Recenze
Peugeot 207 HDi Track Car
Technické info
Přezdívka auta Poubelle Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:264000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1560 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 209 zrychlení 0-100 km/h [s]: 2 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Když se řekne Peugeot 207 v naftovém provedení, asi málokoho napadne krvelačná bestie kousající víc, než BMW M3 coupé ve své poslední generaci. A buďte v klidu, ani v tomto případě o takové auto nejde. Tedy zatím…
Příběh té mojí se začal rodit, když jsem na internetu našel auto za 45 tisíc (45 tisíc!!!) pro svou drahou polovičku. Mé první služební auto byla právě naftová 207 v provedení 99g, díky čemuž měla dlouhé, opakuji, dlooouuuhé kvalty a z tohoto rádoby eko vozu to tak dělalo překvapivě schopného dálničního bojovníka v rychlostech mezi 140-160 km/h, kdy auto mělo vinou koncového převodu největší boost. Kromě toho, během mého působení v motorsportu jsme měli 207čky HDi v roli tréninkových vozidel a právě s 207 jsem absolvoval tratě šotolinové Rajd Polski 2012, takže mám na to auto vyloženě kladné vzpomínky. Vzhledem k tomu, že mi bylo vcelku líto spojky na mé Audi A4, rozhodl jsem se koupit své paní právě 207. Jenže, netrvalo to ani pár dní a 207mu jsem si zase přivlastnil. Vrátila mi všechny ty vzpomínky na průjezdy po dveřích na polské šotolině, a i díky své městské hbitosti si mě znovu podmanila. A na problém bylo zaděláno.
Jak už to u přeplňovaných dieselů bývá, mou první cestou v rámci úprav byla návštěva chiptuningu. Vybral jsem si poměrně základní úpravu posouvající výkon z 80kW někam ke 103kW a hlavně k metě 300Nm. Někomu to možná přijde přitažené za vlasy, ale doteď vidím tu oranžovou Audi Q8 snažící se mi v rámci městského pouličního souboje ujet. A že se fakt snažila! Vcelku marně.... Věřte, že to komukoliv v autě za 45 tisíc udělá správně škodolibou radost. No, prostě udělá😊 Ale samozřejmě, za život jsem pár aut řídil, a tak přes veškeré pozitivní zážitky jsem věděl, že prostě řídím francouzský pekáč za pár korun, ve kterém si můžete plus mínus metr vybrat, v jaké poloze zařadíte první kvalt a jehož podvozek sice skvěle zvládá pražský tankodrom, ale o příkladném a alespoň náznaky sportovním chování neslyšel. Nikdy neslyšel. Ani trochu😊
207čku jsem pořídil po první vlně covidu, někdy v květnu 2020 a nebudu popírat, že čínská chřipka postihla business, ve kterém se pohybuji. Práce spíše přibylo, ale s cestováním to bylo naopak. Namísto cca 43tkm ročně jsem začal najíždět jednotky kilometrů týdně. Proto šla Audi z domova a já se zcela spolehl na 207čku za pade (i s čipem) a 250tkm na hrbu. Sousedi a kamarádi si asi mysleli cosi o zkrachovalectví, ale musím říct, že 207ma krátkodobou epizodu hlavního a jediného vozu zvládla na výbornou (no dobře, s občasnými zastávkami v servisu) a dokonce si mezitím střihla roli náhradního vozidla pro kamaráda jinak jezdícím s BMW M2 😊 Ve stejném období dostala patřičnou péči ve formě všeho možného spotřebáku typu rozvodů, spojek, převodovek… Bylo toho zkrátka hodně a já věděl, že už si ji nechám na chov. Prostě pro tu srandu, ať vím, kam až se dá dostat s autem, které mělo snad být svižnějším přibližovadlem (ano, jak se vezme to slovo „svižnější“) a které má na hrbu přes 250 tisíc km. Proto jsem hned sehnal co největší nálepku Z „Začátečník“ a „školil“ v provozu až překvapivou spoustu ještě překvapivějších vozidel. Nekecám, toto není deník zkrachovalce, ale člověka, co si uvědomil, že sranda za volantem má spoustu podob .-).
Možná je na čase říct, co měla za sebou 207ma ještě před tím, než jsem ji pořídil😊 Tak tedy, rok výroby 2007, motor 1,6HDi 80kW, totálně základní výbava k tomuto motoru čítající „naprosto rozmazlující“ klimatizaci (funkční chvíli), el. okna a el. zrcátka. Končíme. Žádné ESP, radary, parkovací senzory… Prostě full😊 Prvních 200tkm svého života zažila v DE v okolí Wolfsburgu (někomu se naši přátelé od VW evidentně znechutili), dalších 40tkm v CZ u dvou majitelů. Prvním byla sestra celkově třetího majitele, ale protože auto spíš stálo, než jezdilo, tak jej převzal její bratr a auto užíval coby rodinné. 207 za 6 let najela 40tkm… Takže moc ne:D Sluší se říci, že stála na Praze 1 mezi Václavským a Staroměstským náměstím. To kromě aristokratických návyků mělo za následek neuvěřitelné množství všelijakých důlků a oděrek. Halt auto s rodokmenem. Když jsem si pro něj přišel a viděl zadní kotoučové brzdy, byl jsem přesvědčen, že pán neví co prodává! Místo toho jsem spíše nevěděl já, co kupuji, a kde se pohybují ceny těchto francouzských, notně odžitých bojovníků. Ale ničeho nelituji, odstartovalo to velké dobrodružství, které trvá dodnes!
V době, kdy jsem se pro 207 rozhodl jako pro jediný vůz, jsem zažil pár momentů, kdy jsem byl štamgast car sharingových služeb. Proto jsem se rozhodl přeci jen pořídit normální auto na život a 207 zanechat dráhu projektového vozu. Cíl, který jsem si stanovil, byl zkrátka postavit auto za nějaké rozumné peníze. Kumulativně bych nerad šel přes 500tis, protože takový krám zkrátka už ode mě nikdo nikdy nekoupí. A než abych auto na rok odstavil a vše udělal naráz, chtěl jsem jít cestou, že si vyzkouším každé dílčí zlepšení. Byť tím v procesu samozřejmě i pár věcí, ehm, sprovodím ze světa.
První „funkční“ úpravou kromě zmíněné úpravy SW motorové jednotky (opravy nepočítám) byl shortshift od společnosti 4H-TECH (Nizozemí). Moc hezky provedená věc s wrinkle barvou hondařům známou z vík motorů B16/B18/K20/K24 měla poměrně zásadní vliv na to, jak 207 řadí. Není to kulisa E30 M3 Sport Evo, ale každému majiteli převodovky BE4/5 to vřele doporučuji. Já jsem pro jistotu nechal repasovat i celou převodovku, je poměrně krátce poskládaná a mám pocit, že už trošku hučela. Hmm, hučí vesele dál a jinou seženete za 2,5k, repase byla za 15… Ding dong, stane se…
Kromě řazení to chtělo trochu napravit brzdy, ale opět jsem nechtěl hned jít cestou „nesmyslů“, ale sáhl jsem po něčem poměrně dostupném. Pro přední nápravu jsem zvolil drážkované kotouče 282mm Brembo Max a údajně keramické destičky Brembo Xtra (práší statečně). Pro zadní nápravu jsem zatím zvolil jednoduché kotouče Brembo i s náboji a desky Brembo základní série. Navzdory vysoké hmotnosti vozu (na druhou stranu zase nízkému výkonu 140ps/300Nm) jsem brzdy ani jednou nenachytal v nesnázích. Brzdová kapalina byla dána od Castrol, naprosto obyčejná. Když hovořím o brzdách, jejich účinnost je vlastně super, ale mrtvý chod brzdového pedálu je nepříjemný. Jsem si jist, že to je základní charakteristika brzd v 207, ale uvidíme, co s tím nadělá brzdová kapalina od Millers Oils a pancéřové hadice.
Samozřejmě, auto na zábavu začíná na podvozku. Já se v první řadě zastavím u pneumatik. Nejprve jsem kupoval zimní pneu, protože 207 zprvu sloužila jako vůz pro každý den. Zvolil jsem Continental TS860 195/55 R16 a nemohu na tu gumu říci cokoliv špatného. Drží na vodě, bahně, sněhu, suchu a na zimák prakticky nemizí. Fakt skvělá guma, věřím že TS870 bude ještě jiná liga. Ale nebojte, nehodlám projektové auto mít postavené na zimákách😊 Proto jsem pořídil disky OZ Ultraleggera R17, nechal na ně obout Continental Premium Contact6 205/45 R17, vůz osadil fialovými polyuretany od PowerFlex (př. spodní ramena, př. stabilizátor, reakci motoru, velké silentbloky v zadní torzní příčce) a pořídil podvozek KW Variant 1.
Proč ten? Chtěl jsem původně Bilstein/Eibach B12 Pro Kit, ale když mi po zaplacení pořád odsouvali výrobu, skočil jsem po KW, byť s drobným příplatkem. Nejsem žádný nastavovací typ, proto jsem zatím zvolil Variantu 1, která nastavení kromě výšky neumožňuje. Je mi jasné, že jestli budu chtít mít z 207 pořádné auto, budu muset sáhnout po lepších tlumičích. Ale asfaltové tlumiče Peugeot Sport pro R3 vyjdou na cca 6tis € (tlumiče na toto auto, jinak samozřejmě pořád jsou tu Öhlins, Reiger a podobné…) a to je dost peněz, nesmyslně moc vzhledem ke stavu a hodnotě zbytku auta. Po prvních cca 3tis s KW variant 1 (vlastně docela „ostrých“) musím říct, že to je mega! Samozřejmě, na velkých dírách auto odskočí a do vzduchu ho raději moc nepouštím, ale za ty prachy…. Za mě wow! Úplně jiný vesmír v porovnání s funkčností zbytku auta.
Zmínil bych ještě letní Continental Premium Contact 6, ty gumy jsou opět velmi dobré, už jsem jen měl na autech dřív a byla to sázka na jistotu. Ovšem, na okruhu v Písku stačilo málo a byl to jejich konec. Čili na okresky bomba, ale teorii, že na okruh jedině se semi-slicky (obzvláště takto motokárový) potvrzuji v praxi. Drahá zkušenost. ☹ Asi zkusím Michelin Pilot Sport 4. Naopak OZ Ultraleggera jsou lepší, než jsem čekal. Neváží vůbec nic a navzdory pověsti, zatím drží bez nutnosti rovnat. Koupil jsem tedy druhou sadu a poučen z rychlé smrti sériových pneu pořídím Nankang NS2R pro okruhové použití. Až vyzkouším, dám vědět, ale i třeba pánové z APEX NBRG je na předohraby dávají a chválí. Tak uvidíme, jestli je vůbec budu umět pořádně zahřát :D
Protože je nyní 207 na KW podvozku o nějakých 55mm níže (původně jsem to tak nechtěl, ale muselo se poslat k zemi, aby správně vycházely zdvihy tlumičů), musel jsem se pojistit proti kontaktu podvozku s podložkou… Pod motor šla ližina (standardní, co se dá koupit na 207 na netu cca za 6k), která chrání motor a převodovku. Protože auto má pořád filtr pevných částic (a tak to také do budoucna chci, ať to nehulí jak lokomotiva), plánuji „custom“ kryty podvozku i dále za motorem. Jinak ližinu pod motor mohu jedině doporučit, je až k přední příčce a po středu se srnkou (pravda, nikoliv super hard core) vše zůstalo na svém místě. Jednou mě dokonce překvapila mulda na asfaltu a nebýt ližiny, překvapí asi i olejovou vanu…
Od podvozku se dostáváme k interiéru. Ještě když šlo na automedikovi kupovat věci z Polska, pořídil jsem celý interiér z varianty RC/GTi. Ten primárně obsahoval přední sedačky, které mají perfektní boční vedení a hlavně, boční airbagy. To jsem si namyslel ještě když jsem jezdil 207mou denně a hlavně v ní vozil mou drahou polovičku (čili to nejdražší, co člověk na světě má, mnohdy doslova). Kromě předních sedaček jsem dostal i ty zadní a pár pěkných plastíků. No věc se má tak, že zadní sedačky už jsou zase pryč z auta (nic je nenahradilo) a přední sedačky – vzhledem k váze – asi časem demontuji a nahradím skořepinami.
Již zmíněné slovo hmotnost je asi největším nepřítelem 207čky a tak nějak nepasuje k pověsti starých dobrých lehkonohých Peugeotů, aneb v sérii váží nějakých 1270kg. To je něco děsného! 207 totiž pochází z doby, kdy začala být pasivní bezpečnost docela téma, zároveň však aplikace vysokopevnostních ocelí nebyla nikterak daleko, takže bezpečnost tehdy standardně doháněla kila a kila „běžné“ oceli. V rámci odtučňovací kůry nechci ale dělat žádné zbytečné divočiny, faktem totiž je, že většina z hmotnosti vozu je situována vpředu a lehce odstranitelná kila naopak leží vzadu. Když to nepromyslím a nevyzkouším, dost možná ztratím body v rámci docela obstojné stability auta.
Tím se pomalu dostáváme k plánům s vozem do budoucna. Rád bych z něj měl plně legální silniční srandokaps, se kterým na jednu nádrž dojedu na Nürburgring, dám si tam bratwurst a hnusný kafe typu „bazén“ v Devils Dinner, jedno kolo Nordschleife a nadšenej pojedu domů. Nic víc asi k úniku od všední reality nepotřebuju. Auto má v současné době 143ps, já se pokukuji a činím kroky vůci 185ps. Více už je silně na úkor spolehlivosti, snad mi kluci z HDI-tuning.co.uk pomohou…
Každopádně, z toho, co se chystá zcela určitě pro 2022, kromě repase/výměny vstřiků a pár drobností, bych rád zkusil ještě poladit brzdy. Koupil jsem totiž přední brzdy z varianty RC, které mají průměr 303mm. Na druhou stranu, jsou pochopitelně těžší, takže nakolik to vozu reálně pomůže? Uvidíme. Dalším přírůstkem v kapitole brzdy je hydraulická ruční brzda Peugeot Sport pro 207 R3T. Tady se ovšem projevilo mé přílišné nadšení pro věc a za cenu – no, strašidelnou – jsem dostal pumpu, která si nebude rozumět s ABS (ano, je z R3T, takže 1, 2, 3- mohlo mi to dojít – jinak vedené brzdové okruhy). Proto musím ještě sehnat jinou tandemovou pumpu, protože přeci jen může nastat, že s 207 pojede žena do Lidlu. No bude to ještě drahý špás, ale těším se, až někde potahám 😊…. Více se uvidí, hlavně jezdit a bavit se!
Kdo dočetl až sem, moc Díky za Váš čas a zájem, věřím, že tu popelnici budu posouvat. A kdybychom se někde potkali, rád hodím řeč. Mnou vybraná cesta je rozhodně dražší, vede rozhodně k horším výsledkům, než kdybych si koupil ojetý hot hatch. Ale nevím jak Vy, já žiju jen jednou a toto cítím, že mi dělá dobře. Tak zdarec u updatů a klidně u piva .-)
Silné stránky
Objetivně toho zase tolik není:)
Slabé stránky
Převážně fakt, že kdo proboha by upravoval starou naftovou 207? To se projevuje na dostupnosti dílů mimo sérii. :(
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Držitel zlaté karty v autoservisu Vaško, Jednostranná 1, Praha
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno přímo od předchozího majitele. Jako každý, neřekl mi celou pravdu. Ale kdo to čeká u auta za průměrný plat:)
Novinky v recenzi
Nordschleife
Konečně jsme se dostali na nordschleife, nebylo to dokonalé, ale příště bude! Popelnice žije a dělá radost! :)
Přidat názorDiskuse: Peugeot 207 HDi Track Car
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diesel 01.09.2022 18:48 idam.i
- Re: Re: Re: Re: Re: Diesel 01.09.2022 12:16 Martin911Turbo
- Re: Re: Re: Re: Diesel 31.08.2022 15:31 idam.i
- 207 23.08.2022 17:10 lamal
- Re: Re: Re: Diesel 23.08.2022 16:53 lamal
- Heh 22.01.2022 22:20 twistedTSD
- Re: Re: Re: Diesel 19.01.2022 16:40 jvkgrifone
- Re: Re: Diesel 19.01.2022 14:06 Rasto
- Re: Diesel 19.01.2022 10:13 Ozzman
- Diesel 19.01.2022 09:38 Rasto
Další vozy Peugeot 207
-
Peugeot 207 (2009) Majitel: Ronault.
Přidáno: 15.2.2012 21310 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Peugeot 207 (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.8.2008 838 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Peugeot 207 (2011) Majitel: ericn
Přidáno: 27.2.2016 68 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Peugeot 207 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.10.2009 3310 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Peugeot 207 (2010) Majitel: Joschi
Přidáno: 7.10.2010 1910 Majitel 9.86 Uživatelé