Recenze
Toyota RAV4
Technické info
Přezdívka auta Tojka Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:165000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 94 kroutící moment [Nm]: 178 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 9.5
Popis vozu
Zhruba od mých 18-ti let se bavím čtením testů ojetin v ČR. Bavilo mě zkoumat výhody a nevýhody jednotlivých modelů a číst si recenze jejich majitelů. No a dnes je mi 24 a stále mě to baví s tím rozdílem, že už mám ojetinu vlastní.
Jelikož se během roku 2013 sešlo více událostí, rozhodl jsem se pro skutečnou koupi svého prvního auta. Nemám rád stereotyp a líbí se mi auta která nejsou na cestách moc k vidění. Dokážu ocenit ulítlý desing a proto se mi líbí například staré Citroeny, Lancie, Alfy a další výstřední modely jiných výrobců (především pak japonských). Díky tomu při výběru vhodného vozu tedy z výběru okamžitě vypadl celý koncern VW. Chtěl jsem něco mimořádně spolehlivého, nejlépe japonského, s jednoduchým benzinovým motorem... a hlavně neokoukaného. Benzin jsem chtěl z důvodu nízkého kilometrového nájezdu, spotřebu jsem chtěl udržet do těch 10 litrů na sto. Díky známosti s pánem v důchodovém věku jsem dostal tip, že chce prodat svou málo jetou Toyotu RAV4 první generace. Neváhal jsem a na auto jsem se jel podívat. Když jsem ji poprvé uviděl stát v přístřešku čumákem napřed, byla to láska na první pohled. Krásný modrý lak, sympatická přední maska a robustní vzhled, to byly mé první postřehy. Pán s ní jezdil jen v zimě, přes léto "stála" v depozitu. Z toho důvodu má velmi málo najeto, cca 160 000 km, což i odpovídá jejímu stavu. V době koupě byl právě říjen a Toyka tedy stála skoro půl roku bez hnutí, ometli jsme s pánem pavučiny, zkontrolovali olej a dostatek paliva a zkusili nastartovat. Toyka bohužel nechytla, byla úplně vybitá baterie. Po koupi nové však chytla okamžitě. Trochu mě tehdy vylekaly vysoké volnoběžné otáčky (cca 1500-1800 ot./min.), protože jsem tohle neznal z našeho "rodinného" Peugeotu 2.0 HDi. Po chvíli zahřívání ale otáčky klesly a já se následně dozvěděl, že takto je to u starších benzinových Toyot normálka. Prioritou je zkrátka ohřání motoru na provozní teplotu - ne spotřeba. Auto jsem si kompletně prolezl a hledal jakékoli nedostatky, abychom mohli stanovit kupní cenu. Našel jsem akorát nefunkční klimatizaci, jejíž kompresor se ani nesepnul. Dále špatný rozměr pneumatik, vůbec neodpovídaly stanoveným rozměrům v TP, dva ťukance od kamínků v čelním skle, které však projdou technickou kontrolou, přibrzďující pravá přední brzda z důvodu dlouhého stání a naprasklé pravé zadní světlo do kterého při větším dešti zatékalo.
V interiéru se mi na první pohled zalíbilo "limetkové" podsvícení kroužku spínací skříňky, jelikož klíč se do ní dává tak nějak nezvykle kolmo oproti jiným vozům. Detail, který mne nyní při každodenním používání těší. Také jsem si všiml docela malého volantu (menší než v P307) a teleskopické antény umístěné v A sloupku. Tato standardně čouhá nějakých 15 cm, jde ale vysunout na dobrý metr. Celkově to auto působí spíš jako hračka na dálkové ovládání (zvláště s plně vysunutou anténou:)),...no a proto se mi tak zalíbila.
Koupil jsem ji.
Toyotu tedy vlastním od října roku 2013 a jsem velmi rád, že jsem do její koupě šel. Mám model po faceliftu, který ji dodal mladší tvář v podobě čirých světel, lehce pozměněné přední masky, jiných zadních světel a pár drobných změn v interiéru, včetně jiného volantu, digitálního počítadla kilometrů a pod. První generace tohoto vozu se kromě čistě elektrické verze EV vyráběla jen s motorem značeným jako 3S-FE, známým ze starých Avensisů, Carin a pod. Jde o osvědčený motor, kterým konzervativní Toyota věděla do čeho jde. Objem tedy 2 litry, 94kw, manuální převodovka, kombinovaná spotřeba dle TP 9.7 l /100 km. Já spotřebu ještě přesně podle vyjetých nádrží neměřil, ale v zimě zhruba 9.5 l, v létě bez klimatizace možná lehce pod 9 l, jezdím hodně klidně a převážně na krátké trasy okolo 10 km a na zimních pneumatikách.
Ve výbavě pak nechybí:
- stálý pohon 4x4
- elektronická uzávěrka středního diferenciálu
- modrá metalíza
- 2 čelní airbagy
- ABS
- klimatizace (zatím nefunkční)
- elektrická přední okna
- elektrická a vyhřívaná zpětná zrcátka
- zámek zpátečky Defend Lock
- autoalarm SpyBall
- kazetové autorádio Sony
- bezpečnostní šrouby na kolech
- tažné zařízení
- imobilizér
- centrální zamykání
- výškově stavitelný volant
- osvětlení spínací skříňky zeleno-žlutým kroužkem:)
Jízda s autem je velmi příjemná díky větší výšce, poměrně malému volantu, přesnému řazení, krátkému rozvoru, silnému motoru a pohonu 4x4. Oproti moderním autům mi však přijde, že je potřeba více se soustředit na řazení při "správných" otáčkách. Na rovince je nutno točit aspoň na 2200 ot./min., ideálně však 2500 ot./min., aby se motor po přeřazení na vyšší rychlost nedusil. I přes velmi chudou sněhovou nadílku jsem si ji "otestoval" na zasněžených loukách se zhruba 15 cm sněhu, samozřejmě že to zvládla bez jakéhokoli zaváhání, nebo náznaku hrabání. Zkoušel jsem i rozjezd do kopce s uježděným sněhem, kde by 100 % aut s předním pohonem mělo problém se rozjet, byl to neskutečný pocit rozjet se naprosto v pohodě bez nějakého prokluzu kol, jakoby auto bylo na asfaltu. Kdo toto nezažije, tak nikdy nepochopí kouzlo permanentní čtyřkolky.
V autě jezdíme v 90 % maximálně dva, proto nám nevadí ani stísněný prostor na zadních sedadlech, ani malý zavazadelník, který je ideální tak na převoz přepravek s pivem:)
Pokud Vás zajímá něco konkrétního, ptejte se, rád sem dopíší své postřehy.
10.1.2015
Před Vánoci jsem byl Tojku konečně pořádně vyzkoušet na parkovišti. Byl to sám led, ale už aspoň vím, jak se auto chová, oproti klasických předokolkám. Stačilo se jen trochu dostat do smyku a točil jsem se jak na kolotoči. Je to daň za krátký rozvor a stálý pohon všech kol. Do zasněžených zatáček se prostě musí hodně opatrně, protože když se auto dostane do přetáčivého smyku, je téměř neovladatelné. Jinak ale při výjezdech zasněžených kopců nebo u "startů" ze zasněžených křižovatek je to prostě paráda:)
Silné stránky
Spolehlivost (schválně si prostudujte statistiky TUV;-))
Neokoukanost
Výborná manévrovatelnost ve městě
Perfektní trakce v terénu/ na sněhu
Zábavné chování na sněhu
Pohodlné nastupování a vystupování
Slabé stránky
Horší ovladatelnost v zasněžených zatáčkách (tendence udělat hodiny)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Za mého vlastnictví zatím žádné poruchy
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Domluvili jsme se na rozumné ceně, hlavně nešlo o bazar, ani obchodníka, ale o dobrého známého, díky kterému jsem věděl do čeho jdu.
Další vozy Toyota RAV4
-
Toyota RAV4 (2010) Majitel: Marikovec
Přidáno: 6.10.2010 109 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Toyota RAV4 (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.7.2007 3110 Majitel 9.63 Uživatelé
-
Toyota RAV4 (2007) Majitel: MrBranzovsky
Přidáno: 14.6.2011 199 Majitel 9.63 Uživatelé
-
Toyota RAV4 (2008) Majitel: hawkens
Přidáno: 19.5.2008 2710 Majitel 9.54 Uživatelé
-
Toyota RAV4 (2003) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.4.2007 2710 Majitel 9.44 Uživatelé