Recenze
Technické info
Přezdívka auta Golfíček Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:102000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 220 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 505 pohon kol: přední
Popis vozu
Po prvních řidičských zkušenostech ve VW Passat, kterého jsem si půjčoval od táty, a později i v starém Fiat Putno, kterého jsem dostal na zkoušku, jsem se rozhodl, že si pořídím vlastní auto. Na VW se mi líbila spolehlivost a celkový pocit z auta, na Fiatu naopak živější benzínový motor a lehčí karoserie. Měl jsem tedy zájem hlavně o benzínový motor o výkonu + - 100 kW, který by měl rozumnou spotřebu okolo 8 litrů. Ročně toho moc nenajezdím, většinou kratší trasy, kde by moderní diesel s filtrem pevných částic dostával pořádně na frak. Hledal jsem spíš menší (sportovněji střižené) auto a pokud možno s xenonovými světlomety.
První auto, po kterém jsem pokukoval, byl Renault Twingo RS. Proč taková šílenost? Tyto vozy měly v mé cenové dostupnosti velmi málo najeto, což mě hodně zaujalo. Navíc motor splňoval přesně mé požadavky a také se mi líbilo, že se jednalo miniSporťák. Dalším mým favoritem byla Mazda 3 řady BK. Mazdy mám rád a tak jsem si našel jednu od velmi solidného prodejce Mazdy kousek od Prahy, s dvoulitrovým motorem a sportovním paketem, xenonovými světlomety. Po velkém váhání mi ale už nadobro odjela.
Tak se dostávám k tomuto vozu. Tip na něj mi dala moje přítelkyně. Jelikož bydlím kousek od prodejce, rozhodl jsem se zajet na Golf podívat. Napřed mi bylo řečeno, že auto je rezervované a nejspíš už i prodané. O to víc mě potěšilo, když jsem viděl po několika dnech na stránkách prodejce, že je auto opět volné. Pro jistotu jsem zavolal a vyrazil hned na zkušební jízdu. Zarezervoval jsem si ho a za několik dní bylo moje.
Teď k samotnému autu. Jedná se VW Golf V Variant s motorem 1.4 TSI 103 kW. Pro zajímavost dodám, že i když je v obchodním označení Volkswagnu pro Evropu uvedeno, že jde o Golf Variant, ve skutečnosti se spíš jedná o model Jetta Variant, která se i pod tímto označením prodává v Americe. Auto mám ve vlastnictví necelý rok, tak nemůžu všechno zhodnotit (hlavně servis), ale postupně budu doplňovat další informace.
Interiér
Co se týká interiéru, nedá se dodat nic jiného, než že se jedná o koncernové auto se vším všudy. Tedy postrádá větší šmrnc, ale nikoho neurazí. Ale na co se dá zvyknout hodně rychle, je jednoduché a intuitivní ovládání, se kterým se člověk rychle sžije. Výbava Sportline přináší další plus a to jsou přední sedadla s dobrým bočním vedením, které velice oceňuji. Dalším plusem je možnost uložení 1,5 litrové petláhve do přihrádek ve dveřích. Celkově je úschovných schránek po celém autě spousta, což se může vždycky hodit. A v neposlední řadě je tu také automatická duální klimatizace, o které jsem se však dočetl, že byla za příplatek velmi slušných 6 000 Kč, takže si majitelé Golfu Variant a Jetta za ni rádi připlatili a proto bude často k vidění v těchto vozech.
Místa v druhé řadě je oproti Passatu 3BG méně, tam si člověk připadal jak v limuzíně. To je ale vyšší kategorie vozu a po týdenním zapůjčení Renaultu Megane musím zde napsat, že Golf na tom není s místem vzadu nejhůře a pokud si dozadu neposadí 2 metrový čihák, tak by se měla jízda bez problému přežít.
Zavazadlový prostor
I když jsem zpočátku o „kombajnech“ vůbec neuvažoval kvůli tomu, že jezdím většinu sám, tak se dodnes divím, kolikrát už jsem prostornější karoserii využil a co se tam všechno vejde. Už se mi podařilo nacpat do auta pohovku z Ikea o délce 148 cm a to jsem při tom dveře od kufru zavřel normálně. Kufr se svým objem 505 litru a 1495 litrů se sklopenými sedačkami je myslím si dostatečný i pro rodinu s dvěma dětmi.
Golf kombi má však i své stinné stránky a to je parkování. Přiznám se, v této disciplíně nejsem velký borec, navíc auto je opravdu dlouhé, a proto budu pro někoho vypadat jak trouba, když v úzkých uličkách třikrát rovnám auto tak, abych mohl konečně v klidu zaparkovat.
Řízení
Co ovšem potěší pány řidiče, to bude jízda s tímto vozem. Můj subjektivní pocit, v Passatu 3BG jsem měl díky hydraulickému posilovač řízení víc zpětné vazby, taky převodovka šla lépe (přesněji a rychleji) řadit. Ale je to všechno jen o chlup, i Golf páté generace je na velmi dobré úrovni. Naopak proti passatu, který měl vepředu těžkou kládu v podobě vznětového motoru 1.9TDI, je tohle mnohem čilejší a víc neutrální. V zatáčkách se Golf Variant zprvu chová jako klasická předokolka, tedy nedotáčí. To trvá ovšem chvíli a díky svému lehkému motoru a těžké zádi přejde do jisté neutrality. Díky sportovnímu podvozku je při projíždění zatáček cítit, že auto má velké rezervy.
Pneumatiky a komfort jízdy
Co se zdá být Pyrrhovo vítězstvím na našich silnicích je obutí o rozměru 225/45 R17 a to jak letní, tak především zimní (obě dvě sady už v ceně automobilu). Jízdní vlastnosti se na kvalitním asfaltu posunuly o několik levlu výš, ale takových cest je tu bohužel málo. Jízdu po hrbolaté silnici pak dost cítit i slyšet. Někdy mi je toho auta a podvozku líto, jaké bolesti musí po našich cestách snést. Je to otázka priorit, ovšem komfort jízdy ještě s pomocí sportovního podvozku, který je na voze přímo z výroby, hodně utrpěl. Pokud člověku až tak nezáleží jízdních vlastností, tak 205/55 R16 se mi zdají být rozumnější volbou.
Brzdy
Další věc, z které úplně tak nadšený nejsem, jsou brzdy. Možná jsem jim dal dvěma 10 min. jízdami na okruhu v Mostě hodně zabrat, ale i tam mi připadalo, že to brzdí jak autobus. Možné vysvětlení je také v motoru, protože ten se svým malým objemem nedokáže tak účinně brzdit motorem jako objemnější motory a hmotnost vozu 1400 kg také není malá. Každopádně člověk nemá takový pocit jistoty, jakou by měl s tak výkonným vozidlem mít. Pokud bude příležitost, něco s tím provedu a doufám, že se to zlepší.
Motor a spotřeba
Co ovšem nejvíce překvapilo, byl motor. Jak jsem se zpočátku obával 1.4 TSI TwinCharger (turbo + kompresor), o kterém bylo napsáno hodně negativních článků, tak teď si ho nemůžu vynachválit. Na objem 1390 ccm má velice slušné parametry a to 103 kW/140 koní a 220 Nm. To má ale dnes kdejaký dieselový dvoulitr. Záleží ale jak to všechno funguje. A funguje to skvěle. Jak skvěle, přímo jako dělová koule! Díky kompresoru má tah už od nejnižších (skoro dieselových) otáčkách. Ovšem ten nějak nepolevuje a brzy na to se přidává turbo. Plyn je pořád na podlaze, otáčky stoupají prudce tak jako rychlost. V tu chvíli řidič Fordu S-max s pražskou poznávací značkou, který si naivně myslel, že mi na semaforu ukáže, kdo je větší king, musí přeřadit. Ale já mám pořád plynový pedál na podlaze a teprve po 5 600 ot./min. přeřadíme na vyšší stupeň. Dle mého názoru není třeba dál motor trápit. Ono ho sice lze vytočit na 6 500 tisíce otáček, ale žádná špička výkonu už nepřichází a auto už nezrychluje takovým tempem jako předtím. Silného motoru využívám také při předjíždění, které se stalo klidnější a mnohem bezpečnější. V klidu si počkám, stačí i krátká rovinka, podívám se, jestli nikdo nejede proti, podřadím a za 3 – 5 sekund je po všem.
Pokud si ovšem myslíte, že na 1.4 to jezdí možná slušně, ale žere to, mýlíte se. Je pravda, že benzínové motory budou asi mít vždy o něco vyšší spotřebu. Také záleží na typu auta. Ale když vezmu mé zkušenosti a to žádný louda nejsem, tak spotřebu mám mezi 6.5 – 8.5 l na 100 km. Dá se za méně, ale to už chce o jízdě víc přemýšlet, tak se dá taky za víc, ale to už se rychlost pohybuje daleko za hranicí povolené rychlosti v ČR. Můj minimální rekord je 5.5l na 100, naopak maximum je asi 13 – 14 l na 100 ujetých kilometrů. Pro srovnání VW Passat 1.9 TDI měl spotřebu 6-7 litru na 100 při výkonu 105 koní, takže o něco menší spotřeba ale také o 35 koní méně.
Konečné zhodnocení
Po ročním užívání tohoto vozu musím konstatovat, že není moc oblastí, v kterých by mě zklamal a naopak mi v hodně věcech mile překvapil. Proto je moje hodnocení vysoké a případným zájemcům můžu VW Golf V Variant, klidně i s tímto motorem, jen doporučit.
Zajímavost: Toto konkrétní vozidlo bylo zapučeno na test Auto.cz. Odkaz je zde: http://www.auto.cz/vw-golf-variant-1-4-tsi-sportline-maskovany-sportovec-s-velkym-batohem-1612
Silné stránky
1. Motor
2. Prostornost a odkládací schránky (Variant)
3. Jízdní vlastnosti
4. Jednoduché ovládání
5. Přední sedačky (verze Sportline)
6. Automatická duální klimatizace
7. Xenonové světlomety
Slabé stránky
1. Brzdy
2. Komfort jízdy na našich silnicích
3. Méně místa vzadu oproti VW Passat
4. Nemá tempomat ( mě zas tohle mínus
nevadí, tempomat ani neumím používat)
5. El. sklopná zrcátka
6. Na některých místech už mírně rezaví
7. Strach z poruchy motoru (ale jak tak čtu,
dnes se nevyrábí moc motoru, u kterých by
se člověk nemusel bát případné poruchy)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Amond Kladno ojeté vozy Das WeltAuto, férový přístupa naprostá spokojenost. O autě mi všechno řekli a dokonce mi dali slevu, kterou měli dohodnutou s dalším člověkem v případě, že auto nevezmu a auto už jsem si mohl druhý den na sebe přihlásit.
Další vozy Volkswagen Golf
-
Volkswagen Golf (2006) Majitel: M.E.N.
Přidáno: 1.3.2010 339 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2004) Majitel: jfrlbc
Přidáno: 29.4.2009 249 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2005) Majitel: Pavlas
Přidáno: 7.3.2012 469 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2004) Majitel: Ali D´Omb
Přidáno: 20.7.2009 28 Majitel 9.56 Uživatelé
-
Volkswagen Golf (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 5.4.2010 3910 Majitel 9.38 Uživatelé