Recenze
Technické info
Přezdívka auta Kaspická příšera Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:930000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1600 výkon [kW]: 77 kroutící moment [Nm]: 290 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 1030 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.7
Popis vozu
Doblo ve verzi Cargo Combi mi padlo do oka při návštěvě autosalonu Fiat, když jsem si šel omrknout právě nový 500X. Ne, že bych zrovna nutně potřeboval nové auto, ale naše 8 let stará Croma už začínala pomalu vyžadovat stále častější servisní zásahy a navíc s ohledem na moji živnost byla její velikost nedostačující. Sice jsem již nějakou dobu zvažoval záměnu za Ford Galaxy, ale nový byl, je a bude jaksi mimo mé finanční možnosti a ojetinu jsem už nechtěl. O Doblu jsem do té doby ani neuvažoval, přišlo mi vždycky moc "pracovní". Ale ejhle! Zrovna dovezený kousek po faceliftu nevypadal moc jako pracovní. Šmrncovní antracitový lak, zatmavená okna a široká příplatková výbava – jednalo se o kousek určený jako předváděcí vozidlo autosalonu. Prodejce mi tedy hned nabídnul možnost prodeje po třech měsících s tím, že bude s nemalou slevou a mírně zajeté. Navíc mi dal auto na jeden víkend k dispozici k odzkoušení a to rozhodlo.
Nebudu porovnávat Doblo s Cromou, jde o dosti odlišnou kategorii, ale spíš vám popíšu, jak na mě Doblo působí po třech měsících. Začnu od designu exteriéru:
Exteriér:
Auto je taková prapodivná krabice, klidně prohlásím, že třeba Citroen Berlingo se mi líbí zvenčí daleko víc. Celkovému vzhledu nepomohl dvakrát ani letošní facelift, spíš si dokonce myslím, že původní příď dvojkového Dobla byla originálnější, zajímavější a taková vyloženěn Fiaťácká. Mám verzi s prodlouženým rozvorem, takže auto z boku vypadá trochu jako prvorepublikový autobus s useknutým zadkem. Nicméně Doblo není vyloženě ošklivé, je hlavně nezaměnitelné a to se mi na něm líbí. Ale vnější vzhled není to, kvůli čemu jsem ho pořídil. Mě zajímal vnitřek auta, hlavně užitné vlastnosti a taky jízdní vlastnosti.
Interiér:
Začnu rovnou výtkou stran designu faceliftu palubní desky. Ta původní byla prostě hezčí, nemůžu si pomoct. Nová se snaží přiblížit současnému designu řady 500, ale dle mne se to moc nepovedlo. Palubka nemá žádný výrazný prvek, je to jak návrat do 90tých let. No nic, už jsem si zvykl. Co je ale moc pěkné je podle mě volant, ten není ani jak z dodávky. Bohužel není u mne potažen kůží, to musím ještě pořešit, protože do tohoto prvku výbavy se vyplatí investovat. A není to věc rozmaru. A dále? Dobrá sedadla, parádní poloha za volantem, opravdu účinná klimatizace, zadní stahovací okna (ne žádné klapačky a-la Caddy), objemná schránka nad čelním oknem, pohodlná i zadní sedadla, ale hlavně ten HANGÁR za sedačkama :-) Ten mi naprosto vyhovuje, už nemusím neustále vytahovat věci co vozím na práci. Jako bunus je potom fakt, že když jedeme s rodinou na dovču, tak je kufr jen "lehce" zaplněn.
Jízdní vlastnosti:
Auto má víceprvkovou zadní nápravu a opravdu se na silnici díky tomu chová velice jistě. Odpružení je standardně Fiatovsky tvrdé, ale vcelku pohodlné. Mě se Doblo ovládá velice dobře, luxusně vidím ven, posilovač je akorát, brzdy dávkované taky akorát. Jen při vyšších rychlostech na dálnici bacha na silnější boční vítr. Co mi ale přijde mimo je rozměr pneu, kdy je možná (dle TP) jen šířka 195 a to je na tak velké auto opravdu málo, hlavně na mokru.
Motor:
1,6 Mtj 77 kW, 290 Nm. Myslel jsem si, že to bude málo, hlavně když jsem byl doposud zvyklý na 110 kW. Jenže motor je šikovně zpřevodován a hutně zatáhne už od 1500 otáček. Takže si nemůžu stěžovat, do města a na okrsky ideální, jenom na dálnici už nepoletím jako ten dobytek :-) Dlouhodobou spotřebu mám nyní 6,7. Není to sice podle tabulek, ale vzhlemek k 50% mých ujetých km na dálnici, 30% ve městě a 20% na okrskách mi spotřeba přijde naprosto v pohodě. Motor má samozřejmě PFD (nebo jak se ta blbost jmenuje), doufám že vydrží alespoň 5 let. V Cromě vydržel 8 let bez problémů,
mimo jiné díky striktnímu tankování nafty bez biosložky. Ještě tedy zapracuji na odhlučnění motoru, nějaké výlepy kapoty a přapážky. On ten motor má za studena a ve vyšších otáčkách dost nehezký zvukový projev.
Takže suma-sumárum mě auto mile překvapilo, rychle jsem si zvykl na jeho přednosti, které výrazně převažují nedostatky. Je to taková naše šikovná obludka, moje děti ho milují :-)
Silné stránky
Opravnu velké auto za dobrý peníz.
Kufr po roletku 1 030 l, po sklopení zadních sedadel 4 000 l !
Jízdní vlastnosti v dané třídě na vysoké úrovni.
Výkonově dobře odladěný motor.
Vynikající poloha za volantem a výhled z auta.
Rádio bez CD, zato dotykové s bluetooth hands-free, s telefonem se propojí okamžitě.
Slabé stránky
Z výroby příliš úzké pneu.
Uvnitř hlučné při vyšších rychlostech nad 100.
Zadní sedačky nejdou vyjmout z auta ven.
Zoufalý zvuk vestavěných repro (vyměnil jsem).
Opěrky hlavy nepřirozeně tvarované.
V zavazadlovém prostoru chybí "tapecírung" na zadních sloupcích.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím servis neproběhl, zato už mě stihli zhrnout trochu jeden bok a už jsem měnil čelní sklo.
Rok 2017 – fatální selhání kostřícího kabelu, odfláklá montáž stran dělníků v továrně Tofas. Oprava za cca 3500,- z toho 500,- nový kabel a 3000,- než se problém vůbec našel.
Rok 2019 – výměna horního uložení předních tlumičů, zde inženýři trochu nevhodně šetřili.
Rok 2020 – výměna čepů předních ramen.
Jinak běžný servis oleje a filtrů, v 90000 Km motor ve 100% kondici.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Fiat Rolný Prostějov – ke značce jako takové mají odjakživa vztah jako ke členu rodiny, při komunikaci se mnou jsou vždy velmi vstřícní a trpěliví.
Novinky v recenzi
Auto prodáno
Uplynulo 5 let a dozrál čas na tradiční výměnu vozu. Doblo mi až na pár drobností sloužilo velmi dobře, je to dobře udělané auto za svoji cenu. Hlavně pro brilantní jizdní vlastnosti ve své třídě! A převeze hafol věcí. Co mi ale za celou dobu užívání totálně iritovalo – velký hluk při rychlostech nad 100km/h, při mých častých dálničních přesunech velmi únavné. Proto padlo rozhodnutí o výměně za běžný kombík.
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Dobló Cargo (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.5.2011 109 Majitel 9.50 Uživatelé
-
Fiat Dobló Cargo (2013) Majitel: mathiasm
Přidáno: 1.5.2013 210 Majitel 4.50 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé