Recenze
Technické info
Přezdívka auta GAzella Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:149000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 2417 výkon [kW]: 75 maximální rychlost [km/h]: 115 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 5000 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 12
Popis vozu
Tož, rozhodl jsem se, že přidám recenzi i svého prvního milovaného vozu.
GAZelle......
První registrace září 2006 jako elektromontážní vůz na severu čech, parkoval asi 15km od mého severního působiště. Poté v rámci spojování úseků přešel do Plzně, kde opět byl asi 15km od mého západního působiště. Jakoby mě sledovala :) . Poté, co ho zaměstnanci přivedli do stavu neuspokojivého byl prodán za pár kaček "opraváři", který ho nastříkal aby zatraktivnil jeho omšelý vzhled a následně jsem se já chytil a vůz za cenu odpovídající stavu koupil.
GAZella je pod mým vedením necelé 2 roky. Najeto asi 12kKm po ČR. Auto bylo v žalostném stavu a já ho víceméně udržuju v rámci svých možností při životě.
Ano, rozvoďáci ho prodali v ten nejlepší okamžik pro ně a nejhorší pro nového majitele :)
Ale, jelikož jsem před lety sháněl nějakou dodávku pro zahradnické účely, vyzkoušel jedno Ducato a pak náhodou viděl inzerát na tuhle krásnou GAZellu bylo jasno. Auto muselo být moje stůj co stůj.
GAZella je velmi svérázný výtvor ruských inženýrů. Vzhledově je velmi krásná, jako 4x4 působí majestátně a rozhodně budí pozornost okolí. 4 lidé na zadních sedadlech mají místa velmi mnoho. 5m3 pro náklad, tuhé nápravy, rámová konstrukce, poctivé železo s nepoctivou gumou (vysvětlím později), bez pozinku karosérie, bez elektroniky, s tupláky dělá z vozu svéráznou bytost.
Někdy mám pocit, že Rusové přistupují k výrobě aut stejně jako k životu a vodce.
Co se na autě nehýbe a je železné funguje skvěle. Ale jakmile je něco v pohybu, diferák, náboje, ložiska, převodovka, poloosy, je to vždy průser. Mám pocit, že v tomto případě je na autě snad všechno špatné vyrobeno s velmi nízkou trvanlivostí, anebo prodejce stočil tacho o 100kKm. Postupně tedy opravuju různé pohyblivé části stroje.
Ruská guma....mám pocit, že je stejně jako pohyblivé části vyrobena s trvanlivostí na pár let, protože co může netěsnit tak netěsní, včetně polského motoru Andoria 2,5TD.
Naposledy, když jsem opravoval zadní brzdy, vyndal jsem z prasátek celkem 8ks O kroužků....celkem ale 3 druhy, od klasických kulatých, po zkroucené až po hranaté. Těžko říct jak se do prasátek dostaly, svou funkci ale rozhodně neplnily. A tak je to se vším. Vůbec nechápu, jak je možný že stroj fungoval tolik let :)
Jízdní vlastnosti.....auto do terénu, o tom není pochyb, tam je GAZella velmi spokojená, má ráda bahno, prach, pole, louky, lesy, velmi nerada dálnici. tuhé nápravy jsou tuhé nápravy.
Interiér.....asi toto, pokud někde něco upadne, ruský plast má tu výhodu, že jde poměrně lehce svařit a drží jako nový. Bohužel, i zde mám pocit, že co může prasknout praskne.
Motor....polský....kombinace ruský vůz a polský motor může být pro někoho noční můrou...ano...je to tak :) . Motor je hlučný, líný a podle stylu jízdy žere i trávu kolem silnice. Plně naložené auto má v kopci vlastnosti staré Avie. Pomalý pohyb vpřed doprovázen černým dýmem vzad. Motor ale naštěstí nemá žádnou elektroniku a sežere snad cokoli, v létě i motorový olej. Elektronika je v autě pouze v alarmu a centrálu + autorádio. A to je obrovská výhoda.
Servis....v servisu jsem byl jednou, poprodejním, přímo u autorizované osoby, a jsem rád že tam nejezdím. Na autě si vše opravuju sám a baví mě to i když mnohdy žasnu nad ruským myšlením a stylem. Náhradní díly jsou na můj vkus hodně drahé, pokud ovšem neměním manžetu ve spojkovým válci-tam pasuje manžeta z opravné sady brzdových válečků pro Škodu 100 a stojí 4Kč. Díly do ČR jak jsem vypozoroval dováží max 2 osoby co já vím a samozřejmě mají kartel, takže člověk nemá šanci koupit levněji.
Na závěr musím dodat, že tohle auto MILUJU, vysoký posaz, velká průchodnost terénem, obrovský kufr a vnitřní prostor pro posádku, jednoduchá konstrukce a plno jiných na co nyní nevzpomenu. Věci rozlišuju na "koupím znovu" a "nekoupím znovu" a GAZellu bych chtěl zase. Ovšem tuším, že za pár let, až doslouží obě moje auta budu spíš prahnout po jednom univerzálním, uvidíme. GAZella je velmi specifický stroj pro ne moc normální lidi, je to auto s duší, které si mnohdy žije svým vlastním životem.
GAZelle je můj splněný sen o pracovním autě pro moje potřeby.
Silné stránky
- 4x4 s redukcí a uzávěrkou=průchodnost
terénem
- vzadu tupláky
- 5m3 pro náklad do 1,5t
- 7 lidí pohodlně
Slabé stránky
- kvalita ruských komponentů
- nemá pozink
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Co se může pokazit tak se pokazí.
Novinky v recenzi
A dílo jest dovršeno
Dnešním dnem má GAZelle definitivně nového páníčka. Doufejme, že budou oba šťastni. Trochu slz jsem sice uronil, ale pragmatičnost zvítězila. Byla to dobrá zkušenost, bydlet někde na Kavkaze či Uralu, asi bych se nebál s tímto autem jezdit dál. V Čechách jsou podmínky provozu přeci jen trochu odlišné a STK je STK. Ruské auto již nikdy. Uvidím jak dlouho vydržím bez 4x4. Zatím je v hledáčku nový Isuzu Space Cab, případně najde-li se nějaký fakt dobrý kousek z venku, tak zvolím Hilux/L200. Mám léto abych se rozhodl jakou cestou se vydám.
Blíží se desáté narozeniny
Zbývá cca rok do desátých narozenin GAZelle......což si žádá započetí oprav. Mám poměrně posunutý práh "bolesti" takže dost věcí mě začne vadit později než ostatním. Je období klidu a míru a tak jsem se pustil do drobnějších oprav (podmíněno i STK), které se postupně přetáčí do oprav nákladných.
Vyměnil jsem několik metrů "starých" zpuchřelých hadic. Některé prvky hydraulického řízení jsem musel svařit z nových a původních dílů - neb takové šroubení jsem prostě nikde nenašel.Nevím, jestli je běžné měnit po cca 8-9ti letech hadice teplovodního topení, ale budiž - raději bych to samozřejmě nedělal. Vyměnil jsem většinu hadicových spon za bytelnější profi a snad to bude fungovat, neb hadice pro intercooler a jejich těsnost a drobné ale trvalé úniky oleje jsem už dál prostě nevydržel. Intercooler je zapojený tak jako podomácku, budiž. Vyměnil jsem hadice k servu komplet a přetěsnil servo. Ještě čekám na těsnění nastavce hlavy a víka hlavy a udělám i to. Vyměnil jsem filtry, olej, nechal umít spodek za 550Kč abych zjistil, že kromě úniků oleje kolem intercooleru o kterých jsem věděl mě ještě čeká vypustit olej a přetěsnit vanu - doufám že to teče jen vana a ne nic složitějšího. Příjde mi to jako nekonečný příběh, protože auto už asi 3 neděle stojí a já s každou výměnou nečeho narážím na další a další špatné díly. Popisovat kolik to tojí času i peněz asi netřeba. Auto dostalo i nový vlnovec a první tlumič. Tajně doufám, že opravy tento týden skončí, jinak mě z toho už klepne. Pak plynule přejdu na servis Zetoru kde potřebuju udělat spojku, zadní pakny, prasátka a pístky u pedálů. Ano, i na GAZelle jsem dal nové pakny-konečně. Po umytí v myčce jsem viděl jak stroj rezne, věci které nekontrolovatelně reznou nemám snahu opravovat ve stylu na "furt", kdyby to bylo LC či Hilux tak ano, ale u nepozinkované GAZelle.......je to škoda. Stroj má stále mé sympatie i když chvílema je to o život a stále nechápu jak se rusáci mohli dostat do vesmíru. Při opravách mě napadají různé myšlenky o rusku, jakože "dejte nepříteli ruské stroje a vyhrajete vojnu" a podobně. Až se opravy posunou do nějakého stavu že už se bude moci se strojem normálně jezdit budu fakt ohdně rád. Teď je to prostě nekonečný příběh.
Co se dílů týče, asi to nejzajímavější je fakt, že jsem nepodlehl a nekupuju díly v ČR, ale v Polsku, mají poměrně velmi kvalitní eshop "gazparts" snad se vším na ruské vozy. O takových cenách si v ČR mohou zakazníci jen zdát. Pakny sada 4ks v polsku cca 650Kč v ČR cca 2000Kč. Kulové čepy řízení kus v Polsku asi za 180Kč a tak dále a tak dále. Převodka řízení originál ruský v Polsku cca 12500Kč v ČR kolem 20tis Kč. Od objednání v Polsku až po doručení v ČR je to tak týden včetně platby převodem. Poštovné je rozumné. To tak pro představu. Tyto úspory mě samozřejmě neskonale těší!
Až dokončím aktuální servis, dostanu STK na další 2 roky oddychnu si, bohužel jsem trochu beran a stroj chci mít v pořádku za každou cenu. Co bude za další dva roky těžko říct, rez je neúprosná a již teď jsou v "prdeli" spodní lemy zadních i předních dveří. Tyto opravy jsou v plánu přes léto + výměna ložisek v hlavní převodovce.
Neskutečný stroj........kdo nezažil neuvěří.
Přidat názorDiskuse: Gaz Gazelle 27057
- Re: specifický stroj pro ne moc normální lidi 09.06.2015 11:57 Martin
- specifický stroj pro ne moc normální lidi 08.06.2015 13:24 roox
- Re: Reakce Martinovi 17.02.2015 16:07 Martin
- Reakce Martinovi 16.02.2015 19:40 Ondra v Gazele
- Re: Ahoj,tak jsem si ojetou gazelu taky koupil. 16.02.2015 18:44 Martin
- Ahoj,tak jsem si ojetou gazelu taky koupil. 15.02.2015 19:52 Ondra v Gazele
- Re: Re: GAZ 28.02.2014 19:39 Martin
- Re: GAZ 28.02.2014 12:12 tomkite
- Re: GAZ 20.02.2014 21:53 ras100a
- GAZ 20.02.2014 12:02 m.z.