Recenze
Reliant Scimitar GTE (SE6a)
Technické info
Přezdívka auta Scimitar Rok výroby 1979 Koupeno ojeté najeto [km]:98000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2998 výkon [kW]: 102 kroutící moment [Nm]: 260 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.2 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 560 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12
Popis vozu
Verze SE6a (vyrobeno 3877 ks v letech 1976-1979). Karoserie Shooting brake ze sklolaminátu (jeden kus + 2x dveře a kapota). GTE = Gran Turismo Estate. Motor 3.0L V6 "Essex". Auto má 4 rychlostní stupně a Overdrive (redukce do rychla - tzn. něco jako 3,5 a 4,5 - přepíná se páčkou na palubní desce hned u volantu a vyšlápnutou spojkou). Vyrobeno 150ks s volantem nalevo (převážně předchozí generace SE5), jinak vše s volantem napravo. Tyto byly prodány zejména do Belgie, Holandska a Švýcarska - z těchto vozů se dochovalo pouze několik kusů (přesné číslo není známo). Auto mám od března 2011 a v době koupě bylo ve zbědovaném stavu. Ihned po koupi jsem musel vyměnit hlavní bzdový válec a nedávno jsem vyměnil tlumiče. Lak je popraskaný (hlavně na kapotě a střeše) a vypadá jako na kdejaké starší lodi. Střešní okno pod vinylem koroduje a evidentně auto někdo nechal stát jen tak venku bez krytí, protože jsou vidět mapy po odtékající rezavé vodě na střeše a pod zadními okny. Sedačka řidiče je na vnější straně potrhaná a potřebuje celá opravit (stejně tak jako zadní sedáky). K vozu mám účtenky z let 1979 - 2002 - to co se dělo po roce 2002 nikdo neví. První majitel měl auto od roku 1979 - 1983 a druhý skoro těch 20 let až do roku 2002. Každopádně podle stavu ve kterém jsem auto koupil s ním nikdo od té doby nic nedělal a bylo to na něm vidět (otřesný stav tlumičů, zaseklý brzdový válec atd.). Na autě průběžně zlehka pracuji a bohužel nemám místo kde bych to auto zavřel a např. rozebral karburátor, zrekonstruoval přední zavěšení kol atp.
Fotky v galerii jsou staršího data. Momentálně má auto jiná světla, tudíž už na něm není to shnilé světlo na straně řidiče.
Případné dotazy rád zodpovím v diskuzi.
Silné stránky
Vypadá dobře z každého úhlu a má šarm. Jeho zvukový projev je opravdu krásný a řídit ho je neskutečnou radostí. Slušná akcelerace vzhledem k poměrně malému výkonu je také velkým plusem. Z auta lze dobře vidět na všechny strany, což usnadňuje parkování. Ve voze je spousta místa a to i pro spolujezdce vzadu (méně už prostoru nad hlavou). Široká loketní opěrka přispívá k pohodlnému ovládání řadící páky. Motor při rychlosti 100 kmh točí pouze 2100 ot./min. (4+Overdrive) a není vůbec hlučný (což se nedá říct o výfukové soustavě, ale kvůli tomu jsem si to auto taky koupil :-).
Slabé stránky
Řízení má malý rejd, takže řidič musí ve městě přemýšlet dopředu a v případě ostřejšího zatočení je potřeba si dostatečně najet. Auto má svody výfuků a celkově výfukové potrubí velmi nízko (svody jsou hned za předními koly), což je problém při přejíždění retardérů - u vyvýšených přechodů pro chodce je třeba dávat pozor na prostřední a zadní část, u klasických retardérů je třeba jet velice pomalu aby se auto vepředu nezhouplo a nedosedlo svody na retardér. Chybí zrcátko u spolujezdce (standardně se druhé asi nedělalo). Vyndat rezervní kolo z motorového prostoru je záležitost na několik minut, protože pár cm od kola se nachází motor se všemy součástmi, takže tento úkon je někdy obtížný (stejně tak vracení rezervy na místo). Z výfuků se line krásný zvuk, který v zadní části auta rezonuje (hlavně v nižším spektru otáček při zařazené dvojce a trojce), což každý fanoušek jistě ocení, nicméně po celodenním ježdění je to trochu na obtíž a výsledkem může být i bolest hlavy (hlavně na klikatých okreskách, kde je třeba stále řadit a přidávat je toto výsledkem hlubokého tónu hlavně u třetího rychlostního stupně). Dále bych možná vytknul takovou maličkost, a to jsou vibrace motoru - na volnoběh při stání na místě se celé auto trochu třese, což mi už po tom půl roce ježdění v něm vůbec nepřijde a je to spíš jenom takový bezvýznamný detail.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Auto mě nechalo stát dvakrát a pokaždé byla na vině únava materiálu. Poprvé praskla hadice chladící soustavy a vytekla všechna voda, podruhé praskl řemen alternátoru/vodní pumpy a posilovače řízení. Na autě si pokud možno dělám všechno sám za asistence majitele totožného vozu jenž bydlí na druhé straně města (který má svůj vůz už přes dva roky a momentálně je v perfektním stavu). Jeho garáž je plná dílů, takže i toto je výhodou (náhradní hadici i řemeny jsem měl půjčeny od něj, abych mohl jezdit s autem dál). Auto je ve své podstatě konstrukčně velice jednoduché a stačí sada klíčů a pár šroubováků ke kompletnímu rozebrání. Karoserii lze oddělit jako jeden kus z rámu. Spousta dílů je shodných s vozy značky Ford - bzrdy jsou z Fordu Transit Mk1, přední zavěšení kol stejné jako Granada/Cortina, motor Ford.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od chlapíka ve středních letech na zapadní části ostrova, který evidentně o autě moc nevěděl a snažil se akorát něco vydělat. Kontaktoval jsem přes Facebook člověka, který auto dovezl z Anglie do Irska (našel jsem jeho jméno na účtence z dopravního) a ten mi o něm řekl všechno co věděl (i to, za kolik ho prodal). Auto bylo relativně levné, takže mě ani nemrzí, že nebylo v tak dobrém stavu jak bych čekal.
Video
Přímý odkaz na video.