Recenze
Hyundai i30 Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi 81kW/110k
Technické info
Přezdívka auta Hyndunaj Rok výroby 2017 Koupeno nové najeto [km]:18400 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1582 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 280 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.3 maximální rychlost [km/h]: 188 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 602 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
Jedná se o třetí generaci Hyundaie i30, modelový rok 2017 s označením PDe. Auto už na první pohled nepůsobí tolik korejsky, jak jsme tomu byli zvyklí u předchozích modelů, je to proto, že auto je kompletně navrženo a vyvinuto v Evropě, konkrétně vývoj probíhal v Německém Rüsselsheimu pod vedením Petra Schreyera, který byl vývojářem Audi a samotná výroba doposud probíhá v České republice ve Slezském výrobním závodu Nošovice. Nová i30 vyniká lepší kvalitou i dílenským zpracováním a určitě stojí za pozornost.
Exteriér
Designeři provedli zásadní úpravu proti předchozí generaci a přeladili na zcela odlišný žánr dle evropského vkusu. Z oblin a nabubřelých tvarů přešli k umírněnějšímu decentnímu stylu s náznakem elegance a tím je tento vůz celkově líbivější. Auto teď vypadá sportovněji a má svou specifickou tvář, kterou je nízko položená přední maska chladiče a spolu se zamračenými světlomety působí sportovním a agresivním dojmem. Ve spodní části předního nárazníku jsou umístěny LED denní světlomety spolu s mlhovkami a funkčním průduchem pro chlazení předních kol. Zadní části dominuje splývavá záď víka zavazadelníku a velký vystouplý znak automobilky spolu se sdruženými světlomety. Čtyři a půl metrový kombík působí z boku elegantně a spíše ladnými tvary než extravagancí, jeho svažující se silueta dodává vozu šmrnc a nelze mu nic vytknout. Slabší stránkou je to, že Hyundai šetřil na síle plechů karoserie. Na kapotách, dveřích i blatnících je vidět každý ďolík. Další slabou stránkou je originální přední okno, které je náchylné k velmi rychlému poškrábání, je to dělané z nějakého nekvalitního skla.
Interiér
Interiér prodělal značnou revizi a je podle mě velmi podařený, stylový a přitom jednoduchý. Na první pohled mu dominuje multimediální panel rádia, který je v lepších stupních výbavy dotykový a zahrnuje rovněž GPS navigaci a obraz z parkovací kamery. U této verze se jedná pouze o panel s rádiem, mp3 přehrávačem a bluetooth handsfree s monochromatickým displejem. Centrální panel je dobře na očích a při jízdě nijak nepřekáží a díky tomu že je umístěný v úrovni očí, nemusí řidič strhávat svoji pozornost od dění před vozem. Praktická tlačítka po straně panelu rovněž chválím, jedná se o rychlou volbu funkcí panelu. Menu je celkem dobře poskládané a intuitivní. Pod rádiem se nachází průduchy ventilace spolu s tlačítkem varovných blinkrů. Dále zde najdeme ovladače klimatizace, které jsou rovněž přehledné a jednoduché. Snad jen otočné voliče by mohli být o trošku větší, ale dá se na to bez problémů zvyknout. Na středovém panelu Hyundai myslel i na dobíjení nejrůznějších zařízení a nachází se zde dvojice 12V zásuvek, které jsou pod napětím jen s klíčkovým plusem a USB port pro dobíjení nebo přehrávání Mp3 souborů. V okolí řádící páky jsou další hardwarová tlačítka pro vypínání parkovacích senzorů a vypnutí nenáviděného systému start/stop, který Hyundai prezentuje jako Stop and Go ISG. Lepší stupně výbavy zde mají další voliče pro změnu jízdního režimu, vyhřívání předních sedadel a volantu. Přední sedadla mají příjemné boční vedení a posez za volantem je dobrý, zařadil bych to k lepšímu průměru. Ze sedadla řidiče na první pohled zaujme velmi dobrá čitelnost přístrojové desky, multifunkční volant se dobře drží a najdeme na něm ovládací prvky od rádia, handsfree, tempomatu a ovládání palubního počítače, volant je nastavitelný v obou osách. Vlevo vedle volantu jsou osazeny další hardwarová tlačítka pro změnu intenzity osvětlení palubních přístrojů, zapnutí asistenta pro udržování jízdy v pruzích a vypnutí ESP. Interiér je pro normálního smrtelníka prostorově dostačující, drží se zavedených zvyklostí, není malý a ani příliš, nevyčnívá ze svého segmentu a svým prostorem se řadí k prostornějším vozům. Dovnitř se pohodlně a bez problémů naskládají čtyři dospělé osoby, aniž by nějak byli utiskovány. Automobilka myslela i na dostatek odkládacích prostor v interiéru, kterých je poměrně dost a jsou celkem prakticky řešeny jak svým tvarem, tak velikostí. Jen schránka před spolujezdcem by mohla být zevnitř čalouněná, protože když si do ní dáte klíče, mince nebo nějaké malé předměty, slyšíte je každou zatáčku, nehledě na to, že bude zevnitř poškrábaná. Co se týče zavazadelníku, tak ten je u verze kombi spíše nadprůměrný v porovnání s ostatními vozy stejné třídy. Nákladová hrana je rovná, což umožní dobrou manipulaci se zavazadly. Velice praktické jsou schránky s úložnými prostory pod podlahou zavazadelníku, to potěší hlavně ty, kdo mají rádi pořádek v kufru. Dále je zde dojezdové kolo a nejnutnějším nářadím. V zavazadelníku najdeme také jednu dvanáctivoltovou zásuvku a háčky k zavěšení různých tašek nebo jiných předmětů. Hrozná je ale koženková roletka, jejíž manipulace je oproti konkurenci velmi špatná. Roletka jezdí v plastových drážkách a při jejím zatažení dochází ke křížení a deformaci roletky. O zajištění ani nemluvě, je to děs. Při neopatrné manipulaci hrozí, že roletku roztrhnete a když si to zkusíte, dáte mi za pravdu. Objem kufru je úctihodných 602litrů, ale část z nich se nachází právě ve schránkách pod podlahou. Samotný zavazadelník má pravidelný tvar se čtvercovým půdorysem. Víko zavazadelníku se zvedá příjemně vysoko, takže si nebudete rozbíjet hlavu při každém nakouknutí do kufru. Kabina vozu je celkem dobře odhlučněná. Co je k smíchu, je klakson, ten zní jak z nějakého mopedu, úplně se stydím někde zatroubit.
Výbava
Tento vůz je ve výbavě Trikolor s doplňkovým paketem Komfort, která se v letech 2017 do vozu dodávala a byla optimálním středem. Výbava zahrnuje 15“ kola z lehkých slitin s pneumatikami 195/65 R15, střešní lyžiny, prorektorové přední světlomety, statické posvěcování do zatáček, LED denní světlomety, přední mlhovky, integrované boční blinkry ve zpětných zrcátkách a metalický lak karoserie. Z vnitřní výbavy a bezpečnostních funkcí jsou to např. antiblokovací systém ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, brzdový asistent pro rozjezd do kopce HAC, stabilizační systém ESC, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW, autonomní nouzové brzdění s varováním před čelním nárazem, 8 airbagů, elektrická bederní opěrka sedadla řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektricky ovládaná okna a zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, monitorování tlaku v pneumatikách, start/stop systém, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, automatické světlomety, středová opěrka s úložným prostorem, asymetricky dělená sklopná zadní sedadla 60:40 a úložné přihrádky pod podlahou zavazadlového prostoru.
Motor a převodovka
Pod kapotou mého Hyundaie i30 je nasazena léty osvědčená přeplňovaná naftová šestnáctistovka CRDi o výkonu 81kW/110k v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a maximálním točivým momentem 280n.m. v pásmu 1500-2500 ot./min. Motor disponuje vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail a elektronickou regulací turba a variabilním naklápěním lopatek. Spojka se u tohoto modelu obejde bez drahého dvouhmotového setrvačníku.
Chod motoru je kultivovaný a má nadání i k delším trasám. Netrpí ani nedostatkem síly, jeho výkon je pro standardní provoz plně dostačující. Díky 6-ti stupňové převodovce se jízda na dálnici stává pohodlnou, motor se při jízdě ve 130km/h rychlosti nachází v pásmu něco okolo 2300 ot/min. Při pomalejší jízdě se pohybujete v pásmu okolo 1800 - 2200 ot./min a spotřeba se dá stáhnout i pod 5 litrů.
Spotřebu paliva, kterou udává výrobce jsem nikdy a za žádných okolností nedosáhl. Kombinovaná spotřeba se reálně pohybuje kolem 5,5-ti litrů nafty na 100km. Při ostřejší jízdě je to o litr výš. Výrazný nárůst spotřeby paliva jsem zaznamenal při regeneracích filtru pevných částic, kdy dokážete jet i za 9 litrů na 100km, naštěstí regenerace probíhá cca 1 x za 500km a trvá cca 20min nebo km, ale musíte jet. Problém nastane, když regeneraci nedokončíte a motor chcípnete při jejím běhu, to se pak nespálená nafta dostane skrz pístní kroužky do motorového oleje a tím ho ředí!!! Když ale sledujete okamžitou spotřebu a regeneraci dokončíte (poznáte to tak, že spotřeba paliva se ustálí zase u 5,5-ti litrů a při brzdění motorem je okamžitá spotřeba 0.0 litru, nesmí nic přižírat), tak vše proběhne jak má. Samozřejmostí je v dnešní době i proklínaný systém start/stop, který má ,,šetřit palivo“, ale spíše jen ničí motor a nic dobrého to nepřineslo. Každý konstruktér a dobrý mechanik Vám určitě vysvětlí, co je to za blbost. Řazení šestistupňové převodovky má dobrý chod, páka se precizně a tlumeně pohybuje po akorát dlouhých drahách. Někdo může mít problém s nataženými převody, ale je to o zvyku. Konkrétně se jedná o přeřazení z dvojky na trojku, dvojka se musí vytočit minimálně k 2500ot/min, aby bez problému navázala na trojku, při přeřazení v nižších otáčkách dojde k nepříjemným pazvukům, vibracím a chvění motoru, protože se pohybuje ve velmi nízkém pásmu otáček. To samé platí z trojky na čtyřku. Po městě nejde na čtyřku ani jezdit, její čistý chod začíná u rychlosti kolem 70km/hod, dřív jí nemá cenu ani zařadit. Optimální je držet otáčky motoru od 3. rychlostního stupně v rozmezí 1800ot/min až 2200ot/min, motor se odvděčí kultivovaným chodem, slušnou spotřebou nafty a celkem pružným zrychlením.
Podvozek a řízení
Už první jízda prozradila komfortnější nastavení podvozku, přední náprava je řešena klasicky tj. McPherson se stabilizátorem, zadní náprava je již víceprvková s nezávislým zavěšením zadních kol, což dodává vozu dobrou stabilitu. Podvozek se nijak moc nenaklání a perfektně tlumí nerovnosti a to umožňuje trošku sportovnější styl jízdy se zachováním komfortu, auto dobře drží stopu, v zatáčkách neuskakuje a působí jistým dojmem, ale žádný sporťák nečekejte. Dobrá je i celková tuhost karoserie, oproti předchozí generaci je to znát, auto se nijak nekroutí. Jízdní vlastnosti jsou tedy více než dobré a nová i30 se tímto řadí mezi rodinnými kombíky na vysoký nadstandard. U řízení udělal Hyundai posun vpřed, posilovač s proměnlivým účinkem je perfektně naladěný a řízení je přesné a se zpětnou vazbou. V kombinaci s malým volantem vás řízení vozu bude prostě bavit.
Silné stránky
Elegantní a sportovnější design
Přehledný a kvalitně zpracovaný interiér
Slušná výbava
Jízdní asistenty
Výkonný motor 1,6 CRDi s přijatelnou spotřebou
Vyvážené naladění podvozku
Velikost a praktičnost zavazadlového prostoru
Kultivovanost na delších cestách
Slabé stránky
Slabší plechy karoserie
Nekvalitní originální čelní okno, náchylné k rychlému poškrábání
Systém start/stop – naštěstí vypínatelný
Častá regenerace filtru pevných částic u motoru CRDi
Natažené převodové stupně
Roletka zavazadelníku
TMPS monitorování tlaku v pneumatikách čidly ve ventilkách (1 čidlo vyjde cca na 1000Kč, životnost baterie v čidle je okolo 6-ti let)
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2020) Majitel: ericn
Přidáno: 31.8.2023 99 Majitel 10.00 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2023) Majitel: poterienko
Přidáno: 18.3.2024 149 Majitel 10.00 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2018) Majitel: Stephen
Přidáno: 26.6.2018 1310 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2017) Majitel: Stephen
Přidáno: 14.3.2017 6410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2017) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 20.3.2017 5210 Majitel 9.86 Uživatelé