Recenze
Nissan Primera GX 1,6 16V
Technické info
Přezdívka auta nemá Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:197000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1597 výkon [kW]: 73 kroutící moment [Nm]: 136 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.3
Popis vozu
O historii modelu Primera se tu rozepisovat nebudu, jak na moje.auto.cz, tak zvlášť na internetu je informací dostatek.
Takže pojďme k tomuto konkrétnímu kusu. Předně musím podoktnout, že P11 se mě líbila "odjakživa", zvlášť v zelené metalíze vypadala velice elegantně, kde by mě před lety, kdy jsem ji zálibně očumoval napadlo, že přesně takovou budu sám řídit. Auto jsem kupoval v bazaru a původně brázdilo italské silnice, i přesto byl interiér nepoškozen a auto celkově prosté koroze i přes několik odřenin a dúlků v karoserii. A až na rozhozenou geometrii a divně seřízený pedál spojky se po koupi nemuselo nic řešit (olej, filtry nepočítám).
Výbava je nejnižší jaká se do P11 dodávala (alespoň dle označení), ale nejspíš nechybí i nějaká příplatková ale tohle se zemi od země lišilo. Třeba u nás bylo možné koupit naprosté holátko bez klimatizace, elektrické výbavy a ABS, kdo ví jak bylo v Itálii. V mém voze ABS nechybí, stejně jako dva airbagy, no a to je z bezpečnostní výbavy vše. Z té komfortní tu je manuální klimatizace (automatická přišla až s faceliftem, potom už zase nebyla k dispozici manuální), elektrická přední okna, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, centrální zamykání (bez DO), otevírání nádrže z místa řidiče, rádio a dva reproduktory (další pár dozadu jsem dodatečně dokoupil), přední mlhovky a litá kola. Není toho mnoho, ale mě to vcelku stačí, snad bych jen uvítal elektrická zrcátka a alespoň uzamykatelnou schránku před spolujezdcem, když už není osvětlená.
Tak tedy nastupujeme. Do Primery se leze jako do sporťáku, sedí se téměř až na zemi. Nastupování a hlavně vystupování dělá potíže zejména starším a nějak pohybově omezeným lidem, nejeden už jistě Primeru proklel. Já s tím (zatím) problémy nemám, ovšem moje výška (190cm) není příliš kompatibilní s nízkou stavbou karoserie. Horní okraj čelní skla mám téměř v úrovni očí, což vadí zvláště ve výhledu na semafory a aby to bylo s tím výhledem ještě komplikovanější, tak uprostřed skla trůní vnitřní zpětné zrcátko. Výhled z auta opravdu nic moc a to ani dozadu neboť široké C sloupky a výrazně skloněné zadní okno vám hází klacky do zorného pole. Jinak se ovšem vepředu sedí docela pohodlně, na šířku je místa dost, stejně tak jako pro nohy. Sedačky jsou měkčí ale ne moc, ale postrádají boční vedení a sedák by mohl být i delší. Docela pohodlně se dá usadit i vzadu, svažující se okno hlavu naštěstí neutiskuje sedáky jsou však i tady krátké. Pokud se zase přesuneme dopředu tak zjistíme, že přístrojová deska je jednoduchost sama. Vše je přehledné a snadno dostupné. Na středovém panelu najdeme všehovšudy tři tlačítka, plus tlačítko varovných blikačů a tři otočné ovladače, jednodušší už to asi být nemůže. Co se týče materiálů, tak odpovídají době vzniku, i když plast na středovém panelu vypadal lacině nejspíš už tehdy. Zpracování je ale solidní, ani po letech nic nevrže ani neskřípe. Odkládacích míst je tak akorát a nechybí dokonce ani držák na nápoje.
Prohlídku interiéru máme za sebou, můžeme nastartovat a vyjet. Motor je na volnoběh a v nízkých otáčkách tichý, od cca 2500 ot./min. už o sobě dává vědět více. O tom, že ho bude potřeba točit, pokud se budete chtít trochu svižněji povozit, dává vědět otáčkoměr cejchovaný do 8000 ot./min., s červeným polem začínajícím na 6600 ot./min. Ovšem s tím svižnějším svezením to má malý háček, musíte být v autě sám, maximálně pak s jedním spolujezdcem. S přibývajícím zatížením jde dynamika do kopru a s dalšími kily v kufru se s Primery stává líná mrcha, s kterou je potom potřeba dobře zvážit každé předjíždění.
Další kaňkou je pak spotřeba, která se od dvoulitru SR20DE liší jen pramálo. Co je ovšem na Primeře to nejlepší? Je to podvozek a řízení. Okamžitá reakce na pohyb volantu, přes který cítite kdejaký kamínek, sebejisté a rychlé průjezdy zatáčkami s minimálnimi náklony jsou návykové, a to ani nemusíte porušovat rychlostní limity. Určitým negativem potom je, že díky tvrdšímu naladění podvozku je poněkud zhoršený jízdní komfort, zvlášť při přejezdu větších příčných nerovností (železniční přejezd, D1) jdou od podvozku poměrně silné rázy.
Chtěl jsem skončit u toho nejlepšího, ale ještě se zmíním o kufru. Ten je velký a dobře přístupný. Kvůli němu jsem si sice auto nekupoval, a přesto že většinou tam vozím jen vzduch, párkrát už se hodil.
Silné stránky
Jízdní vlastnosti
Výborný podvozek
Přesné a komunikativní řízení
Přesné řazení
Rozvodový řetěz
Zvlášť vepředu prostorný interiér (vyjma místa na hlavu)
Dílenské zpracování
Zavazadlový prostor
Slabé stránky
Vyšší spotřeba
Nízký výkon motoru
Horší výhled z auta
Slabé odhlučnění
Velký poloměr zatáčení
Horší komfort odpružení
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Primera už má nějaký ten pátek za sebou, a tak je jasné, že se budou objevovat bolístky. Zatím se však nevyskytlo nic tak závažného, aby zůstala nepojízdná. Postupně se měnily (a mění) části náprav, brzdy, naposledy pak komplet tlumiče. Největšími závadami bylo zatuhnutí pístku PZ třmene, což vedlo téměř k zablokování PZ kola (měněn třmen) a zkrat v PP světle, po kterém ohořela kabeláž k světlometu (příslušná pojistka se seškvařila aniž se přepálil drátek). Se servisem jsem spokojený, ještě se nestalo, že by si s něčím nevěděli rady, nehledě na to, že jsou fakt rychlí, auto mám vždy nejpozději do 48 hodin zase k dispozici. No a pak tu byla ta nešťastná nehoda a rána na PZ stranu (což není ale porucha, že :-) ), tohle byla zase práce pro klempíře a lakýrníka, oba svou práci zvládli dobře a levně, jen kdyby mě tak nezaneřádili kufr.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo vybráno na základě inzerátu z internetu, a po předběžném zamluvení byl na místo vyslán zvěd. Ten auto prolezl a po projíždce sdělil prodejci, že vozidlo tahá na stranu. Bazarník slíbil do dne
prodeje nápravu. A vskutku v den prodeje byla Primera bez chybičky, ovšem jen do té doby než jsem se doma rozhodl zkontrolovat tlak v pneu. Na jedné straně byly přehuštěné a na druhé podhuštěné, vskutku levné a nenáročné "seřízení" geometrie. Takže až na tento drobný incident proběhla koupě standartně.
Přidat názorDiskuse: Nissan Primera GX 1,6 16V
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Nissan Primera
-
Nissan Primera (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.10.2008 208 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Nissan Primera (2000) Majitel: mate59
Přidáno: 15.4.2008 3210 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Nissan Primera (1997) Majitel: Mino21
Přidáno: 3.8.2013 18 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Nissan Primera (1998) Majitel: lamal
Přidáno: 26.1.2021 610 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Nissan Primera (1997) Majitel: Winters1661
Přidáno: 20.10.2013 38 Majitel 9.33 Uživatelé