Recenze
Hyundai Elantra 1,6i GL
Technické info
Přezdívka auta Eliška Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:122000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1599 výkon [kW]: 77 kroutící moment [Nm]: 145 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 188 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Eliška je můj první povoz. Ne, že bych šel cíleně po tomto modelu, ale výběr auta vypadal následovně: "Hm, tak dneska nastala ta správná finanční situace, jede se za Jirkou." Jirka není nikdo jiný, než známý, co prodává v komisním prodeji ojetiny. Samozřejmě jsem koukal po netu a hodně mě lákala Octavia 1,8T, ale sehnat slušný kus by byla pěkná práce.... Já chtěl jezdit hned a bez velkého bazarového kolotoče. Stejně zvítězil rozum, takže požadavky jsem měl následující: objem do 1,6 litru, benzín bez turba (nesnáším, když přes fofrklacek, pedály a sedadlo cítím hmotnost a neochotu těžkého motoru, třeba 1,9 TDi špatně klesaly otáčky a ta hmotnost motoru v zatáčkách třeba ve Fabii nebo nulový zátah z volnoběhu u 1,9 dci - no hrůza) hlavně, že nejsem tak bohatý, abych kupoval moc levné auto. Jiřik se mi snažil nabídnout Superba 1,8T v plynu, ale odolal jsem (o provozní náklady nešlo, ale nechtěl jsem hned ze začátku mé řidičské kariéry provokovat). Naftovým Francouzům jsem se úspěšně vyhnul, i když jsem zprvu litoval, že jsem mohl jezdit "zapětnasto". Nyní po 25 tkm musím zaklepat na kapotu, protože jsem nemusel zatím nic měnit, motor byl po rozvodech atd..
Takže, bylo mě dost jedno, jaké auto koupím a nakonec jsem koupil to zprvu nejvíc přehlížené, jaké to překvapení :-). Z techničáku jsem se dověděl, že Eliška je po 1. majiteli, pánovi po padesátce, který má svoji kancelář nedaleko bydliště - takže kilometry seděly a nebylo pochyb o případném stočení.
Elantra je z mého pohledu vůz hodně povedený, vždyť se dobře prodával jak v Rusku, tak v Asijských státech a i USA. Design je originální, ale žádné velké experimenty, zkrátka vcelku pohledný, i když ne tak důstojný, jako např u Octavie. S Octavií Elantru porovnávám nejvíc, protože mají spolu stejné znaky jako je karoserie, velikost a částečně i motory. Konkurent mojí Elantry je hlavně jedničková Octavia, protože Eliška ukrývá pod svým kabátem poměrně konzervativní techniku. To se netýká zadní nápravy, která je nezávisle zavěšena a je to skutečně výrazný rozdíl. Nejdřív mi připadala zbytečně veliká, ale to jsem nevěděl, že za čas budu muset stěhovat vybavení menší kanceláře, za liftback jsem byl upřímně rád. Jindy jsem se skoro nemohl dostat z místa, kde jsem parkoval, to jsem si zase lebedil, že nejezdím v Superbu. Z výše uvedeného vyplývá, že jsem s Eliškou stále spokojenější a zpětně vidím, že jsem koupil mnohem lépe, než jsem si vůbec myslel.
Co se týče spotřeby, lze se např. Polabím proplétat za 6l/100 ale při využívání "dynamiky" je to nejčastěji okolo 9l. I když jedu občas rychle, tak předvídám a celkově se jinak snažím jet alespoň trochu úsporně.
Silné stránky
Bezporuchový provoz!!!
Velmi pohodlný podvozek.
Ne příliš moderní motor, který má blok z litiny, rozvod řemenem a prakticky vůbec nebaští olej, plyn je ovládán ještě lankem, tudíž má pohonná jednotka spontánní reakce. Motor není příliš udušen ekoteroristy.
Víčko nádrže se nachází nalevo, takže kolem auta neběhám jako kašpar a ještě mívám na čerpačkách volný stojan.
Kryty kol jištěné přímo šrouby, takže neuletí.
Určitě barva, je hezká a pomáhá k pasivní bezpečnosti.
Nerezne, tedy nikde viditelně, ani výfuk nevypadá, že by se chtěl brzy odporoučet
Tohle auto je na pohodu: o hupech a dírách na silnici skoro nevíte, motor tahá odspodu (je to dlouhozdvih, maximum Nm dosahuje ve 3000 ot/min) takže lze hodně přeskakovat rychlostní stupně. Obcemi jde projíždět na 5. rs bez jakýchkoliv projevů nelibosti od motoru.
Jednoduché ovládání zámku zpátečky - stačí sundat krytku a zamáčknout, při odjištění jen odemknout klíčem a krytku nasadit.
Ideální velikost, ani malé ani velké.
Solidně se v ní dá přespat, zadní sedačky sice nejsou úplně v rovině, ale já při svých 186 cm když ležím úhlopříčně, tak to jde.
Hodně toho vydrží, musím se přiznat, že jednou jsem se spěšně otáčel a couval na ulici a přehlídnul jsem lampu, nacouval jsem do ní tipuji tak 8km/h a po slušné ráně jsem čekal nárazník totálně zničený a on jen na otěrové liště malý škrábanec. Sice nedobrovolná zkouška ohněm, ale o to víc si auta považuji.
Nejsem závodník, takže oceňuji měkkou spojku a i tak po 100 km na okresních silnicích má řidič slušně naposilováno :-)
Nenutí k rychlé jízdě - tím, že nesedíte moc vysoko, máte pocit vyšší propojenosti s autem a rychlost víc vnímáte než v např. dodávce, kde když nejedu "kilo" zdá se mi, že stojím.
Lehčí řízení, nerad se s volantem při parkování peru.
Nenutí se podřizovat - na 5. rs můžete jet od 50 do 190 km/h. To u nejmenovaného dieselu musíte jet alespoň 80km/h aby na 5.rs neduněl....
Slabé stránky
Chápu, že nemůžu chtít v tomto autě fičury typu vestavěná navigace apod..
Ale co mě štve, že to auto
NEJEDE - jasně, je to základní motor, nelze čekat nic světoborného, ale i přes poměrně krátké převody motor neumí zatáhnout. Do kopce, kde jakékoliv 1,9 TDi udrží 100 km/h není možné danou rychlostí jet bez podřazení. Nevadí mi, že se motor pro lepší dynamiku musí točit, ale že v poslední třetině otáček už se toho moc neděje, 1,6i se chová jen o trochu lépe než dvouventily, ale i tak jsem spokojený. Pořád lepší než tátovo 1,5 VVT, které v obci vyžaduje 4. rs, ale zase se umí skvěle točit a tahat - to si půjčuju pro pobavení :-)
A druhá dost nemilá věc je, že sice Eliška si moc ráda pluje konstantní rychlostí okolo 120 km/h (ideálně na prázdných okreskách, dálnice nejsou pravé ořechové kvůli slabosti motoru), ale nesmí přijít vítr. To jsem si myslel, že na tak aerodynamické auto nebude mít vítr skoro vliv, ale při hodně prudkém větru s deštěm na dálnici jsem myslel, že to neuřídím, tak nestabilní chování mě hodně nemile překvapilo. Pneumatiky byly výborné, ty za nic nemohly.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Je to jednoduché auto, takže servismeni na nic nenadávají, dlouhá kapota, takže okolo motoru všude fůra místa :-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Člověk hlavně musí vědět, co nechce a být zdravě kritický. Koupeno naprosto v klidu, ukázkový prodej, auto prohlédnuto zespodu na zvedáku, projížďka i 15 km po dálnici (jestli auto není moc hlučné), tak to má vypadat.
Novinky v recenzi
Prodáno
Prodáno napřímo, za 3x vyšší cenu, než mi nabídli v áčkách. Auto má svoje mouchy - lehká koroze a různý drobnosti (stěrače, tlumiče, ťuklý předek, atp.). Ale na STK vždy jen mírné závady a vše je funkční. 20000,- myslím, že byla odpovídající cena.
5,2
Pomalá jízda o velikonoční pondělí v délce 40 km do Ústí nad Labem vyústila ve spotřebu 5,2 l/100 km, což je můj rekord a níž to zřejmě nepůjde. Na tachometru jsem měl maximálně cca 85 km/h. Nikoho jsem nepředjel, nikdo mne nepředjel, nikoho jsem neomezoval ;-)
Gelovka stále původní
občas nabíjím a v mrazech startuji se sešlápnutou spojkou. Oproti švagrově O1 2,0i jsem během 3 let řešil o 3 závady méně, tedy 0 :-).
Přidat názorDiskuse: Hyundai Elantra 1,6i GL
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy značky Hyundai
-
Hyundai Elantra (2001) Majitel: Meggie007
Přidáno: 29.9.2010 09 Majitel 8.67 Uživatelé
-
Hyundai Elantra (2003) Majitel: Stephen
Přidáno: 13.4.2007 2910 Majitel 8.61 Uživatelé
-
Hyundai Elantra (2016) Majitel: idam.i
Přidáno: 20.6.2017 1510 Majitel 9.60 Uživatelé
-
Hyundai Elantra (2012) Majitel: Kmy68
Přidáno: 9.4.2012 149 Majitel 9.44 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2020) Majitel: ericn
Přidáno: 31.8.2023 99 Majitel 10.00 Uživatelé