Recenze
Multicar M 25 M2501
Technické info
Přezdívka auta Multikráva Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:8000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 108 maximální rychlost [km/h]: 52 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 2200 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 13.5
Popis vozu
Každý ji alespoň viděl, mnozí vzpomínají... Multicar, to v hlavě mnohých připomene malý nákladní automobil, něco jako když se dneska řekne transit. Tak si tady jednu probereme....
Multicar M25, model který je asi nejznámější, zejména svým vzhledem na kterém má zásluhu 2 místná kabina. Předchozí modely M24 a M22 měly jednomístnou kabinu řidiče, náhodou na ně i dnes někde narazíte, a pradědečkěm všech multikár byl M21, bez kabiny, nožně ovládaný, výráběný v 60tých letech minulého století. Všechny tyto stroje byly vyráběny ve východoněmecké fabrice VEB Fahrzeugwerk Waltershausen, mezi slavné stroje automobilového sdružení IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) patří také trabanti, warťasi, simsoni, emzety....
Naše multikára byla původně využívána v jednom moravském podniku, kde ji odkoupili zaměstnanci a od kterých se dostala až k nám. Když jsme ji koupili, byla zanedbaná, stála přes 2 roky, ale domů se dopravila po vlastní stopě. Dostala nový lak modré barvy, nové pneumatiky, baterii, náplně atd. a následně i tažné zařízení, zvýšené bočnice, sedadla z citroëna C15 a různá jiná vylepšení. Její hlavní předností však byl 3 stranný sklápěč, který s užitečnou hmotností 2200kg (v dokladech 1820kg - podmínka do 3,5t) a rozměry ložné plochy mající na délku 2 m, na šířku 1,5 m a na výšku 35cm - v našem případě díky zvýšeným bočnicím 70cm. Řeknete si, že to není žádný zázrak, ovšem potenciál multikáry je opravdu velký. Ono papírových 2200kg není problém překročit 2x. Ano, věřte nebo ne, naše multikára zatím nejvíce uvezla 4,6t. Nechtěl tomu věřit ani řidič bagru v pískovně, který nám naši multikáru takto naložil. Ovšem pravidelné využívání této přepravní kapacity opravdu nedoporučuji, ona jízda s takto naloženou multikárou je opravdu adrenalinový zážitek. Největším problémem jsou brzdy, které si s prázdným vozem jakž takž poradí, ale už při nákladu kolem 2t to není moc příjemné, natož 4,6 přičemž celková hmotnost se v tomto případě vyšplhá k hodnotě 6,3t (pohotovostní 1680kg)... Brzdy na to opravdu nejsou stavěné a řízení teprve vyzkouší, co vydržíte než dostanete křeč.
Ona jízda s prázdným vozem je také zážitek, vepředu diagonální gumy, které při ostřejším zatočení už ve 30 km/h začínají pískat, brzdy které brzdí jakž takž, řev motoru který je při 50 km/h na pokraji svých možností atd... Posilovač tady nenajdete žádný, dokonce ani u brzd - kde ti soudruzi udělali chybu? - jediný posilovač budete vy za volantem, protože jednoduché řízení přes kloub na levém kole spolu s těmi diagonálkami znamená opravdu slušnou dávku odporu. A když naložíte, vyřazení z kopce znamená pokus o sebevraždu, protože brzdy si vezmou dovolenou a vy se musíte opravdu snažit aby se rychlost začla snižovat. Jinak brzdy jsou dvounáběžné a dvouokruhové, pro případ selhání. Na všech kolech bubnové. Zase ono se dá z kopce dosáhnout na neutrál rychlosti i 80 km/h, ale to už je něco. Když totiž vyřadíte při těch 50, řev motoru ustane a multikára začne (samozřejmě z kopce) zrychlovat, zároveň s tím však začínají varovně hučet nápravy které postupně dosáhnou stejného řevu jako motor při 50 a proudění vzduchu v této rychlosti připomíná jízdu osobákem ve 200km/h... A pokud nedejbože něco vezete a má to přes 2t pak je brždění o to větší sranda. Ano je všeobecně známo že se u nákladních aut nesmí vyřazovat za jízdy, zejména z kopce. Maximální rychlost (52km/h) dosažitelná na rovině tak plně odpovídá možnostem podvozku. Ten, jehož základem je rám, který je vlastně základem celé multikáry, tuhé nápravy a listová péra to je osvědčená klasika. Kdo by za tím však viděl nějaké teréní schopnosti, toho musím zklamat. Sice máte k dispozici uzávěrku diferenciálu a světlou výšku 18,5cm, ale nenaložený vůz má příliš lehký zadek - oproti předku a tak dojde brzo ke ztrátě adheze. Za sucha to není až takový problém, to se dá vyjet skoro všude, ale jakmile je mokro tak to je konec. Nejednou sme museli volat o pomoc traktoristy... Zásluhu na tom mají sice i silniční pneumatiky, ale multikára je spíše takový silniční traktor. Když ji naložíte tak se sice zlepší trakce, ale náklad nesmí být moc těžký jinak motor nebude mít dost síly. Na silnici se v prázdném stavu chová dost nedotáčivě, a s nákladem vám zase nedovolí pud sebezáchovy testovat její možnosti, které se sice trochu zlepší ale přece jenom je to stroj na práci. Přetáčivosti dosáhnete na kluzkém povrchu, pak musím uznat, je i s multikárou zábava :-). Když však zapomenete vypnout uzávěrku a jedete po silnici, je už tak těžké řízení ještě těžší...
Interiér je jednoduchý, ostatně jako celé auto, jako "komfortní výbavu" tu najdete topení, které se může snažit v létě ochlazovat a má dokonce vnitřní a venkovní sání, dále pak lampičku, hydraulické odpružení sedadla řidiče a snad možná sem patří i posuvná okénka, které obstarávají převážně veškerou cirkulaci vzduchu v parném létě a také vám pomáhají dostat se do auta když nemáte nebo si zabouchnete klíče. Po našem vylepšení, kdy jsme vyměnily sedadla, přišel řidič o hydraulické odpružení, avšak sedadla jsou pohodlnější. No pohodlnější pokud s autem nejedete. On ten klasický podvozek, to je jako když jedete na trakači. Je tady vlastně takový paradox, jsou tam sedadla z citroëna (i když užitkového) a přitom citroëny jsou podvozkově komfortní auta. Jízda je prostě zážitek, ještě když k tomu přidáme prosklenou plochu, díky které se cítíte jako ve výloze a absenci bezpečnostních pásů. A co nesmí chybět k těžkému řízení a mizerným brzdám? No přeci nepřesné řazení! To se člověku snaží přidat další porci zábavy, i když rychlostí tady moc není (jenom 4, zpátečka na místě vedle 1.) a navíc se s prázdnou multikárou dá bez problémů rozjíždět aji na 4. ale problém spíše dělá zařadit 1. Když totiž stojíte ve městě na semaforu a za vás se někdo nalepí tak pak máte docela nahnáno aby ste tam trefili tu 1. protože ta zpátečka tam leze mnohem radši, a zase rozjíždět se na 3. nebo 4. v koloně je trochu nepraktické. Když se na to podíváme z druhé strany, tak to všechno zase oplácí užitnou hodnotou...
Multikára je prostě užitkový automobil v pravém slova smyslu.
Za komentáře a hodnocení samozřejmě děkuji :-)
Silné stránky
- Užitná hodnota - co potřebujete to povětšinou odvezete :-)
- 3 stranný sklápěč - zkuste složit 3t písku lopatou, nebo zkuste najet kam potřebujete, otevřít bočnici a o zbytek se postará hydraulika....
- Tažné zařízení - ještě se zvyšuje užitná hodnota
- Zvýšené bočnice - také zvýšení užitku
- Dobré zpřevodování - i se silně přetíženým autem vyjedete takřka všude, jen musí být pevný podklad
- Uzávěrka diferenciálu - snaží se co může, seč to někdy nestačí
- Robustnost - auto toho opravdu hodně vydrží
Slabé stránky
- Jízda s autem - to je utrpení (řízení, řazení, brzdy.. všechno..)
- Hlučnost motoru - v rychlostech 40 - 50 km/h na sebe musíte řvát
- Spotřeba - pohybuje se okolo 12-14l/100km
- Podvozek - je to daň za vysokou užitnou hodnotu
- Problémy na kluzkém povrchu - to je tak když třeba stojíte v kopci v blátě a nemůžete se hnout, nebo zapadnete... a uzávěrka je vám prd platná....
- Rychlost jízdy - odpovídá všemu ostatnímu, ale přece jenom...
- Brzdy - malý účinek (absence posilovače), i přes pomalou jízdu máte někdy problémy
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Je docela překvapující, že je to (po mechanické stránce) celkem spolehlivý, i když ono se není ani co pokazit, odcházejí věci převážně jenom věkem, jako pryžové hadice a tak. Většinu oprav provádíme doma na koleni, není tady nic složitého a díly jsou (alespoň v Brně) dobře k sehnání. Ceny jsou také dobré.
Na autě byl několikrát proveden nový nátěr (kabina byla původně zelená, už asi 3x na modro, korba původně šedá - nesčetněkrát do černa). To všechno doma :-). Jinak že by se multikára chovala nějak ekologicky to se říct nedá :-D, když nebereme v úvahu spotřebu, tak z ní valí olej a černý dým je snad každému znám. Elektroinstalace je snad kapitola sama pro sebe, v té se člověk musí hrabat pravidelně. A také rez není zrovna multikářitna kamarádka, takže loni v létě sme byli nuceni vyvařovat nosník a část podlahy.
Specifikace M2501
Rozměry:
________________________________________________________
DxŠxV mm
3960 (3710 - bez valníku)
x 1550 (1810 - se zrcátky)
x 2140
________________________________________________________
Rozvor 1970 mm
Rozchod kol mm (P/Z) 1215/1115
Nájezdové úhly stupně (P/Z) 32/43
Převis mm (P/Z bez karoserie, s korbou) 970/770, 970/1020
Světlá výška mm 184
________________________________________________________
Ložná plocha:
DxŠxV mm
2095 x 1495 x 350 (cca 700 - vyšší bočnice)
Úhly sklápění stupně (Boční/zadní) 55/48
________________________________________________________
Typ zavěšení (P/Z) Tuhé/Tuhé
________________________________________________________
Poloměr otáčení 4,2 m
Objem nádrže 42 l
________________________________________________________
Hmotnosti kg:
________________________________________________________
Pohotovostní 1680
Užitečná (TP/tech. příručka) 1820 / 2200
Celková (TP/tech. příručka) 3500 / 3950
________________________________________________________
Přívěs (nebržděný, bržděný - TP/tech. příručka)
750, 1500 / 800, 2400
________________________________________________________
Dovolené zatížení náprav (P/Z, TP, tech. příručka)
1450/2600, 1610/2600
________________________________________________________
Motor :
________________________________________________________
2.0 4 VD 8,8/8,5-3 SRF
___________________
Typ - 4 válce v řadě, čtyřtaktní - vířivá komora, vznětový
Objem ccm - 1997
Vrtání mm - 88.0
Zdvih mm - 85.0
Výkon kw/ot (PS/ot)
33,1/3000 (45/3000)
Točivý moment Nm / ot
108/2300
Kompresní poměr
20
Příprava směsi - diesel
Počet válců/ventilů - 4/8
Olejová náplň motoru l a typ - 6,5 MD 122 SAE 10W/20
Chladící náplň l - 10
Vůle ventilů (studený motor):
sací 0,2
výfukový 0,4
Max. rychlost km/h
52
Zrychlení 0-100km/h (s)
nemožné :-D
Převodový stup. / maximální povolené rychlosti (km/h)
1./13
2./22,5
3./35,5
4./52
Přidat názorDiskuse: Multicar M 25 M2501
- Multicara M25 29.03.2020 08:24 Ales_
- Náhradní díly 05.12.2016 07:11 Loupak989
- Re: Paráda 29.09.2016 14:08 TomTomFuk
- Paráda 15.04.2016 15:14 Mirek029
- multicar 07.02.2011 19:53
- nevím, zda sem ještě chodíš 10.05.2010 20:07 Martin_Happy
- Re: rada nad zlato 24.02.2009 15:22 Rampa89
- rada nad zlato 22.02.2009 19:18
- Re: rada nad zlato 19.02.2009 18:01 Rampa89
- rada nad zlato 18.02.2009 22:25
- Re: výborný,vtipný,10b 31.08.2008 11:36
- ND v Brně 12.08.2008 07:47
- yes!!!!! 06.05.2008 15:47 tomikadze
- Re: Multinka 05.03.2008 11:46
- Výloha 12.02.2008 18:11
- dej tam radsi motor z YZRF1 12.02.2008 17:48
- je to borec 08.02.2008 18:50
- TV maniax 29.01.2008 17:05
- Re: Re: Multikára 05.01.2008 15:43
- Re: Multikára 03.01.2008 23:46 JOB
- Perfektní popis. Zasmál jsem se. 03.01.2008 23:41
- Re: Zrychlenie 02.01.2008 23:32 Rampa89
- M 2512 02.01.2008 20:16
- Zrychlenie 02.01.2008 19:00
- taky znám 01.01.2008 19:39
- Re: Re: paráda 01.01.2008 16:58
- Kudy z nudy 01.01.2008 13:17 Dave-lamino
- Vzpomínky 31.12.2007 01:39 Ronault.
- Re: Re: Multikára 30.10.2007 12:42
- Re: Multikára 30.10.2007 08:26 Psychobolos
Další vozy značky Multicar
-
Multicar M 25 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 17.4.2011 1910 Majitel 8.75 Uživatelé
-
Multicar M 22 (1968) Majitel: Madra
Přidáno: 12.9.2011 118 Majitel 9.17 Uživatelé