Recenze
Volkswagen Up! move up! 1.0 MPI 55 kW
Technické info
Přezdívka auta apík Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:210 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 95 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.2 maximální rychlost [km/h]: 171 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 251 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Prcek s velkým VW
Abyste hned věděli, dalšími řádky vám chci přiblížit své několikadenní cestování s třídveřovým up! v prostřední výbavové verzi ‚move up!‘ s litrovým benzinovým motorem o výkonu 55 kW.
Dojmy zvenčí i uvnitř
Na první pohled to auto ani nepovažuji za malé. Ono také vnější rozměry dnešních „mini“ sahají o kategorii výš dříve. Výškou a šířkou jistě. Takže snad jen délka alespoň zůstává na třech a půl metrech.
Up! vyniká jednoduchými tvary bez zbytečných kudr-linek, i když jednu linku nebo spíš výrazový prostředek zajisté nalézt lze – jsou to ostřeji řezané rysy nebo prolisy, a to na všech částech auta. Ve srovnání se škodováckým citigem se mně ‚fau-vé‘ líbí víc. Je to otázka samozřejmě subjektivní, ale tady bych viděl trochu víc takové té ‚původní DNA‘, víc osobitého stylu. Mimořádně pěkné jsou třeba skleněné černé zadní dveře. Naopak děti – a možná kdokoli – uvítají u škodovek nebo seatů větší zadní okno s lepším výhledem ven. Osobně mě trochu překvapily přední světlomety resp. jejich pojetí, které přicházejí na ‚supernovém‘ autě v roce 2012, zatímco svým způsobem obdobné měla třeba mazda na své podařené dvojce od roku 2003. Nějak se ten design zacyklil, zdá se mi…
Stejně jako když se podíváme na boční směrová světla. Žádné ‚drahé‘ diody v zrcátkách se nekonají, naopak tu máme comeback známého oválného plastového výlisku v jamce blatníku, s kterým jezdil golf pořadového čísla III a potom kdekdo další z koncernu. Aspoň ta zrcátka si drží standard dnešních volkswagenů, nejsou vůbec malá a mají i švih.
Obdobný estetický zážitek jako dává up! zvenčí, poskytuje také kabina vozu. Jednoduché geometrické pojetí a přesná organizace prostoru. Uvnitř je auto opravdu překvapivě prostorné. Palubní deska je rovná jak shora, tak směrem k pasažérům. K čelnímu oknu máte před sebou působivě velkorysý prostor. Volant se dá nastavit jen výškově, a protože stejně normální člověk pozici za ním nehledá dvakrát dlouho pečlivě, spíš si ho dáte tak, aby vám věnec nezakrýval horní výseč velikánského tachometru (pozn. otáčkoměr je naopak tuze malý). Středový tunel, nebo spíš jeho náznak, s přihrádkami je utopený dostatečně tak, že rozhodně nepřekáží. Veškeré ovladače jsou naopak správně nahoře. Osobně mě spíše potěší zdařilá reminiscence na šoupátkové uzavření vnitřní cirkulace vzduchu, než méně vyvedené plastové tlačítko. Volant má zploštělou spodní část a kromě toho, že dobře vypadá, také se pěkně drží.
Nikdy jsem nejezdil třídveřovým autem navíc s potřebou vozit pasažéry také vzadu. Proto manipulace se sedadly je mírně otravná, hlavně pokud si ‚nepamatují‘ pozici a polohu před sklopením. V ‚move up!‘ by to mělo být na řidičově straně právě s funkcí Easy-Entry, ale asi jsem ji nepochopil. Tak si to narichtujete vždy znovu. Ale nastupování dozadu je díky opravdu velmi dlouhým bočním dveřím vcelku pohodlné, když to zrovna nebudou muset být důchodci.
Up! je v interiéru především vysoký! A to všude v kabině. Mám rád auta, kde se napijete z minimálně půllitrové lahve, když sedíte za volantem, a v záklonu ji pohodlně dopijete dnem vzhůru, aniž by tam už překážela střecha. A to up! umí. Tedy v kombinaci s někým, kdo je třeba 175 cm vysoký určitě.
A musím zmínit i materiály nebo dílenské zpracování. Podle mých zkušeností lepší než golf. Tedy možná ne doslova, ale rozhodně v up! nic nedrnčelo, nikdy nic nezarachotilo a nevrzalo. Skvělé! To o golfu já říct bohužel nemůžu. Abych přeci jen něco vytkl, vnímal jsem možná zbytečný detail – při sešlápnutí nebo puštění brzdového pedálu se ozvala napínaná pružina. Raději bych brzdil bez takových vedlejších efektů jako u ‚dětské hračky‘. Snad to nebude dělat každá a vždycky.
Četl jsem recenze a první dojmy, kde se trochu s despektem mluvilo o šetření na obloženích atp., když má up! místo polstrování ve dveřích kovové lakované části. Já si naopak myslím, že to k charakteru toho auta úplně patří a moje červená (mj. moc hezky namíchaná) prosvítala do auta vyloženě sympaticky.
Do odkládacích schránek ve dveřích se vejde bez problému litrová lahev s pitím a vůbec z množství odkládacích příležitostí budete mít radost. Na B-sloupcích jsou praktické háčky, vedle zadní lavice po obou stranách také přihrádky na láhev.
Auto je čtyřmístné.
Motor a spotřeba
Asi hned něco k motoru, že? Pod kapotou byl nový litrový zážehový tříválec MPI ve variantě s výkonem 55 kW (max. při 6200 ot./min). Po nastartování vás nečeká žádný nelibý projev. Motor na volnoběh běží klidně a velmi tiše, ale přesto nebo tím spíš můžete vnímat i lehké chvění či vibrace, které vám prostě připomenou, že v autě šlapou ‚jen‘ tři válce. Tedy jen tomu, kdo o to vůbec stojí je počítat :-)
Odhlučnění a jeho limity se projeví spíše až když proženete ručku otáčkoměru hodně za normální cestovní pásmo, třeba při razantnější akceleraci. Tedy až od tří tisíc otáček. A platí, že tam zas nemusíte být až tak často. Kdyby se nějaká výstelka kapoty a podběhů nebo celý takový „paket Hluk“ nabízel v příplatkové výbavě (když už přijmu, že auta téhle velikosti a ceny taková nejsou sama o sobě), asi bych si ho pro větší klid pořídil.
‚Rádce‘ řazení dává šipkou na vědomí, kdy už je správné přeřadit a k vyšším rychlostním stupňům vás žene docela svižně. Zátah resp. točivý moment motoru je odspoda přímo příkladný, takže můžete ‚vibrovat‘ s tříválcem opravdu prakticky ve volnoběžných otáčkách, no řekněme na patnácti stech. Konstantní maximum točivého momentu je podle údajů výrobce přeci jen ale výš (3000-4300 ot./min). S řazením manuální pětistupňové převodovky nebyl skoro žádný problém, kulisa je precizní. Řekl jsem skoro, protože čtyřka mi nesedla vždycky, ještě tam k dorazu kus chyběl. Možná to chce ale víc soustředění, pane řidiči… ;-)
Co bude na autě snad pro každého snem, je nicotná spotřeba paliva. S tímhle up! se ke snu hodně přiblížíte. Zvlášť když vám třeba přišlo, že koncernová 1.2 TSI jezdí docela úsporně. Podle palubního počítače na trasách dlouhých ca 150-200 km s kombinací město(-a) – okresní silnice byla průměrná spotřeba při téměř plném obsazení 4,3 – 4,5 l/100 km! Auto mělo najeto na začátku všehovšudy 200 km. Po dotankování bych řekl, že nějaké desetinky ‚palubák‘ ubral, ale rozhodně ne víc než dvě. Takže snad i překonaná udávaná spotřeba 4,7 l/100 km. Ve městě se skutečně vejdete do šesti. Moc příjemná, tahle disciplína v podání up!
Mini-VW s pohotovostní hmotností pod tunu zrychluje s tímto motorem z 0 na 100 km/h za 13,2 s. Tenhle údaj jsem se syrovým autem sprinty rozhodně ověřovat nechtěl. No, ve městě můžete být jako raketa a asi i k té stovce byste takhle ‚svižně‘ up! rozhýbali. V praxi na silnici elasticita valná není a při pokusu předjet sedmdesátkové české ploužáky mezi městy jsem raději dobře hledal rychlostní stupeň, na který se to může podařit. Takže s trochou přípravy a vytočenou trojkou to jde. Na druhou stranu jízda kolem stovky nebo lehce nad ní up! svědčí a v tom režimu je tichý určitě víc, než když brumlavě duní vyžadovaná (doporučovaná) pětka v nižších otáčkách při padesátce v obci – to točí 1500 ot./min. Zhruba ve stovce necelý dvojnásobek. Úroveň vnitřního hluku, kterou tak chválím kolem stovky, kdy je slyšet jenom odvalující se pneumatiky, nijak výrazně neroste ani do dálniční stotřicítky.
Dlouho jsem přemýšlel, jak charakterizovat zvukový projev, který k vám do kabiny bude doléhat, když na to pořádně šlápnete. Napadá mě jedině „utlumený samplovaný wartburg“ ...no má volná asociace :-)
Palivová nádrž má objem jen 35 l, takže i při té úžasné spotřebě málem každý projetý litr ručka ukáže. To je škoda :-) Tankuje se benzín s oktanovým číslem 95.
Zavazadlový prostor
Kufr se otevírá stiskem tlačítka na zádi na úchopu. Na dálkovém ovládání má své separátní odemykání. Podle papírů se do něj vejde 251 l, to jen kdyby někdo věděl, co si pod tím představit. Podlážka se dá nastavit do dvou poloh – jedné, která zhruba vyrovná nakládací hranu; druhé, kdy je dole na dně. Zadní plato se zvedne rukou a aretuje v této poloze.
Pro mě je vždy kritériem, jak se kufr auta popasuje s klasickou plastovou skládací přepravkou konfekčních rozměrů. Tak je jasné, že do takovéhoto auta ji nedostanete podélně. A vzniklým otvorem mezi výstupky hrany se západkou zamykání a postaveným platem tam nejde v rovině ani napříč, musí se naklonit jedním nebo druhým směrem. Když je plná například lahví dobrého vína, tak to je pěkné posilování. Nakonec se toho do kufříku ale vejde v taškách docela dost a týdenní nákup ještě s dalšími nepotřebnostmi, které rozmístíte u spolujezdců vzadu, převezete v pohodě. Šířka mezi podběhy je asi 980 mm; vím, že někdy by se hodil rozměr raději ‚metr-jedna‘.
Jízda
Jízdní vlastnosti up! těžko mohou mít ve své kategorii konkurenci. Statické dojmy z pohody v příjemném interiéru jízda rozhodně nezkazí. Nový up! je již postaven na modulární podvozkové platformě MQB. Jízdní vlastnosti jsou příkladné; auto s koly v rozích karosérie bezpečně drží stopu a žádné podélné ani příčné nerovnosti ho nerozházejí. Takže komfort zaručen. Jestli se dá něco ještě říci, tak že rozhodně se nekoná nějaké poskakování v malém autě. A až zarážející je, že se na karoserii nikde nic nekroutí s příslušnými zvukovými projevy. Říkám: vyžehlený elegán. Auto stálo na ocelových kolech R14 s pneumatikami Dunlop 165/70 81T.
Zatáčky nemám ve zvyku řezat z ostra, přesto když se do takových pustíte s vervou, up! vás ve štychu nenechá. Také boční náklon je uvnitř málem neznatelný, co se auta týče. Že klopíte v serpentinách jednu zatáčku za druhou, připomenou až sedadla. V provedení ‚move up!‘ sportovní tedy nejsou. Ale proč by byla.
Žádné výhrady nemám k posilovači řízení, který je nastaven akorát. Podle mě spíš míň než víc, a to je dobře.
Něco z výbavy
• airbag řidiče a spolujezdce (ten je vypínatelný za pomoci klíče zapalování na boku přístrojové desky u spolujezdce)
• hlavové airbagy řidiče a spolujezdce
• elektronický imobilizér, alarm
• automatické varovné blikače při plném brždění
• varovný signál a kontrolka pro nezapnuté pásy na obou předních sedadlech
• elektrické stahování oken, ovšem na straně řidiče jenom pro něj; bez funkce automatického dojezdu – držíte, stahuje – nedržíte, nejede
• centrální zamykání s dálkovým ovládáním
• příplatkový paket výbavy obsahující tempomat, ParkPilot – akustický varovný signál překážek vzadu, City-Notbremsfunktion, aj.
• příplatkový paket výbavy ‚Winter‘, obsahující přední vyhřívaná sedadla, mlhovky, elektrické nastavení vnějších zrcátek
Silné stránky
jednoduchý účelný a praktický design
použité materiály a dílenské zpracování
spotřeba
jízdní vlastnosti
Slabé stránky
přístup do kufru
přední sedadla (koment v bodovém hodnocení)
hluk od motoru
Přidat názorDiskuse: Volkswagen Up! move up! 1.0 MPI 55 kW
- Moja skúsenosť 26.01.2020 10:25 Gabo1
- Pěkná recenze, i10 je dále 29.10.2015 11:39 Bobanus
- Recenze 04.02.2014 19:23 dal
- Re: Up vs Citigo 04.02.2014 19:09 dal
- Re: Re: Re: Pekné auto aj recenzia 12.03.2012 13:53 Nicco
- Re: Re: Pekné auto aj recenzia 11.03.2012 11:42 H.Karlik
- Re: Pekné auto aj recenzia 11.03.2012 10:29 esenbe
- srovnání 10.03.2012 16:22 BigBang
- Up vs Citigo 10.03.2012 12:32 Stenly77
- up 09.03.2012 21:53 random
- Pekné auto aj recenzia 09.03.2012 19:05 PeterLuk
Další vozy značky Volkswagen
-
Volkswagen Up! (2014) Majitel: dodo24
Přidáno: 25.7.2015 010 Majitel 9.27 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2009) Majitel: Thomasino
Přidáno: 26.12.2009 51889 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2016) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 31.1.2019 529 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2019) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 17.7.2024 169 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2014) Majitel: Kaamos
Přidáno: 24.5.2022 49 Majitel 9.94 Uživatelé