Recenze
Gordon Gordon 1.8 16V
Technické info
Přezdívka auta Gordon Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:20000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 162 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.7 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Gordon je velmi nezvyklý retro automobil, který by se dal asi nejvíce přirovnat Morganu, či jakési replice Aerovek. Tento relativně neznámý vůz je vyráběn v České Republice a rád bych přiblížil zkušenosti, které jsem s ním během jeho provozu získal. Přestože ho nevlastním, měl jsem možnost strávit mnoho měsíců za volantem tohoto vyjímečného automobilu a rád bych zodpověděl alespoň pár dotazů někomu, kdo o podobném autě uvažuje.
Pokud si to přiznáme na rovinu, neexistuje asi jediný rozumný důvod proč si Gordon kupovat :-). Toto auto má ale tak úžasné kouzlo, které mne, ač milovníka spíše čistokrevních sportovních vozů, učarovalo. Hned na první pohled na vás dýchne úžasná dobová atmosféra, když auto jen zdálky zahlédnete. Ihned je patrná především jeho poměrně velká šířka a nízká výška, což u klasických veteránů není běžné, ale mě osobně se to líbí mnohem více. Designově se opravdu povedlo, o čemž svědčí i obdivné pohledy kolemjdoucích a to, že se každé tankování u benzínové pumpy protáhlo někdy i na více než půl hodiny, než jsem stihl zodpovědět všechny zvědavé dotazy.
Gordon se vyrábí pouze s plátěnou střechou, jejíž sundání je poměrně náročnou záležitostí a chce trochu cviku. Rozhodně to pěkných pár minut zabere, ale časem se s toho stane spíš příjemný rituál :-). Boční okna jsou plastová napevno přišroubovaná ke dvěřím imbusy, takže pokud člověk není „čajíček“ je určitě příjemné si je také před jízdou odmontovat a hodit za sedačky a užít si tak dosyta vítr ve vlastech. Tím narážím i na to, že Gordon bohužel nemá žádný zavazadlový prostor. Ač jsem zvyklý na leccos, tak přeci jenom auto bez kufru není úplně ideální :-). Týdenní dovolená ve dvou pak vypadala tak, že spolujezdkyně měla většinu zavazadel před nohami (naštěstí je tam poměrně dlouhý tunel, kam se leccos vejde) a zbytek byl hozený za sedačkami. Žel bohu při rychlostech nad 150 km/h kvůli velkému vzdušnému víru vzadu některé předměty zvedají a mají chuť ulétnout :-). Řešením je jezdit s nataženou střechou, ale ta měla podobné tendence a ve vyšší rychlostech jsem se o ni upřímně bál, že se roztrhá. Střecha je vůbec v Gordonu spíše dekorativní záležitostí, protože do auta při dešti zatéká všemi směry – jak střechou, tak i spodní částí dveří (zřejmě cákající vodou od kol) a po chvíli jízdy v dešti máte auto plné vody, což je člověku obvzláště líto při pohledu na krásný interiér. Bohužel proti dešti není ani odolný motor. Verze, kterou jsem měl, disponovala motorem Ford 1.8 16V, který měl tak nešťastný tvar a umístění svíček, že prostředkem přední části kapoty při dešti tekla do motoru voda, ze které se vytvářel přímo na motoru poměrně obstojný „rybníček“ a voda se zde držela. Při menším dešti a dostatečně zahřátem motoru to jen syčelo, jak se voda odpařovala, při průdším dešti zde ale zůstávala a protékala až ke svíčkám. Výsledkem toho bylo, že auto nešlo po dešti nastartovat a musely se všechny svíčky vyndat a vysušit.
Co se týče takových těch pro majitele Gordonu „nepotřebných maličkostí“, tak jízdní vlastnosti nejsou špatné, ale žádný zázrak to také není. Dynamika vozu je díky jeho nízké hmotnosti velmi slušná i s tímto slabým motorem. Vyrábí se i verze s 3.0, tam už to je zřejmě slušné svezení. S nižší hmotností a úzce i s designem souvisí podle mě ne zrovna bytelná konstrukce. Boční crashtesty bych s dveřmi tenkými tak centimetr asi absolvovat nechtěl.
V tuto chvíli to možná vypadá, že Gordon je auto trochu za „trest“, ale opak je pravdou. Až jeden krásný letní den sundáte střechu, usednete do krásného kůží a dřevem obloženého interiéru, tak teprve pochopíte o čem toto auto je. Je o radosti ze života, kterou vám dá asi málokterý soudobý automobil a rádi mu odpustíte, že do něj teče, že vás bolí po týdnu ježdění po Praze záda jako nikdy předtím a že si palubní deska občas zavrže. Duch auta vás naprosto pohltí a budete se těšit na každé ráno, kdy zase usednete za jeho volant. Od té doby jsem o Gordonu a Morganu několikrát přemýšlel a vím, že bych ho někdy rád vlastnil, i když jsem stihl poznat všechny jeho poměrně velké neduhy. No snad se někdy sen splní…zatím si ho plním v jiném kabrioletu.
Silné stránky
Design, atmosféra
Slabé stránky
Nekvalitní střecha - zatéká, nemá kufr, nepříliš pohodlný
Přidat názorDiskuse: Gordon Gordon 1.8 16V
- Re: Re: wow.... 19.05.2010 19:49 Martin_Happy
- Re: wow.... 19.05.2010 19:32 ZonixX
- Re: Re: wow.... 19.05.2010 17:10 Martin_Happy
- Re: wow.... 19.05.2010 16:04 ZonixX
- wow.... 19.05.2010 14:11 Martin_Happy
- Sice se tady furt řeší, jestli je to košer, nebo ne, ale za exkluzivitu tohoto auta 09.01.2008 23:44 Poustnik
- OT 02.06.2007 17:36
- užasne 01.06.2007 10:11
- Re: Re: Re: 4x4 turbo sport 28.05.2007 05:53 petrzel1
- Kéž bych zde mohl ukázat něco podobného 27.05.2007 13:55
- Re: Re: Re: zaujimave, ale... 23.05.2007 16:36
- Re: Re: zaujimave, ale... 22.05.2007 16:45 random
- 22.05.2007 16:44 random
- Re: zaujimave, ale... 22.05.2007 16:07
- zaujimave, ale... 21.05.2007 12:12 random
- Re: Re: Re: FAKE 18.05.2007 20:33
- Re: Re: FAKE 18.05.2007 20:31 Dylan McKay
- Re: Re: TAK TOTO !!! 18.05.2007 15:42 DanieliDesign
- 4x4 turbo sport 13.05.2007 15:52
- Re: FAKE 12.05.2007 21:12
- hodnocení 11.05.2007 18:21
- Re: skvele auto, skvela recenze 10.05.2007 23:40 Twinsen
- skvele auto, skvela recenze 10.05.2007 19:43 supersoul
- hodnocení 10.05.2007 16:12
- Re: TAK TOTO !!! 10.05.2007 15:05 Dylan McKay
- TAK TOTO !!! 10.05.2007 14:49 DanieliDesign
- Re: Re: FAKE 10.05.2007 11:53 Dylan McKay
- Re: Re: FAKE 10.05.2007 11:50 Twinsen
- Re: FAKE 10.05.2007 11:43 Twinsen
- Re: FAKE 10.05.2007 11:18 Chaotik