Recenze
Technické info
Přezdívka auta Pauťátko Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:151000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 210 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 455 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.1
Popis vozu
Původně jsem recenzi chtěl napsat na rozloučenou, až auto půjde z domu. Jenže jsme si natolik sedli a panuje taková ta důvěra mezi vobouma, že jsem nástupce přestal plánovat. Ten přijde jen v případě totálky či nakupení tolika fatálních závad, které by se nevyplatilo opravovat. Nebo se s rodinou usneseme, že naše požadavky v oblasti prostoru a pasivní bezpečnosti natolik vzrostly, že už se bez kombajnu alespoň nižší střední s 6ti a více batohy a ESP neobejdeme.
Lehké POLOzávodní Das Auto Emoción
Na rozdíl od krátkých POL montovaných v Pamploně se jedná rebrandovanou Cordobu z továrny Seatu v Martorellu. Verze po faceliftu, který na rozdíl od Cordoby zvenku téměř není poznat (bílé blinkry, jiný nápis), ale vnitřek je shodný s Polem 6N2, tedy kruhové zapuštěné budíky s modrým podsvícením (jako v Lupu) a ovladače odpovídající Golfu IV. Polo Classic díru do Evropy neudělalo, v roce 2001 se vytratilo z výroby, nicméně jeho život běžel dál v Jižní Americe, kde se dočkalo i nástupce. V Čechách potkáme spíše kusy před faceliftem v roce 1999, neboť pak na trh vtrhla Fabia a zadupala většinu třídní konkurence včetně koncernové.
Naše společná pouť
Auto provozuji od léta roku 2008, kdy se ho nepokrevní příbuzný rozhodl nahradit novým a já se po něm vrhnul, protože TDi s rotačním čerpadlem s jasným původem i nájezdem (105tkm) je poklad. Navíc ve vegetariánském (nemasovém) kabátu, který se mi vlastně i líbí. Původně jsem počítal, že si ho nechám omezenou dobu a pak nahradím něčím praktičtějším a novějším pro potřeby rodiny, ale auto zraje jak víno, poslední 3 roky nevyžaduje zásahy nad rámec výměny náplní a filtrů a nakonec jsme zvládli i období hlubokých kočárků u obou synů.
TDi or DIE
Pod kapotou halasí legendární 1,9 TDi 66 kW ve verzi ALH (variabilní geometrie lopatek turba) plnící EURO 3. Na rovinu a bez nadsázky prohlašuji, že kdyby emisní teror skončil normou EURO 3, do smrti si budu pořizovat tento motor. Bohužel tomu tak není a obávám se, že moje dieselové období začalo i skončí s tímto autem. Vzhledem ke svému nájezdu a způsobu užívání žádný CR s filtrem živit nebudu. Jediné problémy s motorem spočívaly ve výměně váhy vzduchu (ve 110 tkm). Po první zimě strávené téměř výhradně ve městě začal motor při prudším přidání plynu na vyšší převodové stupně padat do nouzáku. Nebylo třeba výměny ani repase turba, chce to jen nenechat lenivět a tuhnout lopatky. Alespoň jednou týdně v nejmenovaném pražském kopci, kudy často jezdím, hned za přechodem dám v 50 km/h na trojku plný plyn, nechám vytočit motor do 4000rpm a v oblacích sazí všem ujedu. Rozumní řidiči si poklepou na čelo, sexuálně či životně frustrovaní to pochopí jako výzvu k závodu. Jenže já jenom vyháním pavouky. Dále se o motoru rozepisovat nebudu, o spolehlivosti a zázračné úspornosti 1,9 TDi s rotačními čerpadly byly napsány mnohé oslavné texty a jen potvrzuji, že je to pravda.
Zbytek vozu taky drží
Karoserie bez koroze. Časem se dočkáme výměny spojky, možná i setrvačníku, ale nic brzkému odchodu těchto komponent naléhavěji nenasvědčuje a jediný větší plánovaný servisní zásah se týká rozvodů, které hodlám na jaře nechat vyměnit, protože už v autě rozvádějí sedmým rokem a vodní pumpa je ještě původní. Vůz je ve výbavě comfortline plus nějaký paket vision, takže je bez švihadel s el. zrcátky a vyhřívanými ostřikovači a mlhovkami, nicméně má jen jeden batoh a postrádá zimu a palubní počítač, což mi oboje chybí.
Jízda a prostor
Naladění podvozku se bohužel neblíží ideálnímu kompromisu mezi komfortem a ovladatelností. Na nekvalitní silnici je podvozek hlučný, rázy příliš netlumí, zadní náprava odskakuje a těžký motor v kombinaci s lehkou a přeci jen převislou zádí také neslibuje vytříbené jízdní vlastnosti. Řazení je koncernově precizní, řízení poměrně komunikativní. Interiér šířkou i délkou odpovídá třídě. Dozadu si tři vzrostlí dospělí pohodlně nesednou pro šíři zadnic i délku nohou. Kufr je objemově dostačující (455 l), vstupní prostor odpovídá sedanu, ale víko je víceprvkově zavěšené a závěsy netlačí na zavazadla. Po sklopení sedaček je plocha rovná a koberec, desku na kuchyňskou linku či složený nábytek jsem bez problémů převezl. I zmíněné kočárky bez nutnosti sundávání kol a korby se tam vešly, jen to chtělo trochu tréninku alá tetris či ježek v kleci.
Jak se máme rádi
Moje základní požadavky na auto, totiž aby bylo spolehlivé a moc nežralo, splňuje naše Polo do puntíku. Když se výjimečně menší problém objeví, tak je to těsně před plánovanou cestou do servisu nebo to nebrání provozu. V současnosti je využíváno denně za účelem dopravy staršího syna do předškolního vzdělávacího zařízení a do mého místa výkonu zaměstnání, zároveň pomocí něj realizuji svůj občanský postoj, totiž nezadat si s projektem Opencard a pražskou MHD tak využívám jen, když piju, což vzhledem k mému věku, zdravotním stavu a závazkům činím jen svátečně. S žádným novým autem bych to neměl levněji a spolehlivěji (do garáží mého zaměstnavatele LPG nesmí), navíc se obávám, že žádné auto už nebudu mít raději, než mám toto.
Silné stránky
- z hlediska spolehlivosti, výdrže a spotřeby nejlepší přímovstřikový přeplňovaný vznětový čtyřválec všech dob
- celková spolehlivost a nízké provozní náklady
- přesné řízení a řazení
- poctivě a kvalitně vyrobené auto
Slabé stránky
- omezené využití kufru
- prostor na zadních sedadlech
- nižší komfort - odpružení i akustický
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Do servisu jezdím ke švagrovi, který provozuje nezávislý autoservis. Cena i kvalita odpovídají dobrým rodinným vztahům a švagrově mimořádné šikovnosti. Olej (10W/40) měněn většinou do 10tkm a nikdy nebyl v motoru přes dvě zimy. Mezi výměnami si nevezme víc jak 0,5 l.
Po koupi měněna váha vzduchu, zadní díl výfuku, levý čep, stahovačka u spolujezdce. Později preventivně vyměněny všechny tlumiče, motorek naklápění světla, pravý čep, podtlaková hadice k posilovači brzd a podruhé stahovačka u spolujezdce (poddimenzovaný unašeč).
Nehody:
Poprvé na mokré vozovce jsem dostal smyk a trefil lampu. Dost nešťastně, byla zlomena špička nosníku karoserie. Oprava byla u švagra a jeho známého karosáře, měněno jen čelo, ostatní narovnáno. Auto havarijně nepojištěno, platil jsem sám.
Podruhé mě zezadu nabourala paní, přesně na střed nárazníku tak, že se ohnulo oko u zámku kufru a nešel zamknout. Opravu provedl smluvní servis pojišťovny viníka, cena pro pojišťovnu byla vyšší než mnou hrazená předchozí, mnohem rozsáhlejší oprava.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od příbuzného.
Další vozy Volkswagen Polo
-
Volkswagen Polo (2000) Majitel: AleRx7
Přidáno: 24.1.2017 46 Majitel 9.24 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.8.2011 08 Majitel 8.83 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2001) Majitel: cervenyji
Přidáno: 2.5.2012 79 Majitel 8.17 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2019) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 17.7.2024 169 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2010) Majitel: DzonyM
Přidáno: 30.5.2010 4910 Majitel 9.88 Uživatelé