Recenze
Hyundai Getz 2003 1,3i 60kw
Technické info
Přezdívka auta Getzík Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:235000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1341 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 116 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 164 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 254 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Jedná se o vozidlo značky Hyundai s modelovým označením Getz. Můj getz má pod kapotou zážehový motor s nepřímým vstřikováním o obsahu 1,3l a výkonu 60,3 kW s manuální převodovkou a pohonem předních kol (Kód motoru G4EA). V roce 2013 při 82 000 km proběhla zástavba LPG výrobce AC Autogaz s toroidní nádrží o obsahu cca 45 litrů v místě rezervy za celkovou sumu okolo 22 tis. Kč.
Jak to celé tedy bylo...
Auto jsme pořídili do rodiny jako náhradní, kterak ho tak využíváme ovšem s předností, že je moje a kompletně se o něj starám. Koupili jsme ho rok po tom, co jsem dostal řidičský průkaz. Hned po řidičáku jsem jezdil s dosluhujícím Opel Vectrou B 1,8i 85kw. Auto bylo parádně komfortní až na vyjímku spotřeby a náchylnosti na korozi, na kterou to nakonec i dojelo (Spotřeba okolo 9L/100km není pro studenta chodící na brigády nic moc :D). Takže po převozu Vectry na šrotiště a dlouhém rozloučení přišla volba výběru dalšího vozu a tím se stal Getz. V našem případě to nebylo cestování po bazarech atd, ale šli jsme v podstatě na jistotu. Auto prodával známý od mého otce s kompletní historií, doložitelnými km a 7 let (2010) po prodeji bylo v jeho rodině. Čili žádné skryté vady a podobně jak se děje jinde. Koupeno námi v roce 2016 a stálo okolo 35 tis. Kč.
První dojmy, servis...
Po přepisu a evidenční kontroly dovezl táta auto domů. Sedl jsem do něho a projel jsem se. Tady jsem docela zaplakal, protože Vectra jela lépe a byla komfortnější. Každopádně tohle vše dohnal Getzík nízkými provozními náklady a snadnou ovladatelností.
Tyto auta trpí na korozi zadních lemů a podobně jako u konkurenta (Fabie) i záchyt špíny a vlhkosti u předního blatníku, kde začíná práh. Čili nechaly se udělat kompletně oba zadní lemy, vyvaření + lakování (Oprava okolo 8tis. Kč). Dále klasika olej v motoru + filtry + rozvody).
Během 4 let provozu a lehce přes 35tis. km servisní zásahy:
-Každý rok motorový olej + filtr
-Nové svíčky NGK + vzduchový filtr
-Zadní tlumiče
-Úchyt nádobky na servo kapalinu
-Výměna oleje v převodovce
-Zatmavení skel od B sloupku
-Přelakování 5-tých dvěří (stopy povrchové koroze)
-Přelakování obou předních blatníků u prahu (Koroze v důsledku záchytu špíny od kola)
-Každoroční revize LPG
-Tyčky stabilizátoru
Jak to vidím po letech...
Auto je (dá se říct) velice spolehlivé, včetně systému LPG. Mám ho teď 4-tým rokem a najel jsem na něm přes 35 tis. Km. Rozhodně ho můžu doporučit začínajícím a nenáročným řidičům (Důvod proč v něm potkávám hodně důchodců :D)
Zatím mě nikde nenechalo a doufám, že ještě nenechá. Zvládá i dlouhé cesty, ale dálnice se mu moc nelíbí (Nejlépe se pověsit za kamion a jet okolo 100 km/h). Když se šlápne, tak 140 km/h zvládne, akorát to jde už trochu slyšet. Maximálně jsem s ním jel 168 km/h a to jsem se už trochu bál (V TP má max 164 km/h). Co se týče jízdního komfortu a stability, tak to není špatný. Je tak nějak tvrdý a měkký zároveň. Do zatáček se vrhá statečně a kolikrát ji projede opravdu rychle (Pak záleží na pneumatikách - pohotovostní hmotnost 1050 kg). Motor má dechu dostatek, ale do kopce moc nejede, natož tak někoho předjíždět. Super zrychlení právě ve městě nebo obecně do 100 km/h. Pak to ztrácí dech. (Dával jsem si sprint s kamarádem co měl Octavii Tdi 81kw a do cca těch 100 km/h jsem ho měl, pak bych neměl šanci). Ke zmínce stojí audio. Repráky jsou originál a rádio je značky Pioneer. Hraje to opravdu perfektně a společně s jeho nastavením basů, hlasitosti, hloubky atd neznám zatím nic lepšího.
Vnitřní prostor, posed a komfort...
Do auta se po sklopení zadních sedaček (mimochodem jejich sklon je nastavitelný) vzniká příjemný prostor pro větší krabice. Sedačky se také dají vycvaknout od podlahy a překlopit dopředu, takže převést např. pneumatiky taky není problém.
Měřím cca 175cm. V první řadě chci říct, že rád za volantem sedím nízko a sportovně. To tady bohužel nehrozí :(.
1. Chyba: Volant je nastavitelný jen výškově. 2. Chyba: Sedačka je nastavitelná ve dvou směrech, přičemž výška sedáku lze nastavit dvěma kolečky. Jedno kolečko mění výšku sedáků pod koleny a druhé blíže opěradla. Celkově se nedá sedačka nastavit níž, než by bylo dobré. Sedí se tam vysoko.
3. Chyba: pedály jsou blízko volantu, takže člověk má nohy zalomené a díky absenci středového tunelu palubní desky si nelze koleno opřít.
... díky tomu jet s ním více jak 50km v kuse bývá občas dost mučení. Délka sedáku je malá, takže stehna nemám podepřená a po čase přichází křeče do kolenou. To se mi ve Vectře nikdy nestalo. Na kratší vzdálenost to problém není.
1. Pozitivum: Opěradlo je docela fajn a při jízdě v zatáčkách má boční vedení, které vůči tomuto autu naprosto stačí.
2. Pozitivum: Kabina je dost prostorná ač se to na takové auto nezdá. (Každý kdo se mnou jel byl překvapen)
3. Pozitivum: Velká přihrádka spolujezdce + odkládací prostory pod volantem a u ruční brzdy.
Lehké shrnutí...
Na autě se mi hlavně líbí, že pokud je člověk aspoň trochu šikovný, tak si na něm dokáže udělat vše sám.
Motor je příjemně silný a úsporný.
Hbitý podvozek v zatáčkách na okreskách.
Kabina je vevnitř příjemně prostorná.
Naopak ergonomie z hlediska posedu je lepší ve Fábii.
Na jaře mě čeká rozleštění předních světlometů (Hlavně kvůli STK, ať není problém) a každoroční revize LPG.
Spotřeba při lpg:
dálnice - max 9,5L/100km
okresky - max 8,5L/100km
město - max 8L/100km
Můj průměr na 50% dálnice a okresky byl cca 7L/100 km. (Dá se jezdit i za méně, ale to by potom cesta nebavila a nesmělo se předjíždět). Dále záleží na stylu, každý řidič má jiný a drobnosti kolikrát spotřebu hodně ovlivňují. Osobně jezdím minimálně při 2000 ot./minutu a pro normální, svižnější jízdu okolo 3000 ot./minutu kvůli špičce točivého momentu.
Silné stránky
Spolehlivost
Silný motor na objem a rok výroby
Nízké provozní náklady
Jízdní vlastnosti
Slabé stránky
Ergonomie posezu řidiče
Horší antikorozní ochrana (jsou i horší případy...)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jediné rozvody a zadní lemy mi dělal někdo jiný, jinak vše svépomoci :)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Známý :)
Novinky v recenzi
Servis
Květen 2020 232 xxx km.
- revize lpg bez problémů
- nově rozleštěná přední světla + svíčky NGK
Přidat názorDiskuse: Hyundai Getz 2003 1,3i 60kw
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Hyundai Getz
-
Hyundai Getz (2007) Majitel: random
Přidáno: 5.7.2008 119 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Hyundai Getz (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.5.2007 1710 Majitel 9.58 Uživatelé
-
Hyundai Getz (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.5.2007 2610 Majitel 9.43 Uživatelé
-
Hyundai Getz (2003) Majitel: mehturt
Přidáno: 14.7.2007 810 Majitel 9.15 Uživatelé
-
Hyundai Getz (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 28.3.2011 210 Majitel 9.00 Uživatelé