
- Spotřeba podle skutečných dotankování je za celé období 6,31l/100km, což s ohledem na syrový motor a jízdy buď dálnice nebo město není špatné. Tankováno jen Benzina Verva Diesel (při výletech do zahraničí většinou BP nebo Shell, ale vždy prémiová nafta). Nepozorována žádná regenerace filtru pevných částic, ale je mi divné, že by ještě nebyla potřeba.
- Potěšilo mě, že obě koncovky výfuku jsou funkční a že se nejedná jen o atrapu
- Zklamalo mě, že nejde kapalina do ostřikovačů vysát hadičkou, přes zahnuté hrdlo se nedostanete do nádržky, tedy před zimou dolít co se dá zimní směsí a stříkat a stříkat, dokud jsou teploty spíš kolem nuly. Naštěstí jsou trisky vyhřívané, tedy nedojde k jejich zamrznutí.
Další vozy značky Volvo
-
Volvo V60 (2020) Majitel: klappe
Přidáno: 10.8.2021 19 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Volvo V60 (2011) Majitel: zakkwylde
Přidáno: 29.3.2018 010 Majitel 9.17 Uživatelé
-
Volvo V60 (2018) Majitel: stomil
Přidáno: 7.7.2020 149 Majitel 9.07 Uživatelé
-
Volvo V70 (1999) Majitel: element5
Přidáno: 28.12.2008 57910 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Volvo S40 (2005) Majitel: -SaS-
Přidáno: 14.6.2010 359 Majitel 9.92 Uživatelé