Recenze

9 Majitel

Škoda Citigo Ambition 1.0 MPI 55 kW

9.89 Uživatelé

Hodnoceno: 28× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Citigo, foto 1 Škoda Citigo, foto 2 Škoda Citigo, foto 3 Škoda Citigo, foto 4 Škoda Citigo, foto 4 Škoda Citigo, foto 5 Škoda Citigo, foto 6 Škoda Citigo, foto 7
Škoda Citigo, foto 8 Škoda Citigo, foto 9 Škoda Citigo, foto 10 Škoda Citigo, foto 11 Škoda Citigo, foto 11 Škoda Citigo, foto 12 Škoda Citigo, foto 13 Škoda Citigo, foto 14 Škoda Citigo, foto 15 Škoda Citigo, foto 16 Škoda Citigo, foto 17 Škoda Citigo, foto 18 Škoda Citigo, foto 19 Škoda Citigo, foto 20 Škoda Citigo, foto 22 Škoda Citigo, foto 23 Škoda Citigo, foto 24
 

Technické info

Přezdívka auta Cvrček Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:6000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 95 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.2 maximální rychlost [km/h]: 171 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 251 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.7

Popis vozu

Obrat o stoosmdesát stupňů

Poněkud zvláštním a možná i zavádějícím nadpisem začnu tuto recenzi. Jaký obrat? Co tím je myšleno? Odpověď mám jednoduchou. Jak se můžete z mého profilu dozvědět, donedávna jsem byl majitelem ostrého Golfu GTI páté generace, avšak, s přičiněním mým a také i s vlivy meteorologickými, Golf skonal pod mojí rukou jako havarovaný. Nebojte, na střechu jsem ho neotočil, jak asi plyne s těch "stoosmdesáti" stupňů, nicméně, auto se mi podařilo i jako havarované prodat a nastal tak čas, poohlédnout se po jiném přibližovadle. Řekl jsem si, že protentokrát zachovám chladnou hlavu a nebudu si vybírat nic, co by mohlo naznačovat charakter "hot". :-) Ano, v každém autě hrozí nebezpečí, ať je silné či nikoliv, každopádně jsem si řekl, že chci autíčko malé, netradiční, líbivé a charakterní, takové, kde si užiji klidnější jízdu a zároveň spokojenost s jeho řízením. Má volba padla na Škodu Citigo. „Co blázníš, měl jsi GTIčkového Golfa a teď si pořídíš nejmenší Škodovku!?“ Byla obvyklá reakce okolí po oznámení mé volby. Mají pravdu, Golf GTI, silný, velký a komfortní hothatch, proti slabšímu, maličkému a přeci jen méně komfortnímu Citigu. Rozdíl je to propastný ale jak říkám, někdy je potřeba trochu změna, aby si člověk uvědomil, o co mu vlastně jde, někdy je potřeba ten ostřejší obrat. Malá škodovka se mi v prvopočátku moc nelíbila, také byla jen v třídveřovém provedení ale později, kdy přišla varianta s pěti dveřmi, kterou jsem si vzhledem k praktičnosti vybral, mi nějak začala vrtat hlavou. Pravidelně jsem v našem okolí potkával dvě různá Citiga, bílé a červené. Tak jsem sednul, pročetl všechny testy, recenze, zkusil, co všechno lze na webu škodovky do autíčka nakonfigurovat, podíval na spoustu videí a také si vůz prohlédl v autosalonu. Pomalu jsem se začal rozhodovat pro její koupi. Jak tyhle příjemné starosti začaly, se dočtete v následující kapitole.

Pozn. autora: V salonu měli třídveřovou verzi, moje reakce po otevření auta byla: „Páni, to jsou teda křídla…“ :-) Opravdu, u třídveřové verze je velikost předních dveří až abnormální.

Cit(i)y už se rýsuje, Go do autosalonu!

Citigo je novinkou, zvláště pětidveřová verze přišla teprve nedávno, rozhodl jsem se tedy pro nový vůz. Ojeté byli sice za celkem pěkné ceny, chtěl jsem ale po dlouhé době konfiguraci dle sebe. Šel jsem do toho se všemi výhodami i nevýhodami. Přehledný konfigurátor na webu Škoda Auto mi pomohl nastínit moji vytouženou verzi. Jak můžete vidět na fotkách, opět jsem si neodpustil určitou dávku originality a odlišení, Citigo jsem vybavil černými litými koly, tmavými skly a v neposlední řadě efektními černými pruhy na karoserii. Tohle všechno v souladu s výraznou červenou barvou Tornado. Nebudu ale odbíhat od tématu, výbavě jsem vyhradil samostatnou kapitolu. Tak se stalo, že jednoho dne jsem odjížděl do nejbližšího autosalonu s vozy Škoda, abych Citigo objednal. Pan prodejce ani neměl čas mi něco nabídnout případně vymluvit, má konfigurace byla jasně dána, měl jsem ji vytištěnou s sebou, takže to šlo ráz na ráz. :-) Trošku jsem se zarazil, když mi bylo řečeno, že čekací doba je minimálně 3 měsíce, prodejce ale přislíbil, že se budou snažit dodání co nejvíce uspíšit. Druhý den se mi ozvali, že auto je objednáno. O týden později mi zavolal prodejce znova a řekl, ať se připravuji na pěkný dárek k Vánocům. Než mi to došlo, z telefonu zaznělo - Vaše auto jde v půlce listopadu do výroby a na začátku prosince by mělo dorazit. Poděkoval jsem za informaci a v tu chvíli nastala dlouhá, nicméně dá se říci, příjemná doba čekání.

Poslední chvíle před startem...

Konečně to nastalo. Den, kdy mi zazvonil telefon a ozvalo se příjemné - "Auto máte připraveno k vyzvednutí." Vyrazil jsem tedy do autosalonu a tam už na mě čekala krásná červená věcička na čtyřech kolech, nová Škoda Citigo. Proběhlo poslední podepisování papírů, krátké seznámení s funkcemi vozu, pan prodejce si ještě auto s dovolením vyfotil, no a už jen nastartovat a vyrazit. Jako první jsem navštívil čerpací stanici, následoval krátký přesun zpět domů a začalo seznamování s autem.

První kilometry, motor, převodovka, technika

Co si budeme povídat, Citigo je v hierarchii škodovky tím nejmenším, nejjednodušším a nejlevnějším modelem. Člověk nemůže čekat zázraky, ale Citigo se staví v segmentu miniaut na vysokou úroveň. Vysvětlím proč. Začnu motorem. Je to prakticky tříválcová dvanáctistovka HTP kterou přepracovali, dali jí nižší objem, udělali nějaké technické vychytávky typu výfukové potrubí integrované do hlavy válců atd.. Když se zastavím u toho potrubí, je to dobrá věc, motor se opravdu rychle zahřeje a auto začíná i brzo topit, po 3 - 5 km je už příjemné teplo, to můžu tvrdit naprosto vážně, Citigo jsem koupil v prosinci a zima nebyla zrovna nejmenší. Zpátky k motoru, je to tedy litrové MPI, na každý válec připadají čtyři ventily, výkon u tohoto motoru je 55kW a točivý moment necelých 100 Nm, výsledky z brzdy však ukázali, že motor má ve skutečnosti trošku více síly, konkrétně se hodnoty pohybují někde mezi 58 - 59 kilowatty, což je příjemných 78 koní. Jedna věc je ale u tohoto motoru skvělá. Říkali to nezávisle i lidi co jsem vozil nebo co se s Citigem projeli, tak tichý a příjemný tříválec dlouho neslyšeli. Opravdu, jednotka je kultivovaná, na volnoběh přenáší zastudena pouze mírné vibrace které se po čase uklidní, při samotné jízdě je to ale opravdu klidný motor. Ano, ve vyšších otáčkách při svižnější jízdě se ozve, nicméně zvuk je příjemný až takový sportovní. Výkon tomuto autu stačí. Do kopce jede bez problémů, motor drží, nepolevuje, při předjíždění je potřeba trošku počítat s rezervou. Dá se říci, že nejživější je motor v nižších otáčkách, od čtyřech tisíc nahoru už přeci ztrácí a výkon není tak znatelný ani nijak negraduje. Spotřeba po zajetí ukazuje asi 4 l/100 km, při jízdě na dálnici kdy motor točí ve 130 km/h asi 3800 otáček se spotřeba dostane i přes šest litrů, pořád je ale tahle hodnota více než dobrá. Abych to shrnul, kultivovaný tříválec, rychle se zahřívá, má dostatek výkonu a neřekne si o moc paliva. Teď něco málo k převodovce. Zvolil jsem řazení manuální, já na ty automaty moc nejsem, jedině pokud by začali nabízet do Citiga DSG. :-) Nicméně, řazení tu jde poměrně dobře, dráhy jsou delší, občas se mi při první kilometrech stalo, že rychlost tam nechtěla skočit, musel jsem se trošku trefovat. Později po zajetí se to ale zlepšilo, páka je příjemná do ruky, je menší a kratší oproti verzi z roku 2011. Převodovka má pět rychlostí, je odstupňována poměrně krátce, při dálničních 130 km/h jak jsem psal, motor točí trošku více otáček než je zdrávo. Maximální rychlost by měla být asi 171 km/h, ano, zkusil jsem a podařilo se mi dostat do oblasti těchto hodnot.

Jízdní dojmy, podvozek

Shrneme si teď trošku rozměry a hmotnosti tohoto minivozu. Auto je dlouhé asi tři a půl metru, o něco kratší než stará známá Felicie, rozvor je slušných 2420 milimetrů, vůz má minimální převisy, kola jsou tedy prakticky v rozích karoserie. Jako hlavní trumf se ale ukazuje hmotnost. Autíčko váží krásných 870 kilogramů, což mu propůjčuje výborné jízdní vlastnosti. Podvozek je nastaven ani ne tvrdě ani ne měkce, na miniauto neposkakuje jako "koza", ale taky se nehoupe jako loď na moři. Díky krátké délce a umístění kol v rozích jak jsem psal, se auto chová prakticky jako motokára. Utaženější zatáčky jdou projet i rychlostí jakou byste si zprvu netroufli, řízení není nijak extra přeposilované a reaguje poměrně rychle a přesně. Nedotáčivost přichází až opravdu pozdě a stabilizace zasáhne v nejkrajnějším případě. Na vlhčím povrchu jde autíčko i pod brzdami nebo ubráním plynu trošku rozhodit. Brzdy jsou na takové auto přiměřené, připadají mi ale takové gumovější a málo citlivé na přesné dávkování brzdné síly. Nejsme ale u sportovního hatchbacku, takže to můžeme vozu odpustit. Vezl jsem nezávisle kamaráda který se vyzná v autech a ledacos si už projel, tvrdil, že na takové auto nečekal tak příjemné řízení, dobře nastavený podvozek a tak příjemný litrový tříválec. Auto samotné ho velmi překvapilo a říkal, že v segmentu městských vozů je tohle zatím asi nejlepší, v čem se svezl. Vzhledem k velikosti a "hranatosti" auta se s ním výborně parkuje, což je u městského vozítka výsadou.

Design, interiér, exteriér

Jak můžete vidět na fotkách, neodpustil jsem si trošku originality a Citigo si trošku vykrášlil aby se odlišilo. Konkrétně je ve výbavě v exteriéru zahrnuto černé tónování skel zadního páru dveří plus okna kufru, černé polepy kapoty, střechy a boků, v neposlední řadě mám na léto obuty černé lité kola o průměru 14 palců. Všechno to ladí s červenou barvou Tornado která je v ceníku škodovky bez příplatku. Citigu tohle dodává sportovní a atraktivní vzhled, který dělá z jinak jednodušeji vypadajícího auta příjemnou podívanou. Co bych trošku vytkl exteriéru je absence bočních dveřních lišt, nejdou přidat ani jako příplatková výbava, bojím se na parkoviští odření od nějakého nepozorného řidiče. Pokud se přesuneme do interiéru a k další výbavě, nechal jsem si do auta instalovat manuální klimatizaci, palubní počítač, rádio Funky s CD přehrávačem a vstupem AUX, zároveň je tohle přípraveno pro navigační systém Move&Fun. Ve střední výbavě Ambition je dále zahrnuto centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna, ESP, ABS, čtyři airbagy a otáčkoměr, který v úplně základní verzi Active chybí. Pozastavím se u elektrického stahování oken, tlačítka nejsou podsvícená, nejde stahovat okna automaticky, spínač se musí držet a hlavně nelze od řidiče stahovat okno spolujezdce. Ano, člověk se může natáhnout, ale myslím, že tohle je položka kde automobilka nemusela šetřit. Budíky jsou podsvíceny krásnou bílou barvou která v noci neruší a zároveň je vše krásně vidět. Trošku to neladí se zelenkavým podsvícením rádia a přístrojů, mám tu úkol pro facelift, udělat bílé podsvícení celé přístrojové desky. :-) Palubní deska je jinak strohá, vše je z tvrdých plastů, jednoduché na ovládání, přehledné, ergonomické. Rádio hraje slušně, pokud zabrousíte do nastavení zvuku, lze dosáhnout pěkné reprodukce. Vstup AUX funguje perfektně, pokud nechcete vypalovat spousty CD s oblíbenými skladbami, stačí připojit přes 3,5 mm kabel Váš iPod nebo jiný přehrávač a užívat si celé vaše album jak je Vám po libosti. Celkově je v interiéru velmi příjemně, vepředu je místa až až, vzadu už to trošku pokulhává, na delší cesty to moc nebude. V případě pětidveřové verze se ale dozadu lépe nastupuje. Musím pochválit přední sedačky s integrovanou opěrkou, vypadají sportovně a dobře se v nich sedí, u řidiče jde nastavit sedadlo jak podélně tak i výškově, za příplatek lze tohle mít i u spolujezdce. Volant můžeme nastavovat pouze nahoru a dolů. Ideální posez lze najít poměrně rychle, nevím jak vyšší jedinci ale já se svými 181 centimetry neměl problémy. Dále tu máme zavazadlový prostor. Kufr má největší objem ve své třídě, je krátký, hluboký, pro mé potřeby postačí, dokázal bych si představit i dovolenou ve dvou, přinejhorším by se využily zadní sedačky. Na větší nákup dostačuje, nelíbí se mi ale nečalouněné a odhalené podběhy které se můžou od převáženého nákladu poškrábat. Dále je tu horní plato, které při otevření víka kufru není zároveň zvednuto, musí se dát nahoru ručně a zase sklopit, při zapomenutí tohoto úkonu pak po rozjetí neuvidíte dozadu, protože brání ve výhledu.

Závěrečné shrnutí

Z auta jsem nadšen. Naprosto splnilo mé požadavky, po městě mě vozí s pěknou spotřebou, mimo město mu dech taky nedojde, i výjimečný dálniční přesun zvládne. Je jednoduché, malé, příjemné na řízení a na pohled. Pro všechny do diskuze - pište, ptejte se, recenzi budu postupně rozšiřovat, na Vaše případné dotazy moc rád odpovím.

Silné stránky

Kultivovaný motor
Místo uvnitř
Jednoduchost, přehlednost v interiéru
Dobře naladěný podvozek

Slabé stránky

Někde se šetřilo, stahování okýnek není u řidiče sdružené
Trošku pokulhávající řazení
Tvrdé plasty na palubní desce

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím vše šlape výborně, chystám se navštěvovat značkový servis aby mělo auto pořádně doloženou servisní historii.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Prodejce vozů Škoda Araver můžu určitě doporučit, při koupi mi bylo vše srozumitelně a nenuceně vysvětleno, termín dodání byl taktéž velmi rychlý, žádné problémy nenastaly, prodejce mě po dobu čekání o všem pravidelně informoval po telefonu.

 

Novinky v recenzi

5.2.2013 15:04

Move&Fun

Tak jsem začal pošilhávat po navigačním systému... Možná ho do Citiga objednám, líbí se mi spojení s autem a zobrazení různých provozních hodnot.


Další vozy Škoda Citigo



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

Je to koncernové auto, věřím že Škoda je vyráběna kvalitně a nezklame. Zatím vše v pořádku.

praktičnost
8

Menší kufr, moc do něj nenaložíte. Na dovolenou ve dvou ale postačí.

prostornost
8

Uvnitř je hodně místa, na zadních sedadlech to na delší cesty není. Potěší pět dveří, lépe se dozadu nastupuje.

jízdní vlastnosti
9

Na miniauto skvělé. Podvozek dobře naladěn, jízdní vlastnosti motokáry, stabilní, nehoupe se, v zatáčce nezvykle drží.

jízdní komfort
9

Není to uskákaná "koza", aerodynamický hluk při vyšší rychlosti je patrný, motor má ale překvapivě umírněný zvuk.

provozní náklady
9

Jednoduché zpracování auta, výměna dílů předpokládám bude jednodušší záležitostí.

náhradní díly
0

Nemůžu zatím hodnotit.

výkon motoru
8

78 koní postačí. Ve více lidech a naloženém kufru tam už výkon chybí, pořád to ale s 870 kg autem drží krok.

spotřeba
8

Spotřeba se drží kolem krásných čtyřech litrů, ve městě zhruba pět, na dálnici vyšší, i přes šest litrů.

hlučnost motoru
9

Kultivovaný tříválec, spíše dělá větší hluk proudící vzduch kolem auta než vytočený motor.

kvalita sedadel
9

Pohodlné přední sedačky s integrovanou opěrkou neurazí, dodávají i trošku sportovnější nádech do interiéru.

brzdy
7

Měkčí, nejdou tak dobře dávkovat. V téhle třídě to ale můžeme odpustit.

zavazadlový prostor
8

Hluboký, krátký. Odhalené podběhy nepotěší, taktéž plato které nemá šňůrky a nezdvihá se zároveň s víkem kufru.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…