Recenze
Technické info
Přezdívka auta rakvička Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:116000 palivo: benzin počet válců: 6 objem [cm3]: 2800 výkon [kW]: 101 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7 maximální rychlost [km/h]: 220 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Poník zakoupen v aukci za slušnou cenu v březnu 2014.
Specifikace aj. informace:
--------------------------------
Pontiac Fiero s motorem před zadní nápravou a skrytými světlomety přichází na americký trh v roce 1984 jakožto reakce na dodávky lehkých japonských vozů (zejména pak Toyoty MR2). Vůz se sklopnými reflektory přichází na svět ve výrobním závodě Pontiac, který spadá pod obří koncern General Motors Company. Otcem tohoto malého sportovního coupé je G. Milidrag a H. Aldikacti. Fiero je vůbec první dvousedadlový Pontiac od roku 1926, a také první sériově vyráběný sportovní vůz s motorem uprostřed v USA. Použité technologie (např. plastové panely karoserie) jsou ve své době přelomové.
V období pěti let bylo vyrobeno více než 370 tis. Vozů (Toyota MR2 – 163000 ks). Kritiku vůz musel snášet zejména u verzí s nižším obsahem, kdy výkon byl žalostně nízký, a to navzdory překladu anglického slova Fiero (hrdý; v italštině – divoký, to samé ve španělštině). V roce 1984 se nicméně tento vůz umístil v seznamu 10 nejlepších vozů. Fiero bylo v témže roce používáno jako oficiální vůz tzv. Pace Car pro závod 500 mil Indianopolis.
Fiero bylo původně navrženo jako malý sportovní vůz s celoodpruženým motorem V6. Zatímco vedení (zejména pak odd. investiční a ekonomické) se postavilo proti sériové výrobě, pak ropná krize vyvolaná v 70. letech a pokračující i v letech 80., hovořila pro tento malý a úsporný vůz. Z tohoto důvodu vznikla verze motoru o obsahu 2,5 l V4 se spotřebou mezi 6-8 l dle provozu vozidla /dálnice/město). Fiero mělo apelovat na díru na trhu, kde hrály prim vozy s 8V motory a obsahy evropských trucků. Uložení motoru vprostřed, výrazný aerodynamický tvar karoserie a hmotnost sloužily zejména ke stlačení spotřeby paliva a také k účelům lepšího ovládání vozu. Podvozek pak byl převzat od jiných GM vyráběných vozů, jako Chevrolet Citation a Chevette. Jelikož nízko výkonný 4 válec byl mnohými řidiči používán pro „sportovní“ účely, tj. motory byly přetáčeny, docházelo k jejich přetěžování a častým závadám. Díky těmto skutečnostem si auto vysloužilo oprávněnou kritiku u odborníků a širší veřejnosti.
V roce 1985 s končící ropnou krizí dochází i k postupnému zvyšování výkonu. Model GT osazen motorem V6 má „skvělých“ 43 koní, tedy 32 KW. K pláči, nemyslíte? O čtyřválci se dobové prameny raději nezmiňují, neboť výkonově se jednalo o analogii čtyř k sobě svázaný Pionýrů, jak by pravděpodobně glosoval Jára Cimrman.
V roce 1986 dochází k úpravě modelu GT, a to pod hlavičkou italské automobilky Bertone, který reflektoval požadavek Evropy na vůz elegantního designu. Výkonově ale zůstává vůz tam, kde byl.
Poslední rok Fiera, tedy r. 1988 zaznamenal změny zejména na podvozkové části, kdy byl implementován nový systém zavěšení kol, dále pak nový systém brzdového systému. K dispozici jsou i nadále motory V4 a V6, avšak na plánované vylepšení o turbo verzi aj. jiné vychytávky se již nedostalo.
1987 výroba
VIN Typ Auta vyrábí
1G2PE11R # HP2 Fiero 23603 ks
1G2PM11R # HP2 Fiero Sport 3135 ks
1G2PF11R # HP2 Fiero SE (I4) 3875 ks
1G2PF119 # HP2 ##### Fiero SE (V6)
1G2PG119 # HP2 ##### Fiero GT 15880 ks
1G2PG119 # HP2 ##### Fiero 88 ks
Celková produkce 46581 ks
Silné stránky
Charismatický design; auto sedí přilepené na zemi, je ca 110 cm nízké, motor před zadní nápravou a krásný zvuk šestiválce o obsahu 2,8 l s výkonem ca 140 koní a max. rychlostí přes 200 km/h; co více chtít. Navíc, auto je vzhledem k poslední sérii vyrobeno v počtu 3400 ks, tj. je zde i jistý investiční potenciál.
Na voze je vše funkční, od klimatizace, po dobové rádio. Je to prostě a jednoduše krásný prcek, který bude brzy na V značkách. To hovoří asi za vše.
Slabé stránky
Věk nezastavíš. To vám potvrdí i jarda Jágr. Ale na eleganci mu (oboum) to jistě neubralo. Slabých stránek je jistě více, ale vše se odvíjí od věku, tj. hadičky někde zpuchřelé, rádio občas trochu zaprská, ale nezdechne :), prostě - je to auto na pohodu, navíc vše se dělá v aftermarketových modifikacích, tj. dílů je docela dost.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Oprava brzd, výplach motoru, nový olej: 3500,- tj. běžná cena.
Nová spojka (celý spojkový kit - cena bez práce 3800,-). Cena práce bude vyšší, neboť motor musí jít při výměně spojky celý ven.
Jiné zkušenosti nejsou, nicméně je to auto běžně opravitelné.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Anglán, trochu kecal, což se mi nestalo poprvé. Ale auto bylo za fajnovou cenu, doprava v pořádku, prostě nasink problém.
Další vozy značky Pontiac
-
Pontiac GTO (1968) Majitel: wickymouse
Přidáno: 12.12.2008 3510 Majitel 9.91 Uživatelé