Recenze
Citroën C1 1.0 SX 5D
Technické info
Přezdívka auta Citroen C1 Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:205000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 93 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 200 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.9
Popis vozu
Na podzim 2007 jsem plánoval odchod z malého města za prací do Prahy, a tak jsem potřeboval malé a obratné auto do centra velkoměsta, dostatečně rychlé a výkonné na dálnici, přitom ale úsporné a navíc ještě prostorné a především - spolehlivé. Podmínkou byla také pětidveřová karosérie a po zkušenostech s ojetinami (Fiat 126p - maluch, Fiat Panda, Citroen Saxo a Fiat Cinquecento LPG) jsem už žádnou ojetinu nechtěl. Limit byl 220 – 230 000 Kč. Možnými alternativami byly např. Fiat Punto Classic, Renault Clio Storia, Kia Picanto, Chevrolet Spark… Favoritem pro mě však byl už několik roků Fiat Panda. Ale s příchodem "kolíňat" jsem se rozhodl – pokud bude alespoň polovina slibovaných vlastností motoru "trojčat" pravdivá - stane se favoritem právě C1 i přes ten obrovský handicap, že je jen čtyřmístná a ne pětimístná jako Panda. Zatím nemám potřebu obrovského zavazadelníku, abych v něm převážel stovky metrů krychlových vzduchu. Motor značky Toyota je vyhlášen spolehlivostí, francouzsky hravý design a navíc díky výrobě v českém Kolíně podpořím naši ekonomiku :-)
Přesně po roce používání C1ky naskočila na tachometru hodnota 35 000 najetých kilometrů. Dnes je tam 203 000 a dosud jen minimum závad popsaných níže. Zadní bubnové brzdy jsou dokonce ještě původní, stejně tak jako dvě ze tří zapalovacích cívek například. Co dva roky na technickou nutnost výměny předních kotoučů a destiček (prý údajně nepravidelně sjeté kotouče), jednou měněná vodní pumpa (úplně v pohodě i doma na koleně - stačí povolit alternátor, sundat klínový řemen a povolit tuším 3 šrouby na vodní pumpě, vyměnit pumpu, tyto 3 šrouby zase dotáhnout a oprava je do hodiny hotová).
Taky za tu dobu s autem začala jezdit i moje drahá polovička každý den do práce cca 10 km daleko, a ta s řazením moc neumí, tak asi ve 165 000 km začala odcházet spojka, kterou bylo nutné vyměnit.
Motor:
Na obsah 1.0 je 50 kW opravdu krásný výkon, točivý moment je téměř plochý a s 93 Nm plně dostačující i pro dlouhé převody, které výrobce zvolil.
Při jízdách po městě a hlavně při rozjezdech na křižovatkách motor s přehledem stačí i na dvou a vícelitrové benzínové motory. A spotřeba se přitom po Praze drží v rozmezí 5,2 - 5,5 l/100 km, v době dovolených, kdy opadne provoz dokonce klesá hluboko pod 5 litrů (minimum 4,6).
Mimo město při rychlostech cca 90 - 110 km/h (cca 2500 - 3100 ot./min) si motor vezme cca 4,3 - 4,6 l/100km, výrobcem uváděná spotřeba 4,1 l/100 km by mohla být reálná snad pro "strejc" styl jízdy. Já se na tuto spotřebu však zatím nedostal už i proto, že se na "okresky" dostanu jen minimálně. Třeba i po hornaté Bosně s plně naloženým autem jsem jezdil za 4,3 l/100 km. I v kopcích s plným autem lze udržet stálou rychlost cca 90 – 110 km/h na 5. rychlostní stupeň, pro zrychlení je ale nutné podřadit alespoň na 4ku, lépe rovnou na 3ku. Motor je schopen na 1ku dosáhnout 50 km/h, na 2ku 100 km/h a na 3ku 150 km/h, není tedy nic drastického, dám - li v 90 km/h před předjetím z 5ky rovnou 3ku.
Dálnice není díky dlouhým převodům žádným problémem, pro dynamiku je však paradoxně výhodnější rychlost 150 km/h, než povolená 130 km/h. Důvodem je situace, kdy je točivý moment prakticky pořád stejný a s rostoucími otáčkami rostě strmě výkon. Ve 130 km/h motor točí cca 3600 ot/min. (což je hodnota maxima točivého momentu), ve 150 km/h cca 4100 ot/min. a ve 160 km/h báječných 4600 ot/min. Maximální výkon je však až v 6000 ot/min. S vozem je možné uhánět i po rovině a s plným zatížením i mimo stupnici tachometru - tj. cca 180 km/h, víc ale nepojede za žádných okolností ani z kopce. Možná je už odpor vzduchu vyšší, než výkon motoru, možná je tam omezovač na rychlost - nevím. Spotřeba se při rychlostech 130 – 150 km/h drží v rozmezí 5,2 - 5,7 l/100km přičemž nezáleží ani tolik na zatížení, jako spíš na protivětru. Pak umí spotřeba vystoupat i o litr a v rychlostech 150 – 170 km/h nemám šanci se dostat pod 6,5 l/100km a ani 7 l/100 km nepřekvapí. I tak je to ale krásná spotřeba.
Podvozek:
Skvěle drží stopu, příkladné jízdní vlastnosti - fantazie. Daní je omezený komfort (v porovnání s Pandou) a také odhlučnění je mizerné.
Karosérie:
Rozměry jsou prakticky totožné s Renaultem Twingo první generace (1993 - 2007). Ač je C1 příkladně prostorná na předních i zadních sedadlech (na úkor zavazadelníku), na Twingo bohužel nemá ve vnitřním prostoru ani náhodou. K tomu, ale až později.
Až zde - u karosérie - zjišťuji drobné a zbytečné nedostatky.
Mám verzi SX a tudíž i elektrické stahování oken. V C1 je však jeho nejjednodušší verze, takže pro stažení okna spolujezdce je třeba naklonit se až ke spolujezdcovým dveřím. Neexistuje zde ani možnost otevření okna jedním dotekem, natož funkce, kdy se po uzamčení auta pootevřená okna samy zatáhnou. V předchozích autech jsem měl vždy klasická „švihadla“ a musím připustit, že šlo o šťastnější alternativu.
Další slabinou je absence stropních madel. Hlavně spolujezdec na předním sedadle se tak nemá kde chytnout. I Trabant měl alespoň madlo na přístrojové desce. Stávající madlo na předních dveřích je pro tento účel také téměř nepoužitelné. Škoda že není o 5 - 10 cm posunuté dopředu.
Tentýž problém s madly je i na zadních sedadlech u zadních dveří. V porovnání se stejně velkým (15ti letým) Twingem má C1 bohužel zbytečné rezervy. S faktem, že C1 nemá posuvné zadní sedadlo jsem se díky upřednostnění zadních cestujících před zavazadly docela rychle smířil, ale dosud nemůžu překousnout systém sklápění zadního sedadla - respektive opěradla. A přitom stačila možnost sklopit opěradlo (v mém případě naštěstí dělené) a s ním poté sklopit i sedák svisle k předním sedadlům (i stařičké a superlevné Cinquecento to tak mělo).
V zavazadelníku je bohužel nedořešeno hlavně zadní plato, které je zbytečně a nesmyslně nízko, navíc jeho okraj zespodu téměř znemožňuje naložení jakékoli cestovní tašky. Proto jej už raději v autě ani nevozím.
Často kritizovaný holý plech v interiéru je pro mě spíše výhodou. Trochu to ve mě evokuje pocit jednoduchosti a lehkosti bytí, tak jako kdysi u Citroenu 2CV, Fiatu 500, nebo Pandy první generace... Krásný nádech nostalgie.
Dále zmíním sedadla. Boční vedení zde přílišné není, ale myslím, že na časté nastupování a vystupování ve městě je to možná lepší. Například v září jsem s C1 putoval na jediný zátah z Brna do Mostaru a přitom bez jakékoli úhony, nebo větší únavy.
Snad ještě ke kvalitě materiálů. Vzhled plastů v interiéru je sice zdařilý, nicméně stačí škaredý pohled a škrábanec je na světě. Trochu sice přeháním, ale i nehtem zde lze snadno vytvořit velice ošklivý šrám. Koupíte - li C1 novou, okamžitě investujte do potahů. Já měl sedačky po 25 000 kilometrech v horším stavu, než naše služební Fábie po 100 000 km (a to jsem štíhlej a lehkej).
O prostornosti nejlíp vypoví videa :-)
http://www.youtube.com/watch?v=JpYMlfc6xtY
http://www.youtube.com/watch?v=HoHdUKZmcIk&feature=related
Závěr:
V současné době se C1 prodává (k mé nelibosti) již za 190 000 Kč v pětidveřové variantě při platbě v hotovosti. S přihlédnutím, k mimořádným vlastnostem motoru i podvozku, solidní míře pasivní i aktivní bezpečnosti, nebo poměrně líbivému designu se C1 jeví jako jedna z nejatraktivnějších možností malého a levného auta. Velikou – a rovněž zbytečnou – slabinou nabídky je zoufale malá nabídka světlých laků karosérie.
Silné stránky
Spolehlivý a výkoný motor, nízká spotřeba, výborný sportovní podvozek a pevná a stabilní konstrukce karosérie, prostornost, snadné parkování...
Slabé stránky
Nižší komfort podvozku, nižší průchodnost polními cestami při plném zatížení, malá variabilita zadních sedadel.
Abych nezapoměl, pneumatiky na předních kolech se velmi rychle sjíždějí pneumatiky. Důvodem je vysoký výkon i točivý moment na tak malé a lehké auto, navíc prý nejlehčí sériový motor současnosti. Stačí vlhko - neřku-li namrzlo - a rychlá snaha o vyjetí z křižovatky - navíc do kopce - bývá dosti marná. :-) Kola hrabou a auto stojí. Nepomáhá příliš ani citlivé zacházení s plynem. Bohužel největší výhody tohoto auta mají i své stinné stránky.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jezdím do Roztok na garančky. Naprostá spokojenost. V Korytný ul. v Praze chtěli za garančku dvojnásobek, pocit určité arogance, tak jsem zkusil Roztoky a maximální spokojenost.
Bohužel v téměř 50 000 kilometrech jsem díky neúspěšnému řešení problému s kapotou dospěl k několika poznatkům (viz. níže).
Na jaře 2008 jsem našel na kapotě pod lakem prach. Toto bylo servisem Citroenu v Korytný uznáno a opraveno. Při přebírání jsem byl nadšen - kapota jako nová. Bohužel mi tuto opravu do garanční knížky nenapsali - myslel jsem, že je to výhoda. Velká chyba !!! Po 14 ti dnech se mě lak začal v místě opravy odlupovat. V Korytný mě poslali do prde.e, že je to od odlétávajících kamínků. Koupil jsem si tedy korekční fix a vady zaretušoval.
Na jaře 2009 jsem objevil rezavé tečky na kapotě, hlavně v místech minulé opravy. Některé byly způsobeny odlétávajícími kamínky, některé však byly pod lakem. V Roztokách, kam jezdívám na garančky mě to neuznali, že je kapota náchylná k problémům a že je záruka na ní stejně problematická, tak mě vlastně poslali do prde.e taky. Protože jsem byl silně rozladěn, zeptal jsem se, jak je to tedy s tou zárukou na podvozek a na prorezivění karosérie. Při koupi auta mě totiž prodejce v Příbrami doslova zakázal jakýkoliv antikorozní nástřik podvozku, nebo lepení průhledných fólií na kapotu, prahy, nebo do zadních podběhů s tím, že bych ztratil záruku. Pokud bych tedy chtěl jednou uplatnit záruku, musel bych prý nějak prokázat, že se nejedná o vnější poškození a zrezlou část nechat na vlastní náklady opravit, aby záruka zůstala. Takže kupujete - li nový auto, co nejdřív ochránit podvozek, kapotu, prahy a podběhy - hlavně zadní.
V srpnu 2015 (cca 149 000 km) jsem nastartoval jen na dva válce a vyděšeně se hnal do servisu Citroen v Kralupech. Výměna dosud původních svíček a jedné - vadné cívky. Celková cena 3300 Kč i s prací, cena cívky byla 1829 Kč. Naúčtovali si hodinu a půl práce, kdy údajně diagnostikovali, která z cívek je vadná!!!
V dubnu 2016 (158 000 km) jsem opět nastartoval na dva válce, po předchozích zkušenostech jsem si koupil novou cívku sám u automediku za 1480 Kč. Sám, bez zkušeností a jen s jedním šroubovákem jsem si vadu diagnostikoval na parkovišti před panelákem asi během 5ti minut!!! a vadná byla ta, co mi před necelým rokem měnili u Citroena. Obratem jsem se do tohoto autorizovaného servisu v Kralupech vydal tuto cívku reklamovat a oni mě poslali do háje??? S pomocí kamaráda právníka jsem z nich přes měsíc tahal aspoň těch 1829 Kč, co ta cívka stála a až jen pod pohrůžkou medializace?
Po zkušenostech můžu říci, že autorizované servisy jsou banda zlodějů a je lepší se jim z daleka vyhnout. Jak budu muset vyměnit auto a bude zase nové, využiju jejich služeb max. rok, kvůli záruce, a bude-li auto OK, pak zbytek záruky raději oželím, než k těm zlodějům jezdit na předražené výměny oleje jen kvůli záruce, kterou pak člověku pod různými záminkami a vytáčkami stejně odepřou.
Jinak proběhly na autě tyto výměny:
cca 45 000 km - výměna levé žárovky osvětlení SPZ
cca 48 000 km - výměna levé přední halogenové žárovky
cca 88 000 km - výměna dříve uraženého tlumiče výfuku, který po dvou letech od domácí opravy znovu upadl a byl proto nahrazen novým za 1850 Kč, vyměněno doma zadarmo
cca 92 000 km - výměna předních brzdových destiček za 1000 Kč, výměna opět doma zadarmo
cca 97 000 km - výměna levé přední halogenové žárovky
cca 108 000 km - výměna vodní pumpy kvůli zadřenému ložisku za cca 1250 Kč (výrobce Bugatti :-)) ), výměna opět doma a zdarma
cca 130 000 km - na cestě do Chorvatska se mi rozpadla přední pravá brzdová destička (celou dovolenou a cestu zpět jsem to nějak dojezdil), po příjezdu do ČR jsem si je sám na parkovišti vyměnil
cca 142 000 km - výměna tlumiče výfuku - opět samo doma
cca 145 000 km - pár km svítila kontrolka emisí (od té doby je asi KO katalyzátor, což se na STK projevilo a já neprošel (naštěstí existují alternativy, jak toto řešit i bez výměny dílu))
cca 149 000 km - první výměna svíček a jedné vadné cívky
cca 151 000 km výměna brzdových destiček a kotoučů (kolorit u každé STK, kdy mi řeknou, že mám nerovnoměrně sjeté kotouče a požadují jejich výměnu, i když brzdy bez problémů brzdí tak jak mají)
cca 158 000 km - výměna cívky - odporoučela se ta, kterou měnili v servise Citroen při 149 000 km!!
cca 165 000 km - výměna klínového řemene (preventivní) a výměna spojky (po tom, co s autem začala každodenně jezdit i moje drahá polovička se spojka celkem rychle poroučela...)
cca 167 000 km - výměna baterie (původní tedy vydržela 10 let a najel jsem s ní slušných 167 000 km)
prozatím najeto 205 000 km a žádná další závada, krom vědomí vadného katalyzátoru
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Upozornění, chcete - li si kupovat nové auto ! ! ! ! ! ! !
Pokud Vám prodejce zakáže jakoukoli další ochranu auta pod pohrůžkou ztráty záruky (průhledné fólie na kapotu, prahy, nebo do zadních podběhů; antikorozní ochranu podvozku; vystříkání dutin...) neposlouchat ! ! ! ! Mnohdy jsou to totálně vymaštěný paka. Uvedu dva příklady:
Podzim 2007 - prodejce Peugeot v Třebíči - fa. ŠUDOMA s.r.o. :
Na můj dotaz, má-li P 107 rezervu umístěnou zevnitř vozu, nebo vně, jak bývalo u PSA zvykem, a je li rezerva plnohodnotná, nebo jen dojezdová (uvažoval jsem totiž o přestavbě na LPG), mi prodávající slečna/paní sdělila, že ani neví jestli to vůbec nějakou rezervu má. Naštěstí jsem se mohl kouknout sám.
Podzim 2007 Prodejce Citroen v Brně ul Hviezdoslavova - fa. CARLING spol. s.r.o. :
Prodávající chlapec mě po předváděcí jízdě s C1kou nadšeně vyprávěl, jak půl roku lezl na zadní sedadla pětidveřové C1 předními dveřmi, protože si nevšiml, že to má i dveře zadní. To už tuším nepotřebuje další komentář...
Takoví lidé tedy ani netuší, co vlastně prodávají, takže samozřejmě řeči o zárukách a ujišťování, že auto je uděláno tak, aby bylo vše OK jsou k hov.u :-(
Výsledkem je, že pokud bych nedal na tyto hloupé řečí, měl jsem tam už po novotě průhledné fólie na kapotě (alespoň mezi světly) a mohl jsem být v pohodě.
Stejně tak nehodlám čekat, až mě za 8 let pošlou do prde.e s reznoucím podvozkem, protože je podvozek údajně extrémě namáhán provozem a zrezl vinou mechanického poškození (solí, odlétávajícími kamínky...) a tak už zjišťuju, kolik stojí nástřik podvozku a dutin a určitě to nechám zavčas ošetřit.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Citroën C1 1.0 SX 5D
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 20:33 vartin
- Re: Re: Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 20:07 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 19:50 vartin
- Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 19:15 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 18:54 vartin
- super auticko mal som ho 19.01.2009 09:18 tomikadze
- Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 08:47 Adrian77
- Re: Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 02:40 vartin
- Re: Re: Výborná recenze 19.01.2009 02:31 vartin
- Re: Výborná recenze 19.01.2009 01:47 vartin
- moc pěkne 16.01.2009 19:04 chetoos
- kamarád má červenýho 16.01.2009 17:39 MiG-21
- MINIMINI 16.01.2009 17:09
- Re: . 16.01.2009 16:48 Martin911Turbo
- . 16.01.2009 15:25 lordlord
- Re: Re: Re: Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 15:22
- Re: Re: Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 15:08
- Re: Re: foto 16.01.2009 14:07 Ma007
- Výborná recenze 16.01.2009 13:56 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 13:35 Adrian77
- Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 12:47 Poustnik
- Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 12:34 sotomaior
- Re: hezke supermini 16.01.2009 10:55 GooF (RaceFans)
- Re: Re: hezke supermini 16.01.2009 09:45
- Re: hezke supermini 16.01.2009 09:36 Adrian77
- hezke supermini 16.01.2009 09:17 sotomaior
- Re: foto 15.01.2009 21:57 Adrian77
- Re: foto 15.01.2009 21:50 Adrian77
- foto 15.01.2009 21:42 Ma007
Další vozy značky Citroën
-
Citroën C1 (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.6.2007 129 Majitel 9.29 Uživatelé
-
Citroën C1 (2010) Majitel: Arthur Harris
Přidáno: 29.7.2010 1210 Majitel 9.23 Uživatelé
-
Citroën C1 (2010) Majitel: PavelHR
Přidáno: 1.1.2015 08 Majitel 7.76 Uživatelé
-
Citroën C4 (2006) Majitel: BigFoot007
Přidáno: 29.7.2007 2869 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Citroën C15 (1996) Majitel: jmurjr (H22A7)
Přidáno: 13.5.2008 8910 Majitel 9.91 Uživatelé