Recenze
Citroën C4 Picasso Grand, Intensive 2.0 BlueHDi
Technické info
Přezdívka auta Pičaso Rok výroby 2014 Koupeno ojeté najeto [km]:6 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 370 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.8 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 750 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
V září jsme se dozvěděli, že čekáme třetí mimčo, a tak bylo nezbytné vyřešit cestování pětičlenné rodiny. Naše dvojčata mají v současnosti dva roky, takže ještě jezdí ve velkých autosedačkách, mezi které se „vajíčko“ v běžném autě jen tak nevměstná. Do Octavie II combi rozhodně ne. Oktávka tedy musela z domu, ačkoli jsem zamáčkl slzu, a my začali přemýšlet o náhradě.
Nejprve jsme si říkali, že se poohlédneme po nějaké bazarovce. V úvahu připadal S-Max, Galaxy, Alhambra II, Sharan II nebo Touran. Nicméně jejich nabídka byla žalostná: buď dovozovky, u kterých se člověk nedobere historie, nebo Češky olítané domrtě, případně auta se slušným nájezdem, ale buď bouraná, nebo za cenu, která se blížila ceně nového auta.
Při procházení nejrůznějších nabídek jsem narazil na tento předváděcí kousek s nájezdem 6 500 km za cenu 600 000 v 7místném provedení a velmi slušné výbavě. Nu což, sice překročíme původní rozpočet, a to rovnou dvojnásobně, ale zase se jedná prakticky o nové auto.
Přiznávám bez mučení, že jsem dlouho bojoval s předsudky vůči Francouzovi, ale vzhledem k momentálním finančním možnostem to bylo v zásadě jediné nové auto, které jsme si mohli v dané době dovolit, takže 18. 12. 2014 byl náš.
O vzhledu vozu toho bylo napsáno poměrně dost, takže se zřejmě již budu opakovat: nebude se líbit každému a není to nic pro „konzervy“. Je to prostě avantgarda na kolech a na silnici většinou neujde zkoumavému pohledu kolemjdoucích. Po předchozím modelu C4 Picasso, jehož vzhled byl hodnocen veskrze kladně, se tedy jedná o poměrně hodně odvážný designový kousek a bude zajímavé sledovat, jak si nový Technospace povede v prodejních číslech.
Zvenku auto působí zejména na šířku relativně subtilním dojmem; ten se ale rozplyne v okamžiku, kdy se usadíte za volant, kde si člověk připadá spíš jako v kokpitu letadla. Výhled všemi směry je prostě úžasný! Přispívají k tomu jednak dělené sloupky A, jednak rozměrné čelní sklo. Při jeho ceně (cca 30 000 Kč) se je rozhodně vyplatí připojistit. (Doporučuji využít oddělené připojištění čelního skla, které je sice dražší než druhá varianta, tj. připojištění v rámci havarijního pojištění, ale člověk po každém kamínku nepřichází o bonus a neplatí spoluúčast.)
Měl jsem poněkud obavy, zda si zvyknu na umístění přístrojové kapličky uprostřed palubní desky, ale zvykl jsem si takřka okamžitě, již při zkušební jízdě. Zobrazované údaje jsou přehledné, ovládání funkcí vozu na dotykovém panelu je rovněž vcelku bezproblémové. Zdůrazňuji vcelku, protože zcela bez chyb rozhodně není.
Tím se dostávám k ergonomii pracoviště řidiče, která by si zasloužila poněkud více pozornosti, zejména pro řidiče, kteří přichází z koncernu. Páčky ovládání stěračů a blinkrů jsou pod volantem skryté, takže popisky na nich jako by ani nebyly. Na spoustu otočných prstenců, nezvyklé nebo spíš zmatečné ovládání mlhovek a stěračů, jakož i neobvyklé přepínání dálkových světel je třeba si chvíli zvykat. To platí i o změti tlačítek a válečků na volantu. Ovládání ventilační soustavy by slušely běžné „čudlíky“ namísto integrace do digitální dotykové obrazovky, která je sice efektní, ale má tendenci odvádět pozornost řidiče, a navíc trpí některými dětskými nemocemi. Jestliže například zapnete navigaci, jejíž kvalita je mimochodem hluboko pod průměrem těch přenosných, a přepnete zpět na ovládání ventilace, mapa zmizí i ze sdruženého ukazatele v kapličce. Nezbývá, než se zeptat: „Mon Dieu, pourquoi?!“ Jen Bůh také ví, proč hlasové pokyny navigace nemohou být v češtině. Sice si poradím s němčinou, angličtinou i francouzštinou, ale když už je lokalizováno GUI celého systému, proč, zatraceně, nenahrát i hlasové pokyny?! Proč během telefonátu přes HF nelze z ovládání telefonu přepnout například na ovládání ventilace? Zkrátka a dobře, v oblasti ergonomie čeká Citroën, alespoň v případě C4 GP, ještě docela hodně práce.
Co se týče jízdy, slušelo by se hovořit spíš o plavbě. Auto na silnici totiž v podstatě pluje; v porovnání s tvrdě naladěnou Octavií překonává nerovnosti s neuvěřitelnou grácií a takřka neznatelně, pouze zadní náprava je u prázdného auta tu a tam trochu nervóznější a na příčných nerovnostech hlučnější, než by bylo záhodno. Do zatáčky se Picasso skládá ochotně a snese i poměrně hrubé zacházení, zato je ale poměrně náchylné na poryvy větru. Velká boční plocha karoserie si prostě vybírá svoji daň. Grand Picasso je však rodinné, nikoli závodní auto.
Motor je tichounký, zatahuje plynule a bez výrazné turbodíry, což je oproti mé předchozí Octavii 2.0 TDI-PD (BMM), která dávkovala newtonmetry stylem „nic – všechno – nic“, příjemný rozdíl. Nějaké velké tlačení orgánů do sedaček nečekejte, spíše solidní, plynulý zátah. Spotřeba zatím okolo 6 l je na takto velké auto v pohodě.
Řazení je horší průměr: gumové, s delšími dráhami a v mém případě i nepříjemným zvukovým doporovodem v podobě cvakání při dorazu, které nápadně připomíná zvukový projev kulisy řazení ve stodvacítce. Řadička navíc povrzává, takže při první prohlídce by se na ni měl servis podívat. Po vyšlápnutí spojky otáčky navíc klesají jen velmi neochotně, zejména u studeného motoru, takže se zařazením je třeba počkat, protože v opačném případě se člověk nevyhne nepříjemnému trhnutí. Mám-li opět srovnat s Oktávkou, je řazení v C4 GP o třídu níže. (PS: řadička se, zdá se, po mých 2 000 km uklidnila a vrzání přestalo. Namísto něj se u studeného motoru nemůže řadička při řazení z trojky na čtverku rozhodnout, jestli skočí na čtverku, nebo na dvojku. Kontrola ji tedy nemine.)
Řízení reaguje na pokyn od volantu bleskově, ale je poměrně odtažité, žádný hrubý kontakt s vozovkou nečekejte. U rodinného vozu, se kterým se zpravidla nebude kličkovat mezi kužely ani projíždět serpentiny přes ručku (koneckonců, tady je parkovací brzda elektronická), to ani nevadí, spíše naopak.
Brzdy jsou jedním slovem jedovky. Možná mají až přehnaně ostrý nástup, ale je to jen otázka zvyku. Po pár křižovatkách už to nováčkovi za volantem C4 GP ani nepřijde. Zatím jsem nezkoušel opakované prudké brzdění, takže nemohu soudit, zda brzdy pod velkou zátěží nevadnou, ale taková situace snad v běžném provozu ani nenastává. Závodit nehodlám.
Přední sedačky jsou pohodlné, ale neuškodil by jim trochu delší sedák a výraznější boční vedení. Nevyžaduji zrovna závodní skořepiny, nicméně trochu zvednuté boky by rozhodně byly ku prospěchu věci. Absence středového tunelu poskytuje nadbytek místa pro nohy řidiče i spolujezdce. Zadní sedačky jsou jednotlivě posunovatelné i polohovatelné, a navíc jsou všechny vybaveny kotvami pro ISOFIX. Na zadní straně opěradel jsou i úchyty pro systém Top-Tether, takže výběr dětských sedaček může být vpravdě široký.
Bezvadná je samozřejmě variabilita interiéru i spousta drobných vychytávek, které dokáží zpříjemnit život, ať již je to například vyjímatelné osvětlení zavazadelníku, které poslouží jako ruční svítilna, couvací kamera, osvětlení odkládacích prostor v interiéru a řada dalších příjemných blbůstek. Naopak nepochopím, proč není polohovatelný sklon hlavových opěrek.
Co mi v nabídce Citroënu u tohoto modelu chybí, je čtyřkolka. S chalupou v Jeseníkách bych ji rozhodně ocenil.
Takže mi popřejte hodně šťastných kilometrů bez závad. Uvidíme, zda moje nadšení vydrží i po pár desítkách tisíc kilometrů.
Silné stránky
Prostor a variabilita interiéru, tichý a úsporný motor, fantastický výhled všemi směry.
Slabé stránky
Podprůměrná ergonomie za volantem, horší řazení, kontroverzní vzhled.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
První pravidelný servis v Citroën Červená Hospoda u Třebíče: ochotní zaměstnanci, vše dokonale vysvětleno, možnost zapůjčení náhradního vozidla. Cena 5 200 Kč, bez závad.
Druhý pravidelný servis v CarCiton Olomouc: zapůjčení vozidla problematické, ale nakonec se podařilo, cena servisu cca 10 000 Kč.
Prozatím dvě svolávačky: výměna šroubů ramen, výměna systému vstřikování močoviny. Obě řešeny v Citroën Červená Hospoda.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Car Citon Olomouc: prodejce ochotný, vycházel maximálně vstříc.
Novinky v recenzi
Najeto 51 500 km: Pičaso šlo z baráku
Takže v předchozím příspěvku jsem to zakřikl, Pičaso se nezklidnilo, ba právě naopak, to nejlepší si nechávalo nakonec a připravilo mi třešničku na dortu: jen tak si v klidu jedu a před nějakou prdelí světa mi Pičaso zahlásí chybu ABS. Jedu dál a následuje to ráz na ráz: chyba ASR/ESP, chyba parkovací brzdy, chyba motoru a motor padá do nouzáku, chyba systému kontroly podhuštění pneumatik, chyba dobíjení akumulátoru, zastavte motor. Takže zajedu ke krajnici a volám odtahovku, která auto odvezla do servisu.
Verdikt: praskl řemen pohonu příslušenství (dle papíru vloženého do servisní knihy měl vydržet 5 let, nebo 150 000 km) a zamotal se do rozvodů, rozvoďák přeskočil o dva zuby, zničily se dva snímače. V Třebíči navrhli, že vymění rozvody a zkusí, co to bude říkat. Po výměně rozvodů auto sice jelo, ale táhlo asi jako moje atmosférický scudo.
Následoval telefonát prodejci, že uplatňuji záruku. Prvotní vyjádření poskoka u přepážky: „Dle VIN je vozidlo dva měsíce po záruce.“ Takže následoval dopis přes advokáta, který prodejce upozornil, že vozidlo může sice být po TOVÁRNÍ záruce, nicméně stále běží jejich vlastní 2letá záruční lhůta, neboť jsem při koupi vozidla nesouhlasil s jejím zkrácením. Načež volal jednatel olomouckého dealera s tím, že záruku samozřejmě uznávají, že chybu provedl poskok u přepážky, který se jako vždycky jenom podíval na VIN, ale že se svých povinností v žádném případě nezříkají.
Za pár dnů si pan jednatel přijel pro auto do Třebíče, naložil a odvezl. Musím uznat, že jeho chování bylo maximálně vstřícné a profesionální, jednoduše opravdový chlap ze staré školy. S takovými lidmi vycházím velmi snadno.
Oprava trvala 5 týdnů, z toho se 4 týdny čekalo, než z Francie dorazí vačky. Takto postižených aut totiž bylo víc, nicméně kluci francouzští nechtěli o nějaké svolávačce ani slyšet.
Suma sumárum, odnesly to obě vačky, sání, zdvihátka ventilů, rozvody, pár snímačů, celkem by oprava stála asi tak 80 000 Kč. Pičaso šlo tudíž z baráku.
Souhrn závad za 1,75 roku, resp. 51 500 km:
- vadný HD displej,
- rozpadlá brzdová čelist (odtah),
- 4x hlášení závady vstřikování močoviny – vždy stačilo vymazat paměť závad, ale člověk s tím musel do servisu,
- upevňovací šrouby ramen (svolávačka),
- výměna vstřikování močoviny (svolávačka),
- zvýšená spotřeba močoviny (15 l / 11 000 km) – neřešeno,
- přeskočené rozvody (odtah).
Novému majiteli přeji, aby mu Pičaso vydrželo aspoň půl roku bez závady. Já se vracím ke koncernu.
Najeto 50 000 km
V lednu 2016 Pičaso absolvovalo druhou servisní prohlídku, cena cca 10 000 Kč, což byl v porovnání s první prohlídkou (5 200 Kč) docela ranec.
V červenci 2016 byla svolávačka na systém vstřikování močoviny, který byl kompletně vyměněn (cca 3 hodiny práce). Do té doby se vždy do 1 000 km po dolití močoviny rozsvítily na palubovce chyba a milion varovných nápisů. Od výměny vstřikování je klid a ticho po pěšině (klepu na dřevo – svoji kebuli).
Spotřeba se ustálila na 5,5 l ropy, motor ještě trochu ztichl, takže zatím, navzdory protrpěným peripetiím, víceméně spokojenost.
Srpen 2015, 24 500 km
Zničeho nic se mi palubovka rozsvítila jak cikánskej kolotoč: závada na systému vstřikování močoviny. V servisu závada nezjištěna, přehrán software.
Současně proběhla výměna horního displeje, na kterém se objevily tři tmavé fleky.
17. 10. 2015: Při rejdování na parkovišti slyším cinknutí o asfalt. Kouknu a na parkovišti leží pružina, která zajišťuje pevnost brzdové čelisti v krutu. Takže odtah a náhradní auto přes asistenčku. V autě manželka a osmiměsíční mimino, další dvě děcana 110 km daleko ve školce. Bezva, no ne?!
Tohle auto mě začíná pomalu ale jistě štvát!
První servis
Po 19 000 km přišel první servis. Jsem delší dobu mimo bydliště, a tak nejbližší Citroën byl v Červené Hospodě u Třebíče. Zaměstnanci nesmírně ochotní, třebaže mile zvědaví, proč Brňák s olomouckou značkou jede k nim. :) Stálo to trochu úsměvného vysvětlování. Využil jsem možnost zapůjčení náhradního vozidla. Navzdory platnému ceníku mi auto zapůjčili zdarma, což byl příjemný bonus. Ještě příjemnější byla cena servisu, zejména s ohledem na diesel: 5 200 Kč.
V rámci prohlídky byla pořešena i svolávačka na upevňovací šrouby ramen.
Prozatím s tímto servisem maximální spokojenost.
Najeto 18 000 km a svolávačka
Náš Pičaso najel zatím 18 000 km a jede na běžný servis. Společně s ním se spláchne i svolávačka na výměnu upevňovacích šroubů ramen nápravy. Ta je poněkud mrzutá, protože servis má volno až za pár dnů a já s autem potřebuji jezdit, takže se jen modlím, abych někde na dálnici za sebou nenechal nápravu. Ploužím se tedy jako šnek, aby byl případný průser co nejmenší.
Jinak prozatím vše bez problémů, nikde nic nezlobí, tedy kromě šropů, kteří auto při každé jízdě zaneřádí jak hnůj. No nic, naštěstí jsme od jara do podzimu na chatě, takže to jistí průmyslový vysavač.
Průměrná spotřeba za celou dobu 5,8 l ropy. Když se teď ale ploužím, ověřil jsem si, že se s Pičasem dá jet v plném obsazení a klimou i za 4,5 litru.
Spotřeba po 2 000 km
Mám najeto cca 2 000 km a spotřeba se ustálila na 6 litrech ropy při jízdním mixu 30 % město – 40 % dálnice – 30 % okresky. Kdyby po pořádném zajetí ještě o půl litránku klesla, vůbec bych se nezlobil.
První trochu delší cesta
29. 12. 2014: Absolvoval jsem první trochu delší cestu (Brno – obec za Vranovem nad Dyjí – Brno a nějaké popojíždění), celkem 240 km, v osazenstvu 3 dospělí a 2 děti.
Parádní pohodlí, nikdo nebyl po cestě rozlámaný, ani otec (75 let), ani gravidní manželka na prostředním sedadle ve 2. řadě mezi dvěma dětskými autosedačkami.
Cesta mezi Vranovem nad Dyjí a cílovou obcí byla čerstvě zasněžená, ale auto sedělo velmi dobře a bylo výborně předvídatelné.
Spotřeba po dojezdu: rovných 6,0 l / 100 km.
Přidat názorDiskuse: Citroën C4 Picasso Grand, Intensive 2.0 BlueHDi
- Re: Re: Prodáno 27.10.2016 01:11 Standa77
- Re: Prodáno 26.10.2016 16:12 dadasada
- Prodáno 26.10.2016 12:13 Standa77
- Výhodná kúpa predvádzačky 11.11.2015 20:43 Karesz
- Re: Pičaso 20.10.2015 23:57 Standa77
- Pičaso 20.10.2015 15:31 roox
- Re: video 17.01.2015 14:47 Standa77
- video 15.01.2015 20:05 Sanyo
- Re: Re: Re: Citrouš 30.12.2014 13:36 Standa77
- Re: Re: Citrouš 25.12.2014 22:41 Kuski
- Re: Re: filtr 23.12.2014 13:27 jammbox
- Re: Re: Citrouš 23.12.2014 09:11 sgt
- Re: Citrouš 22.12.2014 14:46 Standa77
- Citrouš 22.12.2014 14:07 Kuski
- Re: Re: Re: Re: Re: ok 21.12.2014 10:06 Standa77
- Re: Re: Re: Re: Re: filtr 21.12.2014 10:02 Standa77
- Re: Re: Re: Re: ok 21.12.2014 08:47 petrumr
- Re: Re: Re: Re: filtr 21.12.2014 08:41 petrumr
- Re: Re: Re: filtr 20.12.2014 21:11 Standa77
- Re: Re: Re: ok 20.12.2014 21:07 Standa77
- Re: Re: filtr 20.12.2014 20:59 petrumr
- Re: filtr 20.12.2014 20:48 petrumr
- Re: Re: ok 20.12.2014 20:46 petrumr
- Re: ok 20.12.2014 20:13 Standa77
- Re: filtr 20.12.2014 20:09 Standa77
- filtr 20.12.2014 19:13 sgt
- filtr 20.12.2014 19:04 petrumr
- ok 20.12.2014 18:55 petrumr
Další vozy Citroën C4 Picasso
-
Citroën C4 Picasso (2014) Majitel: jammbox
Přidáno: 24.11.2014 49 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Citroën C4 Picasso (2015) Majitel: Ales027
Přidáno: 10.3.2015 1710 Majitel 8.07 Uživatelé
-
Citroën C4 Picasso (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.10.2008 209 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Citroën C4 Picasso (2012) Majitel: Jeremy B.
Přidáno: 18.2.2013 710 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Citroën C4 Picasso (2008) Majitel: Spook3r
Přidáno: 6.7.2010 29 Majitel 9.78 Uživatelé