Recenze
Technické info
Přezdívka auta Sára Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:135489 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1600 výkon [kW]: 80 kroutící moment [Nm]: 147 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.9 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 405 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.7
Popis vozu
Tak jsem se rozhodl po delší době přidat recenzi. Sáru již vlastním rok, tak jsem se rozhodl, po dosažení dostatečných zkušeností, přidat svoji recenzi na moje.auto.cz .
Cesta k autu:
Jednou takhle před rokem mne sestra překvapila s rozhodnutím, že chce konečně auto, jelikož pro její potřeby již nestačilo půjčovat si našich rodičů auto. A také se s autem potřebovala naučit řídit, takže kriteria nebyla nic extra drahého, velkého a žravého. První nápady padali na VW Polo, Fabii a Citroen Saxo. Po okoukání a vystřízlivění jsem zjistil, že extra kvalitní a dobře motorizovaná Fabia ani Polo nejsou v finančním rozsahu plus prostorností neoplývají . Tak se měřítka posunula na Ford Focus, Opel Astra II a Citroen Xsara. Focus bohužel neměl extra výbavu a Astra s Xsarou zbyly kvalitativně i cenově stejně. Nakonec padla jako první slušná nabídka na Citroena Xsaru v Praze ,bohužel přesvědčování od prodejce, že chrastivý zvuk z převodovky se opraví jednoduše, akorát jejich servis to nezvládne, nezabral :) Dále mne na chvilku přešla chuť, ale vrátila se hned s další nabídkou z Písku: Xsara Exclusive rv. 2000 1.6 16V 80KW, plná výbava: 6x airbag, poloaut. klima, senzor stěračů, ABS, CD s ovládáním na volantu, 4x el. okna - zrcátka s vyhříváním atd.
Hned jak jsem přijel stála tam vymazlená v modré metalice Modrý Mauricius. Zkouknul jsem ji a zajel s ní do autorizovaného servisu, kde mi ji schválili a já si pro ni další den jel :)
Cestou zpět jsem si připadal jako Anička v říši divů, všechno jinde (zvyk na koncern), všude samé přepínače, motor se choval jinak a i ta vůně. Moc jsem jí nedával, potřebovala výměnu oleje a rozvodového řemene a ani jsem nevěděl jak na ní :)
Exterier
Sára v roce 2000 prošla faceliftem, který se hlavně dotkl čelní masky ,která se přiblížila větší sestře C5. Dále bylo pár úprav v interieru, novější PSA blikače a ještě v roce 2003 změna předního nárazníku a grafiky budíků. Vzhledově se mi zamlouvá hlavně zadní část která má i trochu dynamický podtext, možná z důvodu častých úspěchů ve WRC. Dále na 195\55 R15 kolech vypadá i "netatínkovským" dojmem. Vpředu na vás budou koukat velká kukadla s čirou optikou pod kterými jsou jak H7 tak i mlhová světla, která nemají tak vysoko velkou účinnost (opraveno v roce 2003).
Motor
Amtosferická šestnáctistovka DOHC o výkonu 80KW je pěkně točivá a splňuje i normy Euro III. Jezdím hlavně kratší trasy po městě, kde se snažim točit max do 2500 ot. Po rovinkách většinou jízda na 4° až 5° okolo 60Km\h. a spotřeba teď v zimě většina ve městě 7,3 l v létě 6,7 l. Když si dam vyjížďku mimo město jede se i za 6,8 a dlouhé trasy se dají dát i kolem 6,2 l. A dále palubní počítač nadměřuje o 0,5 l. Pokud chcete jezdit hbitě, tak Sára táhne až nad 3tis ot., kde má lineární projev až do zátahu omezovače kolem 6800 ot.
Pokud do auta naložíte více lidí, tak už není tak jednoduché tahat 1170Kg plus plné naložení a je potřeba více podřazovat což se neblaze podepíše na spotřebě ,která stoupá a stoupá. Teď v zimě musím ještě dodat, že promrzlý motor má hrubý projev a zdá se i, že slyším klapat hydroštely. Ale jakmile je prohřátý tak na volnoběh neni ani poznat, že tam motor je. S otázkou spolehlivosti tak problém zatim byl jen jeden(výměna teplotního čidla chladící kapaliny a baterie) jinak je potřeba jen klasická výměna oleje a filtrů.
Podvozek
Klasické francouzské pohupování se zde až tak neděje. Podvozek je specifický hlavně zadní nápravou s uložením se zkrutnou tyčí, která zajišťuje komfort a také dovoluje neobvyklé vlečné natáčení ramen, které v rychlejších průjezdech zatáčkou dává iluzi přetáčivého smyku. Torzní tyč je bohužel navržena tak, že při větším zatížení se opotřebují jehlová ložiska v uložení a je potřeba je repasovat. Bohužel i mne toto potkalo a mohu doporučit servis v Přibrami, kde celá výměna stála 6000kč a ještě jsem si o stupeň nechal zvednou podvozek na zkrutné tyči. Po této úpravě je podvozek tužší, ale nemá klasické neduhy nestability ve vysokých rychlostech.
Celkově musím konstatovat, že podvozek na auto stačí dostatečně a na limit jsem ho ještě nedostal (obutí Michelin Pilot primacy r15) avšak na závodění rozhodně není. Já ale auto požívám na převoz v komfortu a poklidu a na sportování jsou jiné. Nevím proč teď musí každé auto mít vlastnosti WRC speciálu a nejostřejší nejtvrdší podvozky.
Brzdy
Brzdy jsou kotoučové s vnitřním chlazením na všech kolech. Jsou spíše jedovaté a na precizní dávkování sportovců zapomeňte, avšak dostatečně účinné v jakýchkoliv podmínkách. Unaví se sice po čase intenzivního brzdění, ale z hlediska bezpečnosti dostatečné a do krizové situace jsem se s nimi nedostal. Ovšemže všechny jsou opatřeny ABS.
Interier
Uvnitř vás obklopí povětšinou černé tvrdé plasty s povrchovou úpravou. Vzhledově je již zastaralejší, ale s ohledem na rok výroby jedna z hezčích. V zimě však ztvrdlé plasty povrzávají po interieru dokud se neprohřeje. Avšak stížnosti na neustále vrzání musím negovat, jelikož krom zimy o vrzání není ani vidu ani slechu.
Sedačky vás po usazení obklopí a překvapí bederní podpěrkou u řidiče i spolujezdce ( u řidiče i možnost výškového nastavení), tu i využijete, protože jsou klasicky měkké. Posazení za volantem je optimální a každý si najde to svoje. Nedávno jsem si ještě doinstaloval koženou loketní opěrku, která se hodí i k kůží potaženému volantu.
Jízda
Jízda je pohodlná, karoserie se nenaklání, avšak odezva je spíše mdlá a odezva od volantu nemá sportovní charakter, k tomu se dá přičíst i jen průměrné řazení. O přesnosti, ale není pochyb a auto dělá přesně co chcete, jen nevíte všechny informace o každém kamínku na silnici :) S autem však jezdím povětšinou klidně a tím naprosto splňuje moje požadavky na spotřebu, výkon, kultivovanost, prostornost i vzhled. Také i nějakou veselou jízdu neopovrhnu, protože užít si výkon a projev atmosféry již bude v době přeplňování rarita. Nakonec ještě napíši, že Sáru už se za rok podařilo dvou lidem nabourat a podívat se jí do kufru, ale nikdy to nebylo fatální a byla potřeba jen vyměnit nárazník.
Silné stránky
+Komfort
+Vzhled
+Výbava
+Prostor
+Motor
Slabé stránky
-Plasty
-Mdlé řízení
-Měkké sedačky
-Nejisté řazení
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Tak zatím bez problémů
Všechny servisy opravili co měli a to bylo:
Oprava zadní nápravy 6000kč
Výměna teplotního čidla a baterie 2500kč
Opravena geometrie 1100kč
2x oprava nehody, cena : Platila pojišťovna
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodejce přijal mnou poskytnutou smlouvu, žádné skryté závady a povedlo se i usmlouvat sleva.
Provedené úpravy
Tuning se nechystá, ale k obrazu svému jsem si přidal následující
Loketní opěrka
Zadní parkovací senzor
Zdvižení zadní nápravy
Další vozy Citroën Xsara
-
Citroën Xsara (1998) Majitel: sanaosek (dopraváci team)
Přidáno: 8.11.2008 1610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.2.2008 317 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2004) Majitel: Čujo
Přidáno: 18.7.2008 669 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2001) Majitel: kuko
Přidáno: 7.4.2011 149 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën Xsara (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.3.2008 179 Majitel 9.62 Uživatelé