Recenze
Smart Fortwo Coupe
Technické info
Přezdívka auta Krtek Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:45000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 52 kroutící moment [Nm]: 92 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.2 maximální rychlost [km/h]: 145 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 340 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 4.7
Popis vozu
Chtěl bych Vám všem představit Smart Fortwo 1.0 Coupé,které jsem koupil do rodiny, po dlouhém přemýšlení, jak se dopravovat v nepříznivém počasí 12 km do zaměstnání, potěšit se hravým designem a zároveň mít něco obratného a úsporného, co mě a manželku sveze za nákupy v okolí města, protože se pohybuju většinou sólo nebo ve dvou.
Smarty,vyrábí továrna ve francouzském Hambachu,ale na našem trhu je málo informací o tomto městském vozítku,tak snad přidám něco k té "troše do mlýna".
Vozidlo mi prodejce Fa RENÉ MB Hradec Králové dodal 2 měsíce od objednání v požadované výbavě. Smart Fortwo Coupé Passion:
– červené panely karoserie
- stříbrný rám Tridion
- 12. paprsková litá 15“ kola
- automatická klimatizace
- stabilizace podvozku (ESP)
- imobilizér
- elektricky ovládaná okna
- venkovní teploměr
- pevná plastová střecha
- tříramenný volant s řazením páčkami
- ukazatele ot. a hodiny na palubní desce
- uzamykatelná schránka spolujezdce
- červené čalounění interiéru
- gumové koberečky
- zamykání dveří při 14 km/hod
- automatické denní svícení
Dokoupil jsem rádio,protože (12.850.-Kč za základní typ bez MP3 mi připadalo i od Smartu hodně), plastovou vanu do kufru, držák nápojů před řadicí pákou na podlahu,sadu plechových disků se zimními pneu.
Smart Fortwo Coupé je dlouhý 2695 mm, 1560 mm široký, 1540 mm vysoký, s rozvorem kol 1870 mm, 750 kg těžký,s nosností 270 kg, poháněnou zadní nápravou a překvapivě prostorný v oblasti ramen i nohou (ač se to z pohledu chodce nezdá). Střechu jsem chtěl pevnou, protože jsem měl informace, že na nerovném povrchu je zatahovací díl polykarbonátové průhledné střechy v základu, zdrojem nepříjemného „chrastění“, což jsem tím eliminoval a mít tuto střechu pro romantické kochání se architekturou města v městském provozu u nás a všudypřítomnými přechody pro chodce, obnáší brzkou „pusu“ nárazníku auta přede mnou.
Pod krátkou přední kapotou, která se otvírá odcvaknutím západek v přední mřížce, pak se odklopí od skla a dala by se celá dát jinam, ale je upoutána v otevřené poloze černým poutkem a nutí Vás ji zasunout do držáků, které jsou níže na fotografiích. Pod ní se skrývá dvojice chladičů vody a klima, za nimi jsou nádobky na brzdovou, chladicí kapalinu a ostřikovací směs. Přístup k žárovkám světlometů H7 je poměrně pohodlný.Denní svícení se dá jednoduše přes klíček aktivovat,nebo deaktivovat. Okolí na sebe upozorní jednotónová nepříjemná houkačka.
Přední sklo je skvěle stíráno rozměrnými stíracími lištami s tzv. aero-profilem a ramínka se rozvírají v intervalovém režimu stírání podle rychlosti nezvykle od středu do stran. Při ostřiku skla jej automaticky i setřou.Interval stírání zrychluje adekvátně se zrychlením vozu. Výhled vpřed je opravdu bezchybný. Zpětná zrcátka, v mé verzi ručně nastavitelná, jsou rozměrná a poskytují výborný přehled o dění kolem vozidla. Jedinou připomínku pro výrobce bych měl k absenci tónované sluneční clony ve skle, což bývá za tuto cenu standardní. Výhledu vzad trochu brání zadní plastové kryty sloupků, které jsou neprůhledné, a spoléháte se na zrcátka. Anatomická sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a delšími sedáky jsou kvalitně zpracovaná a pohodlná. Zadní sklo, (a to mě baví při parkování) je až neuvěřitelně blízko sedadel, když jsem zvyklý jezdit ještě s Octavií.
Přístrojové desce, polstrované stejným odstínem látky jako v interiéru, dominuje kaplička s digitálním multifunkčním displejem zařazené rychlosti, stavu paliva(posledních 5 litrů paliva displej znázorňuje po 0,5 litrech), počítadla km, servis. intervalů, teploty motoru a venkovní teploty s indikací námrazy, nad kterými při jízdě poletuje v půlkruhu ručička rychloměru a vně kapličky se rozsvěcují kontrolky s klasickým značením a jsou tam klasické nulovací tlačítko a přepínání jednoduchého komputeru. Tomu sekundují dva kulaté sólo ukazatele na „nožičkách“, před předním sklem, kde „šílí“otáčky motoru a klasické ručičky hodin.Noční osvětlení přístrojů je naladěno do oranžové barvy a jeho intenzita se dá v pěti úrovních nastavovat. Před nimi je soustředěno ovládání klimatizace, ventilátoru a vyhřívání zadního skla. Tříramenný sportovní volant, s možností řazení převodovky páčkami za jeho příjemným věncem, který je obšitý kůží ale nelze jej naklánět, ani podélně nastavovat, otočí Smartíka na kruhu o průměru 8,75m. Teplý nebo chlazený vzduch klimatizace vystupuje čtyřmi průduchy na sklo, horní části přístrojové desky a pro nohy je směrován ze středového tunelu pod přístrojovou deskou,kde je také zásuvka na 12V a do strany se vysouvající držák nápojů třeba i na 1,5 l láhev.Pod volantem je zásuvka na palubní diagnostiku. V základní bezpečnostní výbavě jsou dva velkoobjemové airbagy. Ostatní tlačítka jsou soustředěna vedle sebe ve středu přístrojové desky. Před řadící pákou je integrovaný malý držáček na mince. V polstrování bezrámových dveří s centrálním zamykáním a elektricky stahovanými skly, jsou menší odkládací kapsy a výborně hrající reproduktory. Další drobnosti lze uložit v zamykatelné schránce před spolujezdcem, nebo vlevo, nezakryté vedle volantu.Když jsem se ohnul k nohám spolujezdce,našel jsem pod přístrojovou deskou prostor pro 5 litrový kanystr - kdo by měl třeba větší nároky na pitný režim.Opravdu pěkné místečko.
Polstrované dno kufru s plastovými bočními panely a 220 litry objemu, stačí na běžný nákup, vejdou se vedle sebe dvě skládací plastové přepravky a po naplnění po střechu se zvětší na 340 litrů, pro pár hranolovitých tašek slušná hodnota. Otvírá se mikrospínačem pod madlem, nebo dálkově klíčkem,ale tlačítko je nutné podržet asi o 2 sec déle ,než při otvírání dveří.Pak už se jen uvolní ze zámku samotné sklo, podepřené plynovými vzpěrami, stírané malým stěračem s automatikou stírání pod střešním spoilerem a páčkami se pak sklopí i spodní díl dle fotografie. Prostor kufru kryje zatahovací roleta, která za sedadly pokračuje až k podlaze dvoudílnou síťkou. V pravé boční části odnímatelné plastové schránky lze uložit...nic. Vtipně je vymyšlen prostor v plastovém polstrování spodního víka kufru, kde je možné ve verzi Coupe uložit lékárničku, trojúhelník, bezpeč. vestu,nářadí, sadu žárovek a další nezbytné drobnosti. Ve verzi Cabrio jsou tam v polystyrénových výplních uloženy části odnímatelné střechy.
Smart nemá rezervu a náhradou za ni, je pro schválení do provozu na pozemních komunikacích, opravná sada pneu vč.kompresoru. Má to ale háček – jak „postavit Smartíka na nohy“, když se pneu roztrhne? Tam toto řešení opravy nepomůže.
Tříválcový motor od Mitsubishi, o objemu 999 cm3 se čtyřmi ventily na válec,má výkon 52 kW (71 ks) a krouticí moment 92Nm při 4500 ot./min. Je uložený za sedadly pod zavazadelníkem a je slušně odtlumen silnou gumopěnovou hmotou, překrytou plechovým víkem a kobercem polstrování. Sací trakt začíná malým žebrováním na levé straně zadního blatníku. Pro start motoru je nutné sešlápnutí brzdy,převodovku v neutrálu a pak otočení klíčkem na středové konzole za řadicí pákou. Na volnoběhu si jako každý tříválec neposedně pobrukuje, ale po rozjezdu, kdy si asi ve 14 km/hod dveře automaticky zamknou své pasažéry, se dále od 2500 ot/min projeví „motokárové“ geny, které umravní na maximálce 145 km/hod, až omezovač.Měl jsem nedávno na tachometru 153 km/hod,ale záleží na chybě tachometru.Motor je potřeba pro klidný chod vytáčet před řazením vyšší rychlosti do 3500 ot/min,kdy po přeřazení spadnou ot. na 2650 ot/min a neprojeví se neduh tříválcová konstrukce - rezonance jakoby nevyvážeností.Zvláštností je,že motor bez zařazené rychlosti nelze vytočit nad 4.200 ot/min,protože ho drží omezovač. Zbytkové teplo z motoru a rozpáleného krátkého výfuku, dýchá otvory v horní části zadního nárazníku. Pro servisní práce je výhodou již nově instalovaná zátka na olejové vaně a plechový filtr oleje,takže zručnější řidič si výměnu 3,3 litrů oleje v motoru, provede sám a odblokování intervalu výměny provede tlačítky na přístrojové desce nebo každý lépe zařízený servis na počkání.
Automatická, pětistupňová převodovka, má několik možností řadícího programu. Dodal jsem převzatou fotografii. V Softouch režimu stačí přes neutrál zařadit směrem k sedadlu řidiče, zmačknout boční tlačítko na řadící páce a vozítko se začne rozjíždět až po přidání plynu, kdy si převodovka dle zatížení motoru řadí sama.Výhodou této převodovky je to,že při zařazené jedničce na křižovatce nemusíte jako u ostatních automatů stát na brzdě,protože variátor sepne až po přidání otáček,čímž si tak trochu šetříte žárovky. Další možnost je sekvenční řazení Softip posunem řadicí páky vpřed nebo vzad k symbolu +/– , nebo řazením páčkami za volantem jako ve formuli1.A to si opravdu užijete pocit "formulových závodníků",jen se slabším motorem za zády.Naučí-li se člověk naslouchat motoru,řadí převodovka bez prodlevy,až má řidič dojem,(hlavně zvukový),že sedí v motokáře, jakmile přidá plyn a využil by celý rozsah ot. motoru.Potřebujete-li rychle podřadit,stačí sešlápnout plyn na podlahu,kde je mikrospínač a převodovka si s funkcí „kickdown“ podřadí. Při couvání do mírného kopce je opravdu potřeba jistého citu při přidání plynu,aby jste nárazníkem nepolíbili tomu za Vámi přinejlepším SPZetku.
Palivová nádrž o obsahu 33 litrů je umístěna před motorem ve dvojité podlaze a víčko je součástí centrálního zamykání.Spotřeba zatím nezajetého motoru se pohybuje kolem 5,2 l/100km.
Autobaterie o kapacitě 42 Ah má své místo před nohama spolujezdce.V polystyrenové výplni před nohama spolujezdce je nacvaknuté tažné oko a kompresor s opravnou sadou pneu.
Pro představu o pevnosti klece a skeletu karoserie jsem přidal převzatou fotografii rozřezané karoserie, kde jsou červeně nalakovány díly z pevnostní oceli, které by se neměly, nebo jen minimálně, při nárazu deformovat.Nápravy ,které jsou blízko u sebe budou při nárazu z boku působit jako deformační člen.Při nárazu zepředu i zezadu,se kola opřou o podběhy z pevnostní oceli a opět působí jako součást absorbce kinetické energie.
Brzdy (přední nevětrané kotouče, zadní bubnové) spolupracují s ABS a ESP jsou dimenzovány tak, že jsou schopny (díky pohotovostní hmotnosti 750 kg) zastavit vozítko takřka na místě, což je dobré ve městě,ale jen díky bezpečnostnímu pásu neolizujete přední sklo. Umožňují jemné dávkování brzdného účinku,ale jejich nástup je při zašlápnutí hodně razantní.
Dokoupil jsem na zimu sadu plechových kol a pneu Bridgestone Blizzak LM-20,které nezůstaly dlužny nic své pověsti a v rovině fyzikálních zákonů drží spolehlivě autíčko na silnici. Rozměr pneu je 155/60-15 přední a 175/55-15 na zadní hnací nápravě. Jakmile tuto hranici překročíte, dá o sobě vědět ESP a snaží se vaši chybu napravit,jakoby Vám vzalo volant z ruky. Pro názornost jsem si lehnul pro pořízení fotografie zespodu i pod auto, aby byl lépe vidět ten „konstrukční úklid“ na podvozku. Plastové blatníky jsou opatřeny plastovými podběhy. Naladění podvozku je tužší s ohledem na stabilitu, náklony karoserie jsou nepatrné.Přejezdy kolejí a dlažby nejsou takovou hrozivou jízdou,kterou jsem četl v jiných recenzích.Možná je to ještě novotou vonícím podvozkem,ale tlumení bych přirovnal jízdě vozů nižší střední kategorie.Mimo město si to naprosto neohroženě upaluje,až se musíte nutit brzdit k povolenému limitu. Možnosti podvozku a elektronických pomocníků lze prověřit na rozměrném zasněženém parkovišti. Na zamrzlý rybník si netroufám, i když to taky byla jedna ze „zlatých rad“ od kamarádů.
Smart je se svými rozměry a vizáží takové hbité a neposedné vozítko pro radost,aspoň mě to zvedne náladu, když vidím nějakého staršího Smart-brášku,po kterém jsem ještě před nedávnem zálibně pokukoval,jak se proplétá spolu se mnou ulicemi města. A tím bych je chtěl na závěr pozdravit, popřát mnoho dalších spolehlivých kilometrů a požádat za nás menší, ta velká dospělá auta, aby nás vzala mezi sebe, ač vypadáme na první pohled jako na hraní, je s námi na silnici opravdu legrace.
Silné stránky
Hbitost a obratnost
Parkování i napříč
Zákonné povinné ručení
Spotřeba do 5 litrů
Při Crasch testu ani neprasklo přední sklo - tuhá klec !
Design na palubě
Akustika reproduktorů, jako by jich bylo alespoň 6ks
Slabé stránky
Pořizovací cena a dokupované doplňky
Schází rezerva,ale není na ni prostor
Šrouby kol povolíte klíčem č.15 - což je atypické
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Na 6000 km se prohlédl s výměnou oleje.Jsem věrný první výměně oleje na těchto km při záběhu,protože vyhonované válce se pohybem pístních kroužků přece jen zaleští na pracovní dráze.Filtr drobné pilinky zachytí,ale motor mě tahá a při častých studených startech po městě se do oleje váže více kyselin ze spalin a kvalita se rychleji zhoršuje.Pak už bude výměna na 10000 km,nebo po roce.Delší výměny jsou blábol pro ekology,protože i dvouleté prodloužené výměny kvalitních olejů jsou dle mých zkušeností z práce v servisu
"grafitová jatka" při vypouštění. Olej motoru neublíží,ale taky jej nevyčistí.
Server,kde je takřka vše o opravách Smartů
http://www.evilution.co.uk/index.php
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Ochotné a profesionální jednání při objednání i následném prodeji a předání vozu.
Jen slabší dokumentace k modelu - je to okrajový prodej
Aktivace a deaktivace denního svícení
S klíčkem v ruce se posadíte do auta,přitáhnete k sobě levou páčku,jakoby světelnou houkačku a stisknete zároveň zamknutí na klíčku - tím aktivujete denní svícení,světla se po nastartování rozsvítí.Deaktivujete tuto funkci tak,že při přitáhnuté levé páčce stisknete odemčení vozu.Při každé takové kombinaci se ozve krátký signál.
Novinky v recenzi
PRODÁNO
21.5.2012 prodán bez závad - změna vozu
Výměna kloubu tyčky řízení
Při výměně kol za zimní sadu na 33500 km jsem kontroloval vůle řízení a zjitil jsem vůli v L kloubu tyčky řízení. - vyměněno
Server,kde je mnoho návodů na opravu Smartů
http://www.evilution.co.uk/index.php
Výměna filtrů klima a sání motoru
Klima filtr je uložen za pedálem plynu,kde uvidíte podélný obdelník ,vycvaknete zezadu dvě západky a vytáhnete klima filtr směrem k levému kolu - jednoduchá výměna.
Filtr motoru je v motorovém prostoru vlevo,odcvaknou se tři západky a je potřeba povolit i ocelovou objímku sáni do motoru jen kvůli prostoru,aby se víko baňky filtru dalo vysunout k nárazníku.
Nový software motoru
15.3.2010 Nahrán nový tovární software pro řídící jednotku motoru,který vyřešil občasnou nepravidelnost chodu motoru při studených startech a okolní nízké teplotě pod bodem mrazu.
Prohlídka před koncem záruky
Proběhla prohlídka před ukončením záruky:
vyměněny tyčky a gumy předního stabilizátoru
kontrola nabíjení
výměna baterie v klíčku
kontrola a vymazání načtených sporadických závad
kontrola ESP,ABS a zádržných systémů
Záslepky otvorů zadní nápravnice
15.9.2009 - namontovány záslepky otvorů zadní nápravnice které jsou vyrobeny z elektronu a přelakovány bezbarvým lakem.
Podložky pod kola
20.4.2009 - montáž podložek pod hliníková kola,přední 10mm,zadní 15mm.
Zimní atmosféra
17.2.2009 - Ranní zasněžená pohádka a Smart v zimní atmosféře.
8.1.2009 9.560 km - výměna cívky,svíčky a vstřikovače 1. válce
29.12.2008
Rozsvítila se řídící jednotka a na test přístroji v servisu vypsány závady: Výměna cívky na 1. válci - objednáno
1.servisní prohlídka 6.350 km - výměna oleje Valvoline SAE 5W-30 a olejového filtru,přečtení diagnostiky a nastavení dalšího servisního intervalu - 1.100.- Kč
http://www.youtube.com/watch?v=f5S1NAMnYKM&feature=related
Přidáno video i foto crasch testu EuroNCAP
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Smart Fortwo Coupe
- smart fortwo 06.01.2016 07:11 bobi.cz
- 10-10-10 21.12.2009 15:31 MilE3ater
- Smart 04.12.2009 22:33 Libor Gondek
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Recenze 30.05.2009 16:26 Johnny_P
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Recenze 30.05.2009 15:40 cb
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Recenze 28.05.2009 21:10
- Re: na terminalu HD 21.04.2009 21:15 cb
- na terminalu HD 19.04.2009 06:04
- dusno v garážích 04.04.2009 23:44 audis
- Smartík 10.03.2009 17:16 Armin Tamzarian
- prihlás sa 17.02.2009 18:34 Matt26
- WOW 20.11.2008 12:37
- Re: neoriginální autorádio? 12.11.2008 15:51 smartSTEPAN
- Re: neoriginální autorádio? 12.11.2008 12:17 cb
- neoriginální autorádio? 11.11.2008 15:49 smartSTEPAN
- sraz dnes u Kunětické hory. 09.11.2008 11:21
- Re: Re: . 29.07.2008 21:15
- Re: . 29.07.2008 19:17 cb
- . 25.07.2008 20:01
- Hodnotenie 18.07.2008 15:45
- Re: super autíčko 14.07.2008 21:12
- Foto Kuňka 14.07.2008 19:18
- Re: F430Spider 03.07.2008 10:38 cb
- F430Spider 02.07.2008 13:46 _Vaci_
- Smarte 30.06.2008 23:25 Dylan McKay
- čau... 30.06.2008 14:30 David Silver
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dnes jsem videl F430 spider v hradci 30.06.2008 08:31
- Re: Re: Re: Re: Re: Dnes jsem videl F430 spider v hradci 30.06.2008 00:32 cb
- Re: Re: Re: Re: Dnes jsem videl F430 spider v hradci 29.06.2008 22:20
- Re: Re: Re: Dnes jsem videl F430 spider v hradci 29.06.2008 21:00 cb
Další vozy Smart Fortwo
-
Smart Fortwo (2008) Majitel: Petr Škrobáček
Přidáno: 27.7.2014 010 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.7.2007 6210 Majitel 9.72 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2003) Majitel: Jiří Němejc
Přidáno: 20.9.2024 010 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2006) Majitel: Dany1788
Přidáno: 1.5.2007 89 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Smart Fortwo (1999) Majitel: cizy
Přidáno: 13.6.2012 09 Majitel 8.58 Uživatelé