Recenze
Buick Century Estate Wagon
Technické info
Přezdívka auta Senčry Rok výroby 1989 Koupeno ojeté najeto [km]:205000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 3300 výkon [kW]: 119 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 14 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 11
Popis vozu
--- Něco na úvod a k přístupu hodnocení aut: ---
Auto hodnotim na základě mé zkušenosti s ním a podle pocitů za dobu, co ho mám, získaných. Nesrovnávám ho pouze s moderníma autama a nesrovnávám ho ani výhradně s auty z roku jeho výroby. Prostě hodnotim tak jakože časově neutrálně. Nehodnotim ho pouze jako model, ale snažím se popsat onen kus, který mám. I s chybami, za které nemůže výrobce, ale třeba i neznalost majitelů a mechaniků. Přidám i nějaké momentky ze života :)
--- Moje story zhruba a jak jsem ho koupil: ---
Jsem a asi už zůstanu závislej na amerických autech. Už nevim, kolik mi bylo, když jsem do toho spadl, ale pamatuju na moje první hrdiny ze zámoří, které jsem vyznával a poznával ve filmech. Ford Taurus, Mustang a Crown Victoria, takový ty hranatý policejní (jo, Caprisy) a Wolkr Texas Rendžr s D O D G E.
Pak první sraz. American Day Luštěnice rok...tyvole rok e e ee .. no to je fuk. asi 2006. Dodnes pamatuju jak voněl benzín, duněly výfuky a smrděla guma. Na takovýho kluka, kterej tehdy neměl ještě doma net, docela masírk a zlomová záležitost. Pak jsem se dostal na forum amerických aut u nás, kde se schází plno různých lidí, ač mají jedno společné. Postupně jsem se "skamarádil" a následovala Jizbice - První jarní bublání (sraz amerik), kde jsem poznal osobně lidi z fóra a skamarádil se doopravdy. No a na foru jsem proseděl podstatnou část střední, kde jsem slintal nad inzeráty amerik, a v hlavě se mi pralo "Šetři na pořádnou ameriku, nespěchej" a "Kup něco na začátek, ať si máš s čim pojezdit". Vybral jsem si B. Vybral jsem si Buick. Buicka kombíka vínovýho. Hlavní důvod byla cena, která, vzhledem ke stavu a tehdejšímu trhu, byla kurva dobrá. Bylo mi čerstvých 17. Nečekal jsem dlouho. Po týdnu dopisování s krátkodobým majitelem (pro něhož bylo auto omyl) jsem vzal s prachy a za doprovodu táty vyjel nach Prag. Testovací jízda bez řidičáku po Praze byla hustej adráč. Auto se mi moc líbilo. Už tehdy jsem měl dost aut vyzkoušeno, i nějakou tu ameriku, tak jsem trošku věděl. Tam busem, zpátky bujkem.
Ten den pršelo, ale na dešti ten vínovej kombík stejně vypadá nejlíp. Bylo hnusný jaro a já byl velkej chlap. Měl jsem SVOU PRVNÍ AMERIKU!
--- Here we go! ---
První sraz s Buickem byla Hradecká Vosmička v červnu 2009. Sice jsem neměl řidičák, ale spanilku jsem si odřídil. Beztak jsem byl v lepší kondici než taťka :D V noci jsme poslouchali Black Sabbath a urvali mlhovku při nechtěné jízdě ohništěm. Od té doby už jsem jí měnil 2x :)
Krátce po srazu Buick putoval do Chebu, kde jsem ho poctivě odstrojil. Začala 3 týdenní dřina. Polykal jsem prach ze staré barvy, dráty brusných kotoučů a potil se v srpnových vedrech u auta. Výsledek je nový, profesionálně udělaný lak v původním odstínu vč. zlatých linek, falců atp. Obrovský dík patří maminčinýmu strýcovi, který mi poskytl zázemí, nářadí profesionální lakovny a především auto nalakoval.
Další legendární cesta byla výprava na strojírenský veletrh s klukama z průmky. Jeli jsme v 7 lidech ze Šumavy do Brna a zpět. Pro Buicka i pro mě to byla velká zkouška. Dopadlo to výborně! a té legrace cestou...Sorry, ale to se sem nevejde... Napíšu jen, že takové věci se V JINÉM NEŽ AMERICKÉM AUTĚ nezažijou! Fakt ne. Ameriky, pokud je máte v sobě, vám dají spešl fííl, kterej nelze nahradit a nezasvěcenému ani popsat. A teď nemluvím o tom kolik máte válců, chromu nebo jak vobrovskou krávu. O tom to leckdy vůbecže není...
Ve čtvrťáku jsem autem jezdil 2x týdně do školy a všude, kam jsem potřeboval. Jako daily driver super věc. Původní plán nechat Buicka jak je, nechat do prostě dožít a pak si koupit něco "pořádnýho" byl kdesi. Buick zůstane a chci ho.
I když zamilovanost po čase otupí a člověk začne vnímat i záporný stránky auta.
--- Teď ---
Od podzima 2011 je Buick "v depositu". Zkrátka nebyly zimáky a navíc jsem dostal jinej povoz na doježdění, takže Buick teď stojí na špalkách. V létě ovšem znova začně hoblovat pošumavský okresky. Ještě před tím ho čeká nový výfuk, olejíčky a filtry :)
PS: Jo, sere mi to. Ale neseru prachy. Důvod proč teď Buick spinká pochopíte v dalším článku mojí "garáže". ((coming soon))
--- Historie ---
Buick byl prodán v roce 1990 jako nový ve Švýcarsku, kde jezdil do roku 2001 (najel tam cca 125 tis.km.). V roce 2001 byl dovezen do ČR a já jsem jeho čtvrtým majitelem u nás, ale prakticky druhým, protože ti dva ho měly jen krátce. Jsem v kontaktu s majitelem, jenž ho měl 7 let, najel s ním 65 tis.km. a používal ho na denní ježdění.
--- Charakteristika ---
Model Century vychází z platformy GM A-body, kterou sdílí s Chevroletem Celebrity, Pontiacem 6000 a Oldsmobilem Cutlass Ciera/Cruiser. Tato karoserie se vyráběla od roku 1982 do 1995 s občasným faceliftem. Motory v roce 1989 byly k dispozici tři. 2,5 čtyřválec a šestiválce 2,8 či 3,3.
Motor 3300 V6 je odvozen od známé podařené 3800, má vícebodé vstřikování Bosch a rozvod OHV. Přední náprava MacPherson s vinutými pružinami a příčným stabilizátorem, zadní náprava tuhá se zkrutnou tyčí a vinutými pružinami. Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové. ABS můj kus nemá. Airbag byl až od roku 1991. Pásy 4x tříbod, 4x dvojbod. Zákluzové nárazníky, samonosná karoserie s pomocným rámem, pohon předních kol.
Silné stránky
Pro 7 lidí je tam dost místa, a to docela i na poslední řadě sedadel. Po sklopení 2 a 3 řady se v pohodě vyspí 2 lidi. Na střeše je stálá tovární zahrádka, bitelná a dobře vymyšlená. Pod podlahou kufru je zamykatelnej úložnej prostor. Po stranách také.
Přední sedadlo řidiče je elektricky stavitelné ve 4 osách. Jeden motorek je ale vykloktatnej a spravit to nejde, takže už to neni zas tak supr, jak bejvávalo. Místo vpředu je ale super. Žádný středový tunel, loketky na správných místech, volant stavitelný. Všechno v autě je příjemný na dotek a měkký: stropnice (výjmečně původní a nepropadlá), dveřní výplně, volant, sedadla, koberce, vršek palubky (molitan + koženka). Další dávkou útulnosti je komplet vínové provedení s imitací kořenového dřeva. Originální DELCO rádio má ekvalizér, funkční kazeťák a dobře se ovládá. Auto je v provedení Estate Wagon, takže dobře vybavené. El. okna, zámky, zrcátka, otvírání zavazadelníku, teploměr, voltmetr, loketka s úložným prostorem, plno lampiček a světýlek, klima, ventilační okýnka vzadu - bomba!, efektní & efektivní křídlo, výklopné zadní okno.
Motor má příjemnej zvuk a výkon 160 koní jakožto nejsilnější dostupná verze autem hýbe celkem slušně. Užil jsem si s ním mnoho mnoho krásných chvil. Trápení za ty tři roky zatím moc nebylo. I když příprava na lakování a následné smontování byla dřina a docela hádrkór vzhledem k tomu, kolik mi bylo.
Vychválit chci bezva výhled z auta na všechny strany a velice příjemné ovládání auta.
Slabé stránky
-Vyšší aerodynamický hluk (nešťastně velký spáry kolem rámů bočních oken a pouze 1 okruh dveřního utěsnění)
-Navzdory výkonu mi občas připadá, že kroutící moment prostě není tak dostatečný
-Absence držáků nápojů (pouze směšná imitace u spolujezdce) a "světelné houkačky".
-Málo místa na akumulátor
-Kvalita expanzní nádobky, zadního světla na SPZ a některých uchycení v interiéru mohla být o trochu lepší
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
2009:
Ihned po koupi výměna startéru (zlobilo zasouvání pastorku)
Týden po tom, co jsem ho koupil přestal řadit 2,3,4, později začal řadit i 2. Vše spravila výměna oleje a filtru převodovky.
V létě rozhodnuto o opravě karoserie a nalakování. Lak se loupal a dost míst bylo orezlých. Ale pouze plechy povrchové.
2010: Nákup nové elektrické antény, kabelů ke svíčkám.
V servisu zatím nebyl. Nicméně bude to potřebovat. Jedno ze zvdvihátek za studena hrozně mlátí a dělá to než si sedne fakt nehezký zvuky. Taky palivový čerpadlo by potřebovalo obměnu - za studena to dlouho startuje. Chladicí soustava v extrémní záteži nefunguje na jedničku a tak si v létě v kolonách klimatizaci dovolit, i přes její bezchybnou a bezúdržbovou funkci, nemůžu.
pure stock!
i když možná chromovanou koncovku výfuku mu dopřeju.
Novinky v recenzi
Video 1
Přidal jsem video natočené den po koupi auta.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy značky Buick
-
Buick Regal (1988) Majitel: Vencos
Přidáno: 10.5.2010 529 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Buick Wildcat (1967) Majitel: Marty_V8
Přidáno: 11.7.2013 210 Majitel 7.11 Uživatelé