Recenze
Toyota Yaris 1.5 82kw 6-rychlostí, Trend Y20
Technické info
Přezdívka auta Yarda Rok výroby 2019 Koupeno nové najeto [km]:790000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1490 výkon [kW]: 82 kroutící moment [Nm]: 136 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 286 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
Pár slov úvodem
Když jsem se jednou rozhodoval jaké auto koupit, Toyota byla pro mě jasná volba. Auto jsem kupoval o prázdninách roku 2019 u Toyota Domanský Praha Zdiby a jednalo se o můj úplně první nový vůz. Jedná se o 3. generaci, 2hý facelift, prostřední výbavu Trend ale v edici Y20, což bylo výročí první generace Yarise, cena byl také více než příznivá ač se jednalo o doprodej skladových zásob před nástupem 4.generace.
Motorizace
Pod kapotou se nachází atmosférický čtyřválec o objemu 1490ccm (1.5) s 82kw a 6ti rychlostní manuální převodovkou. Jde o přepracovanou 1.33 z předchozího faceliftu, plní EURO normu 6c, má kapalinou chlazené výfukové svody, takže snese i nějakou tu sportovní jízdu a pracuje v hybridním Atkinsonově a Ottově cyklu (přepínání probíhá zcela automaticky a řidič skoro nic nepozná), spotřeba se pohybuje při klidné jízdě okolo 5 až 5.5l/100km, v zápřahu si řekně něco kolem 8l/100km, což je na benzínový motor bez turba skvělá hodnota. Rozvod je tu řešen řetězem, což je trochu znát a slyšet, ale nepředstavuje to velký problém. Jeho projev při sešlápnutí plynu je celkem zvláštní, ale to přisuzuji onomu atkins/otto cyklu, jelikož do 3tis se skoro nic neděje a motor je jakoby líný, od 3 do 4tis otáček se objeví něco, čemu říkám turbo díra a od 4 do cca 6,5tis (omezovač) se motor najednou probere a vystřelí celé auto vpřed, zprvu jsem si nemohl moc zvyknout, ale po čase jsem se naučil správně podřazovat, abych z něj vymáčkl maximum. Je docela sranda sledovat jak kdejakému tunning frajirkovi s jedničkovou či dvojkovou ofcí tohle autíčko natrhne sandál :D skvělí pocit zadostiučinění….
Převodovka
Jedná se o 6ti rychlostní skříň s poměrně krátkými převody, což se hodí když chcete někomu natrhnout sandál na semaforech :D, 6 stupeň při tachometrových 130km/h dává slušných 3100ot/min, což je přijatelná hodnota, ale klidně by to mohlo být méně, rezerva tam je dostatečná. Ve městě při tacho 50km/h lze s sklidem jezdit i na 4stupeň při 2000ot/min. Snese i hrubší zacházení při sportovnější jízdě a při přeřazování ve vysokých otáčkách má pěkný “tunning” projev,
Podvozek
Co mě na celém autě asi nejvíce mrzí je jeho podvozek, najdeme zde klasickou kombinaci vpředu Mc Pherson a vzadu vlečnou nápravu, ale jeho naladění je co se týče komfortu na dobré úrovni, ale pro sportovní jízdu naprosto nepoužitelný, v zatáčkách se hrozně naklání bud na pravou nebo na levou stranu, že to vypadá, jakoby se mělo celé auto každou chvíli převrátit.
Karoserie a interiér
“Dizajn” je otázkou preferencí, jedná se o malé, ne zas tak hranaté s naštvanou maskou vypadající auto, které je lehce rozpoznatelné kamkoliv přijede, zajímavostí je že s originálním zadním spoilerem na 5 dveřích a s origo ofukama dostává celá karoserie úplně jiný rozměr, bez těchto doplňků vypadá celé auto tak nějak “plešatě” a nudně. Z venku působí celé auto malým dojmem ale v interiéru je to jiná písnička, vpředu hodně prostoru na nohy, středový tunel nějak výrazně nezavazí a velké přední okno se super výhledem je taky příjemný bonus, vtipný je snad jen přední stěrač, který je tu jeden dlouhý 700mm, ale dodává tomu celku jistou originalitu. Budíky jsou zde klasické ručičkové a oproti předchozímu faceliftu doznaly spousty změn + přibyl jakýsi MFD display uprostřed, který sice funkcema neoplývá, ale Yarin s nimi už konečně dospěl. Ovládání na volantu je jednoduché, přehledné avšak v noci nepodsvícené, takže je třeba si pamatovat rozložení tlačítek. Sedačky jsou příjemně tvarované a boční držení taky celkem funkční.
Infotaiment Toyota Touch 2
Co mě ale hrozně štve, je příšerně zasekaný a z dob pračlověka vynalezený infotaiment Toyota Touch 2, jedná se o 7 palcovou obrazovku s naprosto základníma funkcema jako FM a AM radio, přehrávání hudby z USB flash, podpora iPodu přes USB, přehledem jízdy a spotřeby dále již zmíněnou parkovací kamerou, která je na celém tom systému asi nejlepší, velmi pěkným zvukovým projevem, kterému nechybí pořádné basy a hlasitost, telefonování přes zastaralé Bluetooth 3.0 a mikrofonu z Wishe se rovná telefonování z uzavřeného kovového sudu, pouštění videí přes BT má díky starému protokolu výrazné zpoždění, takže zvuk je zde asi o sekundu pozadu, animace jsou zasekané, jakoby kdyby na PC měl Windows stále plnou RAM paměť, prodával se sice navigační modul Harmann, který přidával za roční předplatné asi 3000kč mapové podklady od Toyoty, které stěží dovedly člověka do cíle a naprosto hnusné neintuitivní zadávání adres, dále podpora obrázků u mp3, e-maily a jakýsi obchod s pár aplikacemi, které byly užitečné asi jako sáňky v létě a vše korunovala cena modulu a jeho domontování (18 000kč). Toto se snažil zachránit později aktualizované rádio Toyota TAS 500 s lepší konektivitou, novějším bluetooth či podporou CarPlay nebo Android Auto ale žádná sláva to také nebyla.
Závěrem?
Přes všechny silné a slabé stránky se jedná o kvalitní malé auto, které kamkoli přijede, ostudu neudělá. Momentálně má najeto nějakých 79 000km a bez sebemenšího problému, pokud by se mě někdo zeptal zda bych ho doporučil, vůbec bych se nebál nedoporučit. I po těch letech co ho mám mě pořád baví.
Fotky se připravují
Silné stránky
Hravý a čiperný motor
Výhoda parkování díky malé velikosti
Jednoduchý a přehledný interier
Poměrně solidní kufr na hatchback
Parkovací kamera (převratná technologie, kterou Toyota prezetovala ve svých brožurách)
Projektorová světla
Denní svícení
Pocit zadostiučinění při vytrestání tunning
frajírka
Je to Toyota, takže záruka kvality
Modrá příplatková barva naprosto famózní
Slabé stránky
Podvozek naprosto nevhodný na sportovní jízdu
Zastaralý infotaiment Toyota Touch 2
Odhlučnění interéru a motoru
Vrzání plastů tapecírungu (dá se ale opravit na záruku v Toyotě)
Špatný přístup při výměně zadní poziční žárovky (L+P), vetší pakárnu jsem nezažil
Originální HIR2 halogenové žárovky (slabý svit i na halogenku), ledky to jistí :D
Pověst auta pro důchodce a ženy
Nepodsvícené ovládání volantu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Toyota Lowmann Praha Zličín
Yarda jezdí na pravidelné garanční prohlídky a výměny provozních kapalin a filtrů, se servisem naprostá spokjenost, což se tak úplně nedá říct o řešení havárie (borec nedobrzdil na mokru a praskl zadní nárazník a ohla se trochu deformační zona), vše se vleklo, zprvu lakovna nedokázala trefit pořádně barvu a celé jim to teklo, až napodruhé vše v pořádku
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Toyota Domanský Praha Zdiby
Kupováno o prázdninách 2019, prodejce naprosto v pohodě, průběh nákupu také bez problému, celkově nemám prodeji co vytknout
Přidat názorDiskuse: Toyota Yaris 1.5 82kw 6-rychlostí, Trend Y20
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Toyota Yaris
-
Toyota Yaris (2017) Majitel: saabik
Přidáno: 8.12.2017 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Toyota Yaris (2015) Majitel: DaMaSig
Přidáno: 17.11.2015 109 Majitel 7.50 Uživatelé
-
Toyota Yaris (2016) Majitel: Juro5
Přidáno: 16.1.2017 510 Majitel 7.42 Uživatelé
-
Toyota Yaris (2011) Majitel: tomikste
Přidáno: 3.1.2013 09 Majitel 6.83 Uživatelé
-
Toyota Yaris (2014) Majitel: Mossad
Přidáno: 18.10.2014 110 Majitel 6.56 Uživatelé