Recenze
Holden Commodore Sportwagon SV6 LPG Monofuel 3.6L
Technické info
Přezdívka auta x Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:6500 palivo: LPG počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3564 výkon [kW]: 180 kroutící moment [Nm]: 320 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 895 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12
Popis vozu
Zdravím vás přátelé a nabízím k přečtení recenzi vozidla trošku z jiného soudku a druhého konce světa.
Moje auto jezdí pouze na LPG, tak začnu informacemi o zdrojích a cenách plynu v Austrálii.
Na rozdíl od Evropy, kde se propan a butan získává zpracováním ropy při výrobě benzínu, na australských pumpách pochází přibližně 80% LPG z místního zemního plynu. Ten po vytěžení obsahuje kolem 90% methanu a zhruba 5% propanu. Methan se prodává jako CNG na vytápění domů, propan z velké části putuje na benzinové pumpy jako LPG. No a protože se v Austrálii ročně zpracuje zemního plynu odpovídajícího skoro 2000 petajoule, je tady pro plynaře k dispozici obrovský množství LPG. Jenom pro představu o jakých číslech se tady bavíme: k získání 1 petajoule tepelné energie je potřeba 29 milionů litrů benzínu.
Takže plyn tady koupíte skoro na každé pumpě, cena za litr se drží od 1/3 do 1/2 ceny benzínu.
Funguje tady i podpora od státu. Pokud si pořídíte auto na plyn, dostanete 2000 dolarů zpátky. Výsledek je samozřejmě jako u každé socialistické regulace: výrobci prostě nastaví cenu LPG vozu 2500 AUD nad benzinovým...
A teď konečně něco o vozidle.
Holden Commodore je auto klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Stejně jako poslední Chevy Camaro a PPV Caprice jej Holden postavil na Zeta platformě.
Moje auto stojí se 180 kW a 320 Nm na základním stupni motorizace pro Commodore:
http://www.holden.com.au/vehicles/sportwagon/efficiency#LPG
Vrcholem nabídky je V8 s výkonem 325 kW a točivým momentem 550 Nm:
http://www.hsv.com.au/e3/clubsportR8tourer/
Stig zajel na minulé generaci Commodore se stejným motorem shodný čas s Aston Martin DB9:
http://www.youtube.com/watch?v=JJ59RjDok-c
Ale zpátky na zem k Holden Sportwagon SV6 LPG.
Výbava:
Audio s dotykovou obrazovkou a ovládáním na volantu, USB, Bluetooth streaming hudby, integrovaná flash paměť pro CD ripping.
Handsfree připojení telefonu přes Bluetooth na audio systém.
Parkovací senzory + parkovací kamera.
Dvouzónová automatická klimatizace.
Automatické zapínání světel.
Rozměry:
Délka 4905 mm, šířka bez zrcátek 1899 mm, výška 1479 mm.
Motor:
Zážehový šestiválec 3564 cm3 do V (60°) DOHC 4V uložený vpředu podélně. Variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vícebodové vstřikování LPG. Auto nemá benzínový palivový systém.
Blok motoru a hlavy válců z hliníkové slitiny.
Max. Výkon: 180 kW při 6000 min-1.
Max. točivý moment: 320 Nm při 2000 min-1.
Motor je největší zvláštností tohoto auta. Většina plynových aplikací má LPG palivový systém naroubovaný na benzínový motor s "ofsetovou krabičkou" vloženou mezi původní řidící jednotkou motoru a plynové vstřikovače. Ne tak Holden. Systém je monofuel, tzn. že je přímo od výrobce vyvinutý a kalibrovaný na směs propanu a butanu. Motor má kompresní poměr 12,2:1, kvalitnější ventily a sedla ventilů. Řidící jednotka používá algoritmus na výpočet natankované směsi propan vs butan a podle toho nastavuje mimo jiné časování ventilů, zapalování a samozřejmě vstřikování paliva. Výsledek je znát hlavně na průběhu točivého momentu s maximem na 2000 min-1.
Další z technických vychytávek je digitální škrticí klapka, která nemusí spoléhat na hodnotu napětí jako běžné analogové.
Emise:
“Beyond Euro 6”.
Palivová nádrž:
Z hliníkové slitiny ve tvaru dvou spojených válců umístěná pod podlahou. Objem 84 litrů.
Podvozek:
Přední náprava McPherson.
Zadní poháněná víceprvková.
Rozchod kol: vpředu 1592 mm, vzadu 1608 mm.
Rozvor náprav: 2915 mm.
Pneumatiky: Bridgestone Potenza 245/45 R18.
Rezervní kolo: Vredestein Spacemaster 205/45 R17 (nafukovací), kompresor je součástí výbavy.
Max. hmotnost přívěsu: 2100 kg.
Převody:
Šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem momentu.
Režimy řazení: Normal, Sport a Manual.
Převodové poměry: 4,07 – 2,37 – 1,55 – 1,16 – 0,86 – 0,67.
Stálý převod: 3,27.
Pasivní bezpečnost:
5 hvězdiček z ANCAP testu.
Aktivní bezpečnost:
Electronic Stability Control (ESC), Anti-Lock Braking System (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Electronic Brake Assist (EBA), Traction Control System (TCS).
Ceny:
Doporučená cena je $52572, ale u dealerů se prodává "v akci" za $43490. V první polovině 2013 přijde nástupce, takže se dá předpokládat, že sleva vydrží až do uvedení nového modelu.
Sedan je o 2000 levnější, Ute (pick-up) stojí o 4000 dolarů méně než Sportwagon.
Jak jsem psal výše, vláda dotuje auta na LPG $2000, výsledná cena Sportwagonu SV6 na plyn je pak $41490. Žádnou příplatkovou výbavu kromě parkovací kamery nemám, takže cena "testovaného" auta činí přibližně 42000 dolarů.
Silné stránky
- Dojezd cca 700 km na jednu nádrž LPG, plná vyjde přibližně na 40 AUD (820 Kč).
- Jízdní vlastnosti, pohon zadních kol.
- Vzhled zvenku a zevnitř k nerozeznaní od benzinového auta.
Slabé stránky
Zatím žádné.
Novinky v recenzi
Video nove generace
http://www.youtube.com/watch?v=3YyFM89l6nY
Diskuze
Díky za reakce v diskuzi.
Recenzi budu průběžně doplňovat. Pokud vás zajímá na autě něco konkrétního, dejte vědět.
Přidat názorDiskuse: Holden Commodore Sportwagon SV6 LPG Monofuel 3.6L
- Chvalim 16.10.2012 16:59 aldenson
- Re: krásny australan 07.10.2012 12:40 Vehiculum
- krásny australan 02.10.2012 10:19 Czerwik
- Pridavam na hodnoeni 09.09.2012 22:46 johnygreen
- Re: Re: Holden 09.09.2012 18:07 Vehiculum
- Re: Holden 08.09.2012 20:47 Slavek-TDM
- Re: Re: Divná Škoda 08.09.2012 17:32 kexxik
- Re: Divná Škoda 06.09.2012 15:24 Vehiculum
- Divná Škoda 06.09.2012 09:16 Parda71 (BMWfans)
- Re: Re: Holden 05.09.2012 17:53 BigBang
- Re: Holden 05.09.2012 00:42 Barrichello
- Re: Holden 04.09.2012 22:00 MartinKotas
- Re: Holden 04.09.2012 21:52 MilanF1
- Re: Holden 04.09.2012 21:11 Johny.Rico
- Re: Holden 04.09.2012 18:58 twistedTSD
- Re: Holden 04.09.2012 17:10 sotomaior
- Holden 04.09.2012 15:55 RS