Recenze
Hyundai i30 Trikolor Style 1.6 CVVT 93 kW LPG
Technické info
Přezdívka auta hjundé Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:26000 palivo: LPG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1582 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 157 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 192 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 415 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Mé předchozí auto byl Ford Escort 1.6 16V 66 kW s klimatizací r.v. 1998. Když jsem ho dával na ekologickou likvidaci (jaro 2012), měl najeto cca 260 000 km. S autem jsem byl spokojen, nikdy mně nenechalo ve štychu. Hlavním důvodem likvidace byla koroze podvozku a spousta drobnosti, které kvůli korozi nemělo cenu řešit.
Po zkušenostech mých a mých přátel s českými bazary jsem se zařekl, že bazarové auto nechci ani za nic.
Z nových aut jsem uvažoval zejména o:
- Renault Megane 1.6
- nový Citroen C4
- Ford Focus (starší generace)
- Škoda Octavia (Tour)
- Opel Astra Caravan (starší generace)
- Kia CEED SW
- Hyundai i30 CW
Od Renaultu mně odradila pověstná "kvalita", i na fórech jsem narazil na spoustu neuvěřitelných problémů. C4 jsem projel s motorem 1.4 - zdál se mi líný (proti Hyundai) a musel se točit. S motorem 1.6 už byla C4 cenově mimo. Focus starší generace už byl na konci roku 2011 nedostatkové zboží. Škodovka mě odradila cenou a výbavou. O Astře jsem hodně přemýšlel, ale nakonec jsem volil modernější a lépe vybavený Hyundai. Kia byla dražší a méně se mi líbil interiér (moc černý, bez nějakého oživení).
Díky skvělé výbavě, živému motoru, dobré ceně a oficiální možnosti úpravy na LPG vyhrál Hyundai. Na předváděcí jízdu jsem zajel do firmy GMP MIX v Ostravě-Mariánských Horách, kde jsem auto také v lednu 2012 objednal. Oproti roku 2011 došlo ke snížení ceníkové ceny o cca 50 tisíc a měl jsem obavy, aby se auto brzy nevyprodalo. Objednal jsem ho ale až na duben, abych hned nemusel kupovat zimní pneumatiky, když jsem měl ještě staré auto se zimními pneu.
Volba motoru byla celkem jednoduchá. Se starým autem jsem najezdil cca 15 tkm ročně. Z novým najedu možná 20 tkm. Dieselové motory nemám rád z mnoha důvodů, které zde nechci rozvádět. Benzínový motor 1.4 se mi zdál nedostatečný pro dálnice a navíc k němu byla pouze pětistupňová převodovka. Motor 1.6 CVVT se mi zalíbil už při předváděcí jízdě. Příplatek byl rozumných 15 tisíc Kč.
Přestavba na LPG byla věc rozumu - proč tankovat litr za 36 Kč, když můžu tankovat za 16 Kč? Přestavba stála 30 tisíc, k tomu 3 tisíce za přimazávání ventilů VAP-saver (nebylo to povinné, ale bylo mi to doporučeno) a 700 Kč za vývod tankování LPG u benzínového hrdla (vč. redukce pro tankování). Určitě je to víc, než bych zaplatil u běžné firmy, která dělá přestavby, ale kdo chce 5-ti letou záruku na auto s LPG, musí trpět :-)
S vývodem tankování LPG u benzínového hrdla to nebylo úplně jednoduché. Prodejce mi nejprve tvrdil, že to nedělají. Pak, když jsem jim poslal odkazy na fotky, jak to dělají jiné firmy, tak řekli, že zkusí zjistit, jak to udělat. Nakonec to tedy udělali, ale prý to bylo hrozně složité (málo místa, museli vyvrtat větší díru a koncovku pak zatavit plastem). Prý jsem první a současně poslední zakázník, kterému tuto koncovku dělali :-)
Co se týká barvy vozu, tak vyhrála bílá, protože na tomto autě se mi velice líbí, zvlášť v kombinaci s předními světlomety, které mají černé pozadí. Z metalízových barev jsem si nějak vůbec nemohl vybrat. Další argumenty pro bílou: méně se ohřívá interiér, auto je více vidět. Cena byla samozřejmě až na prvním místě v důležitosti :-) Všechny metalízy stály 13000 Kč. Co se týče špinění, jsem zatím mile překvapen. I když je auto špinavé, tak z dálky je pořád bílé :-)
Předání vozu bylo o den odloženo, protože servis nestíhal namontovat LPG. V době předání pak předáváli asi 5 aut současně, připadal jsem si, že nekupuju auto, ale rohlíky. Ale musím ocenit, že i přes to se mi nakonec prodejce a servisní technik věnovali příkladně.
Jediné co mě při předání vozu zarazilo bylo, když přišel servisní technik s účtenkou za plnou nádrž LPG (nádrž pochopitelně museli natlakovat, aby ověřili těsnost). Nejprve jsem si myslel, že je to vtip. Člověk zaplatí převodem přes 300 tisíc za auto, a pak po vás chtějí (v den předání) 800 Kč v hotovosti za plyn. Jiní dealeři dávají plnou nádrž benzínu jako dárek. Já jsem dostál jako dárek účtenku ...
Auto tedy provozuji od dubna 2012. Do teď (srpen 2012) jsem najel cca 9000 km. Z toho 3000 km byla dovolená v Chorvatsku a v Itálii. Auto je zatím bez poruch, pouze občas, když např. stojím na křižovatce a mám zařazený neutrál, slyším chrastění nebo klepkání z převodovky. Když jsem na to se ptal v servisu těsně před dovolenou, tak mi bylo řečenou, že to může být ložisko, ale bez poslechnutí to nedokážou říct. Zatím jsem s tím v servisu nebyl, protože ten problém nenastává vždy, a je jasné, že zrovna, když budu v servise, tak převodovka poběží jak švýcarské hodinky. Počkám, jestli se to nezhorší, nebo naopak, jestli problém nevymizí. Podle diskuzí na internetu by to mělo být způsobeno špatným ozubeným kolečkem na třetím převodovém stupni, viz:
http://forum.cars.cz/hyundai/viewtopic.php?f=56&t=20862&start=30
Spotřeba se zatím pohybuje kolem 8-9 litrů LPG / 100 km. Palubní počítač ukazuje cca o 10% méně (je kalibrován na benzín), vetšinou kolem 7.5. Na dálnici je dobrá spotřeba do 120km/h (PP ukazuje 7-8). Při vyšší rychlosti roste spotřeba i hluk.
Budu rád za Vaše názory či případné dotazy.
UPDATE 14.8.2012: přidány poznámky k výběru auta, upravené "Slabé stránky"
UPDATE 4.8.2013: upravené "Slabé stránky"
Silné stránky
- živý motor
- velmi prostorný interiér
- USB pro přehrávání MP3, dobré přední repro
- samozatmavovací zrcátko
- tempomat
- velká toroidní nádrž 57 litrů (umožňuje natankovat cca 45 litrů)
- do 100 km/h je v autě krásné ticho
- přesné řazení
Slabé stránky
- automatické stěrače vždy jednou setřou po nastartování NASUCHO
- zadní reproduktory nic moc (bez výšek a snad i bez basů)
- občasné chrastění v převodovce při zařazeném neutrálu
- zpřevodování - 6-tý rychlostní stupeň točí cca 3500 otáček při 130 km/h, což je dost
- při rychlejší jízdě na dálnici spotřeba přes 10 litrů LPG
- koncovka plnění LPG je moc zapuštěná, takže krytka se špatně povoluje a drží se tam voda
- po necelém roce se začala olupovat kůže na řadící páce (to co se loupe vypadá jen jako vrchní tenká fólie nebo lak)
- nepohodlná poloha nohy na plynovém pedálu při dlouhých cestách (bez tempomatu bych měl asi křeče)
- přední sklo (spíš plast) se velice snadno poškrábe, po zimě je plné vodorovných škrábanců od škrabky (v tomhle byl starý Ford lepší)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zatím dobré.
Novinky v recenzi
Opět popraskaná pipeta
Nová skleněná pipeta (přimazávání ventilů kvůli LPG) je opět popraskaná. Navíc kapalina uvnitř nekape, pouze stéká po skle, takže není možné seřídit počet kapek. Kapalina také stéká vně po hadičce. Myslím, že při poslední opravě asi neudělali 100% práci. Již čekám na dodání nové pipety.
Výměna pipety a utěsnění prostoru pro rezervu proti vodě (Srpen-Září)
V kufru pod LPG nádrží (tedy v místě pro rezervu) se mi již delší dobu objevovala voda. V srpnu jí tam bylo již několik litrů, tak jsem zamířil na opravu. Prý to souvisí s plněním LPG v místě benzínového hrdla. Kdybych to tušil (a kdybych předem tušil že to plnění bude stát 700 Kč), tak bych to nechal udělat klasicky do nárazníku. Nicméně technik mi řekl, že vodu pod rezervou řešili i v čistě benzínové i30ce. Takže nevím.
O nějaký týden později mi vyměnili popraskanou skleněnou pipetu.
Popraskaná trubička přimazávání ventilů (červenec 2013)
Týden před dovolenou jsem si všiml, že skleněná trubička pro přimazávání ventilů je popraskaná (nicméně v celku). Jel jsem do servisu, a tam mi řekli, že už jsem asi dvacátý, kterému se to stalo (asi špatný materiál). Že objednají náhradní a vymění ji. Na dovolenou můžu jet klidně s tou popraskanou, prý se nerozpadne. Někteří majitelé to prý už ani neřeší.
První servisní prohlídka (duben 2013)
Cena první prohlídky byla 6200. Cenu navýšilo LPG o 1431 Kč (ceny uvádím s DPH):
121 Kč výměna filtru LPG
605 Kč servisní prohlídka LPG
505 Kč revize LPG
200 Kč LPG vložka
Nepředpokládal jsem, že revize LPG bude tak drahá, zvlášť když současně dělají servisní prohlídku LPG. Příště si asi revizi LPG zaplatím jinde.
Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 Trikolor Style 1.6 CVVT 93 kW LPG
- Re: LPG 04.08.2013 09:54 D@we
- LPG 06.03.2013 15:20 tomta
- i30 20.08.2012 17:42 Marblik
- Re: i30 17.08.2012 19:02 escorpion
- Re: Re: Re: Hezká recenze 17.08.2012 18:50 escorpion
- i30 17.08.2012 10:10 Bully_
- Re: Hezká recenze 13.08.2012 18:01 Kuski
- Re: Re: Re: Re: Re: Hezká recenze 12.08.2012 11:24 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: Hezká recenze 12.08.2012 09:25 Pavko111
- Re: Hezká recenze 12.08.2012 01:21 D@we
- Re: Re: Re: Hezká recenze 11.08.2012 22:45 Ronault.
- Re: Re: Hezká recenze 11.08.2012 21:07 Pavko111
- Re: Hezká recenze 11.08.2012 15:21 escorpion
- Hezká recenze 11.08.2012 13:43 rohYpnol
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: escorpion
Přidáno: 4.10.2008 615 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.6.2008 569 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.11.2008 1610 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.2.2009 179 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2011) Majitel: Marblik
Přidáno: 30.11.2011 3510 Majitel 9.83 Uživatelé