Recenze

9 Majitel

Škoda Octavia Ambition 1.4 TSI 110 kW DSG

9.33 Uživatelé

Hodnoceno: 12× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Octavia, foto 1 Škoda Octavia, foto 2 Škoda Octavia, foto 3 Škoda Octavia, foto 4 Škoda Octavia, foto 5 Škoda Octavia, foto 6 Škoda Octavia, foto 7 Škoda Octavia, foto 8
Škoda Octavia, foto 9 Škoda Octavia, foto 10 Škoda Octavia, foto 11 Škoda Octavia, foto 12
 

Technické info

Přezdívka auta Octavia Rok výroby 2016 Koupeno nové najeto [km]:1000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1395 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 250 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 219 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5

Popis vozu

1. Fáze výběru

1.1 Výběr auta
Auto které dále popisuji není moje, ale budu ho moci následujících pět let používat dle libosti. I proto jsem měl při výběru vozu určitá omezení - konkrétně to musela být Škodovka. Tím se prozkoumávaný prostor zúžil na Rapid a Octavii. (SUV nemusím, Fabia je malá a Superb byl mimo možnosti). Chvilku jsem lamentoval nad Rapidem 1.4 TSI DSG, ale Rapid nabízí jen málo z aktivních prvků bezpečnosti a navíc se nebezpečně cenově přibližuje Octavii. Nakonec jsem tedy skončil u Octavie. Nakonec jsem dosud jezdil dvojkovou Octavií a prostorově mi perfektně vyhovuje. S motorem už to tak slavné nebylo - o tom ale v další stati.

1.2 Výběr motoru
Kdo si myslí, že výběrem Octavie jsem měl už "jasno", je na omylu. Octavia má spoustu možností, jak nakombinovat hnací řetězec. Bohužel jsem typ, který od začátku zvažuje všechny možnosti, i když se zdají nesmyslné. Takže jaký motor?
Ale pro začátek s čím mám zkušenost - v předchozí Octavii jsem měl motor 1.6 TDI 77 KW. Ačkoliv ho všichni považují za hrozný motor, já jsem si na něj nemohl stěžovat. Ujel jsem s ním 120tkm a za tu dobu jsem měl (podle dotankování) průměr 5.2l/100 km, a to jsem rozhodně nejezdil na spotřebu. Na dálnici výkon tak nechyběl (díky pětikvaltu a tudíž vyšším otáčkám byl motor relativně blízko oblasti max. výkonu). Kde se auto trápilo bylo na okreskách, při akceleraci z 90-110 km/hod to opravdu není žádná sláva. Ale jinak s ním nebyl jediný problém. Tankoval jsem vždy tak po 950 km. Slyšel jsem řeči o unaveném motoru, nic takového jsem ale nepozoroval. Na co jsem byl ale citlivější byla vyšší hlučnosti při akceleraci kolem 2500 otáček při plném plynu. I proto jsem začal uvažovat o benzínu.
Z benzinových motorů jsem nechtěl tříválec 1.0TSI, to bych si s kultivovaností a hlučností asi třikrát nepomohl. 1.8 TSI by se sice ještě vešlo do limitu, ale papírová spotřeba (u služebního auta tak klíčová věc) by byla už příliš vysoká. Navíc je dole seškrcená na 250Nm - tj. Jako 1.4 TSI. Jakožto vodítko pro další rozhodování jsem si improvizovaně vykreslil výkonové charakteristiky (viz fotogalerie).

Co jsem z obrázku vykoukal? 2.0 TDI bude v nižších otáčkách výrazně živější než 1.4 TSI, naopak mezi 1.4 TSI a 1.6 TDI to bude do 3000 ot/min spíše plichta. Ve vyšších otáčkách bude 1.6 TDI už jasně mimo hru. Takže do dalšího kola postupoval 2.0 TDI a 1.4 TSI. Nový 2.0TDI (EA288) jsem už jel vícekrát a Octavia s ním není bůhvíjak odhlučněná (kolegovo L&K 2.0 TDI se jasně ozývá a rezonuje v kabině i při volnoběhu). Nakonec jsem obětoval výkon v nižších otáčkách a spotřebu ve prospěch kultivovanosti. Miniroli zahrála i ekologie - vím, co za svinstvo leze z dieselů bez močoviny. Přestože nevím, jaký dopad mají emise dieselů na zdraví, prostě chci sebe a svoje děti držet dál od potenciálních rizik. (Topten by měl radost). Takže 1.4 TSI 110 kW.

1.3 Výbava a převodovka
Mám rád technické hračky (gadgets). Ideálně pokud jsou i funkční. Co jsem si už na octaviích vyzkoušel je adaptivní tempomat. Ten jsem rozhodně chtěl. Zkoušel jsem také lane assist, ale jen moc krátce, abych zjistil, jestli to opravdu funguje. Aby mohl adaptivní tempomat fungovat v celé kráse, chtělo by to automat. Takže nakonec jsem šel do trojky s DSG, ACC a Lane assistem. Odpíchnul jsem se od Ambition, k tomu ještě aut. Klimu, řazení na volantu, vyhřívané sesle a komfortní volání plus pár dalších drobností. Proti příplatku za DSG jsou ostatní příplatky opravdu jen drobky. Kola radši větší než menší (17 palců), naopak barvou nechci vyčnívat - takže bílá candy.

1.4 Testovací jízda
Na 1.4 TSI jsem se těšil a asi jsem se těšil moc. 1.4 TSI mi přistavili v manuálu ve verzi FRESH (1.4 TSI s DSG nebyla předváděka široko daleko - pokud tedy vůbec nějaká taková je). Na volnoběh motor nebyl slyšet, ve vyšších otáčkách se ale ozýval více než bych čekal. Potvrdilo se mi co jsem čekal - v nižších otáčkách jede jako menší diesel. Do vyšších otáček jsem se moc nepodíval - přeci jen při předváděčce se člověk drží trochu zpět. Celkově žádná hitparáda - zkrátka jsem asi čekal moc. Od 1.4 TSI mi to ale neodradilo.

2. Fáze čekání
Tři měsíce čekání byly “nelzetoříctslušně” dlouhé.

3. Fáze definitvní - tak už je konečně doma
3.1 Převzetí
Když jsem u dealera podepisoval převzetí a spoustu dalších papírů a přitom jsem už “svoje” auto viděl, byl jsem nedočkavostí bez sebe. Chvílemi jsem pracovníka autosalonu nevnímal a brousil pohledem na připravené auto. Konečně skončila administrativa, pak krátká projížďka s komentářem prodejce a konečně jsem s ní byl sám. Po pár kilometrech se mi vykouzlil úsměv na tváři. První pocity? Stejné, jako když si vsadíte na něco dost jiného než většina a ono to vyjde. Oproti firemnímu standardu 2.0TDI obrovský rozdíl v kultivovanosti. Tichoučké, citlivé. Výkon tam bude, zatím ale opatrně.

3.2 Zkušenosti (po 1000 km)
Automat jsem bral hlavně kvůli ACC. No ale záhy jsem mu přišel na chuť. Hlavně u 1.4TSI famózně řeší “slabší spodek”. Po prudším sešlápnutí plynu DSG velmi rychle podřadí a pošle motor do správných otáček (zkrátka tam, kde už se to blíží těm 100kW). Vůbec suchého DSG jsem se trochu bál (hlavně na základě diskutérů na Auto CZ). Realita? Při defenzivní jízdě nepoznám změnu převodu. Na dřeň jsem s ním ještě nešel, počkám ještě pár tisíc. S automatem naprostá spokojenost. Přiznám se, že další auto bez automatu už nechci. Něco mám najeto i s mokrou 6st. DSG a upřímně co se týče provozu jako řidič nepoznám proti suchému DSG rozdíl. Zatím mám ale dost málo zkušeností. A motor? Z toho jsem zatím NADŠENÝ. Nevím proč mi na předváděčce nebavil, teď mi baví moc. DSG mu sedne a podle mého zvedá jeho kvality (většinu času jsou otáčky do 1500, kdy motor vůbec neslyšíte, při potřebě akcelerace máte ihned ty správné otáčky a výkon).
A teď ven s tím, proč se benzíny nekupují - a to spotřeba. No přiznám se, že zatím to není žádná hitparáda. Pokud spotřeba nebude klesat, tak čekám, že budu jezdit tak za 6.8 l/100 km. Na dálnici při tempomatových 140 km/h to bere cca 7l/100km podle PP (to motor točí 2500 ot/min). Při defenzivní jízdě na okresce za 6l/100 km. Agresivně jsem zatím nejel. Oproti podobně výkonné naftě bych řekl tak +1.5 až 2 l/100km. Možná to na letních gumách bude o něco lepší. Jenže já ten motor miluju a tak si ty litry benzínu rád zaplatim.

3.3 Adaptivní tempomat (ACC) v praxi
Zatím se seznamujeme. Už po prvním rande ale můžu říct, že ACC je výborný pomocník. V dnešní době, kdy jezdíte většinou v koloně tak můžete parazitovat na řidiči před vámi (jen kopírujete jeho rychlost). Využiji to na okreskách, v obci i na dálnici. Typické situace - např. Jižní spojka - nastavím 84km/h a už se o nic nestarám. Nebo město - v koloně je to v kombinaci s DSG skvělé. Až když se kolona aut úplně zastaví, pak se musíte sami rozjet. Jinak takovéto otravné pomalé popojíždění řeší auto samo. Radar funguje spolehlivě a nemusím se tolik soustředit při neustálém rozjíždění a dobržďování. Dobré je, že ACC si přibržďuje i motorem a šetří se tak palivo. Na dálnici jsou situace, kdy se chová příliš defenzivně - např. Když auto před vámi uhýbá do pravého pruhu a ACC čeká, až když se úplně zařadí (v tu chvíli člověk dávno akceleruje a zmenšuje vzdálenost).

3.4 Lane assist v praxi
Lane assist je zařízení, které vás chce (na okresce) zabít. Funguje až od 60 km/h a (pomocí kamery) zatáčí podle značení jízdního pruhu. Zatímco na dálnici to funguje překvapivě dobře (auto samo vykrouží zatáčku, i když nedržíte volant), na okreskách vám systém hlásí, že ví, kde jsou pruhy a v polovině zatáčky přestane fungovat. Celkově spíše zklamání, ale na dálnici dobré. Po cca šesti vteřinách co nemáte ruce na volantu se deaktivuje. Na youtube jsou návody, jak to obejít (PET lahev), ale co jsem zkoušel, tak to nefunguje. Dá se vypnout a do řízení vůbec nekecá, jinak vám občas šťouchá do volantu.


Fotky jsou příšerné a improvizované, kvalitnější doplním později.

Silné stránky

- kultivovanost
- prostornost
- pro moje potřeby dostatečný výkon
- Snadné ovládání (DSG + ACC)

Slabé stránky

- spotřeba, každých 600 km na pumpu
- na sedačky jsem si zatím úplně nezvykl, mohl by být delší sedák

 

Novinky v recenzi

8.1.2022 13:03

Rozloučení

Tak 01/2022 šla ve 105000 km zpátky. Za celou dobu jsem s autem neměl jediný problém, dokonce jsem ani neměnil žádnou žárovku. Jediné, co se na autě mírně zhoršilo byla plynulost rozjezdů v určitých specifických situacích, kde na velmi mírném svahu občas cuklo. Spotřeba podle dotankování 5.82 l/100 km.

Na adaptivní tempomat jsem si zvykl a požíval jsem ho 85% času. Lane assist stojí za prd.

11.6.2017 20:45

Lane assist trick

Tak jsem trochu více kamarád s Lane assistem. Konečně jsem našel tu správnou láhev, kterou počítač vyhodnotí, jako lehký úchop volantu. Nelze se na to ale 100% spolehnout, na dálnici docela OK, na okresce to nikdy nezkoušejte!!!

https://youtu.be/nZgdljhxHQQ

21.3.2017 21:51

Lane Assist - nekupujte

Přestože jsem úspěšně otestoval trik, jak obejít lane assist (přesvědčit ho, že držíte volant i když ho nedržíte - např. tady http://www.youtube.com/watch?v=DPZbK3lk0oY), celkově myslím, že ten systém je nedotažený. Skvěle to zhodnotil Rasto při testu nového Golfu - "ty vole, dyť to ide ako ožraté". Nejvíc mi rozčiluje jízda po rovné silnici, kdy se lane assist pořád hledá a cuká od čáry k čáře. Tady by měla technika řídit auto "přesněji" než člověk. Systém vám kecá do řízení (chce korigovat směr auta), ale zároveň ho řídit neumí. Naštěstí lze jednoduše deaktivovat. Celkově je to podle mého ostuda, tohle mělo skončit v nějakém vývojovém prototypu. Podle mého je čím dál jasnější, že mezistupně autonomního řízení jsou nebezpečné a jediné řešení je až kompletně autonomní řízení. No nakonec musím dodat, že s trikem výše jsem jel cca 25 km v noci v dešti po dálnici a nedotknul jsem se volantu. Byl jsem ale v módu, kdy je člověk ostražitý a připraven zasáhnout - tj. se stejným mentálním úsilím, jako kdybych sám řídil.

21.3.2017 21:33

Porovnání s 2.0 TDI 110kW DSG v Octavii

Minulý týden jsem měl možnost porovnat mojí benzínovou nenažranou albínku s naftovým spořílkem 2.0 TDI DSG 110kW. První pocit je takový, že DSG u dieselu je nějak divně vlažná. To se zásadně změní, pokud se jízdní režim přepne do režimu sport. Jenže v tom momentě točí diesel o cca 1000 ot/min více (odhaduji) a motor začne tolik řvát, že jediná možnost je přepnout ihned zpět do režimu normal. S výkonem je často problém po dobu cca 1-2 vteřiny po sešlápnutí plynu (musí tam být nějaký omezovač výkonu). Jenže tyhle vteřiny jsou často ty kritické, když chce člověk např. vyrazit z křižovatky. Jinak ohledně hlučnosti - na dálnici jsem překvapen, jak je TDI tiché, resp. už motor přehlušuje aero hluky a podvozek. No a ke spotřebě - kolega provozuje auto převážně dálnice a město, občas okresky a má dlouhodobou průměrku 6.6l/100km. Já mám na 1.4 TSI převážně okresky a dálnici a mám dlouhodobou 6.5 l/100 km. Jezdím ale (zatím) dost defenzivně. Samozřejmě na dálnici je při stejném jízdním stylu TDI o cca 0.7l/100km úspornější. Celkově dynamika TDI se od mého TSI příliš neliší.

21.3.2017 21:12

Porovnání s 1.8 TSI

Tak dnes jsem měl přímé porovnání s 1.8 TSI s manuálem. Od 1.8 jsem čekal velký rozdíl v dynamice. No upřímně - docela jsem vystřízlivěl. Největší rozdíl dělá převodovka. Při sešlápnutí plynu u 1.4TSI s DSG převodovka podřadí klidně o dva stupně a mám tam výkon (přeřazení se dějě v řádech desetin sekundy). Pokud šlápnu na plyn u 1.8 TSI s manuálem a nemám tam víc než 3500 ot/min, tak se nic zásadního neděje (nakonec oba motory mají dole jen 250Nm). Při svižné dálniční jízdě vezme 1.8 o cca 0.5l/100km víc - cca do 8 l/100km. Na okresce to už je ale litr rozdíl. Na šestku točí 1.8 s manuálem při reálné 130 km/hod 3000 ot/min, 1.4TSI s DSG jen 2500 ot/min. Určitě bych znovu volil kombinaci 1.4TSI DSG namísto 1.8 TSI s manuálem.

22.1.2017 18:44

Porovnání s Mazdou CX-3

Tak jsme protáhli strýcovo benzínovou CX-3, také s automatem, také se 110kW. CX-3 měla navíc ještě 4x4, takže auta měly i porovnatelnou hmotnost. Pokud jsem se hodně soustředil, tak jsem zaznamenal, že přeřazení DSG oproti hydrodynamickému měniči v CX-3 není tak plynulé. Jinak ale minimální rozdíly (z diskuzí na ACZ jsem měl jiný pocit). Co se týče motorů - menší objem dohání TSI turbem, takže jsou oba podobně dynamické. Mazda ale potřebuje o něco vyšší otáčky a motor je tak v kabině více slyšet. Pokud člověk jede pilu, tak má motor (5500-6500) nádherný zvuk. Lepší odhlučnění motoru v Octavii je pro mě překvapení (i přes ostudně chybějící těsnění kapoty). O něco málo více je v Octavii slyšet podvozek (na rozbitějších cestách). Jinak myslím, že volbou benzínu či dieselu ovlivníte komfort auta víc, než volbou značky. Zdálo se mi, že Mazda chce o něco ochotněji do zatáček. Pocit ale opravdu hodně subjektivní. Testér bych být určitě nemohl, nedokázal bych drobné nuance obrátit v nějakou tvrdou formulaci, i takto rozdílné vozy mají podle mého velmi podobné vlastnosti.


Další vozy Škoda Octavia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
praktičnost
9
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
7
výkon motoru
9
spotřeba
6

s tím jsem do toho ale cíleně šel

hlučnost motoru
10

přesedlal jsem z 1.6 TDI :-)

kvalita sedadel
5
zavazadlový prostor
10





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…