Recenze
Jaguar XJR X 308 SC
Technické info
Přezdívka auta Jagoš Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:227000 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3996 výkon [kW]: 276 kroutící moment [Nm]: 525 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.5 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 13
Popis vozu
Sport saloon tomu říkají Britové. Pohon zadní nápravy, čtyřlitrový motor s kompresorem, automatická převodovka. Výkon 370 BHP a točivý moment 525 Nm. Zrychlení na 100 za 5,6 sekundy, sprint na čtyři sta metrů 12,274 sekundy - to jedete asi stošedesátkou; 5024x1800x1338 mm bez zrcátek.
XJR je nejsilnější modifikací největšího Jaguaru XJ, můj vůz je typu XJV8 308. Tento typ byl vyráběn v letech 1998 - 2003, jako nástupce typu XJ6 300 (z let 1994 - 1997). Typ 308 má jako první jaguar osmiválcový motor do V. S uvedením typu 308 také skončily dodávky manuálních převodovek (na přání) a řada byla dodávána pouze s automaty - do roku 1997 (typ 300) 4 kvalt ZF, pro xjr GM, od roku 1998 5 rychlostní převodovky ZF, pro XJR skříně Mercedes. Poháněná je zadní náprava. XJR je přeplňovaný kompresorem. Veškerá možná výbava a pohodlí. Jako v pelíšku. Zkrátka sport saloon.
Silné stránky
Silný motor s obrovskou rezervou výkonu, který se většinou líně a tiše převaluje mezi 1200 až 2000 otáčkami (80 km v hodině je na 1600 ot. a dvě sta km na 4000)a ochotně - s malou prodlevou převodovky - se vytočí s vášnivým zavytím kompresoru. Automat Mercedes řadí velmi jemně a ve sportovním módu ochotně podřazuje.
Do chvíle, než jsem poprvé zařadil "D" (drive, vpřed), byl jsem nepřítelem automatů. Dnes to vidím úplně obráceně a doporučuji automat - jak pro město, tak pro "sport".
Velmi pohodlný, překvapivě přesný a obratný vůz - na okresky jako dělaný. Můžete s ním jezdit i bokem, pokud chcete a vypnete stabilizační systém.
Slabé stránky
Podle mého názoru nemá slabých stránek. No, možná by mohl mít celokožený interiér - hodně je tam toho prý z vinylu, česky z koženky. Můj vůz má na zvláštní přání prvního majitele standardní sedadla (tedy ne sportovní, jaká v xjr byla sériově), která se mi zdají pohodlnější.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Koupil jsem ho ojetý 11. ledna 2006, starý sedm let (při 203 tisících km) se servisní knížkou a s podrobnou dokumentací (mám výpis z počitače servisu, který se o vůz staral celou dobu) a musel jsem pořídit zimní pneu - byl tehdy na letních. V březnu odešel termostat a blokovala LP brzda. S tím autorizovaným servisem mám zkušenosti různé a nebudu jim tady dělat zadarmo reklamu - jenom snad že oni asi mají pocit, že si ta auta kupujeme kvůli nim. V červenci umřela převodovka. Kompletní rekonstrukci provedla na automaty specializovaná firma KAPS, kterou mohu vřele doporučit. Od té doby je vše oukej.
Minulý týden (5.-13.10.2007) jsem dělal servis při 224 tisících km - motorový olej + filtr, kontrolu náplní a nastavení. Navíc revizi brzd s výměnou kotoučů, kterou jsem popsal na svém blogu http://jagxjr.blog.auto.cz/. Olej i po šestnácti tisících na testu přístrojem v servisu (totéž prý nabízejí na pumpách Shell) byl "jako nový". Oleje je tam necelých 7 litrů a spotřeba (doplňoval jsem postupně) byla asi 1,5 litru za 16 tisíc km.
Dnes jsem absolvoval emise a STK. Stav - 9 roků, 227 tisíc km, emise na minimálních obecně dosažitelných úrovních, brzdy špička, geometrie taky, technický stav super. Technici byli téměř v šoku. Zkrátka "nespolehlivý Jaguar".
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jagoška jsem koupil prakticky po hmatu - večer za tmy u benzinky jsem se podíval okolo, dovnitř a pod kapotu a pak po krátké projížďce jsme si plácli s majitelem; moc jsem se od něho nedozvěděl; jenom že ho má dva měsíce a dovezl ho z Německa.
Okolo jaguárů jsem před tím chodil asi čtvrt roku a něco se už taky dozvěděl a navíc - tenhle jagošek musí být můj osud: koupil jsem ho 11. ledna a po čase jsem se dozvěděl, že se narodil taky jedenáctého ledna, ale před devíti šťastnými roky.
http://www.jaguar-club.net/car_detail.php?id=1&session_id=guest
Dnes, 11.1.2009, má jagošek desáté narozeniny, na tacho 235 tisíc. Taky já ho mám přesně na den tři roky. Včera jsem mu - a sobě - dopřál cestu do Prahy, dnes jezdíme v Brně. I v mrazu a sněhu se mu velmi líbí jezdit.
(Nakonec jsem s ním jezdil denodenně až do soboty 24. ledna, v mrazu, sněhu, břečce ... sedm set km ... moc se nám to líbilo). Poslední nádrž na průměru 17,5/100 - to víte, pro chleba do sámošky a za roh k holiči ...
Novinky v recenzi
Vonka racing Vzhůru Farinovou zatáčkou 26.6.2009
Letos se závod konal v náhradní variantě, s důrazem "pro veřejnost"; zúčasnil jsem se sprintu na 500m. Výsledky viz tlačítko VÝSLEDKY na http://www.vonka.cz/indexcz.php?category=vfz
Pro zklamané - ta Cayenne byla turbo, 500 koní 4,8L, 0-100 za 4,9 s. Dvě setiny navíc u mého jagoša jsou snad snesitelné. Odstup supersportu F430 byl snad jenom kolem sedmdesáti metrů.
Koroze předních podběhů likvidována !
Podrobnosti viz
http://www.jaguar-club.net/msgboard_posts.php?topic_id=7532
Supercharger
Na hlavním fotu vidíte kompresor Eaton 112. Při plném výkonu sežere až 60 koní a vrátí zpátky 170. Jedná se o axiálně/radiální modifikované Rootsovo dmychadlo. Přetlak asi do 1 atm., vstup zezadu (tam nevidíte) a výstup nahoru, do mezichladiče. Ten je na bázi "vzduch do vody", okruh má vlastní čerpadlo a využívá chladicí vodu motoru.
Přidat názorDiskuse: Jaguar XJR X 308 SC
- letos, 2023, 7. ledna měl XJR 24 let - přesně. 13.04.2023 21:44 StanS
- xjr po deseti letech 24.06.2020 13:24 StanS
- KRASA! 17.10.2010 12:29
- jojojo 09.04.2010 11:42 salazar
- Re: Re: kompresor 26.02.2009 12:26 v3jc3
- Re: kompresor 25.02.2009 13:22 StanS
- kompresor 24.02.2009 17:00 v3jc3
- Re: Re: Podělte se o zkušenosti 17.01.2009 20:49
- Re: Podělte se o zkušenosti 17.01.2009 15:02 StanS
- Podělte se o zkůšenosti 14.01.2009 20:05
- Auto 26.11.2008 22:23 mirastr
- znám něco lepšího !! 01.11.2008 12:56 Prakus
- Re: zdravim 26.09.2008 12:05 StanS
- zdravim 26.09.2008 00:56
- Re: pěknej kousek 31.08.2008 13:12
- Re: pěknej kousek 31.08.2008 10:21 StanS
- pěknej kousek 30.08.2008 19:45 janoš
- Re: 400 m 18.04.2008 11:40 StanS
- 400 m 17.04.2008 12:38 Hanss (MoDo Team)
- Ricardo, Double Sixi, 10.04.2008 09:21 StanS
- Re: Protože ti nefrčí pořád diskuze pod eskem, 18.01.2008 10:19
- Protože ti nefrčí pořád diskuze pod eskem, 18.01.2008 07:09 Poustnik
- Re: Re: Re: Tak jsem se těšil 13.01.2008 17:34 StanS
- Zdravím Ťa, Vette. 13.01.2008 09:22
- Otazka 13.01.2008 00:41 Vette
- Re: Re: Tak jsem se těšil 10.01.2008 12:07 Ajin(MoDo Team)
- Aktualizacia hodnotenia 09.01.2008 22:15 2.0VTEC
- jaguar 06.12.2007 19:16
- Re: Re: Re: hodnocení 10.11.2007 22:50
- Re: Re: hodnocení 10.11.2007 22:42
Další vozy značky Jaguar
-
Jaguar XJR (1998) Majitel: FilipN
Přidáno: 14.2.2015 210 Majitel 9.58 Uživatelé
-
Jaguar XJR (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.6.2009 810 Majitel 9.00 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1996) Majitel: Skipper
Přidáno: 2.10.2016 810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Jaguar XJ (2005) Majitel: Barrichello
Přidáno: 30.7.2012 1419 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Jaguar Daimler (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.6.2009 110 Majitel 9.89 Uživatelé